Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/111/2024

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

Ερωτάται, εάν το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων οφείλει να επιστρέψει σε πρόσωπο που έχει τύχει σύνταξης λόγω θανάτου του δανειολήπτη συζύγου του, αλλά έχει αποποιηθεί την επαχθείσα κληρονομία, τα ποσά που παρακρατήθηκαν μηνιαίως από τη σύνταξη για την εξυπηρέτηση των δόσεων του ληφθέντος από τον θανόντα δανείου κατά το χρονικό διάστημα από τον μήνα Δεκέμβριο του 2016 έως το μήνα Οκτώβριο του 2023 καθώς και αν τίθεται ζήτημα παραγραφής των σχετικών αξιώσεων. (...) Το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων οφείλει να επιστρέψει στο πρόσωπο που έχει τύχει σύνταξης λόγω θανάτου του δανειολήπτη συζύγου του, αλλά έχει αποποιηθεί την επαχθείσα κληρονομία, τα ποσά που παρακρατήθηκαν από τη σύνταξή του μετά την 1η-1-2020, ενώ δεν οφείλει να επιστρέψει τα ποσά που παρακρατήθηκαν πριν την ημερομηνία αυτή λόγω συμπληρώσεως της τριετούς παραγραφής των αντίστοιχων απαιτήσεων (κατά πλειοψηφία).


ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/106/2018

Παρακράτηση από το Τ.Π.& Δανείων των τοκοχρεωλυτικών δόσεων δανείου από τις συνταξιοδοτικές παροχές των δικαιουμένων σε αυτές προσώπων, λόγω θανάτου του δανειολήπτη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Στις περιπτώσεις που ο λήπτης δανείου από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων απεβίωσε εν υπηρεσία, δεν είναι νόμιμη η εκ μέρους του Ταμείου - και προς το σκοπό εξυπηρέτησης ληξιπρόθεσμων ή μη δόσεων του δανείου - δέσμευση του εφάπαξ βοηθήματος (από οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα και αν απονέμεται αυτό) και η παρακράτηση από τις συνταξιοδοτικές παροχές τις οποίες λαμβάνουν, λόγω του θανάτου του δανειολήπτη, τα δικαιούμενα σε αυτές πρόσωπα, εφόσον τα πρόσωπα αυτά έχουν αποποιηθεί την κληρονομία ή την έχουν αποδεχτεί με το ευεργέτημα της απογραφής. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια ΝΣΚ, κατόπιν της υπ' αριθ. 78/2017 γνωμ. Β΄ Τμήματος ΝΣΚ. Σχετική και η υπ' αριθ. 219/2016 γνωμοδότηση του Δ΄ Τμήματος ΝΣΚ.


ΝΣΚ/219/2016

Παρακράτηση από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (Τ.Π.& Δανείων) τοκοχρεωλυτικών δόσεων δανείου, από τις μεταβιβασθείσες, στην οικογένεια αποβιώσαντος δανειολήπτη, συνταξιοδοτικές παροχές.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Σε περίπτωση θανάτου δανειολήπτη του Τ.Π.& Δανείων και αποποίησης της κληρονομιάς του από τα μέλη της οικογένειας του, τα οποία καθίστανται δικαιούχοι εξ ίδιου δικαίου συνταξιοδοτικών παροχών, λόγω θανάτου του άμεσα ασφαλισμένου, δεν είναι νόμιμη η παρακράτηση από το Ταμείο τμήματος των συνταξιοδοτικών αυτών παροχών για την εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων του αποβιώσαντος δανειολήπτη. (ομοφ.) Βλ. και τις 78/2017, 106/2018 γνωμοδοτήσεις.


ΝΣΚ/78/2017

Παρακράτηση από το Τ.Π.& Δανείων τοκοχρεωλυτικών δόσεων δανείου από τις συνταξιοδοτικές παροχές των τέκνων δανειολήπτη που απεβίωσε εν υπηρεσία. (Κατάσταση : Αποδεκτή) Σε περίπτωση θανάτου εν υπηρεσία δανειολήπτη του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, το Ταμείο, για την εξυπηρέτηση ληξιπρόθεσμων ή μη δόσεων του ληφθέντος δανείου, νομίμως προβαίνει τόσο στη δέσμευση του εφάπαξ βοηθήματος, από οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα και αν απονέμεται αυτό, όσο και σε παρακράτηση από τη σύνταξη που λαμβάνουν τα τέκνα του, ουδεμία δε έννομη επιρροή ασκεί τυχόν εκ μέρους των τέκνων αποποίηση ή αποδοχή της κληρονομιάς με το ευεργέτημα της απογραφής (ομόφ).


