ΕΣ/ΤΜ.1/7/2018
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ:Αίτηση ανάκλησης της 29/2018 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Ι Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(..)Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα προηγουμένως έγιναν δεκτά, η πρόσληψη των φερομένων ως δικαιούχων του επίμαχου χρηματικού εντάλματος, με τη διαδικασία που προβλέπεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 24 του ν. 4479/2017, δεν είναι νόμιμη αφού οι παρασχεθείσες από αυτούς εργασίες καθαριότητας μέχρι τις 7.6.2017 δεν ήταν, σύμφωνα και με όσα έγιναν δεκτά με την προσβαλλόμενη πράξη, ανταποδοτικού χαρακτήρα, ομοίως δε και οι παρασχεθείσες, με βάση τις επίμαχες συμβάσεις, εργασίες. Ωστόσο, σύμφωνα με τα ανωτέρω, οι δικαιούχοι του χρηματικού εντάλματος απασχολούνται από τη δημοτική εταιρεία, στον τομέα της καθαριότητας, από το 2015 (βλ. την 87/17.11.2017 απόφαση του Δ.Σ. της δημοτικής εταιρείας), ενώ όπως έγινε δεκτό με την προσβαλλόμενη πράξη καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες της υπηρεσίας καθαριότητας και οι συμβάσεις εργασίας τους είχαν αποσταλεί στο ΑΣΕΠ για έλεγχο ως προς τη συνδρομή προϋποθέσεων πρόσληψης κατ’ εφαρμογή του άρθρου 24 του ν. 4479/2017 (βλ. την 87/17.11.2017 απόφαση του Δ.Σ. της δημοτικής εταιρείας). Περαιτέρω, μεταξύ των συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου που συνήφθησαν για την απασχόλησή τους, ήτοι των επίμαχων, που ισχύουν από 31.7.2017 και των προγενέστερων, βάσει των οποίων παρείχαν τις υπηρεσίες τους έως τις 7.6.2017 2017 (βλ. την 87/17.11.2017 απόφαση του Δ.Σ. της δημοτικής εταιρείας), δεν έχει μεσολαβήσει, κατά παράβαση όσων ορίζονται στο άρθρο 5 του π.δ/τος 164/2004, χρονικό διάστημα τριών μηνών (τουλάχιστον), χωρίς, περαιτέρω, να προκύπτουν νόμιμοι αντικειμενικοί λόγοι που να δικαιολογούν την κατ’ εξαίρεση διαδοχική σύναψή τους.Επομένως, σύμφωνα και με όσα ανωτέρω έγιναν δεκτά, οι συμβάσεις αυτές είναι, ως διαδοχικές, αυτοδικαίως άκυρες. Η καταβολή, ωστόσο, των οφειλομένων βάσει αυτών επιβάλλεται από τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 7 του π.δ. 164/2004, ως μέτρο για την αποτροπή της καταχρηστικής χρησιμοποίησης του είδους αυτού των συμβάσεων εργασίας, (διαδοχικών) και δύναται να διενεργηθεί με το χρηματικό ένταλμα που φέρεται προς έλεγχο και αφορά στην καταβολή της συμφωνηθείσας αμοιβής τους κατ’ επίκληση των άκυρων αυτών συμβάσεων. Ως εκ τούτου, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη, ως απορρέουσα από τις προαναφερόμενες διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 7 του π.δ. 164/2004, είναι νόμιμη. Κατά συνέπεια, σύμφωνα και με όσα προηγουμένως έγιναν δεκτά, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και να ανακληθεί η 29/2018 πράξη του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Ι Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το δε επίμαχο 23Α, οικονομικού έτους 2017, χρηματικό ένταλμα πληρωμής της αιτούσας εταιρείας, θα μπορούσε να θεωρηθεί αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2017 τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει,ΑΝΑΚΑΛΕΙ ΤΗΝ ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/29/2018
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/295/2017
