Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/69/2019

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 2042/1992, 3144/2003, 4281/2014, 4483/2016, 4354/2015, 4369/2016

Καταβολή αποζημίωσης σε υπαλλήλους:..Ενόψει των ανωτέρω το Κλιμάκιο κρίνει τα ακόλουθα ως προς τη νομιμότητα της εντελλόμενης δαπάνης: α) η Δ9/34079/10498/21.7.2017 υ.α. (Β' 2715/2.8.2017), με την οποία συστάθηκαν στον Ε.Φ.Κ.Α. τα ανωτέρω Κλιμάκια - Ομάδες, και Υποομάδες εργασίας, είναι χρονικά περιορισμένης ισχύος, καθόσον ρητώς προβλέπει ότι ο χρόνος λειτουργίας των Κλιμακίων ορίζεται σε 6 μήνες, με δυνατότητα παράτασης της λειτουργίας τους κατά το επόμενο χρονικό διάστημα όχι αυτοδικαίως αλλά μόνο κατόπιν έκδοσης νέας υπουργικής απόφασης. Από το περιεχόμενο της τελευταίας αυτής ρύθμισης συνάγεται ότι αφετηρία της επίμαχης εξάμηνης προθεσμίας δεν είναι η ημερομηνία δημοσίευσης της κανονιστικής απόφασης περί σύστασης των Κλιμακίων, αλλά η έκδοση της απόφασης συγκρότησής τους με συγκεκριμένα μέλη με απόφαση του Διοικητή του Ε.Φ.Κ.Α. Και τούτο διότι η εξάμηνη «λειτουργία» των Κλιμακίων αναφέρεται, κατά τον σκοπό της σχετικής κανονιστικής ρύθμισης, σε χρόνο εν τοις πράγμασι λειτουργίας αυτών κατόπιν νομότυπης συγκρότησής τους, κατά τον οποίο και μόνο είναι δυνατή η υλοποίηση του επιδιωκόμενου έργου της εκκαθάρισης εκκρεμών συνταξιοδοτικών υποθέσεων. Δεδομένου ότι η σχετική .../....2017 απόφαση συγκρότησης του Διοικητή του Ε.Φ.Κ.Α. δημοσιεύθηκε στις 1....2017 (ΦΕΚ Υ.Ο.Δ.Δ. .../14.10.2017), το εξάμηνο διάστημα νομότυπης λειτουργίας των Κλιμακίων παρήλθε στις 16.4.2018 και όχι σε προγενέστερο χρόνο, όπως προβάλλεται με την υπό κρίση έκθεση διαφωνίας. Εξάλλου, η 20114/Δ1/7002/25.4.2018 υ.α. (Β' 1584/ 8.5.2018), με την οποία διευρύνθηκε κανονιστικά το αντικείμενο αρμοδιοτήτων των Κλιμακίων - Ομάδων και Υποομάδων εργασίας και παρατάθηκε ο χρόνος λειτουργίας τους («κατά 4 μήνες») έως την 30.6.2018 σε σχέση με τον αρχικώς προβλεπόμενο, συνιστά, ενόψει και όσων ανωτέρω εκτέθηκαν, αυτοτελώς εκτελεστή κανονιστική πράξη που κατά γενικό κανόνα του διοικητικού δικαίου, ισχύει, ελλείψει ρητής αντίθετης πρόβλεψης στις εξουσιοδοτικές της διατάξεις, από την ημερομηνία δημοσίευσής της (8.5.2018) και δεν δύναται να αναπτύξει αναδρομική ισχύ εκ μόνου του γεγονότος ότι στην αρχική υπουργική απόφαση είχε προβλεφθεί ρητώς η δυνατότητα παράτασης της ισχύος της. Ως εκ τούτου η συγκεκριμένη απόφαση δεν μπορεί να παράσχει αναδρομικά νόμιμο έρεισμα για τη νομότυπη λειτουργία των Κλιμακίων - Ομάδων και Υποομάδων εργασίας για το υπολειπόμενο διάστημα από 17 έως το τέλος Απριλίου 2018. Κατ' ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη αποζημίωσης είναι νόμιμη, κατά το μέρος που αντιστοιχεί σε εργασία παρασχεθείσα στο πλαίσιο λειτουργίας των Κλιμακίων τον Μάρτιο 2018. Όσον, όμως, αφορά τον μήνα Απρίλιο δεν προκύπτει από τις επισυναπτόμενες καταστάσεις συμμετεχόντων που αναφέρθηκαν ανωτέρω, εάν η έκδοση των αποφάσεων εκ μέρους κάθε υπαλλήλου και το αναγραφόμενο ατομικό ποσοστό απόδοσης αυτών, αντιστοιχεί και σε ποιό μέρος