ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1671/2024
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Παροχή υπηρεσιών για την περίθαλψη αδέσποτων ζώων.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Δικαστήριο κρίνει βάσιμο τον λόγο της προσφυγής περί νομιμότητας του όρου 2.2.6. της διακήρυξης. Τούτο δε, διότι η απαίτηση, στο πλαίσιο ελέγχου της καταλληλότητας των προσφερόντων, προσκόμισης παρόμοιων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών που εκείνοι έχουν εκτελέσει στο παρελθόν σε φορείς του δημοσίου τομέα δεν εισάγει, στην προκειμένη περίπτωση, ανεπίτρεπτη διάκριση μεταξύ αυτών που απέκτησαν εμπειρία στον δημόσιο και όσων την απέκτησαν στον ιδιωτικό τομέα, αντιθέτως αποτελεί δείκτη τεχνικής ικανότητας να υλοποιήσουν συνολικά όλες τις επιμέρους δράσεις που ανατίθενται με τη σύμβαση στο προσήκον επίπεδο ποιότητας, ο οποίος δικαιολογείται από λόγους δημοσίου συμφέροντος, ήτοι την αποτελεσματική εκπλήρωση των υποχρεώσεων του Δήμου λόγω του αυξημένου πληθυσμού των αδέσποτων ζώων που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων του και την κατ΄επέκταση προάσπιση της δημόσιας υγείας και ευταξίας του Δήμου. Τούτο δε, λαμβάνοντας ειδικότερα υπόψη α) την διαχρονική και αποκλειστική εκ του νόμου υποχρέωση των δήμων για την μέριμνα και την εν γένει διαχείριση των αδέσποτων ζώων που κυκλοφορούν εντός των διοικητικών τους ορίων, β) την αναγκαιότητα της διαχείρισης εκ μέρους του προσφεύγοντος Δήμου των αδέσποτων ζώων με έναν ολοκληρωμένο τρόπο, βάσει των σαφών και ορισμένων υποχρεώσεων που διέπουν εκ του νόμου την δράση του, γ) τη φύση των παρεχόμενων με την υπό ανάθεση σύμβαση υπηρεσιών, οι οποίες είναι αλληλένδετες και αλληλεξαρτώμενες, απαιτούν δε, ενόψει της έκτασης και της διάρκειας του αντικειμένου της σύμβασης που αφορά σε μεγάλο πληθυσμό ζώων, αυξημένου επιπέδου συντονισμό, προκειμένου ο Δήμος να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις ανωτέρω εκ του νόμου υποχρεώσεις του και ως εκ τούτου διαφοροποιούνται από τις αντίστοιχες παρεχόμενες στον ιδιωτικό τομέα, και δ) το γεγονός ότι ουδείς προσέβαλε τον επίμαχο όρο ως δυσανάλογο ή περιοριστικό του ανόθευτου ανταγωνισμού. Επομένως, στη συγκεκριμένη περίπτωση συντρέχει αντικειμενικός λόγος για την αξίωση αποδεδειγμένης γνώσης και ενασχόλησης διαπιστούμενης μέσω της εκτέλεσης ενός ελάχιστου αριθμού συναφών συμβάσεων σε φορέα του δημοσίου τομέα και, ως εκ τούτου, ο επίμαχος όρος παρίσταται αναγκαίος και πρόσφορος για τη συναγωγή ενδείξεων παγιωμένης εμπειρίας του αναδόχου ως προς την ικανότητα οργάνωσης και συντονισμού του υπό ανάθεση συνολικού συμβατικού αντικειμένου. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, και παρέλκουσας ως αλυσιτελούς της εξετάσεως του επικουρικού λόγου περί συγγνωστής πλάνης των οργάνων του προσφεύγοντος, πρέπει η κρινόμενη προσφυγή να γίνει δεκτή και να ανακληθεί η 31/2024 Πράξη του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, και παρέλκουσας ως αλυσιτελούς της εξετάσεως του επικουρικού λόγου περί συγγνωστής πλάνης των οργάνων του προσφεύγοντος, πρέπει η κρινόμενη προσφυγή να γίνει δεκτή και να ανακληθεί η 31/2024 Πράξη του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΚΥΑ/1711/150664/2014
Καθορισμός των προϋποθέσεων επιχορήγησης των Δήμων, των Συνδέσμων Δήμων για τη δημιουργία και λειτουργία καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς, για την υλοποίηση των ενεργειών διαχείρισης των αδέσποτων ζώων συντροφιάς και του ύψους, της διαδικασίας και των προϋποθέσεων καταβολής της οικονομικής ενίσχυσης.
