ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/283/2020
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Προμήθεια υγρών καυσίμων..Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει τα ακόλουθα:Μη νομίμως ορίστηκε στο άρθρο 2 της Ειδικής Συγγραφής Υποχρεώσεων της 56/2019 Μελέτης, στην παρ. 6.6.1 της διακήρυξης και στα οικεία σχέδια συμβάσεων προμήθειας καυσίμων κίνησης ότι σε περίπτωση που το πρατήριο του αναδόχου κείται εκτός των διοικητικών ορίων του Δήμου η παράδοση των υγρών καυσίμων (πετρελαίου κίνησης και βενζίνης) θα γίνεται εντός του ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων και των μηχανημάτων στο Αμαξοστάσιο του Δήμου. Και τούτο, διότι ο ως άνω όρος εκτέλεσης της σύμβασης τελεί σε ευθεία αντίθεση προς τη διάταξη του άρθρου 7 παρ. 8 του ν. 3054/2002, σύμφωνα με την οποία η παράδοση πετρελαίου κίνησης και βενζίνης επιτρέπεται να γίνεται, μέσω αντλιών πώλησης, απευθείας στα οχήματα στο χώρο του πρατηρίου, εκτός δε αυτού μόνο σε δοχεία ή αποθηκευτικούς χώρους των τελικών καταναλωτών με βυτιοφόρα οχήματα. Και ναι μεν, όπως ρητώς αναφέρεται στην 56/2019 Μελέτη, ο Δήμος στερείται αποθηκευτικών χώρων στους οποίους θα μπορούσε νομίμως να παραδοθεί το καύσιμο από τον ανάδοχο, η έλλειψη αυτή ωστόσο δεν δύναται να δικαιολογήσει την παράκαμψη της προαναφερόμενης ρύθμισης του ν. 3054/2002, από την οποία δεν θεσπίζεται παρέκκλιση ούτε με τις διατάξεις της 91354/2017 απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης (Β΄ 2983) που επικαλείται η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου στην 201/4.5.2020 απόφασή της. Τη μη νομιμότητα, εξάλλου, του επίμαχου όρου της διακήρυξης και κατ’ επέκταση της σύμβασης δεν θεραπεύει, ούτε και διαφοροποιεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο, η υποβολή της από 7.5.2020 υπεύθυνης δήλωσης του αναδόχου, με την οποία αποδέχεται τον συγκεκριμένο τρόπο παράδοσης του πετρελαίου κίνησης (παρέχοντας εναλλακτικώς τη δυνατότητα παράδοσης με άλλους τρόπους, κατά τη διακριτική ευχέρεια του Δήμου, οι οποίοι όμως δεν είχαν προβλεφθεί στη διακήρυξη). Κατά παράβαση, περαιτέρω, των αρχών της ίσης μεταχείρισης των οικονομικών φορέων και της τυπικότητας που διέπει τη διαδικασία ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων, με την ως άνω απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, δηλαδή σε χρόνο μεταγενέστερο της δημοσίευσης της διακήρυξης και της υποβολής προσφορών, τέθηκε εν μέρει εκποδών ο επίμαχος όρος εκτέλεσης ως προς τη βενζίνη και προβλέφθηκε η παράδοσή της από τα πρατήρια του αναδόχου παρά το γεγονός ότι βρίσκονται εκτός των διοικητικών ορίων του Δήμου και παρά τη μη πρόβλεψη τέτοιας δυνατότητας στα τεύχη του διαγωνισμού που είχαν δημοσιευθεί και τεθεί υπόψη των ενδιαφερομένων φορέων, βάσει των οποίων οι τελευταίοι προέβησαν σε στάθμιση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεών τους και στην επιχειρηματική επιλογή υποβολής ή μη προσφοράς στον διαγωνισμό (πρβλ. ΕλΣ Στ΄ Κλιμ. 248/2018). Και τούτο, ανεξαρτήτως του ότι, όπως έχει επισημανθεί και στο 9978/4.5.2020 έγγραφο της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, η παραλαβή καυσίμων κίνησης από πρατήριο κείμενο εκτός των διοικητικών ορίων του Δήμου αντίκειται στην αρχή της οικονομικότητας, η οποία ως μερικότερη εκδήλωση της γενικής αρχής της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης (άρθρα 1 του ν. 3871/2010, Α΄ 141, και 33 του ν. 4270/2014, Α΄ 143) διέπει τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών και επιβάλλει την εκπλήρωση των σκοπών των δήμων με την κατά το δυνατόν ελάχιστη επιβάρυνση του προϋπολογισμού τους (πρβλ. ΕλΣ Στ΄ Κλιμ. 149/2017). Ενόψει τούτων, η μη νομιμότητα του επίμαχου όρου της 56/2019 Μελέτης και της διακήρυξης, ο οποίος αφορά στην εκτέλεση της προμήθειας αλλ’ επηρέασε τη διαδικασία ανάθεσης του Υποτμήματος Α.1 αυτής – όπως και του Υποτμήματος Α.2, δοθέντος ότι είχε προβλεφθεί η υποβολή ενιαίας προσφοράς για αμφότερα τα Υποτμήματα – συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια κωλύουσα την υπογραφή του οικείου σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου και της αναδειχθείσας αναδόχου εταιρείας.