ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/147/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 147/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου Σύμβασης Παραχώρησης για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο». Η σύμβαση, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της Α.Ε.Ε.Σ. (Παραχωρησιούχου) και του αναδειχθέντος αναδόχου («... Α.Ε.»), κρίθηκε νόμιμη. Το Κλιμάκιο δεν διαπίστωσε νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου και δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, η οποία έχει 35ετή διάρκεια. Επισημάνθηκε ωστόσο η ανάγκη συμμόρφωσης με την περιβαλλοντική νομοθεσία σε περίπτωση ευδοκίμησης εκκρεμών αιτήσεων ακύρωσης κατά των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων, και η υποχρέωση τροποποίησης της απόφασης ένταξης του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης λόγω αντικειμενικής υπέρβασης των οροσήμων του.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Ν.5204/2025
Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο.
0.3024/2025 «Κοινοποίηση των άρθρων πρώτου. τέταρτου, πέμπτου και έκτου του ν. 5204/2025 «Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο» (Α' 89) και των άρθρων 31.5 και 33 της Σύμβασης Παραχώρησης, που κυρώνεται με το άρθρο πρώτο του παραπάνω νόμου.
0.3024/2025
«Κοινοποίηση των άρθρων πρώτου. τέταρτου, πέμπτου και έκτου του ν. 5204/2025 «Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο» (Α' 89) και των άρθρων 31.5 και 33 της Σύμβασης Παραχώρησης, που κυρώνεται με το άρθρο πρώτο του παραπάνω νόμου.
ΑΕΠΠ/584/2019
Με τις Προδικαστικές Προσφυγές τους, οι αιτούσες ζητούν την ακύρωση της Απόφασης Δ16/432/22.03.2019 της αναθέτουσας αρχής. Αυτή η απόφαση ενέκρινε το Πρακτικό της Επιτροπής Διενέργειας του διεθνούς δημόσιου Διαγωνισμού για την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης του έργου «ΒΟΡΕΙΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΚΡΗΤΗΣ» ήτοι του «Αυτοκινητοδρόμου Κίσαμος-Χανιά-Ηράκλειο-Χερσόνησος-Άγιος Νικόλαος-Καλό Χωριό», στο Τμήμα “Χανιά – Ηράκλειο”. Η έγκριση οδήγησε στην αποδοχή των «Φακέλων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος» όλων των παρεμβαινουσών εταιρειών για το επόμενο Β΄ ΣΤΑΔΙΟ του διαγωνισμού, καθώς και κάθε άλλης συναφούς, προγενέστερης ή μεταγενέστερης, πράξης ή παράλειψης. Οι αιτούσες διαφωνούν με την πρόκριση των ανταγωνιστών τους σε αυτό το στάδιο.
ΝΣΚ/105/2019
Αρμοδιότητα συντήρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.).(...)Η αρμοδιότητα συντήρησης του οδικού δικτύου του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) ανήκει στην Περιφέρεια Κρήτης και στις οικείες υπηρεσίες αυτής, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3852/2010 («Καλλικράτης»), ως ασκούμενη μέχρι την έναρξη ισχύος του (01.07.2011) από την τότε (κρατική) Περιφέρεια Κρήτης, όπως προβλεπόταν με την απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας με αριθμό 3292/12.11.2010, που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 7 του ν.3481/2006, χωρίς να ασκεί έννομη επιρροή η ένταξη του Β.Ο.Α.Κ. στο διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, ενώ η αρμοδιότητα συντήρησης των νέων ή σε εξέλιξη έργων οδικών υποδομών ή τμημάτων τους στον οδικό αυτό άξονα, μετά την αντικατάσταση του εδαφίου i) της περίπτωσης β΄ της παρ.11 του άρθρου 3 του ν.4138/2013 με την παρ.1 του άρθρου 22 του ν.4519/2018, ανατίθεται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης» (Ο.Α.Κ. Α.Ε.) (ομόφ.).
ΑΕΠΠ/435/2018
Ο προσφεύγων ζητεί την ακύρωση της διακήρυξης με αριθμό 1347/Φ70 για την ανάδειξη αναδόχου παροχής υπηρεσιών φύλαξης των κτιρίων και εγκαταστάσεων του Τ.Ε.Ι. Κρήτης σε διάφορες περιοχές της Κρήτης (Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο, Άγιο Νικόλαο, Σητεία). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την παροχή υπηρεσιών φύλαξης και περιπολίας για διετές χρονικό διάστημα (2018-2020) με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 483.870,97€ (συνολικά 600.000€ με ΦΠΑ). Οι κύριοι λόγοι της προσφυγής είναι η υποτίμηση του εργοδοτικού κόστους, η παράνομη αναφορά σε ανύπαρκτη συλλογική σύμβαση, ασαφείς όροι για τη σύνθεση του προσωπικού και ανακριβής προγραμματισμός εργασιών. Ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι η διακήρυξη παραβιάζει το άρθρο 68 του Ν.3863/2010 και τις αρχές του δημοσιονομικού δικαίου.
