ΕΣ/Τ1/39/2006
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Συμβάσεις μίσθωσης έργου στα πλαίσια επιχειρησιακού προγράμματος για τις ανάγκες κινητής βιβλιοθήκης. Μη νόμιμες,καθόσον:α)η γνωμοδότηση της δικηγόρου δεν αντικαθιστά την απαιτούμενη βεβαίωση της νομικής υπηρεσίας της βιβλιοθήκης και β) οι δικαιούχοι έπρεπε να έχουν ασφαλιστεί στο ΟΑΕΕΤΕΒ και όχι στο ΙΚΑ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/17/2014
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Καταγγελία της σύμβασης μίσθωσης που αφορά τις Υπηρεσίες Ασφάλισης του Ιδρύματος – Καταβολή ή μη αποζημίωσης στους ιδιοκτήτες-εκμισθωτές του ακινήτου – Εφαρμογή σχετικών διατάξεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για την καταγγελία της μίσθωσης που αφορά τις Υπηρεσίες Ασφάλισης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Χολαργού Αττικής έχει ισχύ ως νομική διάταξη ο συμβατικός όρος 6 του από 9-8-2006 ιδιωτικού συμφωνητικού μεταξύ του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και των εκεί αναφερομένων εκμισθωτών. Βάσει του όρου αυτού σε περίπτωση καταγγελίας της μίσθωσης μετά διετία από την έναρξη της μίσθωσης, το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ οφείλει να καταβάλλει στους ιδιοκτήτες-εκμισθωτές ως αποζημίωση τέσσερα μισθώματα. (πλειοψ.) Εκδόθηκε η υπ' αριθμ. 301/2015 Γνωμοδότηση της Β΄Ολομέλειας Ν.Σ.Κ.
ΝΣΚ/180/2013
Υπεκμίσθωση από το νέο μισθωτή της βραχυχρόνιας μίσθωσης (δωδεκαμήνου) του δώματος του ξενοδοχείου ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΠΑΛΛΑΣ Α.Ε. σε εταιρείες κινητής τηλεφωνίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο νέος μισθωτής, Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης με την επωνυμία «WHITE AND BLACK Ε.Π.Ε.» έχει την δυνατότητα να υπεκμισθώσει χώρους του ξενοδοχείου «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΠΑΛΛΑΣ» και συγκεκριμένα στο δώμα αυτού, σε εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, υπό την προϋπόθεση ότι η υπεκμίσθωση αυτή θα τύχει της προηγούμενης έγγραφης έγκρισης από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ήτοι από το Διοικητικό του Συμβούλιο κατά πλειοψηφία, παρά το γεγονός ότι τόσο στη σχετική προκήρυξη του διαγωνισμού βραχυχρόνιας μίσθωσης όσο και στην υπογραφείσα στη συνέχεια σύμβαση μίσθωσης δεν υπήρξε σχετική ειδική πρόβλεψη, επειδή την έλλειψη της ειδικής πρόβλεψης για το σκοπό αυτό αναπληρώνει ο νόμος (άρθρο 21 παράγραφος 1 του Κανονισμού Εκμισθώσεων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ), σε συνδυασμό με το περιεχόμενο του από 1-3-2013 ιδιωτικού συμφωνητικού βραχυχρόνιας (ενός έτους) εκμίσθωσης, όπου συμπεριλαμβάνεται στη μίσθωση και το δώμα του ξενοδοχείου και στον όρο 11 αυτού επαναλαμβάνεται αυτούσια η διάταξη του άρθρου 21 παράγραφος 1 του Κανονισμού Εκμισθώσεων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Άλλωστε, το ίδιο συνέβη σε αντίστοιχες περιπτώσεις κατά το παρελθόν με υπεκμισθώσεις εγκαταστάσεων, βάσεων και κεραιών κινητής τηλεφωνίας στο δώμα του ξενοδοχείου της προηγούμενης, πάλι με βραχυχρόνια μίσθωση ενός έτους, μισθώτριας εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΞΤΕ», οι οποίες ωστόσο χωρίς να προϋφίσταται σχετική ειδική πρόβλεψη εγκρίθηκαν νομίμως και νομοτύπως από το Δ.Σ. του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.
