×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/122/2013

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) – Προσωπικό ΙΔΑΧ – Χειριστές Αεροσκαφών και Μηχανικοί Αεροσκαφών της ΥΠΑ, μεταφερθέντες από τις υπό ειδική εκκαθάριση εταιρίες «ΟΛΥΜΠΙΑΚΕΣ ΑΕΡΟΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ε.», «ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ -ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ Α.Ε.» και «ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΛΟΪΑ Α.Ε.» - Άδειες άνευ αποδοχών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Επί όλων των μεταφερθέντων στην ΥΠΑ, είτε κατ’ εφαρμογήν των διατάξεων των ν. 3717/2008 και 3783/2009 είτε του άρθρου 144 του ν. 4070/2012, ισχύουν οι γενικές διατάξεις του άρθρου 51 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν.3528/2007), ως προς τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησης άδειας άνευ αποδοχών για ιδιωτικούς λόγους. (ομοφ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/367/2011

Ιατροί και οδοντίατροι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Εκλογή τους ως αιρετών στους Δήμους – Υποχρεωτική άδεια άνευ αποδοχών ή κατόπιν αιτήσεώς τους – Δυνατότητα παράλληλης παροχής υπηρεσιών στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με αμοιβή και λήψης της αντιμισθίας της αιρετής θέσης τους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι υπηρετούντες γιατροί – οδοντίατροι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, οι οποίοι εκλέγονται δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι, πρόεδροι δημοτικών συμβουλίων, καθώς και οι πρόεδροι των συνδέσμων, λαμβάνουν είτε υποχρεωτικά άδεια άνευ αποδοχών κατά τη διάρκεια της θητείας τους από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, είτε εάν υποβάλλουν σχετική αίτηση, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 93 παρ.1 και 2 του Ν 3852/2010, όπως ισχύει σήμερα. Τα ανωτέρω πρόσωπα, τα οποία έχουν δικαίωμα επιλογής, εάν δεν υποβάλλουν αίτηση ή εάν η Διοίκηση δεν τους χορηγήσει την σχετική άδεια άνευ αποδοχών, επιλέγουν είτε την αντιμισθία της αιρετής θέσης τους είτε το μισθό της θέσης τους στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Όσοι από τους προαναφερθέντες έχουν λάβει την ειδική άδεια άνευ αποδοχών από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, μετά από αίτησή τους, μπορούν με νέα αίτησή τους να κάνουν διακοπή της άνω άδειας, ενώ εάν είχαν υποβάλει την αρχική αίτηση πριν επέλθει η τροποποίηση του άρθρου 93 του Ν 3852/2010 από τη διάταξη του άρθρου 58 παρ.1 του Ν 3966/2011 και εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις ασκήσεως του δικαιώματος επιλογής, οπότε μπορούν να παρέχουν στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ τις υπηρεσίες τους και να αμείβονται από αυτό ταυτόχρονα με την αντιμισθία της αιρετής θέσης τους. Η Υπηρεσία του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχει διακριτική ευχέρεια και δεν υποχρεούται να κάνει δεκτό το αίτημά τους αυτό, σταθμίζοντας εκάστοτε τις ειδικές περιστάσεις και συνθήκες που επικρατούν.


