ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/126/2018
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Χρηματικά βοηθήματα κοινωνικού χαρακτήρα.(..)Με αυτά τα δεδομένα πρέπει να απορριφθεί ο πρώτος λόγος διαφωνίας, καθώς η λήψη άλλων βοηθημάτων δεν κωλύει τη χορήγηση του προβλεπόμενου από το άρθρο 202 παρ. 2 του Κ.Δ.Κ. χρηματικού βοηθήματος, ανεξαρτήτως του ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν αποδεικνύεται αν οι φερόμενοι ως δικαιούχοι έχουν πράγματι λάβει και άλλα χρηματικά βοηθήματα κοινωνικού χαρακτήρα βάσει άλλων διατάξεων. Ομοίως πρέπει να απορριφθεί ο ισχυρισμός ότι, λόγω της γενικόλογης αποτίμησης ζημιών της αρμόδιας Επιτροπής δεν αποδεικνύεται η έκτακτη ανάγκη ή η εξαιρετικά δυσμενής κατάσταση στην οποία περιήλθαν οι προκείμενοι εννέα πλημμυροπαθείς, καθόσον στο σχετικό πρακτικό γίνεται διαχωρισμός σε κατοικίες που υπέστησαν ολική καταστροφή και σε υπόγεια - αποθήκες που υπέστησαν ζημιές, με αντίστοιχη διαβάθμιση του χορηγητέου ποσού (1.000 ευρώ – 500 ευρώ), ενώ ρητώς αναφέρονται τα αντικείμενα που καταστράφηκαν, δίχως να απαιτείται η αναλυτική καταγραφή για έκαστο των φερόμενων ως δικαιούχων ξεχωριστά. Πλην, όμως, δεν αποδεικνύεται για όλους η σωρευτικά απαιτούμενη προϋπόθεση της οικονομικής αδυναμίας, όπως βασίμως προβάλλεται. Συγκεκριμένα, από το συσχετισμό των ζημιών και του ύψους του ετήσιου εισοδήματος (βάσει των οικείων πράξεων διοικητικού προσδιορισμού φόρου) της …, του …, της … και της …, προκύπτει ότι αυτοί δεν περιήλθαν σε δεινή οικονομική κατάσταση που θα έθετε σε κίνδυνο τη διαβίωσή τους και θα δικαιολογούσε τη χορήγηση του χρηματικού βοηθήματος. Ειδικά δε για την … προκύπτει μόνο το ετήσιο εισόδημα του συζύγου της και όχι το κρίσιμο εν προκειμένω οικογενειακό της εισόδημα, με αποτέλεσμα την αδυναμία προσδιορισμού της οικονομικής της κατάστασης. Επομένως, μη νομίμως αποφασίστηκε η χορήγηση του επίμαχου χρηματικού βοηθήματος στους πέντε προαναφερθέντες δημότες, η εντελλόμενη δαπάνη είναι κατά το μέρος αυτό μη νόμιμη και ως εκ τούτου, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα, που εκδόθηκε για πληρωμή εν μέρει μη νόμιμης δαπάνης, δεν πρέπει να θεωρηθεί.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.7/372/2010
Καταβολή χρηματικού βοηθήματος.(λόγω πυρκαγιάς)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι, ενόψει της πυρκαγιάς που εκδηλώθηκε στην κατοικία του ανωτέρω δημότη και της έκτασης των ζημιών που προκλήθηκαν από αυτήν, συντρέχει έκτακτη και σοβαρή ανάγκη που δικαιολογεί εν προκειμένω τη χορήγηση χρηματικού βοηθήματος από το Δήμο ... στον εν λόγω δημότη, η οικονομική αδυναμία του οποίου προκύπτει σαφώς από τα στοιχεία του φακέλου...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη και συνεπώς, το ένταλμα αυτό πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/443/2007
Ασφαλισμένοι Ταμείου Αλληλοβοηθείας Στρατιωτικών Αεροπορίας (ΤΑΣΑ). Παραίτηση στρατιωτικού κατά τον χρόνο ισχύος του ΝΔ 2595/1953. Αποκλεισμός δικαιώματος λήψεως εφάπαξ βοηθήματος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Πρώην ασφαλισμένοι στο ΜΤΑ (ΤΑΣΑ) δεν δικαιούνται να ζητήσουν από το ανωτέρω Ταμείο την χορήγηση του αναλογούντος εφάπαξ χρηματικού βοηθήματος ή την επιστροφή των καταβληθεισών εισφορών τους, λόγω της ισχύουσας -κατά τον χρόνο παραίτησής τους- διατάξεως του άρθρου 7 παρ.3 του ΝΔ 2595/1953, η οποία συνεπαγόταν τον αποκλεισμό του δικαιώματος απολήψεως της εφάπαξ παροχής στους παραιτούμενους στρατιωτικούς, ενόψει του ότι ο θεσμός της διαδοχικής ασφάλισης δεν αναιρεί τον με ρητή διάταξη νόμου αρχήθεν αποκλεισμό του ανωτέρω δικαιώματος.
