ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/295/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 295/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (Ε.Υ.Α.Θ.) Α.Ε., με τίτλο «Α΄ Ομάδα επειγόντων έργων ύδρευσης έτους 2025». Ο προϋπολογισμός του έργου, χωρίς ΦΠΑ, ανέρχεται σε 4.200.000,00 ευρώ με δικαίωμα προαίρεσης 600.000,00 ευρώ. Ανάδοχος αναδείχθηκε η Ένωση Οικονομικών Φορέων «…Α.Τ.Ε.Β.Ε.» με προσφερόμενο ποσοστό έκπτωσης 11,00%. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι λόγω της γενικής περιγραφής του έργου και του μη προσδιορισμού των σημείων εκτέλεσης, δεν είναι δυνατή η σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης κατά την εκτέλεση.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/121/2003
Χρηματοδότηση του ΝΠΔΔ Ε.Υ.Α.Θ. Παγίων, από τις πιστώσεις που εγγράφονται στον κρατικό προϋπολογισμό υπέρ των Οργανισμών ΄Υδρευσης και Αποχέτευσης και Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή η χρηματοδότηση του ΝΠΔΔ Ε.Υ.Α.Θ. Παγίων, από τις πιστώσεις που εγγράφονται στον κρατικό προϋπολογισμό υπέρ των Οργανισμών Ύδρευσης και Αποχέτευσης και Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) με βάση τις διατάξεις του άρθρου 43 παρ.2 του Ν. 2065/1992. (ομοφ.)
ΝΣΚ/222/2017
Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. - Νομοθετική εξουσιοδότηση για την έκδοση εγκριτικής απόφασης του Ειδικού Κανονισμού Λειτουργίας Αποχέτευσης της Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε..(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υφίσταται νομοθετική εξουσιοδότηση για την έκδοση εγκριτικής απόφασης του υποβληθέντος από το Δ.Σ. της Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. Ειδικού Κανονισμού Λειτουργίας Αποχέτευσης, εκ μέρους των εποπτευόντων αυτήν Υπουργών (μεταξύ των οποίων και της Υφυπουργού Εσωτερικών-Τομέας Μακεδονίας - Θράκης). Η εν λόγω εγκριτική απόφαση είναι δημοσιευτέα σε ΦΕΚ.
ΑΕΠΠ/1856/2021
Ο προσφεύγων ζητεί την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής Δήμου, η οποία απέρριψε την προσφορά του και έκανε δεκτή την προσφορά της ένωσης οικονομικών φορέων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την εκπόνηση μελέτης για τον καθορισμό των ζωνών προστασίας σημείων υδροληψίας που εξυπηρετούν τα δικτύα ύδρευσης του Δήμου, με εκτιμώμενη αξία 208.609,02 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η προσφυγή στηρίζεται σε παραβάσεις ουσιωδών όρων της διακήρυξης, όπως η μη τήρηση των προϋποθέσεων καταλληλότητας και επάρκειας των μελών της αντισυμβαλλόμενης ένωσης.
ΝΣΚ/25/2025
Εάν η Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. και η Δ.Ε.Η. Α.Ε. εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων της παραγράφου 20 του άρθρου 14 του ν. 2266/1994, όπως ισχύουν.(...)Οι ανώνυμες εταιρείες Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. και Δ.Ε.Η. Α.Ε. δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 14 § 20 του ν. 2266/1994, όπως ισχύουν, και συνεπώς, δεν ευρίσκει νόμιμη βάση στις ως άνω διατάξεις αίτημα διορισμού στην Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. που υποβλήθηκε από συγγενή εργαζομένου στη Δ.Ε.Η., αποβιώσαντος κατά την εκτέλεση του υπηρεσιακού του καθήκοντος και εξαιτίας αυτού (ομόφωνα, με συγκλίνουσα γνώμη)
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/175/2025
Η απόφαση (Πράξη 175/2025) του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Βελτίωση οδικού δικτύου Γρεβενά – Βασιλίτσας (Αγία Παρασκευή - Βασιλίτσα)». Το έργο, με συμβατική δαπάνη 8.774.567,90 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και μήκους 19.753 μ., χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Η ανάθεση έγινε μέσω ανοικτού διαγωνισμού με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά μόνο βάσει τιμής. Εννέα οικονομικοί φορείς κατέθεσαν προσφορές, με τον πρώτο μειοδότη «ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Τ.Ε.Β.Ε.» να αναδεικνύεται προσωρινός ανάδοχος, αφού έγιναν δεκτές οι αιτιολογήσεις του για ασυνήθιστα χαμηλή προσφορά. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/65/2025
