ΙΚΑ/Ε57/87/2003
Τύπος: Εγκύκλιοι
Βεβαιώσεις Ασφαλιστικής Ενημερότητας Α) Τροποποίηση (διπλασιασμός) της διάρκειας ισχύος τους και επαναπροσδιορισμός της έννοιας του ασφαλιστικά ενήμερου δικαιούχου τους. Β) Διευκρινίσεις για τις χορηγούμενες μέσω τηλεομοιοτυπίας (FAX) Βεβαιώσεις Μη Οφειλής σε αναπόγραφες ατομικές επιχειρήσεις.ΕΓΚ/81/2003
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/143/2015
Συμμετοχή ανώνυμης εταιρείας σε ανοικτό μειοδοτικό διαγωνισμό του ΙΚΑ- ΕΤΑΜ – Αποκλεισμός της εταιρείας από τη διαδικασία του διαγωνισμού – Έλεγχος για την ισχύ των υποβληθέντων βεβαιώσεων ασφαλιστικής ενημερότητας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ήταν ασφαλιστικά ενήμερη η εταιρεία με την επωνυμία «ΠΟΤ & ΠΑΝ. ΦΟΥΝΤΣΕΡΒΙΣ ΑΕ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΓΕΥΜΑΤΩΝ» και διακριτικό τίτλο «ΡΟΤ & PAN ΑΕ», που συμμετείχε σε διαγωνισμό δυνάμει των υπ’ αριθ. πρωτ. 35054/19-1-2014 και 58406/13-2-2014 βεβαιώσεων ασφαλιστικής ενημερότητας του ΙΚΑ-ΕTAM, οι οποίες ίσχυαν επί ένα μήνα μετά την έκδοσή τους, ήτοι αντίστοιχα, όπως αναγράφεται σ’ αυτές, μέχρι 28-2-2014 και 12-3-2014, επέτρεπαν τη συμμετοχή της εταιρείας αυτής σε δημοπρασίες (διαγωνισμούς) και δεν ανακλήθηκαν, παρά το γεγονός ότι ανέκυψαν ασφαλιστικές εισφορές της επιχείρησης αυτής μηνός Δεκεμβρίου 2013, οι οποίες όμως καταλογίσθηκαν σ’ αυτήν οψιγενώς, μετά τις ως άνω βεβαιώσεις ασφαλιστικής ενημερότητας, την 19-2-2014 με Πράξη Επιβολής Εισφορών (ΠΕΕ) του Υποκαταστήματος ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Οινοφύτων, χωρίς όμως να λάβει εγκαίρως γνώση του καταλογισμού αυτού, που δεν της κοινοποιήθηκε νομοτύπως, ως όφειλε, η παραπάνω εταιρεία, γεγονός από το οποίο τεκμαίρεται η έλλειψη δόλου εκ μέρους της και λαμβανομένου υπόψη ότι εν πάση περιπτώσει η ΠΕΕ αυτή εξοφλήθηκε ολοσχερώς από την παραπάνω επιχείρηση, πλέον οίκοθεν πρόσθετων τελών, την 28-2-2014. Η υπεύθυνη δήλωση που υπέβαλε η ως άνω εταιρεία την 24-2-2014 ότι ήταν ασφαλιστικά ενήμερη δεν ελέγχεται ως ψευδής, ανακριβής, ή αναληθής, διότι η ημερομηνία 24-2-2014 εκαλύπτετο χρονικά από τις προδιαληφθείσες και μη καταργηθείσες ούτε ανακληθείσες βεβαιώσεις ασφαλιστικής ενημερότητας. (ομοφ.)