στο χρονικό διάστημα νομότυπης λειτουργίας των Κλιμακίων αυτών (από 1 έως και 16 Απριλίου 2018), αφού τα δεδομένα αυτά καθορίζονται ενιαία σε μηναία βάση. Συνακόλουθα δεν μπορεί να διαγνωσθεί, κατά τον χρόνο αυτό, η εκπλήρωση των ελάχιστων στόχων, η μερική εκπλήρωση αυτών ή η υπέρβαση της μέγιστης απαιτητής απόδοσης, από την οποία συναρτάται καταρχήν εάν υφίσταται δικαίωμα προς λήψη αποζημίωσης και κατά δεύτερο το ακριβές ύψος αυτής για κάθε υπάλληλο ατομικά. Για τον λόγο αυτό, και δεδομένου ότι κατά γενικό κανόνα του δημοσιολογιστικού δικαίου η νομιμότητα και κανονικότητα μίας εντελλόμενης δαπάνης θα πρέπει να προκύπτει σαφώς και να μην πιθανολογείται εμμέσως, η καταβολή της αποζημίωσης μηνός Απριλίου 2018 παρίσταται μη σύννομη. β) Περαιτέρω, τα επίμαχα Κλιμάκια - Ομάδες και Υποομάδες «εργασίας» έχουν οργανωτική υπόσταση και αποτελούν, ενόψει του νομοθετικού χαρακτηρισμού τους, ειδικότερη περίπτωση αμειβομένων ομάδων εργασίας. Ως εκ τούτου, η ….2018 (ΑΔΑ - ….) καθώς και η (μη επικαλούμενη ρητώς με την έκθεση διαφωνίας) …..2018 (ΑΔΑ - ….) απόφαση του Διοικητή του Ε.Φ.Κ.Α. (ΦΕΚ Υ.Ο.Δ.Δ…..2018) με τις οποίες συμπληρώθηκαν τα Κλιμάκια με νέα μέλη, εκ των οποίων εννέα εξ' αυτών περιλαμβάνονται ήδη στους φερομένους ως δικαιούχους μηνός Απριλίου 2018, ισχύουν από τη δημοσίευσή τους και δεν δύναται να αναπτύξουν αναδρομική ισχύ. Συνεπώς, για τους συγκεκριμένους δικαιούχους, ανακύπτει, σε συνέχεια και όσων ανωτέρω εκτέθηκαν για την αναδρομικότητα της κανονιστικής απόφασης παράτασης λειτουργίας των Κλιμακίων κατά τον μήνα Απρίλιο του 2018, περαιτέρω λόγος μη νομιμότητας της εντελλόμενης δαπάνης. Περαιτέρω, το Κλιμάκιο συνεκτιμά ότι: α) όπως εκτίθεται στο έγγραφο επανυποβολής του εντάλματος, η εκκαθάριση των εκκρεμών συνταξιοδοτικών υποθέσεων ανάγεται σε μνημονιακή υποχρέωση του Κράτους, β) από τις επισυναπτόμενες καταστάσεις συμμετεχόντων στα Κλιμάκια - Ομάδες και Υποομάδες εργασίας των 3 δομών, στις οποίες εντάσσονται οι φερόμενοι ως δικαιούχοι, προκύπτει ότι τον μήνα Απρίλιο του 2018 εκδόθηκαν πάντως οι εκεί αναγραφόμενες αποφάσεις εκ μέρους κάθε υπαλλήλου και επιτεύχθηκε το βεβαιούμενο ατομικό ποσοστό απόδοσης (κλιμακούμενο κατά περίπτωση), γεγονός άλλωστε που δεν αμφισβητείται με την υπό κρίση έκθεση διαφωνίας, γ) ειδικά για τους εννέα (9) υπαλλήλους που περιλαμβάνονται στις ανωτέρω αποφάσεις του Διοικητή του Ε.Φ.Κ.Α. περί συμπλήρωσης της αρχικής απόφασης συγκρότησης, αυτοί εργάσθηκαν μόνο κατά τον μήνα Απρίλιο του 2018. Ενόψει των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Ε.Φ.Κ.Α. δεν ενήργησαν στην προκειμένη περίπτωση με πρόθεση καταστρατήγησης των κείμενων διατάξεων αλλά από συγγνωστή πλάνη υπέλαβαν ότι παρίσταται νόμιμη η καταβολή της εντελλόμενης αποζημίωσης μηνός Απριλίου 2018 στο σύνολο της. Ως εκ τούτου, η εντελλόμενη με το χρηματικό ένταλμα δαπάνη παρίσταται νόμιμη για τον μήνα Μάρτιο του 2018 και μπορεί να καταβληθεί λόγω συγγνωστής πλάνης για τον μήνα Απρίλιο του 2018, πλην όμως, λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα είναι μη θεωρητέο.