Παράταση σύμβασης καθαριότητας.(ΙΔΟΧ).(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η απασχόληση της προαναφερόμενης υπαλλήλου στην ως άνω Δημοτική Επιχείρηση, κατ’ επίκληση των διατάξεων του άρθρου 24 του ν. 4479/2017, δεν είναι νόμιμη, διότι,...., η εν λόγω υπάλληλος εργαζόταν μεν, κατά τις 7.6.2017, σε υπηρεσίες καθαριότητας της Δημοτικής Επιχείρησης χωρίς, όμως, ανταποδοτικό χαρακτήρα, όπως απαιτείται από τις ως άνω διατάξεις, οι οποίες δεν έλκονται εν προκειμένω σε εφαρμογή, ώστε να παράσχουν νόμιμο έρεισμα για τη σύναψη της 4642/31.7.2017 σύμβασης εργασίας ορισμένου χρόνου.(..)Ενόψει αυτών, η εντελλόμενη με το υπό έλεγχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη, το Κλιμάκιο, ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη την αμφίσημη διατύπωση του προαναφερόμενου 23124/10.7.2017 εγγράφου του Υπουργείου Εσωτερικών (βλ. ανωτέρω υπό ΙΙΙ), το οποίο μνημονεύεται στην 248/25.7.2017 πράξη του Διοικητικού Συμβουλίου της Επιχείρησης και στην, εγκριτική αυτής, 497/25.7.2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι τα ανωτέρω αρμόδια όργανα δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης της κρίσιμης διάταξης του άρθρου 24 του ν. 4479/2017, αλλ’ υπολαμβάνοντας συγγνωστώς ότι ήταν εφαρμοστέα στη συγκεκριμένη περίπτωση, και, κατά συνέπεια, το υπό έλεγχο χρηματικό ένταλμα μπορεί να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/294/2017
Παράταση συμβάσεων καθαριότητας (ΟΤΑ).Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει όσων έγιναν, κατά πλειοψηφία, δεκτά στην νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, αν και τυγχάνει εν προκειμένω εφαρμογής το άρθρο 24 παρ. 2 του ν. 4479/2017, με το οποίο δεν θεσπίζεται παράταση ή ανανέωση των προηγουμένων συμβάσεων, που κρίθηκαν άκυρες με τα Πρακτικά της 14ης/30.6.2016 Γενικής Συνεδρίασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αλλά παρέχεται επιτρεπτώς η δυνατότητα σύναψης εξαρχής νέων (αυτοτελών) συμβάσεων «προσωρινής απασχόλησης», για την άμεση αντιμετώπιση των σχετικών αναγκών μέχρι την κατάρτιση των προσωρινών πινάκων προσληπτέων και όχι πέραν της 31ης Μαρτίου 2018, η υπό κρίση δαπάνη παρίσταται στη συγκεκριμένη περίπτωση μη νόμιμη, καθόσον οι εν λόγω υπάλληλοι δεν παρείχαν στο Δήμο πραγματική εργασία έως την αναφερόμενη στην παρ. 2 του ως άνω άρθρου ημερομηνία, ήτοι έως τις 7.6.2017, δοθέντος ότι οι συμβάσεις τους είχαν λήξει ήδη από 3.5.2017, δυνάμει της μετέπειτα ακυρωθείσας 8374/3.5.2017 απόφασης του Δημάρχου, η οποία ωστόσο εκτελέστηκε κανονικά έως τις 6.7.2017, οπότε οι ενδιαφερόμενοι επανήλθαν στην υπηρεσία του Δήμου. Τούτο όμως έχει ως αποτέλεσμα να μην πληρούται η ρητή προϋπόθεση που τίθεται στην προαναφερόμενη διάταξη του άρθρου 24 παρ. 2 του ν. 4479/2017, σύμφωνα με την οποία για την κάλυψη πάγιων και διαρκών αναγκών των υπηρεσιών καθαριότητας των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, έως την κατάρτιση των προσωρινών πινάκων για την πλήρωση κενών οργανικών θέσεων, επιτρέπεται η απασχόληση του προσωπικού εκείνου που παρείχε υπηρεσίες έως τις 7.6.2017.(Συγγνωστή πλάνη)
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/29/2018