ΝΣΚ/6/2013

ΙΚΑ ΕΤΑΜ – Συμμόρφωση Διοικήσεως – Δικαστική ακύρωση αποφάσεων Υπηρεσιακού Συμβουλίου – Νόμιμη ή μη η έντοκη επιστροφή παρακρατηθέντων πειθαρχικών προστίμων αποδοχών ενός μηνός υπαλλήλων – Αναπομπή των πειθαρχικών υποθέσεων στο Υ.Σ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Μετά την ακύρωση από το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών των πειθαρχικών αποφάσεων, με τις οποίες επιβλήθηκαν πρόστιμα αποδοχών ενός μηνός σε υπαλλήλους του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, και οι οποίες αποφάσεις εκτελέστηκαν, το Ίδρυμα οφείλει να επιστρέψει ατόκως σε αυτούς, τις αποδοχές που τους παρακρατήθηκαν και δεν πρέπει να αναμείνει τις αποφάσεις του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, στο οποίο αναπέμφθηκαν οι υποθέσεις. (ομοφ.)


ΝΣΚ/497/2012

Δημόσιοι υπάλληλοι – Παύση πειθαρχικής δίωξης δημοσίου υπαλλήλου λόγω παραγραφής – Εφαρμογή των διατάξεων της παρ.2 του άρθρου 105 του Ν.3528/2007.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Στα πλαίσια εφαρμογής του άρθρου 105 παρ.2 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007), το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο, επιλαμβανόμενο σχετικού αιτήματος, έχει αρμοδιότητα να γνωμοδοτήσει αιτιολογημένα περί της απόδοσης στον υπάλληλο των αποδοχών, ή μέρους αυτών, που του παρακρατήθηκαν κατά το διάστημα που διετέλεσε σε αργία, η δε περίπτωση παύσης πειθαρχικής δίωξης υπαλλήλου λόγω παραγραφής του πειθαρχικού αδικήματος, δεν εμπίπτει στις περιπτώσεις της διάταξης αυτής. Άλλως και σε κάθε περίπτωση η, εν προκειμένω κρινόμενη, σχετική αξίωση της υπαλλήλου Ι.Ε. έχει παραγραφεί. (ομοφ.)


ΝΣΚ/253/2016

Κατάσχεση εκ μέρους της Διοίκησης, εις χείρας τρίτου πιστωτικού ιδρύματος, κατά υποχρέου ο οποίος είχε προαποβιώσει της επιβολής της κατασχέσεως και υποχρέωση της Διοίκησης προς απόδοση του περιελθόντος σ’ αυτή προϊόντος της κατασχέσεως, προς εξόφληση πολεοδομικού προστίμου, το οποίο τελεί υπό αναστολή είσπραξης, ενόψει της διάταξης της παρ.8 του άρθρου 24 του Ν.4178/2013, κατά την οποία καταβληθέντα ποσά ανεξαρτήτως της αιτίας καταβολής δεν αναζητούνται. Δικαιούχος της επιστροφής των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.(...)Σε περίπτωση επιβολής κατασχέσεως εις χείρας τρίτου πιστωτικού ιδρύματος, εκ μέρους της Διοίκησης και υποβολής αρχικής εμπρόθεσμης και αρνητικής δηλώσεως εκ μέρους αυτού και ενημερώσεως της φορολογικής αρχής περί του θανάτου της υπόχρεου προ της επιβολής τη κατασχέσεως, αυτή καθίσταται ανυπόστατη και ενδείκνυται η Διοίκηση να αναμορφώσει, με τις απαραίτητες ενέργειες, τις νομικές και πραγματικές καταστάσεις που διαμορφώθηκαν εξ αιτίας της κατασχέσεως αυτής, ήτοι να επιστρέψει στο Τραπεζικό Ίδρυμα και στους τραπεζικούς λογαριασμούς από τους οποίους εκταμιεύθηκαν, ενόσω υφίστατο αναστολή εισπράξεως, τα ήδη καταβληθέντα από την Τράπεζα χρηματικά ποσά. Η Δ.Ο.Υ., ειδικότερα, οφείλει να εκκαθαρίσει το Ατομικό Φύλλο Εκπτώσεως (ΑΦΕΚ), που της απέστειλε η Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Μαρκόπουλου Αττικής, χωρίς να κωλύεται από τη διάταξη του άρθρου 24 του Ν.4178/2013, στην οποία ορίζεται ότι τα καταβληθέντα ποσά, ανεξαρτήτως της αιτίας καταβολής δεν αναζητούνται, διότι η διάταξη προϋποθέτει έγκυρη καταβολή, βασιζόμενη σε υποστατή κατάσχεση. Τα ως άνω χρηματικά ποσά θα επιστραφούν στην Τράπεζα, ως αχρεωστήτως καταβληθέντα, καθόσον δεν έχει επέλθει παραγραφή της απαιτήσεως προς επιστροφή, σύμφωνα με το άρθρο 140 του Ν. 4270/2014, χωρίς πάντως να οφείλονται τόκοι υπερημερίας, διότι δεν συντρέχει η προϋπόθεση του άρθρου 21 του ΚΝΔΔ (ομοφ.).