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

Δ9/34079/10498/2017

Σύσταση Κλιμακίων – Ομάδων, Υποομάδων Εργασίας στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.).


20114/Δ1/7002/2018

Τροποποίηση της αριθμ. Δ9/34079/10498-21/07/2017 απόφασης του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Σύσταση Κλιμακίων - Ομάδων, Υποομάδων Εργασίας στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.)» (Β΄ 2715).


49480/Δ1/17035/2018

Σύσταση Κλιμακίων - Ομάδων, Υποομάδων Εργασίας στον Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (ΕΤΕΑΕΠ)


15757/Δ1/5463/2020

Τροποποίηση της 61188/Δ1/19649/31-12-2019 απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σύστασης Κλιμακίων - Ομάδων - Υποομάδων Εργασίας στον ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.).


3785/Δ1/1367/2019

Τροποποίηση της αριθμ. 49480/Δ1/17035/ 3-10-2018 απόφασης του Υφυπουργού Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Σύσταση Κλιμακίων - Ομάδων, Υποομάδων Εργασίας στον Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (ΕΤΕΑΕΠ)» (Β΄ 4488).  


οικ. 22547/2021

Αναστολή συμβάσεων εργασίας εργαζομένων σε επιχειρήσεις - εργοδότες του ιδιωτικού τομέα κατά τον μήνα Απρίλιο 2021.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/12/2018

Υπερωριακή απασχόληση.(..) Κατά τα βασίμως δε προβαλλόμενα από την Επίτροπο, στο σώμα της ανωτέρω απόφασης, δεν γίνεται επιμερισμός των κατ’ ανώτατο όριο προτεινόμενων ωρών που προβλέπονται ανά μήνα και για όλο το έτος για τις Κυριακές, εξαιρέσιμες και νυχτερινές ώρες αναφορικά με τους υπηρετούντες στα Τμήματα υπαλλήλους που παρείχαν την επίμαχη υπερωριακή εργασία, για την αμοιβή της οποίας εκδόθηκε ο ελεγχόμενος τίτλος..Εντούτοις, η ως άνω απόφαση συμπληρούμενη νομίμως από την προαναφερόμενη (Δ/118/30.3.2017) αναρτηθείσα στο διαδίκτυο απόφαση συγκρότησης συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης για το μήνα Απρίλιο 2017, συγκρότηση που έλαβε χώρα πριν την πραγματοποίηση της υπερωριακής εργασίας και στην οποία γίνεται επιμερισμός του αριθμού των ωρών της υπερωριακής εργασίας και όσον αφορά στην παροχή της Κυριακές, εξαιρέσιμες και νύχτες ανά Τμήμα και υπάλληλο, φέρει, αναφορικά με την προβαλλόμενη αιτίαση της Επιτρόπου, το αναγκαίο κατά νόμο περιεχόμενο... Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη παρίσταται νόμιμη..