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, εν όψει του σκοπού της δημοτικής επιχείρησης «…», που συνίσταται, μεταξύ άλλων, στην αξιοποίηση των ιαματικών πηγών της Λουτρόπολης … και την εξυπηρέτηση των λουόμενων-επισκεπτών της, οι ανάγκες του εν λόγω νομικού προσώπου σε υπηρεσίες καθαριότητας δεν είναι εποχικού ή πρόσκαιρου χαρακτήρα, απορριπτομένου ως αβασίμου του πρώτου λόγου διαφωνίας της Επιτρόπου. Περαιτέρω, όμως, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η απασχόληση των φερόμενων ως δικαιούχων υπαλλήλων στην ως άνω δημοτική επιχείρηση, κατ’ επίκληση των διατάξεων του άρθρου 24 του ν. 4479/2017, δεν είναι νόμιμη, κατά τον βασίμως προβαλλόμενο δεύτερο λόγο διαφωνίας της Επιτρόπου. Τούτο δε, διότι, όπως αναφέρεται στην 52/21.7.2017 απόφαση του Δ.Σ. του ανωτέρω νομικού προσώπου και έκρινε και το Α.Σ.Ε.Π., με το 15437/14.11.2017 έγγραφο του, οι εν λόγω υπάλληλοι απασχολήθηκαν μεν, μέχρι τις 7.6.2017, σε υπηρεσίες καθαριότητας, πλην όμως όχι ανταποδοτικές, όπως απαιτούν οι προαναφερθείσες διατάξεις, δεδομένου ότι οι υπηρεσίες αυτές, εν προκειμένω, αμείβονται από τα έσοδα που προκύπτουν από το αντίτιμο που καταβάλλουν οι ωφελούμενοι πολίτες-χρήστες των παροχών υδροθεραπείας.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη, με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής, δαπάνη δεν είναι νόμιμη και, επομένως, αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.1/7/2018
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/291/2017
Καταβολή αποδοχών συμβασιούχων.(..) ο Επίτροπος προέβαλε ότι μη νομίμως ο Δήμος ...προέβη στην πρόσληψη των ...και ...σε θέσεις «ΔΕ Βοηθών Ηλεκτρολόγων», κατ’ επίκληση των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 24 του ν. 4479/2017 (Α΄ 94). Και τούτο, διότι ως ανταποδοτικές υπηρεσίες καθαριότητας, για τις οποίες παρέχεται με τις προαναφερθείσες διατάξεις η δυνατότητα στους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού να απασχολούν προσωπικό με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας Ι.Δ.Ο.Χ., νοούνται αυτές της καθαριότητας των κοινόχρηστων χώρων και της διαχείρισης των αποβλήτων, ...Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας κρίνεται ότι κατά τον βασίμως προβαλλλόμενο από τον Επίτροπο λόγο διαφωνίας, μη νομίμως ο … προέβη στη σύναψη συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου με τους φερόμενους ως δικαιούχους του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος πληρωμής κατ’ επίκληση της παραγράφου 2 του άρθρου 24 του ν. 4479/2017. Και τούτο, προεχόντως, διότι εκ της ειδικότητας των εργαζομένων αυτών, συναφώς των καθηκόντων που προσιδιάζουν στην ειδικότητα αυτή (βλ. σχετ. και έντυπο της αναγγελίας πρόσληψης), στα οποία και απέβλεψε ο Δήμος ήδη από την πρώτη πράξη πρόσληψης αυτών, συνάγεται ότι δεν εμπίπτει στο ρυθμιστικό πεδίο της παραγράφου 2 του άρθρου 24 του ν. 4479/2017 η σύναψη των νέων συμβάσεων του Δήμου με τους φερόμενους ως δικαιούχους του 42/2017 χρηματικού εντάλματος πληρωμής, αφού η εκτέλεση των καθηκόντων αυτών δεν συνδέεται άμεσα με τον τομέα καθαριότητας, αλλά με τον τομέα του ηλεκτροφωτισμού. (..)Ως εκ τούτου, πρέπει, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙΙ της παρούσας, να θεωρηθεί το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής, κατ’ εφαρμογή όσων ορίζονται στο εδάφιο α΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 7 του π.δ/τος 164/2004, το οποίο επιτάσσει, μεταξύ άλλων, την άμεση καταβολή στον εργαζόμενο των οφειλομένων βάσει άκυρης σύμβασης χρηματικών ποσών. Ωσαύτως, με την ίδια νομική βάση πρέπει να θεωρηθούν και όσα χρηματικά εντάλματα εκδοθούν για την καταβολή στους δικαιούχους των ενταλμάτων των δεδουλευμένων αποδοχών τους, μέχρι την κοινοποίηση της παρούσας Πράξης στο Δήμο ..Αποφαίνεται ότι το 42, οικονομικού έτους 2017, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου ..., ποσού 1.649,46 ευρώ, καθώς και όσα όμοια εκδοθούν μέχρι την κοινοποίηση της παρούσας, πρέπει να θεωρηθούν, κατά τα ειδικότερα διαλαμβανόμενα στο σκεπτικό
