ΕΣ/Τ4/118/2007
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Από καμία διάταξη νόμου δεν προβλέπεται η προμήθεια καυσίμων της Πλοηγικής Υπηρεσίας από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (Γ.Ε.Ν.) και β) ούτε επίσης προβλέπεται ο τρόπος εκκαθάρισης και ενταλματοποίησης της δαπάνης με αποδείξεις χορηγίας καυσίμων.Συγνωστή πλάνη
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/344/2018
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου σύμβασης και της διαδικασίας ανάθεσης από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (Γ.Ε.Ν.) της προμήθειας «Υλικών Ολοκληρωμένου Συστήματος Επικοινωνιών (ICS) για τις ΤΠΚ υπ’ αριθμ. 6 & 7»(....)εν προκειμένω, συντρέχουν οι προϋποθέσεις προσφυγής στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης (απευθείας ανάθεση) ... διότι πρόκειται για προμήθεια ελλειπόντων υλικών προς ολοκλήρωση και θέση στις προβλεπόμενες δοκιμές του Ολοκληρωμένου Συστήματος Επικοινωνιών (ICS) των ΤΠΚ 06 και 07, το οποίο παρήχθη σύμφωνα με τις ανήκουσες κατ’ αποκλειστικότητα στην εταιρεία ... τεχνικές προδιαγραφές(....)Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης
ΕΣ/Τ4/121/2007
Παροχή υπηρεσιών καθαριότητας εκτός της διάρκειας της σχετικής σύμβασης δεδομένου ότι η παράταση αυτής που εγκρίθηκε από το Δ.Σ. του Νοσοκομείου ούτε στην ίδια τη σύμβαση ούτε στη διακήρυξη του διαγωνισμού που οδήγησε στη σύναψή της ούτε σε καμία διάταξη νόμου προβλέπεται.
ΕλΣυν/ΣΤ Κλιμ/189/2009
Προμήθειες. Προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης μετά την κήρυξη προηγούμενου ανοικτού διαγωνισμού ως άγονου διότι δεν υποβλήθηκε σ' αυτόν καμία προσφορά Μη νόμιμη η ανωτέρω διαδικασία διότι α) το αντικείμενο της προμήθειας στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης διευρύνθηκε, σε σχέση με εκείνο που περιγραφόταν στη διακήρυξη του ματαιωθέντος διαγωνισμού, περιλαμβάνοντας επιπλέον ζητούμενα είδη και β) ο όρος περί υποβο¬λής οικονομικής προσφοράς για τη μεταφορά στις εγκαταστάσεις της αναθέτουσας αρχής δύο εκ των ανωτέρω επιπλέον ζητούμενων ειδών ερχόταν σε αντίθεση με διάταξη της διακήρυξης του ματαιωθέντος διαγωνισμού, σύμφωνα με την οποία τα έξοδα μεταφοράς, τοποθέτησης και ασφάλισης των προς προμήθεια ειδών βαρύνουν τον προμηθευτή. Με την 282/2010 απόφασή του, το VI Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου ανακάλεσε την προμνησθείσα Πράξη του Κλιμακίου αναγνωρίζοντας συγγνωστή πλάνη στα αρμόδια όργανα της αναθέτουσας αρχής.