ΝΣΚ/185/2015
Υιοθεσία αδέσποτων ζώων συντροφιάς - Διατήρηση και παραμονή αδέσποτων ζώων συντροφιάς σε καταφύγια εκτός Ελλάδος.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Στην περίπτωση μετακίνησης στο εξωτερικό ζώων συντροφιάς και ειδικότερα σκύλων, γατών και νυφιτσών περισσότερων από πέντε (5), με σκοπό την υιοθεσία τους από ενδιαφερόμενο νέο ιδιοκτήτη, που δεν είναι μόνιμος κάτοικος Ελλάδας, η διάταξη του άρθρου 9, παράγραφος 8 του ν. 4039/2012, που απαιτεί την απευθείας παράδοση των ζώων στον ενδιαφερόμενο νέο ιδιοκτήτη, έχει την έννοια ότι για μεν τις μη εμπορικού χαρακτήρα μετακινήσεις, τα ζώα μετακινούνται με τις προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου 6 του Κανονισμού (ΕΕ) 576/2013, για δε τις εμπορικού χαρακτήρα μετακινήσεις, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου 10 παράγραφος 2 της Οδηγίας 92/65/ΕΚ. Η κατά τη διάταξη του άρθρου 9, παράγραφος 8, εδάφιο β’ του ν. 4039/2012 απαγόρευση της διατήρησης και παραμονής των αδέσποτων ζώων συντροφιάς σε καταφύγια εκτός Ελλάδος, δεν έχει την έννοια της απαγόρευσης υιοθεσίας των ζώων αυτών από φιλοζωικά σωματεία του εξωτερικού, ούτε αντίκειται στην Οδηγία 92/65/ΕΟΚ. (ομοφ.) ΜΗ ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΥΠ.ΕΣ/10804/2025
Υπενθύμιση εγγραφής των καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς στο Υπομητρώο Καταφυγίων Ζώων Συντροφιάς του ΕΜΖΣ
53717/2024
«Έκτακτα μέτρα προστασίας των αδέσποτων ζώων συντροφιάς λόγω του κύματος καύσωνα που πλήττει την χώρα»
84653/2022
Καθορισμός των πόρων, της διαδικασίας, των κριτηρίων και του τρόπου χρηματοδότησης των δήμων, για την υλοποίηση δράσεων διαχείρισης αδέσποτων ζώων συντροφιάς.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1670/2024
Υλοποίηση του επιχειρησιακού προγράμματος διαχείρισης αδέσποτων ζώων συντροφιάς.(...) Υπό τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 7, πρέπει να γίνει δεκτό, κατ΄αρχάς, ότι η ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα και από τον προσφεύγοντα, έχει ως νομικό έρεισμα τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 4830/2021, με τις οποίες προβλέπεται η υποχρέωση των Δήμων για την εκπόνηση, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, ενός ολοκληρωμένου επιχειρησιακού προγράμματος διαχείρισης των αδέσποτων ζώων που διαβιούν εντός των διοικητικών τους ορίων και ειδικότερα στις διατάξεις της παρ. 12 του εν λόγω άρθρου ρητά προβλέπεται η δυνατότητα συνεργασίας τους με αναπτυξιακό οργανισμό μέσω προγραμματικής σύμβασης του άρθρου 100 του ν. 3852/2010 για την υλοποίηση του εν λόγω προγράμματος και την εκτέλεση όλων των απαιτούμενων δράσεων για την διασφάλιση της ευζωίας των αδέσποτων ζώων συντροφιάς. Στο πλαίσιο δε αυτό, το Δικαστήριο κρίνει ότι οι αιτιάσεις της προσβαλλόμενης που περιέχονται στους δεύτερο και τρίτο κατά σειρά διακωλυτικούς λόγους αναφορικά με το ότι οι υπηρεσίες και οι προμήθειες που αποτελούν αντικείμενο της προγραμματικής σύμβασης είναι πάγιες και έχουν μεγάλη διάρκεια, έχουν περιοδικό και επαναλαμβανόμενο χαρακτήρα, είναι συνήθεις χωρίς τεχνική πολυπλοκότητα και ανατίθενται χωρίς τεκμηρίωση της