ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/6/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 6/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Ορεστιάδας με τίτλο «αναβάθμιση εξοπλισμού εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων (Ε.Ε.Λ.) Ορεστιάδας», προϋπολογισμού 2.253.000 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Μετά την έκδοση της αναβλητικής πράξης 348/2024 του Κλιμακίου, ο φάκελος συμπληρώθηκε με την απαιτούμενη αιτιολογία για τη βαθμολόγηση της τεχνικής προσφοράς του οριστικού αναδόχου (Παναγιώτης Παρασκευόπουλος Α.Ε.). Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία και συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή του επικαιροποιημένου σχεδίου σύμβασης, το οποίο περιλαμβάνει ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής με αναφορά σε ειδικότερους κωδικούς του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/54/2025
Η Πράξη 54/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο του σχεδίου σύμβασης για το Τμήμα 8 του διεθνούς ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού «ανάπτυξη επιχειρησιακών εφαρμογών και διαλειτουργικότητα αυτών με υφιστάμενα πληροφοριακά συστήματα του πυροσβεστικού σώματος», συνολικού προϋπολογισμού 2.024.190 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το ελεγχόμενο τμήμα 8, προϋπολογισμού 1.366.430 ευρώ πλέον ΦΠΑ, αφορά διάφορα υποείδη, όπως προμήθεια αισθητήρων και ανάπτυξη εφαρμογών. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης. Ωστόσο, τίθεται ο όρος ότι στο άρθρο 6 του σχεδίου σύμβασης, σχετικά με τη ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής, πρέπει να παρατεθεί πίνακας που να αντιστοιχίζει τα είδη με τους ειδικότερους κωδικούς του επιλεγέντος Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, ενώ επίσης πρέπει να συμπληρωθεί στο προοίμιο το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/73/2025
Η Πράξη 73/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια και εγκατάσταση ολοκληρωμένου αυτόματου συστήματος ασύρματων ψηφιακών οικιακών υδρομέτρων στον Δήμο Ευρώτα (προϋπολογισθείσας δαπάνης 3.813.877 ευρώ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης. Ωστόσο, επέβαλε την τροποποίηση του σχεδίου σύμβασης, ζητώντας την σαφή αντιστοίχιση των προμηθευόμενων αγαθών με τους ειδικότερους κωδικούς (26 και 27) του Δείκτη Τιμών Παραγωγού για την εξέταση της αναπροσαρμογής τιμής. Επιπλέον, ζητήθηκε η αντικατάσταση των λανθασμένων αναφορών στο άρθρο 132 του ν. 4412/2016 με το άρθρο 337, καθώς και η διόρθωση των ποσών στις εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης (4%) και καλής λειτουργίας (2%) επί της προϋπολογισθείσας δαπάνης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/223/2025
Η Πράξη 223/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης σύμβασης για την προμήθεια Αντιδραστηρίων και Αναλυτών, συνολικής συμβατικής δαπάνης 1.786.543,50 ευρώ πλέον ΦΠΑ, για το Γενικό Νοσοκομείο Ξάνθης. Καθώς υποβλήθηκε μοναδική προσφορά, το Κλιμάκιο αποφασίζει την αναβολή της έκδοσης οριστικής πράξης. Ζητείται η συμπλήρωση του φακέλου εντός 15 ημερών με απαραίτητα στοιχεία. Συγκεκριμένα, απαιτούνται αναλυτικές απόψεις για τη μη υποδιαίρεση της προμήθειας σε τμήματα, τεκμηρίωση των προϋπολογιζόμενων τιμών μονάδας και των ποσοτήτων, καθώς και νέο σχέδιο σύμβασης με εξειδικευμένη ρήτρα αναπροσαρμογής της τιμής, βασισμένη στους κωδικούς COICOP 5 του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/179/2025
Η Πράξη 179/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια ασκών συλλογής αίματος με συνοδό εξοπλισμό επεξεργασίας από το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας (Ε.ΚΕ.Α.). Η προμήθεια, διάρκειας τεσσάρων (4) ετών, προϋπολογιζόμενης και συμβατικής δαπάνης 29.600.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ, κατακυρώθηκε στον μοναδικό προσφέροντα. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, καθώς δεν εντοπίστηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, υπό τους όρους όμως α) να απαλειφθεί το εδάφιο περί μη αναπροσαρμογής τιμής από το άρθρο 4 και β) να εξειδικευθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής με την προσθήκη της συγκεκριμένης κατηγορίας (κωδικοί COICOP5) του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή για την εφαρμογή του.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/38/2025
Η Πράξη 38/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το Τμήμα 3 («σύστημα αδιάλειπτης παροχής ενέργειας (UPS)») μιας ευρύτερης προμήθειας του Πυροσβεστικού Σώματος, συνολικού προϋπολογισμού 2.024.190 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Ο προϋπολογισμός του ελεγχόμενου τμήματος ανέρχεται σε 30.000 ευρώ, ενώ το συμβατικό τίμημα είναι 12.400 ευρώ. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Ωστόσο, η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης δεν κωλύεται υπό τον όρο να προστεθεί συγκεκριμένος κωδικός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο άρθρο 6 (ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής) και να συμπληρωθεί το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης.