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/182/2017

Καταβολή αποζημίωσης για εργασία προς συμπλήρωση της εβδομαδιαίας υποχρεωτικής.(..)Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη II της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η ελεγχόμενη δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη. Ειδικότερα, δεν προκύπτει ότι το .... λειτουργεί κατόπιν νομοθετικής ρύθμισης ή κοινής υπουργικής απόφασης  όλες τις ημέρες του μήνα ή σε δωδεκάωρη (12ωρη) ή εικοσιτετράωρη (24ωρη), όπως απαιτείται από το άρθρο 20 παρ. Β.1 του ν. 4354/2015 ...Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το 10Α, οικονομικού έτους 2017, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του .... δαπάνη που αφορά στην καταβολή αποζημίωσης στο επικουρικό προσωπικό του τελευταίου, για εργασία προς συμπλήρωση της εβδομαδιαίας υποχρεωτικής, κατά τις νυχτερινές ώρες και κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες, κατά τους μήνες Φεβρουάριο, Μάρτιο και Απρίλιο 2016, δεν είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/218/2019

Καταβολή απιδόματος θέσης ευθύνης...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με τα χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι νόμιμη. Και τούτο διότι η αναδρομική τοποθέτηση της φερόμενης ως δικαιούχου στη θέση της Προϊσταμένης της Διεύθυνσης Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου ... περιλαμβάνεται στις επιβαλλόμενες από τις ανωτέρω διατάξεις θετικές ενέργειες, στις οποίες έπρεπε να προβεί ο Δήμος σε συμμόρφωση προς την εκδοθείσα Α62/2018 ακυρωτική απόφαση του Διοικητικού Εφετείου ..., οι οποίες (ενέργειες) ανατρέχουν στο χρόνο συντέλεσης της κριθείσας ως παράνομης παράλειψης τοποθέτησης της εν λόγω υπαλλήλου σε θέση Προϊσταμένης Διεύθυνσης του Δήμου, ήτοι στο χρόνο έκδοσης της ακυρωθείσας 268/27.8.2015 αρχικής απόφασης τοποθέτησης Προϊσταμένων. Συνεπώς, τα αρμόδια όργανα του Δήμου όφειλαν να αποκαταστήσουν πλήρως τα πράγματα -και, ειδικότερα, τη νομική κατάσταση της θιγούσης –τοποθετώντας την υπάλληλο αναδρομικά στη θέση, στην οποία θα ευρίσκετο, αν από την αρχή δεν είχε χωρήσει η ακυρωθείσα, κατά τα προεκτεθέντα, παράλειψη της. Στην έννοια δε της αποκατάστασης αυτής περιλαμβάνεται, εκτός από την υπηρεσιακή, και η μισθολογική αποκατάσταση της δικαιούχου, η οποία συνίσταται στην αναδρομική καταβολή της οφειλόμενης διαφοράς που προέκυψε λόγω αλλαγής βαθμού από Γ΄ σε Β΄ και επιδόματος θέσης ευθύνης. Εξάλλου, αβασίμως προβάλλεται από την διαφωνούσα Επίτροπο ότι η καταβολή του επιδόματος θέσης ευθύνης προϋποθέτει την εν τοις πράγμασι άσκηση καθηκόντων στην θέση της Προϊσταμένης Διεύθυνσης, καθόσον κατά τον κρίσιμο χρόνο στους Προϊσταμένους Διευθύνσεων καταβαλλόταν το επίδομα θέσης ευθύνης παγίως και κατά τακτά χρονικά διαστήματα και, ως εκ τούτου, κατά την συνήθη πορεία των πραγμάτων θα καταβαλλόταν και στην φερόμενη ως δικαιούχο υπάλληλο αν δεν είχε μεσολαβήσει η προαναφερόμενη παρανομία.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι νόμιμη και, ως εκ τούτου, αυτά πρέπει να θεωρηθούν.