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/287/2017
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΙΔΟΧ:Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας κρίνεται ότι κατά τον βασίμως προβαλλόμενο από τον Επίτροπο λόγο διαφωνίας, μη νομίμως ο Δήμος ..... προέβη στη σύναψη συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου με τους φερόμενους ως δικαιούχους των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής, κατ’ επίκληση της παραγράφου 2 του άρθρου 24 του ν. 4479/2017. Και τούτο, προεχόντως, διότι εκ της ειδικότητας των εργαζομένων αυτών, συναφώς των καθηκόντων που προσιδιάζουν στις ειδικότητες αυτές (βλ. σχετ. και έντυπα της αναγγελίας πρόσληψης), στα οποία και απέβλεψε ο Δήμος ήδη από την πρώτη πράξη πρόσληψης αυτών, συνάγεται ότι δεν εμπίπτει στο ρυθμιστικό πεδίο της παραγράφου 2 του άρθρου 24 του ν. 4479/2017 η σύναψη των νέων συμβάσεων του Δήμου με τους φερόμενους ως δικαιούχους των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων, αφού η εκτέλεση των καθηκόντων αυτών δεν συνδέεται άμεσα με τον τομέα καθαριότητας, αλλά με διαφορετικούς τομείς αρμοδιότητας άλλων Διευθύνσεων του Δήμου, όπως των Τεχνικών Υπηρεσιών (συντήρηση έργων, ηλεκτροφωτισμός, μεταφορά αδρανών υλικών/μπαζών), της Διεύθυνσης Πρασίνου (αποψίλωση κοινοχρήστων χώρων από χόρτα και άλλα φερτά υλικά), της Διεύθυνσης Τοπικής – Αγροτικής Οικονομίας (ταφή - εκταφή νεκρών), της Διεύθυνσης Αθλητισμού – Πολιτισμού (ηχοληψίες) και της Διεύθυνσης Αμαξοστασίου (συντήρηση και επισκευή οχημάτων και μηχανημάτων του Δήμου). Συναφώς, εκλείπει και η εκ του νόμου τιθέμενη αναγκαία προϋπόθεση περί συνδρομής εξαιρετικού λόγου δημόσιας υγείας, που επιβάλλει την κατεπείγουσα και αδιάλειπτη, μέχρι την πλήρωση των αντίστοιχων οργανικών θέσεων, κάλυψη των αντίστοιχων αναγκών του Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, για τη συνδρομή, άλλωστε, της οποίας ο ισχυρισμός που προβάλλει ο Δήμος, με τα έγγραφα επανυποβολής, περί πρόθεσης του νομοθέτη να συμπεριληφθούν στο ρυθμιστικό πεδίο της διάταξης του ν. 4479/2017 όλοι όσοι απασχολούνται σε θέσεις που σχετίζονται καθ’ οιονδήποτε τρόπο με την καθαριότητα ανεξαρτήτως ειδικότητας, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, καθώς, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην σκέψη ΙΙ, δεν εμπίπτει στο ρυθμιστικό πεδίο αυτής η πρόσληψη προσωπικού για την κάλυψη αναγκών κάθε είδους ανταποδοτικών υπηρεσιών, αλλά μόνον εκείνων που συνδέονται άμεσα με τον τομέα της καθαριότητας, ήτοι της αποκομιδής των απορριμμάτων από κοινόχρηστους χώρους. Δοθέντος, εξάλλου, ότι οι διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 4479/2017 δεν τυγχάνουν εφαρμοστέες στην προκείμενη περίπτωση, παρέλκει η εξέταση του ζητήματος της ενδεχόμενης αντίθεσής τους ή μη προς εκείνες του άρθρου 103 του Συντάγματος και του, εκτελεστικού αυτού, ν. 2190/1994. Περαιτέρω, λαμβάνοντας υπόψη το μεν ότι οι εν λόγω εργαζόμενοι απασχολούνται με την ίδια ειδικότητα ήδη από 28.1.2016, πλην του Μιχάλη Δημητρίου από 9.8.2016 και της ….από 2.12.2015, στον ίδιο Δήμο, χωρίς να αμφισβητείται ότι οι εν λόγω εργαζόμενοι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες των Διευθύνσεων στις οποίες, κατά περίπτωση, υπηρετούν, το δε ότι κατά παράβαση όσων ορίζονται στο άρθρο 5 του π.