(..)Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου .. και της εταιρείας «...» για την προμήθεια πετρελαίου κίνησης, βενζίνης, λιπαντικών και ειδών πρατηρίου για τις ανάγκες του Δήμου.Δεν κωλύεται η υπογραφή των τεσσάρων (4) σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του κατά περίπτωση φορέα (Δήμου .. / Ν.Π.Δ.Δ. «..» / Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης / Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) και της ως άνω αναδόχου εταιρείας για την προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης, κατά τα εκτιθέμενα στην παρ. 5.Β του σκεπτικού.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/574/2020
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής που απέρριψε την προσφορά της ως προσωρινού αναδόχου για την προμήθεια υγρών καυσίμων κίνησης (βενζίνης αμόλυβδης και πετρελαίου κίνησης), την κατάπτωση της εγγυητικής συμμετοχής της, την αντικατάστασή της από τη δεύτερη σε κατάταξη προσφέρουσα και την κατακύρωση του Τμήματος 2 της σύμβασης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια υγρών καυσίμων και λιπαντικών για τις ανάγκες των υπηρεσιών του Δήμου και των Νομικών του Προσώπων, με συνολικό προϋπολογισμό 2.186.874,25 ευρώ πλέον ΦΠΑ, διαιρούμενο σε τρία τμήματα, μεταξύ των οποίων το Τμήμα 2 για υγρά καύσιμα κίνησης αποτελεί την αντικειμενική επικέντρωση της προσφυγής.
ΑΕΠΠ/906/2019
Με την προδικαστική προσφυγή της, η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης με αριθμό 347/24-06-2019 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, η οποία απέκρινε ως πλέον συμφέρουσα την προσφορά του οικονομικού φορέα '... ...' και τον ανακήρυξε προσωρινό ανάδοχο. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η σύναψη συμφωνίας-πλαίσιο για την προμήθεια Υγρών Καυσίμων (πετρελαίου κίνησης, βενζίνης αμόλυβδης και πετρελαίου θέρμανσης) για τέσσερα έτη, για τις ανάγκες του Δήμου στην κίνηση οχημάτων και τη θέρμανση κτιρίων του, καθώς και των καυσίμων θέρμανσης των Ν.Π.Δ.Δ. του Δήμου. Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται σε 4.730.000,00 ευρώ άνευ ΦΠΑ 24%.
ΠΟΛ 1139/2010
Μη επιβολή προστίμου για τη μη έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης από πρατηριούχους υγρών καυσίμων για την πώληση πετρελαίου κίνησης και βενζίνης για το χρονικό διάστημα από 1.4.2010 έως και 30.4.2010.
ΑΕΠΠ/1474/2019
Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητεί την ακύρωση της απόφασης του Δήμου που απέρριψε την προσφορά της για την ανάδειξη αναδόχου στην προμήθεια υγρών καυσίμων (πετρελαίου κίνησης, πετρελαίου θέρμανσης και βενζίνης αμόλυβδης) για τον Δήμο και τα Νομικά του Πρόσωπα για τα έτη 2020-2021 με δικαίωμα προαίρεσης για το 2022. Η απόρριψη έγινε λόγω μη προσκόμισης πιστοποιητικού περί μη υπαγωγής σε διαδικασία εξυγίανσης. Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει έξι τμήματα συνολικής προϋπολογισθείσας αξίας 1.442.529€ (άνευ ΦΠΑ), με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα οικονομικά προσφορά. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι το πιστοποιητικό εκδόθηκε με σφάλμα και ότι πληροί τους όρους.