ΕλΣυν.Τμ.1(ΚΠΕ)196/2016

ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ:(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στις προηγούμενες σκέψεις, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνες, είναι μη νόμιμες, διότι κατά την πραγματοποίηση της εργασίας, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, κατά μήνα, δεν υφίστατο απόφαση του αρμόδιου περιφερειακού οργάνου του κράτους (Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, σύμφωνα με τις προϊσχύσασες διατάξεις) με την οποία προσδιοριζόταν το ειδικό ωράριο λειτουργίας του νομικού προσώπου συνεχώς ή κατά ημέρες, κατά υπηρεσία, προσωπικό, αριθμό και κλάδο αυτού και ο χρόνος εργασίας κατά βάρδιες, κατ’ αντιστοιχία προς το οποίο επιβαλλόταν και μπορούσε να ρυθμιστεί περαιτέρω η πραγματοποίηση εργασίας νυχτερινής και Κυριακών και εξαιρέσιμων ημερών (άρθρο 36 παρ. 3 και 6 ΚΚΔΚΥ). Επιπροσθέτως, όσον αφορά την εργασία που παρασχέθηκε κατά τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο τρέχοντος έτους, η απόφαση 89/14.12.2015, ενόψει των διατάξεων του ν. 4354/2015, οι οποίες ίσχυαν ήδη κατά το χρόνο δημοσίευσής της ως κανονιστικής στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, παρότι εκ του νόμου απέκτησε αναδρομική ισχύ (άρθρο 52 ν. 4384/26.4.2016), ωστόσο, εκδόθηκε αναρμοδίως, δεδομένου ότι κατά τις διατάξεις του άρθρου 20 του ν. 4354/2016 η απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής προς συμπλήρωση του εβδομαδιαίου ωραρίου εργασία εκδίδεται από το Διοικητικό Συμβούλιο του νομικού προσώπου, ενώ δεν προσκομίστηκε απόφαση, νομίμως δημοσιευμένη ως κανονιστική διοικητική πράξη, με την οποία η σχετική αρμοδιότητα μεταβιβάστηκε στον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου. Ακόμα, ως προς το σύνολο των δαπανών, ούτε ίσχυαν ούτε είχαν εκδοθεί οι (ατομικές) διοικητικές πράξεις (άρθρα 48, 176 ΚΚΔΚΥ και άρθρο 2 παρ. 4 στ. 9 ν. 3861/2010) κατανομής του προσωπικού σε βάρδιες, προσδιορισμού των εργαζομένων που επρόκειτο να εργαστούν προς συμπλήρωση του κανονικού εβδομαδιαίου ωραρίου τους κατά τη διάρκεια νύχτας ή Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες, οι δε, ως προς το μήνα Οκτώβριο, 74/3.11.2015, ως προς το μήνα Ιανουάριο, 6/3.2.2016, ως προς το μήνα Φεβρουάριο, 12/4.3.2016 και ως προς το μήνα Μάρτιο, 17/4.4.2016 αποφάσεις του Προέδρου του Δ.Σ. του Γηροκομείου που φέρουν αντίστοιχο περιεχόμενο, εκδόθηκαν μετά από την πραγματοποίηση της εργασίας κάθε μήνα, στερούνται δε αναδρομικής ισχύος.