δ/τος 164/2004 δεν μεσολαβεί μεταξύ των συμβάσεων εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου το προβλεπόμενο από το ίδιο ως άνω άρθρο διάστημα των τριών μηνών, χωρίς να προκύπτουν νόμιμοι αντικειμενικοί λόγοι που να δικαιολογούν την κατ’ εξαίρεση διαδοχική σύναψή τους, κρίνεται ότι η καταρτισθείσα κατά παράβαση των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 24 του ν. 4479/2017 σύμβαση είναι άκυρη. Ως εκ τούτου, πρέπει σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙΙ της παρούσας, να θεωρηθούν τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής, κατ’ εφαρμογή όσων ορίζονται στο εδάφιο α΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 7 του π.δ/τος 164/2004, το οποίο επιτάσσει, μεταξύ άλλων, την άμεση καταβολή στον εργαζόμενο των οφειλομένων βάσει άκυρης σύμβασης χρηματικών ποσών. Ωσαύτως, με την ίδια νομική βάση πρέπει να θεωρηθούν και όσα χρηματικά εντάλματα εκδοθούν για την καταβολή στους δικαιούχους των ενταλμάτων των δεδουλευμένων αποδοχών τους, μέχρι την κοινοποίηση της παρούσας Πράξης στο Δήμο ......
23124/2017
Παροχή διευκρινήσεων σχετικά με το άρθρο 24 του Ν.4479/2017
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/299/2017
Καταβολή αποδοχών συμβασιούχων καθαριότητας.(..)Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει όσων έγιναν δεκτά στην νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως συνήφθησαν οι επίμαχες συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου με τους φερόμενους ως δικαιούχους του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος, κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 24 παρ. 2 του ν. 4479/2017. Και τούτο, διότι, όπως προεκτέθηκε, με την κρίσιμη ως άνω διάταξη, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της διαδικασίας πλήρωσης των οργανικών θέσεων των υπηρεσιών καθαριότητας των ΟΤΑ με τακτικό προσωπικό, δεν θεσπίζεται παράταση ή ανανέωση των προηγουμένων συμβάσεων, που κρίθηκαν άκυρες, ως στερούμενες νομίμου ερείσματος, με τα Πρακτικά της 9ης/10.5.2017 Γενικής Συνεδρίασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (θέμα Β), αλλά παρέχεται επιτρεπτώς η δυνατότητα σύναψης εξαρχής νέων (αυτοτελών) συμβάσεων «προσωρινής απασχόλησης», με το μέχρι την έκδοση των ανωτέρω πρακτικών απασχολούμενο στις υπηρεσίες αυτές προσωπικό, για την άμεση αντιμετώπιση των σχετικών αναγκών, μέχρι την κατάρτιση των προσωρινών πινάκων προσληπτέων και όχι πέραν της 31ης Μαρτίου 2018. Περαιτέρω, η ολοκλήρωση του ελέγχου των συμβάσεων αυτών από το ΑΣΕΠ δεν αποτελεί προϋπόθεση για την έγκυρη σύναψη και εκτέλεσή τους, καθώς κάτι τέτοιο δεν συνάγεται ούτε από το γράμμα, ούτε από το σκοπό της διάταξης του άρθρου 24 παράγραφος 3 του ν. 4479/2017...(..)όπως προκύπτει από τα έγγραφα του φακέλου και ιδίως τη 271/2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και το έγγραφο επανυποβολής του Δήμου, όλοι οι ως άνω εργαζόμενοι παρείχαν στις 7.6.2017 και συνεχίζουν να παρέχουν υπηρεσίες που σχετίζονται λειτουργικά με τον τομέα της καθαριότητας και συνεισφέρουν εν τοις πράγμασι στον τομέα αυτό ενώ, επιπλέον, όπως ρητά αναφέρεται στην ως άνω απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, «απασχολούνται σε θέσεις αντίστοιχων καθηκόντων ανταποδοτικών υπηρεσιών» ...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνη είναι νόμιμη και πρέπει αυτά να θεωρηθούν.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/273/2017