αδυναμίας της Διεύθυνσης Προμηθειών του Δήμου να τις διενεργήσει, καθώς και τα περί μη επικουρικού ρόλου της ΕΑΣΥ στη σύμβαση, ερείδονται, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα και με την προσφυγή, επί της εσφαλμένης νομικής προϋπόθεσης ότι εν προκειμένω τυγχάνουν εφαρμοστέες οι διατάξεις του άρθρου 44 του ν. 4412/2016, ενώ στο προπαρατιθέμενο ειδικό νομοθετικό πλαίσιο προβλέπεται ρητώς η δυνατότητα σύναψης προγραμματικής σύμβασης για την υλοποίηση επιχειρησιακού προγράμματος διαχείρισης αδέσποτων ζώων τουλάχιστον δωδεκάμηνης διάρκειας, χωρίς περαιτέρω να απαιτούνται όλες οι ανωτέρω προϋποθέσεις, που θέτει η προσβαλλόμενη Πράξη. Συνεπώς, οι προμήθειες και υπηρεσίες που συνιστούν μέρος του προς υλοποίηση επιχειρησιακού προγράμματος του προσφεύγοντος Δήμου και αφορούν στην ολοκληρωμένη διαχείριση των αδέσποτων ζώων, νομίμως αποτελούν αντικείμενο της υπό κρίση σύμβασης. Λαμβανομένου υπόψη του συνόλου των ανωτέρω σκέψεων, και δεδομένου ότι, παρά τη βασιμότητα ορισμένων από τους ισχυρισμούς του προσφεύγοντος, εξακολουθεί να συντρέχει λόγος που κωλύει την υπογραφή του σχεδίου της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης, πρέπει η κρινόμενη προσφυγή ανάκλησης να απορριφθεί και να μην ανακληθεί η προσβαλλόμενη Πράξη.Για τους λόγους αυτούς.Απορρίπτει την προσφυγή ανάκλησης του Δήμου Αθηναίων κατά της 24/2024 Πράξης της Αναπληρώτριας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
KYA/276855/2010
Χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης για την ίδρυση και λειτουργία καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς.
ΚΥΑ/207106/2011
Χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης για την ίδρυση και λειτουργία καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς.
59247/2023
«Έκτακτα μέτρα προστασίας των αδέσποτων αλλά και δεσποζόμενων ζώων συντροφιάς ενόψει του ιδιαιτέρως θερμού κύματος που πρόκειται να πλήξει την χώρα τις επόμενες μέρες»
ΥΠ.ΕΣ/42256/2019
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ X ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙI» ΣΤΟΝ ΑΞΟΝΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ: «Κοινωνικές και πολιτιστικές υποδομές και δραστηριότητες των δήμων». ΜΕ ΤΙΤΛΟ: «Κατασκευή, επισκευή, συντήρηση και εξοπλισμός εγκαταστάσεων καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς.»
ΥΠ.ΕΣ/102769/20236η Τροποποίηση Πρόσκλησης X για την Υποβολή Αιτήσεων Χρηματοδότησης στο Πρόγραμμα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙI» στον Άξονα Προτεραιότητας : «Κοινωνικές και πολιτιστικές υποδομές και δραστηριότητες των δήμων» με τίτλο: «Κατασκευή, επισκευή, συντήρηση και εξοπλισμός εγκαταστάσεων καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς»
ΥΠ.ΕΣ/87049/20225η ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗΣ X ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ II» ΣΤΟΝ ΑΞΟΝΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ : «Κοινωνικές και πολιτιστικές υποδομές και δραστηριότητες των δήμων» ΜΕ ΤΙΤΛΟ: «Κατασκευή, επισκευή, συντήρηση και εξοπλισμός εγκαταστάσεων καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς»