οικ.160970/4982/2017
Τύπος: Εγκύκλιοι
Αντιμετώπιση περιπτώσεων εκτάσεων που διατηρούν το δασικό τους χαρακτήρα και βρίσκονται σε ειδικό καθεστώς εκμετάλλευσης, στα πλαίσια της διαδικασίας του δασικού χάρτη.(ΑΔΑ:6ΠΖ14653Π8-9ΨΩ)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΥΠΕΝ/∆Π∆/105723/6548/2023
Απάντηση ερωτημάτων σχετικά με την κήρυξη ως αναδασωτέων, εκτάσεων με το χαρακτηρισμό ΑΑ στον κυρωμένο δασικό χάρτη και με την αποτύπωση αναδασωτέων εκτάσεων στους κυρωμένους δασικούς χάρτες.
ΝΣΚ/374/2013
Καταβολή ειδικού τέλους για την έκδοση πιστοποιητικών βεβαίωσης χαρακτήρα εκτάσεων εντός οριστικού δασικού χάρτη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν οφείλεται το προβλεπόμενο από τη διάταξη του άρθρου 20 παρ.3 και 4 του ν. 3889/2010 τέλος για έκδοση πιστοποιητικού περί δασικού ή μη χαρακτήρα έκτασης, που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί σε δίκη αναγνώρισης δικαιούχων αποζημίωσης από απαλλοτρίωση και μόνο γι’ αυτό το σκοπό. (ομοφ.)
21545 οικ.Φ.700.9/2024
Έγκριση της υπ’ αρ. 9/2024 Πυροσβεστικής Διάταξης «Καθορισμός μέτρων και μέσων για την πρόληψη και αποφυγή εκδήλωσης πυρκαγιών σε δάση, δασικές, χορτολιβαδικές και αγροτικές εκτάσεις, πάρκα και άλση πόλεων και οικιστικών περιοχών, περιοχές με ειδικό καθεστώς προστασίας, λοιπούς χώρους που βρίσκονται πλησίον των εκτάσεων αυτών καθώς και σε οικοπεδικούς χώρους».
180676/603/2019
Ορισμός συντελεστή Μ, ο οποίος χρησιμοποιείται για την εφαρμογή ορισμένων διατάξεων του π.δ. 437/1981 και περιπτώσεων επιτρεπτών επεμβάσεων σε δασικού χαρακτήρα εκτάσεων.
Καταργείται με την ΥΠΕΝ/ΔΔΕΥ/38558/1080/2020 ΦΕΚ: 1691/Β/04.05.2020
ΥΠΕΝ/ΔΔΕΥ/38558/1080/2020
Ορισμός συντελεστή Μ, ο οποίος χρησιμοποιείται για την εφαρμογή ορισμένων διατάξεων του π.δ. 437/1981 και περιπτώσεων επιτρεπτών επεμβάσεων σε δασικού χαρακτήρα εκτάσεων.
Καταργείται με την ΥΠΕΝ/ΔΔΕΥ/10126/363/2021 ΦΕΚ: 641/Β/18.02.2021
ΝΣΚ/404/2014
Χαρακτηρισμός εκτάσεων ως δασών ή δασικών εκτάσεων – Ισχύς, έκταση και προϋποθέσεις εφαρμογής των διατάξεων της παρ.5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 και της παρ.2 του άρθρου 13 του ν. 3889/2010.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Εκτάσεις που απώλεσαν το δασικό τους χαρακτήρα μετά την 11η.6.1975 και μέχρι την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παρ.5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979, όπως αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 1 του ν. 3208/2003, λόγω επεμβάσεων που έλαβαν χώρα με βάση διοικητική πράξη, δύνανται να χαρακτηρίζονται κατά τη διαδικασία του άρθρου 14 του ν. 998/1979 και να κηρύσσονται αναδασωτέες. Περαιτέρω δε β) οι ανωτέρω διατάξεις (παρ.5 άρθρο 3 ν. 998/1979) αναφέρονται σε εκτάσεις που απώλεσαν για οποιονδήποτε λόγο τη δασική βλάστηση και δεν αποδόθηκαν με πράξεις της διοικήσεως μέχρι την έναρξη ισχύος του σε άλλες χρήσεις, ενώ με τις διατάξεις της παρ.2 του άρθρου 13 του ν. 3889/2010 προβλέπεται συγκεκριμένα η περίπτωση απώλειας του δασικού χαρακτήρα πριν την 11η.6.1975, λόγω επεμβάσεων που έλαβαν χώρα με βάση σχετική διοικητική πράξη. (ομοφ.)