ΕλΣυν/Τμ.1/57/2014

Αποζημίωση άρθρου 55 πδ.410/1988.Οι με σχέση ΙΔΑΧ υπάλληλοι του Δημοσίου που δεν έχουν υπαχθεί για τη χορήγηση σύνταξης στην ασφάλιση του Δημοσίου, λαμβάνουν από το Δημόσιο, κατά την αποχώρησή τους λόγω συνταξιοδότησης αποζημίωση, μειωμένη κατά 60% στην περίπτωση που είναι και επικουρικά ασφαλισμένοι, ακόμα κι αν αυτοί δεν αποτελούν ειδικό επιστημονικό ή τεχνικό ή βοηθητικό προσωπικό του Δημοσίου με σχέση ΙΔΑΧ ή λοιπό προσωπικό με την ίδια σχέση που υπηρετούσε στο Δημόσιο κατά την ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 993/1979 (21.12.1979). Η καταβολή της αποζημίωσης αυτής προϋποθέτει τουλάχιστον ενός έτους συνεχή υπηρεσία του οικείου υπαλλήλου με σχέση ΙΔΑΧ στο Δημόσιο και ο καθορισμός του ποσού της συναρτάται προς τον χρόνο της συνεχούς αυτής υπηρεσίας. Στο χρόνο όμως αυτό δεν συνυπολογίζεται, στην περίπτωση που ο οικείος υπάλληλος έχει μεταταχθεί στο Δημόσιο από την ... Α.Ε., ως πλεονάζον τακτικό προσωπικό της, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 15 και 16 του ν. 3891/2010, ο χρόνος της υπό το ίδιο ως άνω ασφαλιστικό καθεστώς προγενέστερης της μετάταξης του υπαλλήλου στο Δημόσιο προϋπηρεσίας του, είτε στην εταιρία αυτή είτε στην ... Α.Ε., έστω κι αν αυτή έχει αναγνωριστεί για τη μισθολογική και βαθμολογική, ενόψει της μετάταξής του, κατάταξή του στην αντίστοιχη με σχέση ΙΔΑΧ θέση του Δημοσίου. Τούτο δε, διότι αφενός καμία διάταξη δεν προβλέπει ρητώς τον συνυπολογισμό της άνω προϋπηρεσίας για την εκπλήρωση των προϋποθέσεων καταβολής και τον καθορισμό του ποσού της ως άνω αποζημίωσης (πρβλ. τις διατάξεις του άρθρου 56 του 3518/2006, Α΄ 272, όπως ισχύει, και της κατ’ εξουσιοδότησή του εκδοθείσας ΚΥΑ Φ.80000/26268/1488/19.2.2008, Β΄ 326, σύμφωνα με τις οποίες χορηγείται αναλογία αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στους υπαλλήλους του καταργηθέντος Εθνικού Οργανισμού Κοινωνικής Φροντίδας, οι οποίοι έχουν μεταταχθεί ή μεταφερθεί σε άλλους φορείς του δημοσίου κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ν. 3106/2003, Α΄ 30), αφετέρου δε η εν λόγω αποζημίωση έχει προνοιακό μη σχετιζόμενο με το ασφαλιστικό καθεστώς του οικείου υπαλλήλου χαρακτήρα και παρέχεται σ’ αυτόν αποκλειστικά εξαιτίας του δεσμού του με το Δημόσιο, προκειμένου, μεταξύ άλλων, να διευκολυνθεί η ανανέωση του εργατικού δυναμικού του τελευταίου, ενώ δεν σχετίζεται με την υπηρεσιακή του κατάσταση στο Δημόσιο αλλά αντιθέτως με την λόγω συνταξιοδότησης λύση κάθε υπηρεσιακής σχέσης του μ’ αυτό, κι επομένως δεν συνυπολογίζεται για την εκπλήρωση των προϋποθέσεων καταβολής και τον καθορισμό του ποσού της ως άνω αποζημίωσης (πρβλ. Ε.Σ. Ι Τμ. πράξη 177/2012, Κλ. Ι Τμ. πράξεις 247, 145, 143, 60/2013).