ΝΣΚ/389/2007
Σύμβαση μίσθωσης έργου. Παροχή βεβαίωσης της παρ.2 άρθρου 6 Ν 2527/1997.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παροχή υπηρεσιών ενός ατόμου (αρχειονόμου) για τις ανάγκες της βιβλιοθήκης της Γενικής Γραμματείας Ισότητας είναι δυνατό να αποτελέσει αντικείμενο σύμβασης μίσθωσης έργου, χωρίς να υποκρύπτεται εξαρτημένη εργασία, δοθέντος ότι οι συμβαλλόμενοι αποβλέπουν καθαρά στο αποτέλεσμα και όχι στην εργασία αυτή καθ’ εαυτή, ενώ από το άλλο μέρος η παροχή δεν επιβάλλεται από τον νόμο, μόνο στα πλαίσια συμβάσεως εργασίας.
ΝΣΚ/61/2008
Σύμβαση μίσθωσης έργου. Παροχή βεβαίωσης της παρ.2 άρθρου 6 Ν 2527/1997.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παροχή υπηρεσιών ενός ατόμου για τις ανάγκες της Βιβλιοθήκης που λειτουργεί στην Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, είναι δυνατό να αποτελέσουν αντικείμενο σύμβασης μίσθωσης έργου χωρίς να υποκρύπτεται εξαρτημένη εργασία, δοθέντος ότι οι συμβαλλόμενοι αποβλέπουν καθαρά στο αποτέλεσμα και όχι στην εργασία αυτή καθ’ εαυτή, ενώ από το άλλο μέρος η παροχή δεν επιβάλλεται από τον νόμο μόνο στα πλαίσια συμβάσεως εργασίας.
ΝΣΚ/326/2010
Νομιμότητα συμπληρωματικής σύμβασης παροχής υπηρεσιών στα πλαίσια εκτέλεσης ενεργειών τεχνικής βοήθειας - στήριξης και διαχείρισης των αντίστοιχων πόρων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μη νόμιμα τροποποιήθηκε στα πλαίσια των ρυθμίσεων του Π.Δ/τος 4/2002, η σύμβαση παροχής υπηρεσιών Συμβούλου Νομικής Υποστήριξης, που είχε συναφθεί μεταξύ της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού, Διαχείρισης και Εφαρμογής Δράσεων (ΕΥΣΔΕΔ) του τ. ΥΠΤΑΝ και της δικηγόρου μέλους του ΔΣΑ Π.Γ. και αυξήθηκε ποσοτικά το συμβατικό αντικείμενο του έργου της και αντίστοιχα η αμοιβή της, καθόσον οι προσφερθείσες συμπληρωματικές υπηρεσίες παρασχέθηκαν, χωρίς να συντρέχουν οι αναφερόμενες στο νόμο απρόβλεπτες περιστάσεις κατά την εκτέλεση της αρχικής σύμβασης.
ΝΣΚ/189/2001
Συμβάσεις μίσθωσης έργου. Παροχή βεβαίωσης (γνωμοδότησης), κατ άρθρο 6 Ν 2527/97, προκειμένου για ΟΤΑ α και β βαθμού και ν.π.δ.δ. αυτών, τα οποία στερούνται νομικής υπηρεσίας ή νομικού συμβούλου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προκειμένου για ΟΤΑ α και β βαθμού, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου αυτών ή νομικά πρόσωπα του δημόσιου τομέα, τα οποία, είτε δεν διαθέτουν νομική υπηρεσία ή νομικό σύμβουλο, είτε οι αντίστοιχες θέσεις είναι κενές, η βεβαίωση (γνωμοδότηση), που απαιτείται από το άρθρο 6 του Ν 2527/97, για τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου, μπορεί να παρασχεθεί από δικηγόρο, στον οποίο θα δοθεί σχετική ειδική εντολή.