ΕΣ/ΤΜ.6/1872/2019
Προμήθεια πετρελαίου κίνησης και αμόλυβδης βενζίνης ..Ήδη με την υπό κρίση αίτηση, όπως οι λόγοι αυτής αναπτύσσονται με το παραδεκτά κατατεθέν στις 15.11.2019 υπόμνημα, ζητείται η ανάκληση της 305/2019 Πράξης, κατά το μέρος που με αυτή κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του ως άνω σχεδίου σύμβασης μεταξύ του αιτούντος Δήμου και του αναδόχου οικονομικού φορέα «...», για την ανάθεση των ειδών του Τμήματος 1 της ελεγχόμενης προμήθειας. Ειδικότερα, ο αιτών προβάλλει, μεταξύ άλλων, ότι ήδη εκδόθηκε η 244/2019 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Λουτρακίου - Περαχώρας - Αγίων Θεοδώρων, με την οποία τροποποιήθηκε η 96/2019 απόφαση («σε ορθή επανάληψη») ως προς το ποσό κατακύρωσης του Τμήματος 1 [«Προμήθεια πετρελαίου κίνησης και αμόλυβδης βενζίνης (Δήμος)»] του επίμαχου διαγωνισμού και περιορίστηκε αυτό στο ύψος των 256.919,35 ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α. (318.580,00 ευρώ με Φ.Π.Α.), λόγω μεταβολής των πραγματικών αναγκών του Δήμου, μετά τη μεσολάβηση τριών απευθείας αναθέσεων για την προμήθεια πετρελαίου κίνησης και αμόλυβδης βενζίνης (βλ. τις αποφάσεις 44/2019, 129/2019 και 166/2019 της Οικονομικής Επιτροπής). Κατόπιν αυτών και σύμφωνα με όσα παρατίθενται στη σκέψη που προηγήθηκε (υπό στοιχείο ΙΙ της παρούσας), προκύπτει ότι μετά την τροποποίηση της 96/2019 απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής εξέλιπε, όπως βάσιμα προβάλλεται, η ως άνω διαπιστωθείσα διαφοροποίηση μεταξύ της συμβατικής αξίας για την ανάθεση των ειδών του Τμήματος 1 της ελεγχόμενης προμήθειας και της κατακυρωτικής απόφασης, το δε αναγραφόμενο στο συγκεκριμένο σχέδιο σύμβασης τίμημα (ύψους 256.919,35 ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.) είναι σύμφωνο με το ποσό κατακύρωσης του Τμήματος 1 του επίμαχου διαγωνισμού [«Προμήθεια πετρελαίου κίνησης και αμόλυβδης βενζίνης (Δήμος)»], όπως αυτό διαμορφώθηκε με την ήδη προσκομισθείσα 244/2019 απόφαση.Κατ΄ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι πρέπει η υπό κρίση αίτηση ανάκλησης να γίνει δεκτή και να ανακληθεί η 305/2019 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατά το μέρος που με αυτή κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του αιτούντος Δήμου και του αναδόχου οικονομικού φορέα «...», για την ανάθεση των ειδών του Τμήματος 1 [«Προμήθεια πετρελαίου κίνησης και αμόλυβδης βενζίνης (Δήμος)»], καθώς και ότι, εφόσον δεν διαπιστώθηκε άλλος νόμιμος διακωλυτικός της υπογραφής λόγος, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου αυτού.