Η Πράξη 65/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας για το έργο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΔΙΚΤΥΟΥ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ ΟΙΚΙΣΜΟΥ Ν. ΑΓΧΙΑΛΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ». Το έργο, αρχικού προϋπολογισμού 1.899.193,55 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), υλοποιείται από την Ε.Υ.Α.Θ. Παγίων κατόπιν προγραμματικής σύμβασης με τη Δ.Ε.Υ.Α.Χ. και χρηματοδοτείται κυρίως από το πρόγραμμα «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ». Ο διαγωνισμός, με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή, κατέληξε στην ανάδειξη της εταιρείας «... ΑΤΕ» ως αναδόχου με συμβατικό τίμημα 1.354.311,82 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), αφού προηγουμένως έγινε αποδεκτή η αιτιολόγηση της ασυνήθιστα χαμηλής προσφοράς της. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/82/2017
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ-ΠΡΟΣΥΜΒΑΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ:να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου σύμβασης που αφορά στην ανάθεση, από την Περιφέρεια Αττικής στην εργοληπτική επιχείρηση με την επωνυμία "… Α.Τ.Ε.Β.Ε.", του έργου "Ανακατασκευή χλοοτάπητα γηπέδου ποδοσφαίρου …".(....)Η ως άνω αναδειχθείσα ανάδοχος, όμως, δεν προσήλθε να υπογράψει το συμφωνητικό, δηλώνοντας, με το από 1.3.2017 έγγραφό της, ότι δεν επιθυμεί να παρατείνει την ισχύ της προσφοράς της που έληξε στις 28.2.2017.(....)Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης που αφορά στην ανάθεση, από την Περιφέρεια Αττικής στην εργοληπτική επιχείρηση με την επωνυμία "… Α.Τ.Ε.Β.Ε.", του έργου "Ανακατασκευή χλοοτάπητα γηπέδου ποδοσφαίρου …".
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕλΣυν/Κλ.Ε/366/2016 ΚΑΙ ΕΣ/ΚΛ.Ε/15/2017.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/32/2025
Η Πράξη 32/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο της Περιφέρειας Αττικής «Αποκατάσταση Ασφαλτικών Οδοστρωμάτων Δήμου Διονύσου», προϋπολογισμού €2.983.870,97 (χωρίς ΦΠΑ). Το κλιμάκιο διαπίστωσε ότι, παρόλο που η διακήρυξη δεν προέβλεπε πριμ (πρόσθετη καταβολή) για νωρίτερη παράδοση, όπως απαιτείται νομικά για έργα άνω του 1.000.000 ευρώ με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή, η πλημμέλεια αυτή δεν κρίθηκε ουσιώδης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι πρόκειται για έργο συντήρησης με δυναμικό αντικείμενο, όπου η προθεσμία συνήθως εξαντλείται, και λόγω του επαρκούς ανταγωνισμού (12 προσφορές). Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με την προσωρινή ανάδοχο «… Α.Τ.Ε.Β.Ε.» (συμβατικό τίμημα €1.418.999,65), με την επισήμανση της υποχρέωσης προσθήκης των νόμιμων κρατήσεων.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/196/2025
Η Πράξη 196/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης και του σχεδίου της 1ης εκτελεστικής σύμβασης της συμφωνίας-πλαίσιο 129/5.5.2025 μεταξύ της Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. και της κοινοπραξίας «..». Η εκτελεστική σύμβαση, συμβατικής αξίας 1.082.250,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), αφορά στο Προϊόν/Μέρος 1 του αντικειμένου, δηλαδή την παροχή υπηρεσιών επεξεργασίας και διαχείρισης δεδομένων υδρομετρητών (MDM), συμπεριλαμβανομένης της αρχικής εγκατάστασης και πενταετούς ετήσιας υποστήριξης λειτουργίας πλατφόρμας λογισμικού. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαδικασία ανάθεσης. Κατά συνέπεια, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου, υπό τον όρο της προσκόμισης υπεύθυνης δήλωσης περί μη οψιγενών μεταβολών από κάθε μέλος της συμβαλλόμενης κοινοπραξίας.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/284/2025
Η Πράξη 284/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας) με τίτλο «Κατασκευή Περίφραξης και Περιμετρικού Φωτισμού στην 130ΣΜ». Το έργο, προϋπολογισμού 4.500.000,00 ευρώ (με ΦΠΑ), ανατέθηκε μέσω ανοικτού διαγωνισμού. Αρχικά απορρίφθηκε η προσφορά της μειοδότριας εταιρείας («...Α.Ε.») ως ασυνήθιστα χαμηλή (έκπτωση 33,24% έναντι μέσου όρου 17,38%) και κρίθηκε ζημιογόνα. Ως εκ τούτου, ανακηρύχθηκε ανάδοχος η δεύτερη σε σειρά μειοδοσίας εταιρεία («...Α.Τ.Ε.Β.Ε.») έναντι συμβατικής δαπάνης 2.834.951,27 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με την επισήμανση ότι πρέπει να συμπληρωθεί το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης (5% επί της αξίας χωρίς Φ.Π.Α.).