ΕλΣυν.Κλ.4/78/2016
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Με τα δεδομένα αυτά, εφόσον η ετήσια επιβάρυνση του προϋπολογισμού του Νοσοκομείου για το έτος 2015 για τα απορρυπαντικά πλύσης νοσοκομειακού ιματισμού υπερέβη το χρηματικό όριο των 20.000 ευρώ, άνω του οποίου επιβάλλεται η τήρηση διαγωνιστικής διαδικασίας, το Κλιμάκιο αποφαίνεται ότι μη νομίμως το Νοσοκομείο προμηθεύθηκε τα είδη αυτά από την εταιρεία «....», με την εξαιρετική διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, αφού καμία από τις προϋποθέσεις προσφυγής στη διαδικασία αυτή δεν συνέτρεχε στην προκειμένη περίπτωση.(...)Λαμβάνοντας ωστόσο υπόψη το γεγονός ότι, το Νοσοκομείο εξακολούθησε να προμηθεύεται τα επίμαχα είδη από την εταιρεία «....», λόγω του προβλήματος, που διαπιστώθηκε μετά τη διενέργεια του –έστω εσφαλμένως διενεργηθέντος- ανοικτού διαγωνισμού, ότι για την επίλυσή του τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου δεν ολιγώρησαν αλλά κατέβαλαν επανειλημμένα προσπάθειες για την επίλυσή του, ζητώντας μάλιστα τη συνδρομή της Ε.Π.Υ., η οποία όμως δεν τους παρασχέθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, αυτά προέβησαν στις επίμαχες αναθέσεις, όχι με πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων, αλλά επειδή πίστεψαν, συγγνωστώς, ότι μπορούσαν να ενεργήσουν με τον τρόπο αυτό, ενόψει του ότι με αυτές καλύπτονταν, εξ αντικειμένου, επείγουσες και επιτακτικές ανάγκες του Νοσοκομείου (πλύση ιματισμού).(συγγνωστή πλάνη)
ΕλΣυν/6 Τμ/58/2010
Σε ανοικτό διαγωνισμό με κριτήριο κατακύρωσης τη συμφερότερη προσφορά, η οικονομική προσφορά της μοναδικής συμμετέχουσας στο διαγωνισμό εταιρείας είναι πλημμελής, δεδομένου ότι περιλαμβάνει όρο αντίθετο με εκείνον της οικείας διακήρυξης καθώς στο κόστος των υπό προμήθεια προϊόντων δεν συμπεριλαμβάνονται όλες οι νόμιμες κρατήσεις, αφού εξαιρούνται οι κρατήσεις υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, χωρίς να προβλέπεται τέτοια δυνατότητα από τη διακήρυξη. Ο τρόπος υποβολής της οικονομικής προσφοράς συνιστά ουσιώδη όρο της διακή¬ρυξης, η παράβαση του οποίου από την αναδειχθείσα ως ανάδοχο, καθιστά την προσφορά της απαράδεκτη και μη νόμιμη την εγκριτική του αποτελέσματος του διαγωνισμού, απόφαση. Με την 3039/2010 απόφασή του το VI Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου ανακάλεσε την ως άνω Πράξη και έκρινε ότι, μετά την υποβολή εγγράφων, διευκρινίστηκε ότι τόσο στην οικονομική προσφορά της αναδόχου εταιρείας όσο και στο συνολικό τίμημα της κατακύρωσης συμπεριλαμβάνονται ( εκτός του Φ.Π.Α.) και οι νόμιμες κρατήσεις υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/47/2017