ΑΕΠΠ/143/2018
Η προσφεύγουσα με την προδικαστική προσφυγή της ζητά την ακύρωση της απόφασης υπ’ αριθμ. 747/2017 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Τανάγρας, η οποία ενέκρινε τα πρακτικά της διαγωνιστικής διαδικασίας για την προμήθεια υγρών καυσίμων (πετρελαίου κίνησης, αμόλυβδης βενζίνης, πετρελαίου θέρμανσης) και λιπαντικών, με συνολικό προϋπολογισμό 387.444,93€ πλέον ΦΠΑ. Επιπλέον, ζητεί τον αποκλεισμό των τεχνικών και οικονομικών προσφορών άλλων συμμετεχόντων, ισχυριζόμενη ότι παραβίασαν τους όρους της διακήρυξης και ότι η δική της οικονομική προσφορά απορρίφθηκε άδικα. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια των εν λόγω υλικών για τις ανάγκες οχημάτων, μηχανημάτων και κτιριακών εγκαταστάσεων του Δήμου Τανάγρας.
ΑΕΠΠ/69/2022
Η πρώτη προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση του όρου της διακήρυξης του Δήμου που απαιτούσε τη χρήση συνθετικών στο λιπαντικό, ως εσφαλμένο και μη νόμιμο, καθώς και την ακύρωση των πρακτικών αξιολόγησης και των αποσπασμάτων συνεδριάσεων της οικονομικής επιτροπής. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια υγρών καυσίμων και λιπαντικών για τα έτη 2022-2023. Η δεύτερη προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση της απόφασης της οικονομικής επιτροπής που απέρριψε την προσφορά της, τον αποκλεισμό του οικονομικού φορέα από τις επόμενες διαδικασίες του διαγωνισμού και τον ορισμό της ως προσωρινού αναδόχου για τα τμήματα πετρελαίου κίνησης, θέρμανσης και βενζίνης αμόλυβδης, με το αντίστοιχο αντικείμενο να αφορά την ίδια σύμβαση.
ΑΕΠΠ/1010/2018
Ο προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντα φορέα (ΔΕΥΑΧ) υπ’ αριθμ. 663/2018, η οποία εγκρίνει την ανάδειξη του ενός διαγωνιζομένου ως προσωρινού αναδόχου για την προμήθεια υγρών καυσίμων (πετρελαίου κίνησης και βενζίνης αμόλυβδης). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια καυσίμων για δύο τμήματα (Α και Β) με συνολική εκτιμώμενη αξία 184.000€ (άνευ ΦΠΑ). Ως κριτήριο ανάθεσης ορίστηκε το ποσοστό έκπτωσης επί της μέσης λιανικής τιμής των καυσίμων, όπως προσδιορίζεται από τη Διεύθυνση Εμπορίου της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων. Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι η επιλεγείσα προσφορά περιείχε ασάφειες ως προς το ποσοστό έκπτωσης και την αντίστοιχη τιμή.
ΑΕΠΠ/576/2021
Ο προσφεύγων αίτησε την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής με αριθμό 7/26-2-2021, η οποία αφορούσε τη διαδικασία ανάθεσης δημόσιας σύμβασης για την προμήθεια καυσίμων (Πετρελαίου Κίνησης, Πετρελαίου Θέρμανσης και Βενζίνης Αμόλυβδης) για τις ανάγκες τριών οργανικών μονάδων της αναθέτουσας, με εκτιμώμενη αξία 244.517,77 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ο προσφεύγων υποστήριζε ότι η αναθέτουσα αρχή παραβίασε τους όρους της συμβάσης κατακυρώνοντας σε συγκεκριμένο μειοδότη μέρος ποσότητας συγκεκριμένου τμήματος (ανά είδος) και ότι ο διαγωνισμός κατατμήθηκε σε 6 τμήματα αντί για 4 όπως αναφερόταν στην προκήρυξη. Επίσης, διαμαρτυρήθηκε για τη μείωση των ποσοτήτων που του κατακυρώθηκαν, παρά το ότι ήταν ο μόνος προσφέρων για τα τμήματα βενζίνης.
ΕΑΔΗΣΥ/133/2022
Με την προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα επιδιώκει να γίνει δεκτή η προδικαστική προσφυγή της και να ακυρωθεί η με αριθμό 543/2021 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου …, καθ΄ ο μέρος κηρύσσεται η ματαίωση του διαγωνισμού προμήθειας καυσίμων (πετρελαίου και βενζίνης) των οχημάτων και μηχανημάτων των Δημοτικών Ενοτήτων …, …, … και … του Δήμου ….