ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/240/2024
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η απόφαση 240/2024 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το Τμήμα 4 της προμήθειας «Εκσυγχρονισμός εγκαταστάσεων και εξοπλισμός των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος». Το έργο εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, συγχρηματοδοτούμενο από την ΕΕ, με συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη 3.467.741,94 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ενώ το Τμήμα 4 ανέρχεται σε 1.693.548,39 ευρώ. Σύμφωνα με το άρθρο 324 του ν. 4700/2020, οι τέτοιες συμβάσεις με δαπάνη κάτω των 5.000.000 ευρώ δεν υπάγονται υποχρεωτικά σε έλεγχο. Επομένως, η υποβολή κρίνεται απαράδεκτη και το σχέδιο σύμβασης δεν ελέγχεται περαιτέρω.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/186/2025
Η Πράξη 186/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης για το συγχρηματοδοτούμενο έργο «Ανέγερση Μουσικού Σχολείου Χαλκίδας» με συμβατική δαπάνη 390.440,09 ευρώ (άνευ Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, παρόλο που η αρχική σύμβαση του 2020 δεν υποβλήθηκε σε έλεγχο λόγω ποσού (ήταν κάτω του τότε ορίου των 10 εκ. ευρώ), η συμπληρωματική υπάγεται στον έλεγχο. Αυτό συμβαίνει επειδή η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του αρχικού έργου (5.875.000,00 ευρώ) υπερβαίνει πλέον το μειωμένο όριο των 5.000.000 ευρώ για συγχρηματοδοτούμενες συμβάσεις, βάσει του ν.4700/2020. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης, υπό τον όρο έκδοσης απόφασης δέσμευσης πίστωσης.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/241/2024
Η απόφαση αφορά την πράξη 241/2024 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία εκδόθηκε μετά από συνεδρίαση στις 1 Ιουλίου 2024. Το Κλιμάκιο εξέτασε τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και το σχέδιο σύμβασης για το Τμήμα 3 της προμήθειας «Εκσυγχρονισμός εγκαταστάσεων και εξοπλισμός των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος», με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 1.209.677,42 ευρώ + ΦΠΑ, στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (συνολική δαπάνη 3.467.741,94 ευρώ). Βάσει του άρθρου 324 ν. 4700/2020, κρίνεται απαράδεκτη η υποβολή για προσυμβατικό έλεγχο, καθώς η σύμβαση συγχρηματοδοτείται από ενωσιακούς πόρους και η δαπάνη δεν υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Η απόφαση δηλώνει απαραδέκτως την υποβολή και δεν ελέγχει περαιτέρω τη νομιμότητα.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/118/2025
Η Πράξη 118/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Νοτίου Πηλίου και Ανώνυμης Εταιρείας για την υλοποίηση έξι διαφορετικών Πράξεων βελτίωσης αγροτικής οδοποιίας σε δημοτικές ενότητες του Δήμου. Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη της σύμβασης ανέρχεται σε 3.000.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.. Οι συγκεκριμένες Πράξεις πρόκειται να χρηματοδοτηθούν από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι η σύμβαση απαραδέκτως εισάγεται για έλεγχο, διότι αφορά αποκλειστικά τη μεταβίβαση αρμοδιότητας υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενων έργων. Σύμφωνα με τον νόμο, τέτοιες συμβάσεις υπάγονται σε έλεγχο από Κλιμάκιο μόνο αν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., υπερβαίνει το ποσό των 5.000.000 ευρώ, όριο το οποίο δεν καλύπτεται στην προκειμένη περίπτωση.