ΝΣΚ/3/2023
Διορισμός ως δικαστικής επιμελήτριας, πτυχιούχου Νομικής Σχολής αλλοδαπού πανεπιστημίου, επιτυχούσας στο διαγωνισμό δικαστικών επιμελητών, η οποία έχει την ιδιότητα της δικηγόρου και δεν διαθέτει πράξη αναγνώρισης ακαδημαϊκής ισοτιμίας του από αυτήν κατεχόμενου πτυχίου.(....)Το πτυχίο Νομικής Σχολής θα πρέπει να προσκομίζεται τόσο κατά τo χρόνο διενέργειας του διαγωνισμού όσο και κατά τον χρόνο διορισμού του υποψηφίου δικαστικού επιμελητή, οπότε και ελέγχεται από τον Υπουργό Δικαιοσύνης στο πλαίσιο του διενεργούμενου από αυτόν ελέγχου νομιμότητας (ομόφωνα.). Α) Κατά τον έλεγχο αυτόν ο Υπουργός δεν δεσμεύεται από την απόφαση της Εξεταστικής Επιτροπής του άρθρου 8 παρ. 3 του Κώδικα Δικαστικών Επιμελητών (ν.2318/1995, Α΄ 32), όσον αφορά στην συνδρομή των τυπικών προσόντων των υποψηφίων του διαγωνισμού πρόσληψης δικαστικών επιμελητών και δικαιούται κατά το στάδιο του διορισμού να ελέγχει την συνδρομή των προσόντων αυτών, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η κατοχή από τον υποψήφιο πτυχίου Νομικής Σχολής ημεδαπού πανεπιστημίου ή ισότιμου αλλοδαπού αναγνωρισμένου από το νόμο (κατά πλειοψηφία). Β) Ενωσιακός δικηγόρος, εγγεγραμμένος νομίμως σε Δικηγορικό Σύλλογο της Ελλάδας, νομίμως συμμετέχει στον διαγωνισμό δικαστικών επιμελητών, παρά τη μη προσκομιδή με τα δικαιολογητικά συμμετοχής του πράξης αναγνώρισης του τίτλου σπουδών του (πτυχίου Νομικής Σχολής) αλλοδαπού πανεπιστημίου από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. Κατά συνέπεια, στην περίπτωση του ερωτήματος ο Υπουργός Δικαιοσύνης, υποχρεούται να προβεί στο διορισμό της υποψηφίας Κ-Μ.Κ, λόγω της ιδιότητάς της ως δικηγόρου δικηγορικού συλλόγου κράτους μέλους της ΕΕ (Κύπρου), εγγεγραμμένης και στο Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, η οποία (ιδιότητα) υπερκαλύπτει την έλλειψη της αναγνώρισης της ακαδημαϊκής ισοδυναμίας του τίτλου σπουδών (πτυχίο Νομικής Πανεπιστημίου Λευκωσίας Κύπρου), που η εν λόγω υποψήφια προσκόμισε για τη συμμετοχή της στο διαγωνισμό (κατά πλειοψηφία). Παραπέμφθηκε στην Πλήρη Ολομέλεια του ΝΣΚ, με την υπ’ αριθμ. 120/2022 Γνωμοδότηση της Α΄ Τακτικής Ολομέλειας του ΝΣΚ.
ΝΣΚ/99/2020
Αν θα πρέπει να γίνει δεκτή η γνωμοδότηση συνεργαζόμενου με Τοπικό Υποκατάστημα ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δικηγόρου, ή θα πρέπει να εφαρμοσθεί αναλογικά η με αριθμ.212/2017 γνωμοδότηση του ΝΣΚ, ειδικότερα δε, εάν θα πρέπει να διενεργηθεί επαναφορά της ασφάλισης σε όλους τους ασφαλισμένους, των οποίων η ασφάλιση ακυρώθηκε ως εικονική με απόφαση Διευθυντή Τοπικού Υποκαταστήματος Μισθωτών, ή θα πρέπει κατ’ εφαρμογή της με αριθμ.212/2017 γνωμοδότησης του ΝΣΚ να μη δεσμευθεί η Διοίκηση από την αμετάκλητη αθωωτική ποινική κρίση που αφορά μέρος ή το σύνολο των ασφαλισμένων της ως άνω διοικητικής πράξης.(...)Η Διοίκηση δεν δεσμεύεται από την αμετάκλητη αθωωτική ποινική κρίση που αφορά τους ασφαλισμένους, των οποίων ακυρώθηκε η ασφάλιση ως εικονική με απόφαση Διευθυντή Τοπικού Υποκαταστήματος Μισθωτών, και δεν παρίσταται επιβεβλημένη η ανάκληση της ανωτέρω πράξης, ούτε υποχρεούται η Διοίκηση προς τούτο (κατά πλειοψηφία).