ΝΣΚ/123/2006
Αίτηση επανεξέτασης απορριφθείσης οριστικώς αιτήσεως για χορήγηση συμπληρωματικού εφάπαξ βοηθήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι δυνατή η επανεξέταση οριστικώς απορριφθείσης αιτήσεως για χορήγηση συμπληρωματικού εφάπαξ βοηθήματος από το Τ.Π.Δ.Υ., οσάκις δεν συντρέχει λόγος εκ των από του άρθρου 1 παρ.5 του Ν 861/1979 προβλεπομένων.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/212/2019
Καταβολή αναλογούντος επιμισθίου ιατρού ελεγκτή...Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με τις διατάξεις που παρατέθηκαν στη σκέψη ΙΙ της παρούσας κρίνονται τα ακόλουθα:1. Ως προς την υπαγωγή της επίμαχης δαπάνης στον προληπτικό έλεγχο του Δικαστηρίου τούτου, στο πλαίσιο εφαρμογής του π.δ/τος 136/2011«Καθορισμός κατώτατου ύψους των δαπανών που ελέγχονται από το Ελεγκτικό Συνέδριο» (Α΄ 267)», επισημαίνεται ότι η πληρωμή αυτή εντέλλεται για την εκτέλεση καθηκόντων που έχουν ανατεθεί, κατ’ επίκληση των διατάξεων του άρθρου 96 ν. 4483/2017, σε ιατρό που κατέχει οργανική θέση στο Υπουργείο Υγείας, η εντελλόμενη δε αμοιβή αυτού έχει υπολογιστεί κατ’ επίκληση των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 60 του ν. 1943/1991, ήτοι αντιστοιχεί στο επιμίσθιο που καταβάλλεται δυνάμει των προαναφερόμενων διατάξεων στους ελεγκτές ιατρούς. Υπό το πρίσμα αυτό, η σχετική δαπάνη, εμφανίζοντας λειτουργική συνάφεια με την stricto sensu μισθοδοσία του προσωπικού που προσλαμβάνεται στους υπαγομένους σε προληπτικό έλεγχο δημοσίους φορείς, συνιστά «οιονεί μισθοδοσία» προσωπικού και, ως εκ τούτου, εμπίπτει, για την ταυτότητα του νομικού λόγου και της φύσεως της προκαλουμένης δημοσιονομικής διακινδυνεύσεως στην περίπτωση β (ι) της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του π.δ/τος 136/2011, κατά την οποία υπάγεται σε προληπτικό έλεγχο το πρώτο χρηματικό ένταλμα που εκδίδεται μετά την πρόσληψη του προσωπικού ανεξαρτήτως ποσού. Συνακόλουθα, παραδεκτώς εισάγεται ενώπιον του παρόντος Κλιμακίου η από 10.6.2019 έκθεση της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην 1η Υπηρεσία Επιτρόπου στο Νομό ... (πρβλ. Κ.Π.Ε.Δ. στο Ι Τμ. 238/2017, 321/2014, Κ.Π.Ε.Δ. στο IV Τμ. 96/2016).(...)Συνεπώς, δεκτού γενομένου του πρώτου προβαλλόμενου από τον Επίτροπο λόγου διαφωνίας είναι μη νόμιμη η εντελλόμενη με το Χ.Ε. 08ΧΑ/2019 της Περιφέρειας ...-Π.Ε. ... δαπάνη και ως εκ τούτου το ένταλμα αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΠΡΑΚΤΙΚΑ-ΘΕΜΑ Β/ΤΜ.1/14η/2018