ΝΣΚ/42/2008

Αναγνώριση του χρόνου απασχολήσεως εκπαιδευτικού, κατά τη διάρκεια της άνευ αποδοχών αδείας του στην Οργανωτική Επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων - ΑΘΗΝΑ 2004 Α.Ε., ως χρόνου πραγματικής υπηρεσίας.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή 
Η υπηρεσία που προσέφερε ο Γ.Μ., εκπαιδευτικός σε ξένο σχολείο, στην Οργανωτική Επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων - ΑΘΗΝΑ 2004 Α.Ε., κατά το χρονικό διάστημα που τελούσε σε άδεια άνευ αποδοχών, δεν μπορεί να αναγνωριστεί ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας, καθόσον ο χρόνος απασχολήσεως στην ανωτέρω εταιρεία αναγνωρίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας, όπως ρητά προκύπτει από τη διάταξη του άρθρου 2 του Ν 2598/1998, μόνο για τους υπαλλήλους εκείνους που έχουν αποσπαστεί από υπηρεσία του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή από ν.π.ι.δ. το οποίο εποπτεύεται από το Υπουργείο Πολιτισμού ή τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Περαιτέρω, και από τις διατάξεις του Ν 682/1977, στις διατάξεις του οποίου υπάγονται και οι Έλληνες εκπαιδευτικοί που διδάσκουν σε ξένα σχολεία, σε συνδυασμό με τη διάταξη του άρθρου 15 του Ν 3205/2003, προκύπτει ότι ο ως άνω χρόνος απασχολήσεως του ανωτέρω εκπαιδευτικού στην «ΑΘΗΝΑ 2004» δεν μπορεί να αναγνωριστεί ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στη μισθολογική του εξέλιξη.


ΝΣΚ/45/2023

Ερωτάται εάν: α) η αρμόδια υπηρεσία νομιμοποιείται να χορηγεί περαιτέρω κατ’ επανάληψη την άδεια του εδαφίου α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του π.δ. 80/2015 (Α΄153), βάσει ποιών κριτηρίων, και εάν είναι επιτρεπτή η λήψη σωρευτικά ή και διαδοχικά των αδειών των εδαφίων α΄ και β΄ της ιδίας ως άνω παραγράφου, και β) ποια είναι η εφαρμοστέα διάταξη, στην περίπτωση που δύο εγκριθείσες άδειες διάρκειας έξι (6) μηνών είναι απολύτως διαδοχικές, δηλαδή προκύπτει ενιαίο διάστημα απουσίας του στελέχους Λ.Σ.- ΕΛ.ΑΚΤ. για ένα έτος.(...)α) Η αρμόδια υπηρεσία δύναται κατά διακριτική ευχέρεια να χορηγεί την άδεια του εδαφίου α΄ της παρ. 1 του άρθρου 8 του π.δ. 80/2015, είτε ολόκληρη είτε τμηματικά, μετά από στάθμιση της σοβαρότητας των προβαλλόμενων λόγων και της δυνατότητας ή μη ικανοποίησης του αιτήματος βάσει των υπηρεσιακών αναγκών, μόνον όμως εφόσον συνολικά δεν υπερβαίνει η χορήγησή της το όριο των έξι (6) μηνών στο σύνολο της υπηρεσιακής ζωής του στελέχους ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ, κάνοντας χρήση των συνταγματικών αρχών της ισότητας και της αναλογικότητας (ομόφωνα). β) Η άδεια του εδ. (β) της παρ. 1 του ίδιου άρθρου χορηγείται, κατά τη διακριτική ευχέρεια της διοίκησης και τη στάθμιση των υπηρεσιακών αναγκών, κατά ρητή πρόβλεψη του νομοθέτη, μόνον άπαξ (ομόφωνα). γ) Οι άδειες άνευ αποδοχών των εδαφίων (α) και (β) της παρ. 1 του άρθρου 8 του π.δ. 80/2015, είναι δυνατό να χορηγηθούν σωρευτικά ή και διαδοχικά και στο σύνολό τους, μετά από στάθμιση από την υπηρεσία των επικαλουμένων σοβαρών ιδιωτικών λόγων και των υπηρεσιακών αναγκών (κατά πλειοψηφία). δ) Η χορήγηση δύο αδειών άνευ αποδοχών διάρκειας έξι (6) μηνών η καθεμία δεν καλύπτεται από τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 8 του π.δ. 80/2015 (ομόφωνα).