ΕΣ/ΚΛΙΜ.Ε/732/2023
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, το ελεγχόμενο σχέδιο σύμβασης της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας απαραδέκτως υποβάλλεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας, διότι αφορά σε συγχρηματοδοτούμενο από ενωσιακούς πόρους έργο, του οποίου η προϋπολογιζόμενη δαπάνη, χωρίς Φ.Π.Α., υπολείπεται του ορίου των 5.000.000 ευρώ.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/360/2024
Η απόφαση του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου με αριθμό 360/2024 αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια και εγκατάσταση σταθερού σταθμού ραδιογωνιομέτρησης HF (ΣΣΡHF) από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 4.280.765 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο, που συνήλθε στις 18.10.2024, έκρινε απαράδεκτη την υποβολή του σχεδίου σύμβασης για προσυμβατικό έλεγχο, καθώς η προμήθεια εντάσσεται σε συγχρηματοδοτούμενη από πόρους ΕΕ δράση (ΟΠΣ 6016318) με δαπάνη κάτω των 5.000.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, υπερβαίνοντας το κατώτερο όριο ελέγχου σύμφωνα με το άρθρο 324 του ν. 4700/2020. Η απόφαση βασίζεται σε προηγούμενες νομολογίες και τονίζει ότι τέτοιες συμβάσεις ελέγχονται μόνο εάν υπερβαίνουν το ποσό αυτό, ενώ οι υπόλοιπες υπόκεινται σε άλλους ελέγχους του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/30/2025
Η Πράξη 30/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας τεσσάρων σχεδίων συμβάσεων του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών για την «προμήθεια και εγκατάσταση υπερσύγχρονου εργαστηριακού εξοπλισμού - φάση 2». Η προϋπολογισθείσα δαπάνη ανέρχεται σε 1.285.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και η προμήθεια συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, βάσει του άρθρου 324 του ν. 4700/2020, οι συγχρηματοδοτούμενες συμβάσεις απαιτούν υποχρεωτικό έλεγχο μόνο αν η δαπάνη υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ. Καθώς η συγκεκριμένη διαδικασία κρίθηκε αυτοτελής και η δαπάνη της είναι πολύ μικρότερη του ορίου, τα σχέδια συμβάσεων υποβλήθηκαν απαραδέκτως για έλεγχο.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/333/2023
Στην υπό κρίση υπόθεση, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει αφενός ότι η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του επίμαχου έργου του Δήμου Δάφνης-Υμηττού ανέρχεται (χωρίς Φ.Π.Α.) σε 4.193.548,39 ευρώ, αφετέρου ότι το έργο αυτό χρηματοδοτείται από πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης [ΥΠΕΝ/ΓΓΧΣΑΠ/83287/23/10.08.2022 (Sub.116873 κωδ. ΟΠΣ ΤΑ5161088), βλ. και Β΄ 6943/2022] και από ίδιους πόρους. Συνεπώς, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το ελεγχόμενο σχέδιο σύμβασης του Δήμου Δάφνης-Υμηττού απαραδέκτως υποβάλλεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας, διότι αφορά σε συγχρηματοδοτούμενο από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έργο, του οποίου η προϋπολογιζόμενη δαπάνη, χωρίς Φ.Π.Α., υπολείπεται του ορίου των 5.000.000 ευρώ.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/82/2024
Η Πράξη 82/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας σχεδίου σύμβασης που αφορά την «Εκπόνηση μελετών για την ανέγερση νέου κτιρίου της Σχολής Θετικών Επιστημών» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 1.821.529,96 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι το σχέδιο σύμβασης εισάγεται απαραδέκτως προς έλεγχο. Η απόφαση βασίστηκε στο γεγονός ότι η εν λόγω πράξη συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. Σύμφωνα με τον ν. 4700/2020, οι συγχρηματοδοτούμενες συμβάσεις απαιτούν υποχρεωτικό έλεγχο μόνο αν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ, όριο κάτω από το οποίο βρίσκεται η εξεταζόμενη σύμβαση.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/39/2025
Η Πράξη 39/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας σχεδίου σύμβασης του Δήμου Θεσσαλονίκης για την «Προμήθεια ειδών σίτισης» για ευπαθείς ομάδες και μαθητές, με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 3.430.840,00 ευρώ (άνευ ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η υποβολή του σχεδίου σύμβασης για έλεγχο ήταν απαράδεκτη. Αυτό συνέβη διότι, επειδή η προμήθεια συγχρηματοδοτείται από ενωσιακούς πόρους (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο), το κατώτατο όριο για υποχρεωτικό προσυμβατικό έλεγχο ανεβαίνει στα 5.000.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Καθώς η δαπάνη του Δήμου είναι χαμηλότερη από αυτό το όριο, δεν υφίσταται αρμοδιότητα ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/59/2025
Η Πράξη 59/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια «ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΟΔΟΦΩΤΙΣΜΟΥ ΠΟΛΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ». Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανέρχεται σε 2.766.008,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το Έργο συγχρηματοδοτείται από ενωσιακούς πόρους στο πλαίσιο του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης (με πόρους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, σύμφωνα με το άρθρο 324 του ν. 4700/2020, οι συγχρηματοδοτούμενες συμβάσεις ΟΤΑ ελέγχονται υποχρεωτικά μόνο αν η δαπάνη υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Επειδή η δαπάνη είναι κατώτερη, το σχέδιο σύμβασης υποβλήθηκε απαραδέκτως για έλεγχο νομιμότητας.