Σύμφωνα με όσα προεκτέθηκαν μη νομίμως, για τον προσδιορισμό των αποδοχών των ανωτέρω μουσικών, εφαρμόστηκαν σωρευτικά οι συντελεστές της διαβάθμισης των μουσικών των δημοτικών ορχηστρικών συνόλων, κατά το άρθρο 103 του ν. 4483/2017, επί των συντελεστών (για την κατηγορία ΤΕ) του άρθρου 14 παρ. 2 του 4354/2015 σχετικά με τη μισθολογική διάκριση των υπαλλήλων κατά κατηγορίες επαγγελματικής εκπαίδευσης, ενώ έπρεπε στη γενική βάση που τίθεται για τον προσδιορισμό των αποδοχών γενικά με το ν. 4354/2015 (επί του παρόντος, το ποσό των 780,00 ευρώ), δεδομένου ότι ο νομοθέτης δεν όρισε διαφορετικό ποσό στην προκειμένη περίπτωση, να εφαρμοστούν οι συντελεστές του άρθρου 103 παρ. 4 του ν. 4483/2017. Αντίθετη ερμηνευτική εκδοχή θα οδηγούσε στο άτοπο αποτέλεσμα, οι ανωτέρω μουσικοί της κατηγορίας «Αρχιμουσικός» του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου Κοινωνικής Πρόνοιας και Αλληλεγγύης, Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου ....... να λαμβάνουν μηνιαίες αποδοχές που υπερβαίνουν τις αποδοχές Αρχιμουσικού που υπηρετεί σε μία από τις διακριτές Ορχήστρες του Κεφαλαίου Η' του ν. 4472/2017, με αντίστοιχο χρόνο υπηρεσίας με τους ανωτέρω, αντίθετα προς τη βούληση του νομοθέτη, ο οποίος παγίως και διαχρονικά εντάσσει τα τρία αυτά μοναδικά ορχηστρικά σύνολα και, συνακόλουθα, τα μέλη τους σε ειδικές ρυθμίσεις, επιλογή την οποία δεν υιοθετεί αντίστοιχα ως προς την πολυσυλλεκτική κατηγορία του συνόλου των εκλεκτών μεν, ευάριθμων δε, δημοτικών μουσικών συνόλων, όπως τούτο συνάγεται από τη θέσπιση του οικείου ειδικού μισθολογίου και από λοιπές ρυθμίσεις που αφορούν τα ανωτέρω τρία διακριτά ορχηστρικά σύνολα, κατά τα προεκτιθέμενα. Επομένως, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη.
ΕΣ/ΤΜ.1/139/2012
Καταβολή χρηματικού βοηθήματος στα ανήλικα τέκνα θανόντα υπαλλήλου (τροχαίο).Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει, ενόψει του ιδιαίτερου δεσμού που συνέδεε τη μητέρα των φερόμενων ως δικαιούχων τέκνων με το Δήμο ..., του αιφνίδιου του θανάτου της καθώς και του γεγονότος ότι αυτή κατέλειπε τρία ανήλικα τέκνα των οποίων την επιμέλεια ανέλαβε η γιαγιά τους, ότι συντρέχει εξαιρετική περίσταση, κατά την προεκτεθείσα έννοια, που δικαιολογεί τη χορήγηση του βοηθήματος στους φερόμενους ως δικαιούχους δημότες του Δήμου .... Κατόπιν αυτών και δεδομένου ότι η συνδρομή οικονομικής αδυναμίας προκύπτει σαφώς από τα στοιχεία του φακέλου και δεν αμφισβητείται από τη διαφωνούσα αναπληρώτρια Επίτροπο, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη, το ένταλμα αυτό όμως δεν μπορεί να θεωρηθεί λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2011.