απόφ.58/2017
Έγκριση του Επικαιροποιημένου Σχεδίου Εφαρμογής Δημοπρασιών ΝΟΜΕ.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/69/2025
Το ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέδωσε την Πράξη 69/2025, συνεδριάζοντας στις 21 Φεβρουαρίου 2025 μέσω τηλεδιάσκεψης, για τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το τμήμα 1 της συνολικής προμήθειας «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΑΥΤΩΝ ΜΕ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ» (τίτλος τμήματος: «Τοίχος Προστασίας Διαδικτυακών Εφαρμογών (WAF)»). Η προμήθεια αφορά το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο να προστεθεί συγκεκριμένος κωδικός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο άρθρο 6 για τη ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής και να συμπληρωθεί το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης στο προοίμιο.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/168/2025
Η Πράξη 168/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των τεσσάρων (4) σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια «Αντιδραστηρίων ανοσολογικών βιοχημικών εξετάσεων» του Γενικού Νοσοκομείου Λαμίας. Η προμήθεια, συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 2.213.051,79 ευρώ πλέον ΦΠΑ, αφορά μονοετή σύμβαση με δικαίωμα προαίρεσης για δύο επιπλέον έτη, κατανεμημένη σε τέσσερα τμήματα. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία, παρά την απόρριψη προδικαστικής προσφυγής. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή των συμβάσεων, υπό τον όρο να συμπεριληφθεί και να εξειδικευθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής, προσθέτοντας τη συγκεκριμένη κατηγορία του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (COICOP5) για την εφαρμογή του.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/14/2025
Η Πράξη 14/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Επέκταση και Εκσυγχρονισμός ΕΕΛ Οινιάδων και κατασκευή καταθλιπτικού αγωγού», προϋπολογισμού 5.040.000,00 ευρώ. Η απόφαση εκδόθηκε μετά από επανεισαγωγή του φακέλου, κατόπιν της 502/2024 αναβλητικής Πράξης. Διαπιστώθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον ανάδοχο "" Α.Τ.Ε. έναντι συμβατικού τιμήματος 4.913.741,50 ευρώ, με την επισήμανση ότι πρέπει να υπογραφεί τόσο από τη Δ.Ε.Υ.Α. όσο και από τον Δήμο Ι.Π. Μεσολογγίου και να προστεθούν στο προοίμιο το 4ο/19.11.2024 Πρακτικό και η 509/26.11.2024 εγκριτική απόφαση.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/66/2025
Η Πράξη 66/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια 8 λεωφορείων (18-19 θέσεων) με συμβατική δαπάνη 700.000 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ), μεταξύ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και της εταιρείας «..». Η διαδικασία αφορούσε το Τμήμα 2 ενός ευρύτερου διαγωνισμού. Κατόπιν αναβλητικής πράξης του Κλιμακίου, η Επιτροπή Αξιολόγησης υπέβαλε συμπληρωματικό πρακτικό με λεκτική αιτιολόγηση της βαθμολογίας της μοναδικής προσφοράς. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, αν και σημειώθηκαν δευτερεύουσες πλημμέλειες περί αμεροληψίας διοικητικών οργάνων που δεν επηρέασαν το αποτέλεσμα. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο της διόρθωσης αριθμού άρθρων και παραγράφων, καθώς και της αναγραφής του ποσού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης (30.967,74 ευρώ).