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου σύμβασης και της διαδικασίας ανάθεσης από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (Γ.Ε.Ν.) της προμήθεια για την ολοκλήρωση των ημιτελών οπλικών συστημάτων των πυραυλακάτων (ΤΠΚ) Νο6 και Νο7(....)Με δεδομένα τα ανωτέρω και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά, συντρέχουν εν προκειμένω οι προϋποθέσεις προσφυγής στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης (απευθείας ανάθεση) κατά τις διατάξεις της περ.ε' της παρ.2 του άρθρου 42 του ν.3978/2011, καθώς πρόκειται για προμήθεια με αντικείμενο την ολοκλήρωση και εγκατάσταση των αναφερόμενων ανωτέρω συγκεκριμένων οπλικών συστημάτων (Π/Β) των ΤΠΚ Νο6 και Νο7, τα οποία βρίσκονται σε ημιτελή κατάσταση («χύδην απάρτια», μη δυνάμενα να αξιοποιηθούν από το ΠΝ, στου οποίου την κυριότητα έχουν περιέλθει) και των οποίων κατασκευαστής είναι η ανάδοχος εταιρεία (στις εγκαταστάσεις της οποίας μάλιστα αυτά βρίσκονται λόγω του ότι απαιτούνται ιδιαίτερες συνθήκες και μεθοδολογία συντήρησης και αποθήκευσης αυτών, αφού τα επιμέρους απάρτια είναι ευαίσθητα υλικά υψηλής αξίας), η τελευταία δε (ανάδοχος) ως κατασκευάστρια αυτών είναι η μόνη που μπορεί να ολοκληρώσει την κατασκευή τους προκειμένου αυτά να καταστούν πλήρως λειτουργικά και κατάλληλα για την ενδεδειγμένη χρήση από το Π.Ν. και να εγκατασταθούν στις υπάρχουσες υποδομές των ΤΠΚ, που έχουν διαμορφωθεί στις τεχνικές προδιαγραφές των συγκεκριμένων Π/Β της κατασκευάστριας - προμηθεύτριας εταιρείας, δεδομένου ότι μόνη αυτή (λόγω δικαιωμάτων αποκλειστικότητας ως προς τα συγκεκριμένα ημιτελή Π/Β) διαθέτει τις ακριβείς και ειδικές τεχνικές προδιαγραφές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των υπό προμήθεια ημιτελών Π/Β.Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης
ΕλΣυν.Κλ.4/262/2015
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ-ΑΓΟΡΕΣ.Εκχώρηση:Μη νόμιμη η δαπάνη, η οποία προέκυψε κατόπιν εκχώρησης από Νοσοκομείο σε εταιρεία των συμβατικών υποχρεώσεων και των δικαιωμάτων σύμβασης, η οποία είχε υπογραφεί μεταξύ του Νοσοκομείου και της αρχικής εταιρείας «...», καθόσον η υποκατάσταση της αναδειχθείσας μειοδότριας από τη φερόμενη ως δικαιούχο εταιρεία, στα δικαιώματα και στις υποχρεώσεις της υπογραφείσας σύμβασης, δεν προβλέπεται από τις κείμενες περί προμηθειών διατάξεις και συνιστά παραβίαση των αρχών της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων και της διαφάνειας των διαδικασιών. Η έννοια των διατάξεων του άρθρου 24 παρ. 2 και 4 του π.δ. 118/2007 αφορά σε τροποποίηση συμβατικών όρων μεταξύ των ίδιων συμβαλλομένων μερών και σε καμία περίπτωση υπογραφή νέας σύμβασης, με διαφορετικό αντισυμβαλλόμενο, όπως συνέβη εν προκειμένω.(συγγνωστή πλάνη)
ΕΣ/ΚΠΕ/Τμ.4/46/2017
Παροχή υπηρεσιών συντήρησης υδραυλικών: Με δεδομένα τα ανωτέρω και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις ΙΙ, ΙΙΙ και IV της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει τα ακόλουθα:α) Κατά τον βασίμως προβαλλόμενο λόγο διαφωνίας, κατά παράβαση των προαναφερόμενων ουσιωδών όρων της διακήρυξης και της ακολούθως συναφθείσας σύμβασης, ο ανάδοχος –ο οποίος όφειλε με την υπογραφή της σύμβασης να καταθέσει υπεύθυνη δήλωση ότι για κάθε εργαζόμενο θα προσκομίσει πριν την έναρξη των εργασιών, μεταξύ άλλων, αντίγραφο αναγγελίας πρόσληψης - δεν προσκόμισε ποτέ τέτοιο αντίγραφο αναγγελίας πρόσληψης εργαζομένου ούτε άλλωστε και το απαιτούμενο αντίγραφο μηνιαίας κατάστασης πληρωμής του προσωπικού που απασχολεί, στην οποία όφειλε να αναγράφει τα στοιχεία του εργαζομένου και αναλυτικά τα στοιχεία που τη διαμορφώνουν (μισθός, ώρες κ.