ΝΣΚ/347/2006
Άσκηση επιρροής στο πλαίσιο εφαρμογής του άρθρου 13 του Ν 3208/2003, επί μεταβολής του προορισμού και της διάθεσης διακατεχομένων δασών ή δασικών εκτάσεων που βρίσκονται σε νόμιμο καθεστώς αλλαγής χρήσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διάταξη του άρθρου 13 του Ν 3208/2003 εφαρμόζεται σε όλες τις περιπτώσεις όπου στα διακατεχόμενα δάση και δασικές εκτάσεις έχει γίνει αλλαγή χρήσης, το γεγονός δε αυτό δεν κωλύει τη διαδικασία εξαγοράς των εκτάσεων αυτών, το ίδιο δε ισχύει και στη περίπτωση όπου η αλλαγή αυτή χρήσης αφορά τη λειτουργία κατασκηνώσεων ή παιδικών εξοχών. Το τίμημα της προς εξαγορά εκτάσεως θα υπολογιστεί βάσει της παρ.1 του άρθρου 6 του Ν 998/1979, κατά ρητή επιταγή του νόμου, ήτοι βάσει της αξίας που έχει η έκταση υπό την δασική της μορφή, λαμβανομένης υπόψη ως συγκριτικού στοιχείου και της αξίας των γειτονικών δασικών εκτάσεων.
ΣΤΕ/685/2019
Δασικοί χάρτες:..Επειδή, οι προπαρατεθείσες διατάξεις του άρθρου 23 παρ. 4 του ν. 3889/2010, όπως ίσχυαν κατά το χρόνο που εκδόθηκε η προσβαλλόμενη πράξη, σε συνδυασμό με τις διατάξεις της τελευταίας, προβλέπουν, κατά το ρητό τους γράμμα, την αποτύπωση και εξαίρεση από την ανάρτηση δασικών χαρτών των περιοχών όπου έχουν αναπτυχθεί «οικιστικές πυκνώσεις», των οποίων δεν περιέχει ορισμό. Οι εν λόγω συγκεντρώσεις κτιρίων, πάντως, δεν εμπίπτουν, κατά την έννοια του νόμου, ούτε σε περιοχές εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων ή νομίμως υφισταμένων οικισμών, οι οποίες, κατά το σύστημα του νόμου, αποτυπώνονται στο υπόβαθρο του δασικού χάρτη με πορτοκαλί χρώμα, ούτε σε περιοχές οικισμών που στερούνται νόμιμης έγκρισης ή, έστω, υπό έγκριση σχεδίων ή υπό οριοθέτηση οικισμών, οι οποίες αποτυπώνονται με κίτρινο χρώμα. Περαιτέρω, η εξαίρεσή τους από τον αναρτώμενο δασικό χάρτη και τη διαδικασία αντιρρήσεων κατ’ αυτού νοείται από το νομοθέτη, υπό το ισχύον νομοθετικό καθεστώς, ως οριστική. Τούτο συνάγεται από το γεγονός ότι οι διατάξεις αυτές αφενός δεν προβλέπουν άλλη διαδικασία, η οποία θα διασφάλιζε ότι οι εντός των «πυκνώσεων» δασικές εκτάσεις θα συμπεριληφθούν στους οριστικούς δασικούς χάρτες και, εν τέλει, στο Δασολόγιο (πρβλ. σχετικώς, άρθρο 24 για τις περιοχές μη εγκύρως οριοθετημένων οικισμών κ.λπ.), αφετέρου δε από τον ρητώς διατυπούμενο σκοπό τους, που είναι η «περιβαλλοντική και πολεοδομική διαχείριση» των «οικιστικών πυκνώσεων», τμήματα των οποίων έχουν, εν τούτοις, εγνωσμένο δασικό χαρακτήρα (βλ. προπαρακευαστικές εργασίες ψήφισης του ν. 4389/2016, ανωτέρω). Η εξαίρεση, εξάλλου, αυτών των περιοχών από τους δασικούς χάρτες και, κατ’ επέκταση, από το Δασολόγιο δεν υπαγορεύεται από κανένα σκοπό δημοσίου συμφέροντος, είναι δε, ιδίως, απρόσφορη για την επιτάχυνση της κύρωσης των δασικών χαρτών. Τούτο δε διότι, για μεν τα τμήματα των δασικών χαρτών ως προς τα οποία δεν υποβλήθηκαν αντιρρήσεις, η κύρωση των δασικών χαρτών προβλέπεται ως άμεση και χωρεί ανεξαρτήτως της εκβάσεως των αντιρρήσεων (άρθρο 17 του ν. 3889/2010), που, άλλωστε, δεν αφορούν τα τμήματα αυτά, για δε τα υπόλοιπα τμήματα, ως προς τα οποία υποβλήθηκαν αντιρρήσεις, η κύρωση και η πρόσδοση σ’ αυτούς οριστικής ισχύος μετατίθεται μεν για το μετά την εξέταση των αντιρρήσεων χρόνο, γεγονός που επιφέρει μοιραίως τις αναγκαίες καθυστερήσεις, πρόσφορος, όμως, τρόπος αντιμετώπισής τους δεν είναι η εκ προοιμίου έκταξή τους από τους δασικούς χάρτες, η οποία αφενός μεν στερεί χωρίς αποχρώντα λόγο τα τμήματα αυτά και από την προσωρινή, αλλά άμεση ισχύ της καταγραφής τους ως δασικών στον καταρτισθέντα χάρτη (άρθρο 17 παρ. 7), και, αφετέρου, όχι απλώς δεν επιταχύνει, αλλά ματαιώνει, υπό το ισχύον νομοθετικό καθεστώς, την συμπερίληψή τους στο Δασολόγιο. (...)Ενόψει τούτων, και ανεξαρτήτως της παροχής εξουσιοδότησης σε άλλο, πλην του Προέδρου της Δημοκρατίας, όργανο (άρθρο 43 παρ. 2 Συντ.), οι ως άνω διατάξεις είναι, κατά την ίδια γνώμη, σύμφωνες, πάντως, με το άρθρο 24 παρ. 1 του Συντάγματος και η ερειδόμενη σ’ αυτές προσβαλλόμενη πράξη είναι, από την άποψη αυτή, νόμιμη. Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω, η προσβαλλόμενη πράξη, η οποία, λόγω του αντιθέτου προς το Σύνταγμα περιεχομένου της εξουσιοδοτικής διάταξης, δεν θα μπορούσε επιτρεπτώς να εκδοθεί ούτε υπό τον τύπο προεδρικού διατάγματος, είναι μη νόμιμη και πρέπει να ακυρωθεί.