ΝΣΚ/241/2014
Συμμετοχή ανώνυμης εταιρείας σε ανοικτό μειοδοτικό διαγωνισμό του ΙΚΑ- ΕΤΑΜ – Αποκλεισμός της εταιρείας από τη διαδικασία του διαγωνισμού – Έλεγχος για την ισχύ των υποβληθέντων βεβαιώσεων ασφαλιστικής ενημερότητας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η ερωτώσα Υπηρεσία κατόπιν υποβολής σχετικών ερωτημάτων εκ μέρους της Δ/νσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, διατύπωσε την πραγματική κατάσταση που εμφάνιζε το ΟΠΣ του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ κατά τον κρίσιμο χρόνο που ρωτήθηκε, ήτοι την 24-2-2014 και συνεπώς δεν συνέτρεχε λόγος ανακλήσεως των απαντητικών εγγράφων της. Περαιτέρω, είναι μεν αληθές ότι με την υπ’ αριθ. 8007/6/77-ρπγ/30-4-2014 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημόσιας Τάξης, έγινε επίκληση του περιεχομένου του υπ’ αριθ. Ε5715/7-4-2014 εγγράφου της ερωτώσας Υπηρεσίας (σκεπτικό 25 δ απόφασης) για την απόρριψη ως απαράδεκτης, της προσφοράς στον εν λόγω διαγωνισμό της αναφερόμενης σ’ αυτό υποψήφιας αναδόχου, πλην όμως τούτο αφορά την κρίση των οργάνων διενέργειας του διαγωνισμού, ήτοι άλλης δημόσιας αρχής και όχι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τα οποία ήταν τα κατ’ εξοχήν καθ’ ύλην αρμόδια δημόσια όργανα να αποφασίσουν αν το δικαιολογητικό που υπέβαλε η αποκλεισθείσα του διαγωνισμού εταιρεία (από 24-2-2014 υπεύθυνη δήλωση της παρ.4 άρθρου 8 του Ν. 1599/1986), ήταν σύμφωνο με την σχετική προκήρυξη του διαγωνισμού (πλειοψηφία, ψήφοι έξη.). Αντίθετη μειοψηφία (ψήφοι πέντε), ότι ήταν ασφαλιστικά ενήμερη στις 24-2-2014 η εταιρεία με την επωνυμία «ΠΟΤ & ΠΑΝ. ΦΟΥΝΤΣΕΡΒΙΣ ΑΕ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΓΕΥΜΑΤΩΝ» και διακριτικό τίτλο «ΡΟΤ & PAN ΑΕ», που συμμετείχε σε διαγωνισμό δυνάμει των υπ’ αριθ. πρωτ. 35054/19-1-2014 και 58406/13-2-2014 βεβαιώσεων ασφαλιστικής ενημερότητας του ΙΚΑ-ΕTAM, που ίσχυαν επί ένα μήνα μετά την έκδοσή τους, ήτοι αντίστοιχα μέχρι 28-2-2014 και 12-3-2014, επέτρεπαν τη συμμετοχή της εταιρείας αυτής σε δημοπρασίες (διαγωνισμούς) και δεν ανακλήθηκαν, παρά το γεγονός ότι ανέκυψαν ασφαλιστικές εισφορές της επιχείρησης αυτής μηνός Δεκεμβρίου 2013, οι οποίες όμως καταλογίσθηκαν σ’ αυτήν οψιγενώς, μετά τις ως άνω βεβαιώσεις ασφαλιστικής ενημερότητας, την 19-2-2014 με Πράξη Επιβολής Εισφορών (ΠΕΕ) του Υποκαταστήματος ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Οινοφύτων, χωρίς όμως να λάβει εγκαίρως γνώση του καταλογισμού αυτού, που δεν της κοινοποιήθηκε, η παραπάνω εταιρεία, γεγονός από το οποίο τεκμαίρεται η έλλειψη δόλου εκ μέρους της και λαμβανομένου υπόψη ότι εν πάση περιπτώσει η ΠΕΕ αυτή εξοφλήθηκε ολοσχερώς από την παραπάνω επιχείρηση, πλέον οίκοθεν πρόσθετων τελών, την 28-2-2014. Η υπεύθυνη δήλωση που υπέβαλε η ως άνω εταιρεία την 24-2-2014 ότι ήταν ασφαλιστικά ενήμερη δεν ελέγχεται ως ψευδής, ανακριβής, ή αναληθής, διότι η ημερομηνία 24-2-2014 εκαλύπτετο χρονικά από τις προδιαληφθείσες και μη ανακληθείσες βεβαιώσεις ασφαλιστικής ενημερότητας. ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΝΣΚ, Η ΟΠΟΙΑ ΕΞΕΔΩΣΕ ΤΗΝ 143/15 ΓΝΩΜ.