λπ.).Αντιθέτως, χωρίς να προβλέπεται τέτοιος τρόπος εκτέλεσης στη διακήρυξη και τη συναφθείσα σύμβαση, οι υπηρεσίες παρασχέθηκαν από τρίτο πρόσωπο (φερόμενο ως «υπεργολάβο») συμβληθέν με τον ανάδοχο με ιδιωτικό συμφωνητικό ανεξάρτητων υπηρεσιών, στο οποίο ορίστηκε ότι ο «υπεργολάβος» και όχι ο ανάδοχος βαρύνεται με την καταβολή των ασφαλιστικών του εισφορών στο ..., κατά παράβαση των όρων της διακήρυξης και της σύμβασης αναφορικά με την υποχρέωση του ιδίου του αναδόχου να ασφαλίζει το προσωπικό που απασχολεί..(..)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΤΜ.7/383/2006
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον η εκτέλεση, με δαπάνες του Δήμου ....., του έργου της ανάπλασης του αυλείου χώρου του Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου, ο οποίος, ως ενοριακός, έχει ιδία νομική προσωπικότητα (άρθρο 1παρ. 4 του ν. 590/1977-ΦΕΚ Α΄ 146), δεν προβλέπεται από καμία διάταξη νόμου, δε συντελεί στην αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου, ούτε εξυπηρετεί τη λειτουργική του δραστηριότητα. Πλην, όμως, το Τμήμα κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου πεπλανημένα, πλην συγγνωστώς, υπέλαβαν ότι οι αύλειοι χώροι του Ιερού Ναού αποτελούν κοινοχρήστους χώρους και ως εκ τούτου η ανάπλασή τους εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Δήμου, σύμφωνα με την προμνησθείσα διάταξη του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα. Κατόπιν αυτών, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.Συγγνωστή πλάνη
ΕΣ/Ζ.Κλιμ/287/2012
Χρηματοδότηση, στο πλαίσιο του άρθρου 96 του ν. 3852/2010, της Π.Ε.Δ. ..από το Δήμο .. για την πραγματοποίηση δράσεων οι οποίες περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα περιβαλλοντικής προστασίας.(…) μολονότι το υποβληθέν προς έλεγχο σχέδιο συμβάσεως αναφέρεται σε χρηματοδότηση μόνο της Π.Ε.Δ. …από το Δήμο.., χωρίς καμία αναφορά σε χρηματοδότηση της ..είτε από την Π.Ε.Δ. …είτε απευθείας από το Δήμο ..για την κάλυψη της εν λόγω δαπάνης. Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι, στην πραγματικότητα, ο.., μέσω της Π.Ε.Δ. ..και πάντως με αδιαφανείς διαδικασίες, χρηματοδοτεί εμμέσως την αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία..., προκειμένου αυτή να υλοποιήσει τις υπηρεσίες που αποτελούν αντικείμενο της συναφθησομένης συμβάσεως με την πρόσληψη του αναγκαίου προς τούτο προσωπικού. Η χρηματοδότηση όμως που υποκρύπτεται εν προκειμένω, αφενός είναι μη νόμιμη, καθόσον, σύμφωνα με τα αναλυτικώς εκτιθέμενα ανωτέρω, δεν προβλέπεται από καμία διάταξη νόμου, και αφετέρου αντίκειται στις αρχές της διαφάνειας και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης που διέπουν την εν γένει δράση της δημόσιας διοίκησης (πρβλ. Ελ.Συν. Ζ΄ Κλιμ. 191, 187, 185, 177, 146, 125, 110, 102, 93, 31/2012 κ.α.), δεδομένου ότι δεν καθορίζεται με τρόπο σαφή, ειδικό και αναλυτικό ο τρόπος με τον οποίο, η δαπάνη που αφορά στη μισθοδοσία του προσωπικού που θα προσληφθεί από την..., θα καλυφθεί από τη χρηματοδότηση του Δήμου...