ΝΣΚ/230/2012
Δυνατότητα ανάκλησης πράξεων βεβαίωσης φορολογικών επιβαρύνσεων για λόγους αναγόμενους στις αρχές της νομιμότητας και της χρηστής διοίκησης, λόγω του ότι μετά την έκδοσή τους περιήλθαν σε γνώση του Τελωνείου νέα κρίσιμα στοιχεία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Υπό την επιφύλαξη τυχόν αντιθέτων ρυθμίσεων, που προβλέπονται από ειδικές διατάξεις, η τελωνειακή αρχή δεν δύναται να προβεί (αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αιτήσεως θεραπείας του ενδιαφερομένου) σε ανάκληση πράξεων επιβολής φορολογικών επιβαρύνσεων, για λόγους αναγόμενους στις αρχές της νομιμότητας και της χρηστής διοικήσεως, λόγω του ότι μετά την έκδοση των πράξεων περιήλθαν σε γνώση του Τελωνείου νέα κρίσιμα στοιχεία, ούτε κατά τις γενικές περί ανακλήσεως των διοικητικών πράξεων αρχές ούτε κατά τις γενικής εφαρμογής διατάξεις του άρθρου μόνου, παρ.1 του α.ν.261/1968 και του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Ν. 2690/1999). Περαιτέρω, η γνωμοδότηση δέχεται ότι, υπό το πραγματικό της συγκεκριμένης υποθέσεως, δεν χωρεί ανάκληση ούτε κατά τις ειδικές διατάξεις των άρθρων 32 του Ν. 2960/2001 και 236 του Κανονισμού 2913/1992 του Συμβουλίου της 12-10-1992. Η ανάκληση δεν χωρεί, σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις, ανεξαρτήτως του γεγονότος αν ασκήθηκαν ή όχι ένδικα βοηθήματα κατά των καταλογιστικών πράξεων. (πλειοψ.) Η ανάκληση καταλογιστικής πράξεως, αν αυτή είναι επιτρεπτή, δεν τελεί υπό την προϋπόθεση της μη ασκήσεως ενδίκου βοηθήματος κατ’ αυτής ή της παραιτήσεως από του ήδη ασκηθέντος, δυναμένη να λάβει χώρα και μετά την οριστικοποίηση της πράξεως, λόγω μη ασκήσεως (εμπρόθεσμης) προσφυγής, ή και μετά την άσκηση αυτής. (ομοφ.) Περαιτέρω, όμως, η γνωμοδότηση δέχεται ότι, υπό το πραγματικό της συγκεκριμένης υποθέσεως, η ανάκληση δεν είναι επιτρεπτή για λόγους που είναι ασύνδετοι προς το γεγονός της ασκήσεως ενδίκων βοηθημάτων κατά των επίμαχων καταλογιστικών πράξεων. (πλειοψ.) ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ - ΕΚΔΟΘΗΚΕ Η 364/2012 ΓΝΩΜΟΔ. ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/258/2017
Καταβολή χρηματικού βοηθήματος σε υπάλληλό της λόγω απόκτησης τέκνου (βάσει ΣΣΕ).(..)Οι αμοιβές αυτές αποτελούνται από τον βασικό μισθό και τα προβλεπόμενα στο εν λόγω μισθολόγιο επιδόματα και παροχές, μη εφαρμοζομένου πλέον του δυνάμει συλλογικών συμβάσεων εργασίας οριζόμενου μισθολογικού καθεστώτος για το εν λόγω προσωπικό, το οποίο άλλωστε είχε ήδη καταργηθεί από 1.1.2013 με την εφαρμογή του ν. 4024/2011...Η παροχή δε αυτή δεν μπορεί να θεωρηθεί ως μη μισθολογική παροχή εργοδότη προς εργαζόμενο, κατά την έννοια του άρθρου 2 του ν. 4336/2015..διότι η χορήγησή της αντιβαίνει στην αρχή της οικονομικότητας που, ως αρχή του δημοσιολογιστικού δικαίου, εφαρμόζεται και στις υπαγόμενες στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου Δ.Ε.Υ.Α. (Ε.Σ. Πράξη VII Τμ. 69/2016). Ειδικότερα, η παροχή του συγκεκριμένου βοηθήματος λόγω απόκτησης τέκνου δεν σχετίζεται με τη λειτουργία της Δ.Ε.Υ.Α., υπό την έννοια ότι δεν συνάπτεται με την ενάσκηση των υπηρεσιακών καθηκόντων των υπαλλήλων,...Επιπλέον δεν εμπίπτει στις υποχρεώσεις του εργοδότη η χορήγηση παροχών προνοιακού χαρακτήρα..Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί
ΕλΣυν/Τμ.1/29/2014
Αποζημίωση συνταξιοδότησης.(...)Κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων, το προσωπικό των Δήμων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που δεν υπάγεται για τη χορήγηση σύνταξης στην ασφάλιση του Δημοσίου, όταν συμπληρώσει τις προϋποθέσεις για λήψη σύνταξης από τον ασφαλιστικό φορέα στον οποίο υπάγεται, δικαιούται από την υπηρεσία του αποζημίωση λόγω συνταξιοδότησης, η οποία υπολογίζεται όπως η αποζημίωση λόγω καταγγελίας, μειωμένη κατά τα προβλεπόμενα στο νόμο. Η επικουρική ασφάλιση και η συμπλήρωση των προϋποθέσεων απόληψης επικουρικής σύνταξης δεν αποτελεί προϋπόθεση, αλλά συνιστά περίπτωση περαιτέρω περιορισμού της μειωμένης αποζημίωσης. Αντιθέτως, η υπαγωγή του αποχωρούντος υπαλλήλου σε φορέα που έχει ως σκοπό τη χορήγηση στους ασφαλισμένους του εφάπαξ βοηθήματος, δεν κωλύει ούτε περιορίζει την παράλληλη καταβολή σε αυτόν της ανωτέρω αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης (ΑΠ 1720/2012, ΝΣΚ 112/1997, Ε.Σ. Κλ. Τμ. VΙΙ Πρακτικά Συν. 7η/12.3.2013). (...)Επιπλέον, οι διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 103/1975 (Α΄167) τις οποίες επικαλείται μεταξύ άλλων η Επίτροπος και οι οποίες αποκλείουν την παράλληλη καταβολή στους αποχωρούντες υπαλλήλους άλλου εφ’ άπαξ χρηματικού βοηθήματος ή αποζημιώσεως, αφορούν αποκλειστικά στο βοήθημα που χορηγείται βάσει των διατάξεων του νόμου αυτού και δεν εφαρμόζονται στην προκειμένη περίπτωση. Τέλος, ο λόγος περί αντίθεσης στην αρχή της ισότητας προβάλλεται αορίστως, επιπλέον δε, η κρίσιμη διάταξη, η οποία είναι γενική, εφαρμόζεται αδιακρίτως σε όλους τους υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και δεν προκύπτει ότι εισάγει διαφορετική μεταχείριση μεταξύ υπαλλήλων που βρίσκονται σε όμοιες συνθήκες.
ΝΣΚ/43/2013
Eφαρμογή ή μη της ποσοστιαίας μείωσης που προβλέπουν οι διατάξεις του Ν. 4093/2012 στο χορηγούμενο στους μόνιμους πολιτικούς υπαλλήλους του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού (Μ.Τ.Ν.) εφάπαξ χρηματικό βοήθημα του Ν. 103/1975.Η προηγούμενη συνταξιοδότηση των υπαλλήλων, με την έκδοση της οικείας συνταξιοδοτικής πράξης, δεν αποτελεί προϋπόθεση του δικαιώματος απολήψεως του εφάπαξ βοηθήματος του Ν. 103/1975, αλλ’ απαιτείται και αρκεί οι υπάλληλοι να δικαιούνται σύνταξη γήρατος ή αναπηρίας. Η ποσοστιαία μείωση επί του καταβαλλομένου στους μόνιμους πολιτικούς υπαλλήλους του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού (Μ.Τ.Ν.) εφάπαξ χρηματικού βοηθήματος του Ν. 103/1975, που επιβλήθηκε με το άρθρο πρώτο, υποπαράγραφος ΙΑ.5 του Ν. 4093/2012 (Α΄ 222), δεν καταλαμβάνει και τις περιπτώσεις κατά τις οποίες η αυτοδίκαιη λύση της υπαλληλικής σχέσης επήλθε και η απόφαση χορήγησης του εν λόγω βοηθήματος από το Μ.Τ.Ν. εκδόθηκε πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4093/2012, ανεξαρτήτως αν έχουν εκδοθεί ή μη οι οικείες συνταξιοδοτικές πράξεις. (ομοφ.)