ΝΣΚ/150/2013

Μισθώσεις Δημοσίου – Καταβολή του μισθώματος και των κοινοχρήστων δαπανών του μισθίου σε περίπτωση θανάτου του εκμισθωτή, όταν ο κληρονόμος ή οι κληρονόμοι είναι άγνωστοι – Δικαιολογητικά πληρωμής των δαπανών αυτών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Σε περίπτωση θανάτου του εκμισθωτή, αν ο κληρονόμος ή οι κληρονόμοι είναι άγνωστοι, η υπηρεσία δύναται να παρακαταθέσει το ποσό των οφειλομένων μισθωμάτων στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Σε περίπτωση που ήδη έχει διορισθεί κηδεμόνας σχολάζουσας κληρονομίας η καταβολή γίνεται σ’ αυτόν. Κατά την αυτή περίπτωση είναι δυνατή η παρακράτηση από το μίσθωμα του ποσού των κοινοχρήστων δαπανών και η απόδοσή του στον διαχειριστή. (ομοφ.)


ΝΣΚ/491/2012

Απόδοση από το Τ.Π. & Δανείων, με εντολή συμβολαιογράφου, πλειστηριάσματος σε καταταγέντα σε πίνακα κατάταξης δανειστή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το Γραφείο Παρακαταθηκών Βέροιας οφείλει, αφού παρακρατήσει και αποδώσει στη Δ.Ο.Υ. Βέροιας το ποσό για το οποίο έχει επιβληθεί η κατάσχεση, να αποδώσει το εναπομείναν ποσό στον Α.Θ. (ομοφ.)


ΝΣΚ/166/2015

Δικαίωμα του Ειδικού Λογαριασμού Αλληλοβοήθειας Στρατού (ΕΛΟΑΣ) για την αναδρομική αναζήτηση εισφορών, οι οποίες δεν παρακρατήθηκαν κατά την χορήγηση εφάπαξ βοηθήματος και χρόνος παραγραφής της σχετικής αξιώσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1) Ο Ειδικός Λογαριασμός Αλληλοβοήθειας Στρατού (ΕΛΟΑΣ) νομιμοποιείται να αναζητήσει τις πρόσθετες εισφορές της παρ.2 του άρθρου 15 του Ν. 2936/2001, όπως η διάταξη αυτή αντικαταστάθηκε από τότε που ίσχυσε με τη διάταξη του άρθρου 7 του Ν. 3257/2004 και οι οποίες δεν παρακρατήθηκαν κατά την χορήγηση των εφάπαξ βοηθημάτων στους Εθελοντές Μακράς Θητείας, κατά το διάστημα από 1-1-2004 έως 28-2-2013. 2) Η παραγραφή του δικαιώματος του ΕΛΟΑΣ προς βεβαίωση των ποσών της πρόσθετης κράτησης -βεβαίωση υπό ευρεία έννοια- είναι εικοσαετής, κατά τα άρθρα 249 και 251 του Α.Κ., και έχει ήδη αρχίσει από την ημερομηνία κατά την οποία έλαβε χώρα η αχρεώστητη καταβολή. 3) Ενόψει των ανωτέρω δεν απαιτείται νομοθετική ρύθμιση για την ως άνω αναδρομική αναζήτηση των μη παρακρατηθεισών εισφορών. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ


ΝΣΚ/44/2021

Προσμέτρηση ή μη χρονικού διαστήματος, κατά το οποίο δημόσιος υπάλληλος είχε τεθεί σε αυτοδίκαιη αργία, στο συνολικό χρόνο υπηρεσίας για τη βαθμολογική και μισθολογική του εξέλιξη, κατόπιν μεταγενέστερης απαλλαγής του από κάθε πειθαρχική ευθύνη. Δυνατότητα επιστροφής παρακρατηθεισών αποδοχών αργίας και προσδιορισμός αυτών.(...)Μετά την απαλλαγή δημοσίου υπαλλήλου από κάθε πειθαρχική του ευθύνη, με νεώτερη, ληφθείσα μετά από επανάληψη της πειθαρχικής διαδικασίας, απόφαση του Πειθαρχικού Συμβουλίου, η Διοίκηση οφείλει να προσμετρήσει το χρονικό διάστημα, κατά το οποίο αυτός είχε τεθεί σε αυτοδίκαιη αργία στο συνολικό χρόνο υπηρεσίας για τη βαθμολογική και μισθολογική του εξέλιξη και να του επιστρέψει ατόκως τις αποδοχές που παρακρατήθηκαν κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, χωρίς την παρεμβολή υπηρεσιακού/πειθαρχικού συμβουλίου. Στις αποδοχές αυτές δεν δύναται να περιλαμβάνονται αποδοχές που συνδέονται με την ενεργό άσκηση των καθηκόντων του υπαλλήλου (ομόφωνα). Οι ως άνω επιστρεπτέες στον υπάλληλο αποδοχές αφορούν όλο το χρονικό διάστημα που αυτός τελούσε σε αργία και όχι την τελευταία μόνο διετία αυτού (κατά πλειοψηφία).