ΑΕΠΠ/537/2018
Η προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση της Πράξης 09/15.05.2019 του Πρυτανικού Συμβουλίου του ΤΕΙ Κρήτης, η οποία αφορά τον διεθνή ηλεκτρονικό Διαγωνισμό για την ανάδειξη αναδόχων παροχής υπηρεσιών καθαριότητας των κτιριακών εγκαταστάσεων του ΤΕΙ Κρήτης στο Ηράκλειο και στα περιφερειακά Τμήματα του (Χανιά, Ρέθυμνο, Άγιο Νικόλαο, Σητεία). Το συνολικό προϋπολογιζόμενο κόστος της σύμβασης ανέρχεται σε €567.950 (συν ΦΠΑ 24%) για το διάστημα 01/09/2018-31/08/2020, με δυνατότητα παράτασης έως 31/08/2021 (συνολική αξία με παράταση €852.700). Η προσφυγή επικεντρώνεται στην απόρριψη της προσφοράς της προσφεύγουσας για τα Τμήματα 1-2-3-5-6, ισχυριζόμενη ότι οι οικονομικές προσφορές των ανταγωνιστών παραβιάζουν την εργατική νομοθεσία και τους όρους της Διακήρυξης.
ΝΣΚ/185/2008
Τροποποίηση μονομερώς ατομικής διοικητικής πράξης της άδειας παραχώρησης Καζίνο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης δικαιούται να τροποποιήσει μονομερώς την απόφαση παραχώρησης της άδειας λειτουργίας του Καζίνο Λουτρακίου και το σχετικό συμβατικό όρο που αφορά στην κατασκευή τουριστικού λιμένα στην περιοχή «Ποσειδωνία» του Δήμου Λουτρακίου-Περαχώρας, λόγω αντικειμενικής αδυναμίας της κατασκευής του και να αντικαταστήσει αυτή την υποχρέωση της παραχωρησιούχου Κοινοπραξίας με άλλη επένδυση, ουσιαστικά ισοδύναμη, λαμβανομένων υπόψη των αρχών της χρηστής διοίκησης, της καλής πίστης και των συναλλακτικών ηθών και της συναίνεσης της Κοινοπραξίας.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/167/2021
ΜΕΛΕΤΕΣ:(....)να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου σύμβασης και της προηγηθείσας διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση από την Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης - Αποχέτευσης Μείζονος Περιοχής … (...) της μελέτης με τον τίτλο «Μελέτη έργων αξιοποίησης υδατικών πόρων βόρειου - δυτικού μετώπου Δήμου …», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.049.784,30 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.(....)Τέλος, με την 38/2021 απόφαση του Δ.Σ. της …. εγκρίθηκε το από 3.2.2021 πρακτικό ελέγχου δικαιολογητικών κατακύρωσης της προσωρινής αναδόχου σύμπραξης και η οριστική κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού, χωρίς να ασκηθούν ενστάσεις, προδικαστικές προσφυγές ή αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων.Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Δημοτικής Επιχείρηση Ύδρευσης - Αποχέτευσης Μείζονος Περιοχής … (...) και της σύμπραξης … Α.Ε. - … Ε.Π.Ε. - … Α.Ε. - … ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ για την «Μελέτη έργων αξιοποίησης υδατικών πόρων βόρειου - δυτικού μετώπου Δήμου …», έναντι τιμήματος 618.354,80 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.).
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/542/2022
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω και λαμβάνοντας υπόψη ότι η ισχύς της προσφοράς του αναδειχθέντος οριστικού αναδόχου έχει λήξει, μετά την άρνηση του τελευταίου να την παρατείνει σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, το Κλιμάκιο, ελλείψει παραδεκτής προσφοράς, κρίνει ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο οικείου σχεδίου συμφωνίας πλαίσιο μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, διά της Υπηρεσίας Προμηθειών της Πολεμικής Αεροπορίας και του οικονομικού φορέα «…….» για την προμήθεια αερίου πρωτοξειδίου του αζώτου προς κάλυψη λειτουργικών αναγκών του 251 ΓΝΑ.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/136/2021
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:(....)να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης του έργου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με τίτλο «Έργα αντιμετώπισης των κατολισθητικών φαινομένων επί του Β.Ο.Α.Κ. στην ευρύτερη περιοχή Σισών – Φόδελε (χ.θ. 93+000 – χ.θ. 111+000)», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 3.588.709,68 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α. (4.450.000,00 ευρώ, με Φ.Π.Α.), και συμβατικής δαπάνης 3.194.501,62 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α. (3.961.182,01 ευρώ, με Φ.Π.Α.).(....)Τέλος, η επιλογή της εν λόγω διαδικασίας ανάθεσης, ήτοι της διαδικασίας με διαπραγμάτευση, έναντι της διενέργειας ανοικτής διαγωνιστικής διαδικασίας, παρίσταται δικαιολογημένη και για τον επιπρόσθετο λόγο ότι η διαδικασία αυτή επέτρεψε την υποβολή και αξιολόγηση των προσφορών και των απαιτούμενων δικαιολογητικών των περισσότερων, άλλωστε, του ενός συμμετεχόντων φορέων (γεγονός που επέτρεψε την ανάπτυξη, έστω και περιορισμένου, ανταγωνισμού) και την ανάθεση του ελεγχόμενου έργου σε μικρότερο χρονικό διάστημα από αυτό που θα απαιτείτο σε περίπτωση διενέργειας ανοικτού διαγωνισμού, σύμφωνα και με τα διδάγματα της κοινής πείρας. Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Κρήτης και της εργοληπτικής επιχείρησης «… ΑΤΕ», για την εκτέλεση του έργου «Έργα αντιμετώπισης των κατολισθητικών φαινομένων επί του Β.Ο.Α.Κ. στην ευρύτερη περιοχή Σισών – Φόδελε (χ.θ. 93+000 – χ.θ. 111+000)».