ΕΣ/Τμ.4/(ΚΠΕ)141/2014
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/79/2011
Αναστολή λειτουργίας μισθίου ενός δικαστικού κτιρίου λόγω βομβιστικής ενέργειας – Αίτημα απαλλαγής καταβολής μισθώματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Αναστολή λειτουργίας λόγω βομβιστικής ενέργειας του δικαστικού κτιρίου, εντός του οποίου λειτουργεί μισθωμένος χώρος δεν θεμελιώνει δικαίωμα μισθωτή να απαλλαγεί από τη καταβολή του μισθώματος για το διάστημα της αναστολής, εφόσον με τη μισθωτική σύμβαση είχε αναλάβει την υποχρέωση ασφαλίσεως του μισθίου έναντι παντός κινδύνου. Οι επαναλαμβανόμενες απεργίες και αποχές μπορούν να θεωρηθούν ως λόγος διαταράξεως της οικονομικής ισορροπίας της μισθωτικής συμβάσεως. (ομοφ.)
ΝΣΚ/71/2003
Μίσθωση ακινήτου για στέγαση δημόσιας υπηρεσίας. Έλλειψη συμφωνηθείσας ιδιότητας. Μείωση μισθώματος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εφόσον η διαδικασία της μίσθωσης ακινήτου για τη στέγαση της ΔΟΥ Ζακύνθου διεξήχθη νομότυπα, είναι δυνατή η διατήρηση της μίσθωσης ενώ η, μετά την συνομολόγηση αυτής, διαπίστωση έλλειψης συμφωνηθείσας ιδιότητας του μισθίου δίδει στον μισθωτή (Ελλ. Δημόσιο) το δικαίωμα μείωσης του μισθώματος, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 576 – 578 Α.Κ. (ομοφ.)
ΝΣΚ/327/2016
Σύμβαση μίσθωσης ακινήτου με εκμισθωτή το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και (φερόμενο ως) μισθωτή το Προξενείο Σεϋχελλών - Εγκυρότητα ή μη της μείωσης του συμφωνηθέντος μηνιαίου καταβαλλόμενου μισθώματος.(..)Η σύμβαση με αντικείμενο την μίσθωση ακινήτου [χώρου στον έκτο (6°) όροφο του κτιρίου επί της Λεωφόρου Κηφισίας αριθ. 178 στο Χαλάνδρι Αττικής], εκ μέρους του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ως εκμισθωτή έχει συναφθεί με την εταιρεία με την επωνυμία «ALPHA TRADING & SHIPPING AGENCIES» ως μισθώτρια και όχι με το Προξενείο Σεϋχελλών, το οποίο, παρά τη σιωπηρή συναίνεση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δεν υπεισήλθε νομοτύπως στη μισθωτική σχέση. Στην προκείμενη περίπτωση δεν έχει καταρτισθεί νόμιμα τροποποιητική σύμβαση μείωσης του μισθώματος και δεν έχει ως εκ τούτου επέλθει νομικά τέτοια μείωση, διότι δεν τηρήθηκε ο συστατικός νόμιμος τύπος της υπογραφής σχετικής τροποιητικής σύμβασης.
ΝΣΚ/212/2005
Χορήγηση πιστοποιητικού ενεργητικής πυροπροστασίας κτιρίου σε ιδιώτη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η απ' ευθείας από ιδιώτη υποβολή μελέτης στην Πυροσβεστική Υπηρεσία, για τον έλεγχο και την έγκριση αυτής από άποψη ενεργητικής πυροπροστασίας δεν νοείται αν δεν έχει αναγκαίως προηγηθεί ο έλεγχος και η έγκριση από την αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία της μελέτης από άποψη παθητικής πυροπροστασίας του οικείου κτιρίου και η αποστολή της εγκριθείσης αυτής μελέτης από την Πολεοδομική στην Πυροσβεστική Υπηρεσία.
ΝΣΚ/373/2009
Διάρκεια μίσθωσης ακινήτων για στέγαση δημοσίων υπηρεσιών κατ’ άρθρ. 13 του Ν 2892/2001. Προσδιορισμός της έναρξης ισχύος της αναπροσαρμογής του μισθώματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στις μισθώσεις ακινήτων για στέγαση δημοσίων υπηρεσιών κατ’ άρθρ. 13 του Ν 2892/2001 και η διάρκεια της μίσθωσης συμφωνείται για χρονικό διάστημα ίσο με το χρόνο της παραχωρηθείσας εκμετάλλευσης του έργου, η δε αναπροσαρμογή του μισθώματος, όταν αυτή επιτρέπεται, ισχύει από την κοινοποίηση έγγραφης όχλησης του εκμισθωτή προς το μισθωτή Δημόσιο.