ΝΣΚ/14/2022
Υποβολή ερωτημάτων σχετικά με χορήγηση πιστοποιητικών του άρθρου 54Α του ν.4174/2013 σε υπό εξυγίανση εταιρεία.(...)α) Η συμβολαιογραφική πράξη, με την οποία διορθώνεται το συμβόλαιο κτήσης ακινήτων της εταιρείας Ν…Α.Ε., η οποία υπήχθη στις διατάξεις των άρθρων 99 επ. του ν.3588/2007 περί εξυγίανσης επιχειρήσεων, αποτελεί πράξη υλοποίησης της εν λόγω συμφωνίας και εμπίπτει στους όρους αυτής, σύμφωνα με τους οποίους, ο αρμόδιος Έφορος, υποχρεούται να χορηγήσει Αποδεικτικό Ενημερότητας Χρεών προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία (Βεβαίωση Οφειλής) κατ’ άρθρο 12 του ν. 4174/2013, καθώς και πιστοποιητικά ΕΝ.Φ.Ι.Α., που να επιτρέπουν τις μεταβιβάσεις των ακινήτων (ομόφωνα). β) Οφειλές ΕΝ.Φ.Ι.Α., οι οποίες βεβαιώθηκαν μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής και δεν προέκυψαν από φορολογικούς ελέγχους, βαίνουν προς διαγραφή κατά τους όρους της συμφωνίας εξυγίανσης (ομόφωνα). γ) Τίτλος κτήσης των ακινήτων που μεταβιβάζονται από την από την Ν…Α.Ε. στην Ο….Α.Ε. σύμφωνα με τη συμφωνία εξυγίανσης είναι το οριστικό συμβόλαιο μεταβίβασης των ακινήτων αυτών. Πλην όμως, υπόχρεη κατά το νόμο σε δήλωση στοιχείων ακινήτων και καταβολή ΕΝ.Φ.Ι.Α. και συνακόλουθα νομιμοποιούμενη για τη λήψη πιστοποιητικού του άρθρου 54Α Κ.Φ.Δ. για το έτος 2020 (και το έτος 2019) είναι η Ο…Α.Ε. (κατά πλειοψηφία ως προς το έτος 2019).
ΑΕΠΠ/202/2020
Εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών...Εν προκειμένω, η παρεμβαίνουσα, προκειμένου να αποδείξει ότι ήταν ασφαλιστικά ενήμερη κατά το χρόνο υποβολής της προσφοράς της, υπέβαλε την υπ’ αριθμ. 681/10.04.2019 Βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας ΕΦΚΑ καθώς και Βεβαιώσεις Ασφαλιστικής Ενημερότητας για έκαστο Συμπλοιοκτήτη. Στην προαναφερθείσα Βεβαίωση ΕΦΚΑ αναγράφεται ότι «εφόσον υπήρχε έως την 31.12.2016 υποχρέωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών και σε άλλο φορέα, θα δηλώνεται και θα προσκομίζεται αντίστοιχη βεβαίωση στην Υπηρεσία που το εν λόγω πιστοποιητικό κατατίθεται». Από την επισήμανση αυτή προκύπτει με σαφήνεια ότι ο ΕΦΚΑ δεν είναι δυνατό να βεβαιώσει κατά πόσο οφείλονται ασφαλιστικές εισφορές για το διάστημα έως 31.12.2016. Ειδικότερα, δεν είναι δυνατό να βεβαιωθεί κατά πόσο ο συμμετέχων στη διαγωνιστική διαδικασία κατά την ημερομηνία υποβολής της προσφοράς είχε εξοφλήσει παλαιότερες οφειλές, οι οποίες συγκεκριμένα κατέστησαν ληξιπρόθεσμες έως τις 31.12.2016. Άλλωστε η παρεμβαίνουσα αναφέρει στην Παρέμβασή της ότι από το 2011 έως το 2013 κατέβαλλε εισφορές στο ΤΑΝΠΥ και στη συνέχεια, ως το 2016, στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, έχοντας εξοφλήσει το σύνολο αυτών. Στο πλαίσιο αυτό, δεδομένου ότι η παρεμβαίνουσα είχε υποχρέωση καταβολής εισφορών σε άλλο ασφαλιστικό φορέα έως το 2016, η αναθέτουσα αρχή θα έπρεπε εξ αφορμής της προαναφερόμενης επισήμανσης στην υποβληθείσα βεβαίωση, να την καλέσει – στο πλαίσιο του άρθρου 102 του Ν. 4412/2016 -, να υποβάλει συμπληρωματικά βεβαίωση από τους άλλους ασφαλιστικούς φορείς σχετικά με τη μη οφειλή εισφορών κατά το χρόνο υποβολής της προσφοράς της. Κατά συνέπεια, ο δεύτερος και ο τρίτος λόγος θα πρέπει να γίνουν εν μέρει δεκτοί και η υπόθεση να αναπεμφθεί στην αναθέτουσα αρχή, προκειμένου η τελευταία να ζητήσει διευκρινίσεις από την παρεμβαίνουσα, ώστε να αποσαφηνισθεί η προαναφερόμενη σημείωση στην υποβληθείσα βεβαίωση του ΕΦΚΑ.
ΣΤΕ/1644/2022
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Επειδή, από τις διατάξεις των παραγράφων 1, 2, 3, 8 και 9 του άρθρου 53 του, κυρωθέντος με τον ν.3669/2008 Κώδικα της νομοθεσίας κατασκευής δημοσίων έργων που προπαρατέθηκαν (σκέψη 8), προκύπτει ότι η πληρωμή στον ανάδοχο του εργολαβικού ανταλλάγματος γίνεται τμηματικά, με βάση τις πιστοποιήσεις των εργασιών που έχουν εκτελεσθεί, ότι η πραγματοποίηση τόσο των τμηματικών πληρωμών όσο και της οριστικής πληρωμής του εργολαβικού ανταλλάγματος, καθώς και η εκκαθάριση όλων των αμοιβαίων απαιτήσεων από την εργολαβική σύμβαση, γίνεται με βάση τους λογαριασμούς και τις πιστοποιήσεις, ότι μετά τη λήξη κάθε μήνα ή άλλης χρονικής περιόδου που τυχόν ορίζει η σύμβαση για τις τμηματικές πληρωμές, ο ανάδοχος συντάσσει λογαριασμό των οφειλόμενων σε αυτόν ποσών από εργασίες που εκτελέσθηκαν, ότι οι λογαριασμοί συντάσσονται από τον ανάδοχο και υποβάλλονται προς έγκριση στη διευθύνουσα υπηρεσία, η οποία τους ελέγχει και τους διορθώνει όταν απαιτείται, μέσα σε ένα μήνα από την υποβολή τους, ότι οι εγκρινόμενοι (ρητώς ή σιωπηρώς) από τη διευθύνουσα υπηρεσία λογαριασμοί αποτελούν την πιστοποίηση για την πληρωμή των εργασιών που έχουν εκτελεσθεί και ότι αν η πληρωμή τους καθυστερήσει πέρα από ένα (1) μήνα από τη λήξη της προηγούμενης προθεσμίας, χωρίς υπαιτιότητα του αναδόχου ή του μελετητή, οφείλεται, αν υποβληθεί έγγραφη όχληση και από τον χρόνο υποβολής της, τόκος υπερημερίας. Κατά συνέπεια, οι εγκεκριμένοι λογαριασμοί ενσωματώνουν αναγνωρισμένη και εκκαθαρισμένη απαίτηση του αναδόχου και, σύμφωνα με τα ήδη κριθέντα (βλ. ανωτ. ΣτΕ 251/2017, 