ΝΣΚ/104/2000
Κοινοτικό Δίκαιο - Γεωργία. Κοινοτική ενίσχυση σε παραγωγούς σκληρού σίτου στα πλαίσια του Ο.Σ.Δ.Ε. Μίσθωση καλλιεργηθεισών εκτάσεων μεταξύ ΚΕΔ και οικείας Κοινότητας, με περαιτέρω κατανομή τους από την Κοινότητα στους καλλιεργητές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Γ.Κανελλόπουλος, Πάρεδρος Είναι δυνατή η χορήγηση κοινοτικής οικονομικής ενισχύσεως στα πλαίσια του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ), βάσει του άρθρου 1 παρ.4 και 6 παρ.1 του Κανονισμού 3508/92, και των άρθρων 4 παρ.1 και 9 παρ.2 του Κανονισμού 3887/92, σε καλλιεργητές σκληρού σίτου - κατόχους γεωργικών εκμεταλλεύσεων, στους οποίους κατενεμήθησαν οι εκτάσεις από την οικεία Κοινότητα, κατόπιν μισθώσεώς τους από την ΚΕΔ, ανεξαρτήτως της παραβιάσεως του όρου του μισθωτηρίου για "οικολογική" καλλιέργεια, και κατά τις διακρίσεις του άρθρου 9 παρ.2 του Κανονισμού 3887/92, για την εν μέρει καλλιέργεια με είδος διάφορο του προβλεπομένου από το οικείο καθεστώς κοινοτικής ενισχύσεως.
ΝΣΚ/225/2009
Κοινοτικά Αγροπεριβαλλοντικά Προγράμματα - Μακροχρόνια παύση εκμετάλλευσης γεωργικών γαιών - Μέτρο Β΄ - Επιλεξιμότητα αγροτεμαχίων - Απένταξη - Ανάκτηση αχρεωστήτως καταβληθέντων - Συνέχιση προγράμματος υπό το μέτρο Α΄.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επιλεξιμότητα εκτάσεων για ένταξη στο Μέτρο Β΄ του Κοινοτικού Προγράμματος της Μακροχρόνιας Παύσης Καλλιέργειας του Κανονισμού (ΕΟΚ) 2078/92. α) Αγροτεμάχια που κείνται εν μέρει εντός και εν μέρει εκτός επιλέξιμης ζώνης του μέτρου Β΄ του προγράμματος της μακροχρόνιας παύσης εκμετάλλευσης γεωργικών γαιών είναι επιλέξιμα για ένταξη στο μέτρο τούτο, κατά το εντός της επιλέξιμης ζώνης κείμενο τμήμα τους, και μη επιλέξιμα κατά το εκτός. β) Πρέπει, στα πλαίσια της νομιμότητας της διοικητικής δράσης και της υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος προστασίας των οικονομικών συμφερόντων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και του Ελληνικού Δημοσίου, να απενταχθούν από το πρόγραμμα τα ευρισκόμενα εκτός επιλέξιμης ζώνης μη επιλέξιμα τμήματα των πιο πάνω αγροτεμαχίων, που εντάχθηκαν παράτυπα στο μέτρο αυτό. γ) Πρέπει να αναζητηθούν από τους δικαιούχους οι καταβληθείσες αχρεωστήτως σ’ αυτούς ενισχύσεις, που αντιστοιχούν στην παράτυπη ένταξη των κατά τα ανωτέρω μη επιλέξιμων τμημάτων των εν λόγω αγροτεμαχίων. δ) Δεν είναι η συνέχιση του προγράμματος, με τη μετατροπή των δεσμεύσεων, που προέρχονται από παράτυπη ένταξη των τμημάτων αγροτεμαχίων στο μέτρο Β΄, σε δεσμεύσεις του μέτρου Α΄.