ΝΣΚ/435/2008
Χορήγηση προθεσμίας εξόφλησης μισθώματος στο πλαίσιο της καλόπιστης εκτέλεσης σύμβασης μίσθωσης και βάσει των συναλλακτικών ηθών, εξαιτίας της συνδρομής τυχαίων γεγονότων και περιστατικών ανωτέρας βίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Ταμείο Εθνικού Στόλου δεν δύναται νομίμως, στο πλαίσιο της καλόπιστης εκτέλεσης της από 2-6-2005 σύμβασης μίσθωσης του Ιχθυοτροφείου του Ναυτικού Οχυρού Αράξου μεταξύ αυτού και του συνεταιρισμού «Ο ΑΓΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ», μετά την εκπνοή της χορηγηθείσας εισπρακτικής προθεσμίας και τη μερική καταβολή του μισθώματος, να χορηγήσει στο μισθωτή νέα προθεσμία προς ολική εξόφληση αυτού.
ΝΣΚ/91/2011
Νομιμότητα ιδιωτικών συμφωνητικών μίσθωσης αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρων, που προβλέπουν ετήσια αύξηση μισθώματος μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη στο άρθρο 25 του Ν 1848/1989.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι νόμιμο και μπορεί να εγκριθεί από το αρμόδιο όργανο ιδιωτικό συμφωνητικό μισθώσεως αδείας εκμεταλλεύσεως περιπτέρου, με το οποίο συμφωνείται ετήσια αύξηση του μισθώματος μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη στο εδ. γ΄ του άρθρου 25 του Ν 1848/1989. (ομοφ.)
ΕΣ/Τμ4(ΚΠΕ)34/2014
ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ- ΜΙΣΘΩΜΑΤΑ:Το Κλιμάκιο, μετά από την εξέταση των στοιχείων του φακέλου της κρινόμενης διαφωνίας και τη μελέτη των όρων της 2839/8.2.2013 σύμβασης μίσθωσης του άνω ακινήτου, άγεται στις ακόλουθες κρίσεις: Σύμφωνα με το άρθρο 1 της άνω σύμβασης «η έναρξη της μίσθωσης και η καταβολή του μισθώματος θα αρχίσει μόνο και εφόσον η επιτροπή του διαγωνισμού και επιτροπή παραλαβής του κτιρίου συντάξει πρακτικό παραλαβής, όπου θα αναφέρεται και θα βεβαιώνεται η ολοκλήρωση όλων των ζητούμενων εργασιών σύμφωνα με την 4210/11.4.2012 έκθεση καταλληλότητας.». Ενόψει του ανωτέρω δεσμευτικού για τα συμβαλλόμενα μέρη όρου και δοθέντος ότι το επίμαχο κτίριο παραλήφθηκε από το Νοσοκομείο στις 16.5.2013, με τη σύνταξη κατά την ημερομηνία αυτή του οικείου πρακτικού παραλαβής από την αρμόδια επιτροπή, τα οφειλόμενα για το μήνα Μάιο 2013 μισθώματα ανέρχονται: 1) για τον .... α) σε 450 ευρώ για τα Β1 και Β2 διαμερίσματα του Β΄ ορόφου ιδιοκτησίας του, που είχε εκμισθώσει στο Νοσοκομείο έναντι μηναίου μισθώματος 900 ευρώ, και όχι σε 925 ευρώ τα οποία εντέλλονται προς πληρωμή με το 5606 χρηματικό ένταλμα (βλ. απόδειξη είσπραξης ενοικίου 370/2013) και β) σε 465 ευρώ για τον Γ΄ όροφο ιδιοκτησίας του, που είχε εκμισθώσει στο Νοσοκομείο έναντι μηνιαίου μισθώματος 930 ευρώ, και όχι σε 623,71 ευρώ, τα οποία εντέλλονται προς πληρωμή με το ίδιο ως άνω χρηματικό ένταλμα (βλ. απόδειξη είσπραξης ενοικίου 378/2013), 2) για τον ... σε 215 ευρώ για το Β3 διαμέρισμα του Β΄ ορόφου ιδιοκτησίας του, που είχε εκμισθώσει στο Νοσοκομείο έναντι μηνιαίου μισθώματος 430 ευρώ, και όχι σε 925 ευρώ, τα οποία, μεταξύ άλλων, εντέλλονται προς πληρωμή με το 5607 χρηματικό ένταλμα (βλ. απόδειξη είσπραξης ενοικίου 443/2013) και 3) για τη ... σε 650 ευρώ για το ισόγειο και υπόγειο, που από κοινού με τον συνιδιοκτήτη σύζυγό της είχε εκμισθώσει στο Νοσοκομείο έναντι μηνιαίου μισθώματος 1.300 ευρώ, και όχι σε 1250 ευρώ, τα οποία εντέλλονται προς πληρωμή με το 5608 χρηματικό ένταλμα (βλ. απόδειξη είσπραξης ενοικίου 231/2013). Συνεπώς, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι μη νόμιμες, κατά το μέρος που υπερβαίνουν τα άνω οφειλόμενα μισθώματα (ήτοι κατά τα ποσά των 633,71 ευρώ για το ΧΕ 5606, 710 ευρώ για το ΧΕ 5607 και 600 ευρώ για το ΧΕ 5608), όπως βάσιμα προβάλλει η διαφωνούσα Επίτροπος. Αντιθέτως, αβάσιμα η Επίτροπος προβάλλει ως λόγο μη θεώρησης των επίμαχων ενταλμάτων την παραβίαση των προαναφερόμενων διατάξεων του ν. 3130/2003 «Μισθώσεις ακινήτων για τη στέγαση Δημοσίων Υπηρεσιών», αφού, σύμφωνα με το άρθρο 2 του νόμου αυτού (βλ. και εισηγητική έκθεση), στο πεδίο εφαρμογής του δεν υπάγονται οι μισθώσεις που διέπονται από τις ειδικές διατάξεις του π.δ/τος 715/1979, όπως η επίμαχη μίσθωση. Η δε στέγαση στο κτίριο του Ξενώνα .... αντί των δύο προστατευόμενων διαμερισμάτων, που προβλέπονταν στη 2753/2012 διακήρυξη του προηγηθέντος τακτικού διαγωνισμού, δεν πλήττει τον ελεύθερο και υγιή ανταγωνισμό, αφού στην άνω διακήρυξη προβλέφθηκε ρητά ότι «το Νοσοκομείο δικαιούται να στεγάζει στο κτίριο και οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία του, υφιστάμενη ή μη κατά το χρόνο της μίσθωσης».