ΝΣΚ/256/2013
ΙΚΑ ΕΤΑΜ – Μακροχρόνια εκμίσθωση ξενοδοχείου – Διακήρυξη διεθνούς διαγωνισμού – Αναγκαιότητα ή μη πρόβλεψης ιδιαίτερης διάταξης στη διακήρυξη περί καταγγελίας της μίσθωσης που θα συναφθεί.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Υφίσταται δυνατότητα και δεν είναι αναγκαίο από νομικής απόψεως, αλλά ωστόσο κρίνεται επιβεβλημένο ειδικά στην προκειμένη περίπτωση, να προβλεφθεί ιδιαίτερη διάταξη (άρθρο) στη διακήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού μακροχρόνιας εκμίσθωσης από το ΙΚΑ ΕΤΑΜ του ξενοδοχείου «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΠΑΛΛΑΣ» περί καταγγελίας που μπορεί να ασκηθεί από αμφότερα τα συμβαλλόμενα μέρη, λόγω της σοβαρότητας του διαγωνισμού αυτού και του χαρακτηρισμού του ως διεθνούς και επειδή υπάρχουν κάποια κενά, που πρέπει να συμπληρωθούν, στις επί μέρους ρυθμίσεις της σύμβασης για την καταγγελία. Το σχέδιο διακήρυξης (άρθρο) για την καταγγελία της ως άνω μίσθωσης, που τέθηκε από τον Προϊστάμενο του Γραφείου Νομικού Συμβούλου του ΙΚΑ ΕΤΑΜ, πρέπει να ισχύει ως γενική ρήτρα με συμπληρωματικό χαρακτήρα, αφού ρητώς τελεί υπό διατάξεις και κατά κύριο λόγο αυτές του άρθρου 13 που προβλέπει η επίμαχη σύμβαση εκμίσθωσης. Από τη μελέτη και αντιπαραβολή του περιεχομένου της διάταξης (άρθρου) για την καταγγελία που τέθηκε στη διακήρυξη, προς το περιεχόμενο των επί μέρους ρυθμίσεων περί καταγγελίας στο σχέδιο της σύμβασης, που τέθηκαν από τους Ευρωσυμβούλους, ουδεμία σύγκρουση ή αντίφαση διαπιστώνεται που να οδηγεί σε ερμηνευτικές δυσχέρειες ή επίλυση δια της διοικητικής ή δικαστικής οδού.
ΕΣ/ΤΜ.1/242/2009
Συμβάσεις μίσθωσης έργου.(..).«Ανάθεση εκτέλεσης έργου της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου ...σε επτά (7) άτομα με σύμβαση μίσθωσης έργου...»,..Των προαναφερόμενων υπουργικών αποφάσεων είχε προηγηθεί η …. γνωμοδότηση του ΣΤ΄ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σύμφωνα με την οποία οι μέλλουσες να καταρτιστούν συμβάσεις αποτελούν γνήσιες συμβάσεις έργου, που δεν υποκρύπτουν εξαρτημένη εργασία.(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη που προηγήθηκε, το Τμήμα κρίνει ότι οι φερόμενοι ως δικαιούχοι μη νόμιμα παρείχαν τις υπηρεσίες τους κατά το χρονικό διάστημα πριν από την έκδοση της προαναφερόμενης 1061174/1682/0001Α/13.7.2009 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 1547/28.7.2009), η οποία αποτέλεσε το νόμιμο έρεισμα για τη σύναψη των επίμαχων συμβάσεων. Και τούτο, διότι τα έννομα αποτελέσματά της εν λόγω κανονιστικής διοικητικής πράξης δεν δύνανται να ανατρέξουν σε χρόνο προγενέστερο της δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, αφού δεν προβλέπεται η δυνατότητα αναδρομικής ισχύος της από τις σχετικές με την έκδοσή της διατάξεις. Επίσης, μη νόμιμα προσδόθηκε αναδρομική ισχύς στις, από 29 και 30.7.2009, συναφθείσες συμβάσεις μίσθωσης έργου και ορίστηκε ως χρόνος έναρξης ισχύος αυτών η 22.2.2009, καθόσον ο χρόνος εκτέλεσης των διοικητικών συμβάσεων δεν δύναται, κατά τα προεκτεθέντα, να ανατρέχει σε διάστημα προγενέστερο της υπογραφής τους.(..)δεδομένου ότι η καθυστέρηση αυτή δεν οφείλεται σε εξωγενείς παράγοντες, αλλά στην τήρηση της απαιτούμενης από το νόμο διαδικασίας για τη νομότυπη σύναψη των συμβάσεων μίσθωσης έργου. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι μη νόμιμη και συνεπώς, αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.