ΑΠΟΔΟΧΕΣ:Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει όσων έγιναν, κατά πλειοψηφία, δεκτά στην νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως συνήφθησαν οι επίμαχες συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου με τους φερόμενους ως δικαιούχους του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος, κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 24 παρ. 2 του ν. 4479/2017. Και τούτο, διότι, όπως προεκτέθηκε, με την κρίσιμη ως άνω διάταξη, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της διαδικασίας πλήρωσης των οργανικών θέσεων των υπηρεσιών καθαριότητας των ΟΤΑ με τακτικό προσωπικό, δεν θεσπίζεται παράταση ή ανανέωση των προηγουμένων συμβάσεων, που κρίθηκαν άκυρες, ως στερούμενες νομίμου ερείσματος, με τα Πρακτικά της 9ης/10.5.2017 Γενικής Συνεδρίασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (θέμα Β), αλλά παρέχεται επιτρεπτώς η δυνατότητα σύναψης εξαρχής νέων (αυτοτελών) συμβάσεων «προσωρινής απασχόλησης», με το μέχρι την έκδοση των ανωτέρω Πρακτικών απασχολούμενο στις υπηρεσίες αυτές προσωπικό, για την άμεση αντιμετώπιση των σχετικών αναγκών μέχρι την κατάρτιση των προσωρινών πινάκων προσληπτέων και, πάντως, όχι πέραν της 31ης Μαρτίου 2018. Περαιτέρω, όπως προκύπτει από το 14919/6.10.2017 έγγραφο του ΑΣΕΠ διεξήχθη (επιτυχώς) ο προβλεπόμενος από τη διάταξη του άρθρου 24 παρ. 3 του ν. 4479/2017 έλεγχος ως προς τη συνδρομή των προϋποθέσεων πρόσληψης του ανωτέρω προσωπικού, ενώ από το 14622/27.7.2017 έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης προκύπτει ότι η 183/2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου ....... υποβλήθηκε σε αυτήν για τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας, ανεξαρτήτως του ότι τούτο δεν προβλέπεται από τις ειδικές διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 4479/2017, και επεστράφη στο Δήμο. Ως εκ τούτου, η εντελλόμενη με το υπό έλεγχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη καταβολής στους προαναφερόμενους εργαζομένους των αποδοχών τους, για το μήνα Ιούλιο 2017, παρίσταται νόμιμη, παρά τους περί του αντιθέτου λόγους διαφωνίας του Αναπληρωτή Επιτρόπου. Κατά την προεκτεθείσα γνώμη, ωστόσο, του Εισηγητή Νικολάου Σταματίου, οι επίμαχες συμβάσεις εργασίας των δικαιούχων του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος είναι αυτοδικαίως άκυρες, ως συναφθείσες κατ’ εφαρμογή διάταξης αντίθετης προς εκείνες των άρθρων 103 παρ. 7 (εδ. α) και 8 (εδ. α και β) του Συντάγματος, 21 του ν. 2190/1994 και 5 και 6 του π.δ. 164/2004, και, συνεπώς, η ερειδόμενη στις συμβάσεις αυτές δαπάνη, που περιέχεται στο υπό έλεγχο χρηματικό ένταλμα, δεν είναι νόμιμη.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/22/2018
Καταβολή αποδοχών ΙΔΟΧ.(προσληφθέντων κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 24 του ν. 4479/2017).Για τον σκοπό αυτό, παρασχέθηκε η δυνατότητα στους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα, με αιτιολογημένη απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου, να απασχολούν στις αντίστοιχες θέσεις, μέχρι την κατάρτιση των προσωρινών πινάκων διοριστέων και σε κάθε περίπτωση μέχρι τις 31.3.2018, όσους παρείχαν τις υπηρεσίες αυτές μέχρι τις 7.6.2017 (δηλαδή την προτεραία της δημοσίευσης των ανωτέρω Πρακτικών της Ολομέλειας), εφόσον συντρέχουν σωρευτικώς οι ακόλουθες προϋποθέσεις: α) εξαιρετικός λόγος δημόσιας υγείας, που επιβάλλει την κατεπείγουσα και αδιάλειπτη μέχρι την πλήρωση των οργανικών θέσεων, κάλυψη αντίστοιχων οργανικών αναγκών, οι οποίες δεν είναι εποχικού ή πρόσκαιρου χαρακτήρα, β) λήψη απόφασης σύστασης νέων οργανικών θέσεων σε ανταποδοτικές υπηρεσίες καθαριότητας, σύμφωνα με την παράγραφο 1 ή υποβολή αιτήματος κάλυψης υφιστάμενων ήδη οργανικών θέσεων στις υπηρεσίες αυτές...Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει όσων έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως συνήφθησαν οι επίμαχες συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου με τους φερόμενους ως δικαιούχους του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος, κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 24 παρ. 2 του ν. 4479/2017. Και τούτο, διότι, όπως προεκτέθηκε, με την κρίσιμη ως άνω διάταξη, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της διαδικασίας πλήρωσης των οργανικών θέσεων των υπηρεσιών καθαριότητας των ΟΤΑ με τακτικό προσωπικό, δεν θεσπίζεται παράταση ή ανανέωση των προηγουμένων συμβάσεων, που κρίθηκαν άκυρες, ως στερούμενες νομίμου ερείσματος, με τα Πρακτικά της 9ης/10.5.2017 Γενικής Συνεδρίασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (θέμα Β), αλλά παρέχεται επιτρεπτώς η δυνατότητα σύναψης εξαρχής νέων (αυτοτελών) συμβάσεων «προσωρινής απασχόλησης», με το μέχρι την έκδοση των ανωτέρω Πρακτικών απασχολούμενο στις υπηρεσίες αυτές προσωπικό, για την άμεση αντιμετώπιση των σχετικών αναγκών μέχρι την κατάρτιση των προσωρινών πινάκων προσληπτέων και όχι πέραν της 31ης Μαρτίου 2018.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/282/2017
Καταβολή αποδοχών εργαζομένων με συμβάσεις καθαριότητας.(..)Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει όσων έγιναν, κατά πλειοψηφία, δεκτά στην νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως συνήφθησαν οι επίμαχες συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου με τους φερόμενους στο ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα ως δικαιούχους, κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 24 παρ. 2 του ν. 4479/2017.Και τούτο, διότι, όπως προεκτέθηκε, με την κρίσιμη ως άνω διάταξη, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της διαδικασίας πλήρωσης των οργανικών θέσεων των υπηρεσιών καθαριότητας των ΟΤΑ με τακτικό προσωπικό, δεν θεσπίζεται παράταση ή ανανέωση των προηγουμένων συμβάσεων, που κρίθηκαν άκυρες, ως στερούμενες νομίμου ερείσματος, με τα Πρακτικά της 9ης/10.5.2017 Γενικής Συνεδρίασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (θέμα Β), αλλά παρέχεται επιτρεπτώς η δυνατότητα σύναψης εξαρχής νέων (αυτοτελών) συμβάσεων «προσωρινής απασχόλησης», με το μέχρι την έκδοση των ανωτέρω Πρακτικών απασχολούμενο στις υπηρεσίες αυτές προσωπικό, για την άμεση αντιμετώπιση των σχετικών αναγκών μέχρι την κατάρτιση των προσωρινών πινάκων προσληπτέων και όχι πέραν της 31ης Μαρτίου 2018. Περαιτέρω, η ολοκλήρωση του προβλεπόμενου από τη διάταξη του άρθρου 24 παρ. 3 του ν. 4479/2017 ελέγχου του ΑΣΕΠ, ως προς τη συνδρομή των προϋποθέσεων πρόσληψης του ανωτέρω προσωπικού, δεν συνιστά προϋπόθεση για την έναρξη της εκτέλεσης των επίμαχων συμβάσεων ούτε για την πληρωμή των υπηρεσιών που παρέχονται δυνάμει αυτών. Τέλος, δεν προβλέπεται από τις ειδικές διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 4479/2017 υποχρέωση υποβολής της 325/2017 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου ... προς διενέργεια ελέγχου νομιμότητας αυτής...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι νόμιμη και πρέπει αυτό να θεωρηθεί.