ΝΣΚ/50/2015

Συμβασιούχοι έργου και εκπαιδευόμενοι stage, που απασχολούνται σε μονάδες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δυνάμει προσωρινών δικαστικών αποφάσεων, μέχρι την έκδοση τελεσίδικων αποφάσεων – Εργασιακό καθεστώς – Δικαιώματα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Οι απασχολούμενοι δυνάμει δικαστικών αποφάσεων θα απασχολούνται προσωρινά με το ίδιο εργασιακό καθεστώς, όπως συνάγεται από τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει, που απασχολούνταν μέχρι την έκδοση των δικαστικών αποφάσεων, χωρίς να καταρτισθεί νέα σύμβαση και μάλιστα αορίστου χρόνου, με τις ίδιες αποδοχές που είχαν και πριν, β) εφόσον δεν εντάσσονται στο καθεστώς των εργασιακών σχέσεων του π.δ. 410/1988, τότε δεν έχουν, και τα δικαιώματα που απορρέουν εκ της εργασιακής αυτής σχέσης (δικαίωμα υπογραφής, άδειες άνευ αποδοχών, μεταθέσεις είτε με αίτησή τους ή με απόφαση της υπηρεσίας κ.λπ.). Παραπομπή στο Τμήμα - Εκδόθηκε η υπ' αριθμ. 77/2015 γνωμοδότηση του ΣΤ΄ Τμήματος ΝΣΚ.


ΝΣΚ/77/2015

Συμβασιούχοι έργου και εκπαιδευόμενοι stage, που απασχολούνται σε μονάδες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δυνάμει προσωρινών δικαστικών αποφάσεων, μέχρι την έκδοση τελεσίδικων αποφάσεων – Εργασιακό καθεστώς – Δικαιώματα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Οι απασχολούμενοι δυνάμει δικαστικών αποφάσεων θα απασχολούνται προσωρινά με το ίδιο εργασιακό καθεστώς, όπως συνάγεται από τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει, που απασχολούνταν μέχρι την έκδοση τελεσιδίκων δικαστικών αποφάσεων, χωρίς να καταρτισθεί νέα σύμβαση και μάλιστα αορίστου χρόνου, με τις ίδιες αποδοχές που είχαν και πριν, β) εφόσον δεν εντάσσονται στο καθεστώς των εργασιακών σχέσεων του π.δ. 410/1988, τότε δεν έχουν και τα δικαιώματα που απορρέουν εκ της εργασιακής αυτής σχέσης (δικαίωμα υπογραφής, άδειες άνευ αποδοχών, μεταθέσεις είτε με αίτησή τους ή με απόφαση της υπηρεσίας κ.λπ.). (ομόφ.) Παραπομπή από την υπ' αριθμ. 50/2015 Ατομική Γνωμ. Ν.Σ.Κ. Εκδόθηκε η υπ' αριθ. 284/2017 γνωμ. Β΄ Τακτικής Ολομέλειας ΝΣΚ.