ΝΣΚ/197/2004
Ανάθεση με σύμβαση έργου της καθαριότητας του κτιρίου της Δ/νσης Τοπ. Αυτ/σης & Δ/σης Δυτ. Αττικής σε ιδιώτη επαγγελματία, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 37 του Ν 2072/1992.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για την ανάθεση του συγκεκριμένου έργου καθαριότητας σε ιδιώτη έστω και αν αυτός είναι επαγγελματίας – επιτηδευματίας που τηρεί τα κατά νόμο βιβλία και είναι ασφαλισμένος στον αρμόδιο ασφαλιστικό φορέα, απαιτείται η τήρηση των διατάξεων του άρθρου 6 του Ν 2527/1997.
ΝΣΚ/59/2022
Ερωτάται εάν στους διαγωνισμούς μίσθωσης ακινήτων που διενεργούνται από τη Διεύθυνση Στέγασης του e-ΕΦΚΑ, ο οποίος είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και εφαρμόζει τις διατάξεις του Π.Δ. 715/1979, μπορεί να τύχει εφαρμογής η διάταξη του άρθρου 27 παράγραφος 2 του νόμου 3130/2003 (ΦΕΚ Α’ 76) περί μισθώσεων προς στέγαση υπηρεσιών του Δημοσίου.Η μη ύπαρξη στο Π.Δ. 715/1979 διάταξης ανάλογης εκείνης του άρθ. 27 παρ. 2 του ν. 3130/2003, δεν υπήρξε ηθελημένη επιλογή του νομοθέτη, ούτε δικαιολογείται καθ’ οιονδήποτε τρόπο από τον επιδιωκόμενο από αυτόν σκοπό, αντιθέτως, υπήρξε ακούσια και οφείλεται στο γεγονός ότι η ανάγκη ρύθμισης του κρίσιμου αυτού ζητήματος απλά διέλαθε της προσοχής του νομοθέτη κατά το χρόνο εκείνο, με αποτέλεσμα να δημιουργεί μία συστηματική αντίφαση στο δίκαιο των μισθώσεων ακινήτων για τη στέγαση δημοσίων υπηρεσιών, η οποία, για την ταυτότητα του νομικού λόγου, επιβάλλεται να θεραπευθεί με την πλήρωση του υπάρχοντος κενού, ώστε να επιλυθούν τα νομικά και πρακτικά προβλήματα, τα οποία ανακύπτουν ακριβώς λόγω της έλλειψής της και να ικανοποιηθεί το επιτακτικό δημόσιο συμφέρον, το οποίο συνίσταται στη στέγαση και απρόσκοπτη λειτουργία των υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ. Η κάλυψη του κενού πρέπει να γίνει με αναλογική εφαρμογή του άρθ. 27 παρ. 2 του ν. 3130/2003 και στις περιπτώσεις που μετά από τη διενέργεια δύο διαδοχικών δημόσιων μειοδοτικών διαγωνισμών, δεν ανευρίσκεται κτίριο κατάλληλο προς στέγαση υπηρεσίας του e-ΕΦΚΑ, με επιτρεπόμενη τη ζητούμενη χρήση γης. Η ανωτέρω αναλογική εφαρμογή ενδείκνυται για το λόγο ότι η προαναφερθείσα διάταξη είναι η πλησιέστερη προς το κρίσιμο νομικό ζήτημα και επομένως η πιο πρόσφορη προς αναλογική εφαρμογή, δεδομένου ότι θεσπίσθηκε με σκοπό την αντιμετώπιση του ίδιου ακριβώς πρακτικού και νομικού προβλήματος που μπορεί να ανακύψει στην απολύτως ομοειδή περίπτωση της μίσθωσης ακινήτου για στέγαση υπηρεσιών του Ελληνικού Δημοσίου (κατά πλειοψηφία).