1081-3/2020), ανακύπτει αντίστοιχη υποχρέωση του κυρίου του έργου προς πληρωμή τους, χωρίς να μπορεί να εξετασθεί η νομιμότητά τους, το πρώτον, βάσει των απόψεων της Διοικήσεως επί της σχετικής αγωγήςֹ ο δε ανάδοχος δικαιούται τόκων υπερημερίας εάν ο κύριος του έργου καθυστερήσει, χωρίς υπαιτιότητα του αναδόχου, να ενεργήσει την πληρωμή με βάση πιστοποίηση που υποβλήθηκε προς έγκριση. Περαιτέρω, όμως, σύμφωνα με τις ειδικές διατάξεις του ανωτέρω άρθρου 39 παρ. 7 του ν. 2065/1992, καθώς και του άρθρου 26 ν. 1882/1990, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 28 παρ. 2 του ν. 3943/2011 (Α΄ 66), που υπηρετούν σοβαρό σκοπό δημοσίου συμφέροντος, τη διασφάλιση της εκπλήρωσης των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων προς το Δημόσιο (βλ. και ΣτΕ 1311/2017), για την πληρωμή όλων των εκκαθαρισμένων απαιτήσεων των επιχειρήσεων κατά του Δημοσίου, ν.π.δ.δ., δήμων και κοινοτήτων, απαιτούνται βεβαιώσεις φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, επί υπάρξεως δε σχετικών οφειλών, προβλέπεται η διάθεση («παρακράτηση και απόδοση») προς τούτο των εκκαθαρισμένων απαιτήσεων. Κατά συνέπεια, ναι μεν σε περίπτωση έγκρισης των λογαριασμών για εκτελεσθείσες εργασίες δημοσίου έργου, οι οποίοι δεν αμφισβητούνται, ο ανάδοχος δικαιούται τα αναφερόμενα σ’ αυτούς ποσά και δημιουργείται, κατ’ αρχήν, υποχρέωση του κυρίου του έργου προς πληρωμή τους, η πληρωμή, όμως, αυτή τελεί υπό την αίρεση της προηγούμενης προσκόμισης βεβαιώσεων φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας, ενώ δεν γεννάται υποχρέωση καταβολής τόκων υπερημερίας επί των καθυστερούμενων ποσών για όλο το χρονικό διάστημα, κατά το οποίο διαρκεί η παράλειψη του αναδόχου να υποβάλει τις κατά τα ανωτέρω βεβαιώσεις. (ανωτ. ΣτΕ 1505/2015).Επομένως, εν προκειμένω, εφόσον δεν είχαν συνυποβληθεί με τους επίμαχους λογαριασμούς βεβαιώσεις φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας που να βεβαιώνουν την ανυπαρξία κατά νόμον οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, το γεγονός αυτό δεν αναιρούσε μεν την κατ’ αρχήν υποχρέωση του αναιρεσείοντος Δήμου για την πληρωμή των εν λόγω λογαριασμών, εξαρτούσε, όμως, την εξόφλησή τους από την υποβολή των ανωτέρω βεβαιώσεων. Συνεπώς, έσφαλε το διοικητικό εφετείο που έκρινε, κατά τα προεκτεθέντα, ότι ήταν νομικά αδιάφορη η προσκόμιση των ως άνω δικαιολογητικών προκειμένου να εξοφληθούν οι ένδικοι λογαριασμοί, για τον λόγο δε αυτό, βασίμως προβαλλόμενο, η προσβαλλόμενη απόφαση πρέπει, κατά το μέρος τούτο, να αναιρεθεί.