ΕλΣυν/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/3η/2015

Αίτηση για την ανάκληση της 57/2014 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών του ως άνω Τμήματος των …… και ……, υπαλλήλων με σχέση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του ….., στο οποίο μεταφέρθηκαν από την εταιρεία ….. - παραπέμπεται στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου το ζήτημα σχετικά με το εάν πρέπει να συνυπολογιστεί για την καταβολή στους ως άνω αιτούντες αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 55 του π.δ. 410/1988 (ΦΕΚ Α΄ 191), ο χρόνος υπηρεσίας τους στην εταιρεία (...)Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων συνάγεται ότι οι με σχέση ΙΔΑΧ υπάλληλοι του Δημοσίου, που δεν έχουν υπαχθεί για τη χορήγηση σύνταξης στην ασφάλισή του και συγχρόνως τυγχάνουν επικουρικά ασφαλισμένοι, λαμβάνουν από το Δημόσιο, κατά την αποχώρησή τους λόγω συνταξιοδότησης, αποζημίωση μειωμένη κατά 60% του ποσού της αποζημίωσης που κατά νόμο δικαιούνται σε περίπτωση απόλυσης ή καταγγελίας της σύμβασης εργασίας τους. Η καταβολή της αποζημίωσης αυτής προϋποθέτει τουλάχιστον ενός έτους συνεχή υπηρεσία του οικείου υπαλλήλου με σχέση ΙΔΑΧ στο Δημόσιο και ο καθορισμός του ποσού της συναρτάται προς το χρόνο της συνεχούς αυτής υπηρεσίας. Περαιτέρω, στην περίπτωση που υπάλληλοι έχουν μεταφερθεί με την ίδια σχέση εργασίας και στην ίδια εκπαιδευτική βαθμίδα στο Δημόσιο από την …..ή τις θυγατρικές αυτής εταιρείες (…..) ή την εταιρεία ….. ως πλεονάζον τακτικό προσωπικό αυτών, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 15 και 16 του           ν. 3891/2010, η υπηρεσία που παρείχαν στις εταιρείες αυτές πριν από την κατά τα ανωτέρω μεταφορά τους στο Δημόσιο λαμβάνεται υπόψη, σύμφωνα με ρητή διάταξη του άρθρου 16 παρ. 9 εδ. β΄ του ν. 3891/2010, μόνο για τη βαθμολογική και μισθολογική κατάταξή τους στις αντίστοιχες με σχέση ΙΔΑΧ θέσεις του Δημοσίου στην οποία μεταφέρονται και δεν συνυπολογίζεται στην υπηρεσία που παρείχαν στο Δημόσιο μετά την ανωτέρω μεταφορά  για την καταβολή της αποζημίωσης του άρθρου 55 του π.δ. 410/1988.(...)Η Ολομέλεια, μετά από μακρά διαλογική συζήτηση, κατά πλειοψηφία, που αποτελέστηκε από είκοσι (20) μέλη, ήτοι τους Αντιπροέδρους Φλωρεντία Καλδή, Ανδρονίκη Θεοτοκάτου, Σωτηρία Ντούνη, Γαρυφαλλιά Καλαμπαλίκη, Χρυσούλα Καραμαδούκη και Μαρία Βλαχάκη  και τους Συμβούλους Μαρία Αθανασοπούλου, Ασημίνα Σαντοριναίου, Ελένη Λυκεσά, Ευαγγελία - Ελισάβετ Koυλουμπίνη, Σταμάτιο Πουλή, Δημήτριο Πέππα, Γεωργία Τζομάκα, Αργυρώ Λεβέντη, Στυλιανό Λεντιδάκη, Χριστίνα Ρασσιά, Θεολογία Γναρδέλλη, Κωνσταντίνο Εφεντάκη, Βασιλική Σοφιανού και Αγγελική Πανουτσακοπούλου, δεν αποδέχθηκε την ως άνω εισήγηση και διατύπωσε την ακόλουθη γνώμη, με την οποία συντάχθηκε και ο Γενικός Επίτροπος της Επικρατείας Μιχαήλ Ζυμής : Με τις διατάξεις του άρθρου 16 του ν. 3891/2010 ο νομοθέτης, στο πλαίσιο της επιδιωκόμενης αναδιάρθρωσης, εξυγίανσης και ανάπτυξης από δημοσιονομική και επιχειρηματική άποψη του ομίλου του ….και της εταιρείας ….Α.Ε., καθόρισε τους όρους και τις προϋποθέσεις της υποχρεωτικής μεταφοράς σε οργανισμούς και υπηρεσίες του Δημοσίου του προσωπικού των ανωτέρω υπό εξυγίανση επιχειρήσεων, που κρίθηκε ότι πλεονάζει, και μεταξύ αυτών τα απορρέοντα από τη διακοπτόμενη εργασιακή σχέση του δικαιώματα που διατηρούνται και μεταφέρονται στον εκάστοτε Φορέα Υποδοχής. Από το όλο σύστημα των ρυθμίσεων που εισάγουν οι εν λόγω διατάξεις ως προς το ως άνω μεταφερόμενο πλεονάζον προσωπικό συνάγεται ότι σκοπός του νομοθέτη ήταν το εν λόγω προσωπικό να μεταφερθεί με την ίδια σχέση εργασίας στο νέο εργοδότη και με πλήρη διασφάλιση των εργασιακών του σχέσεων και ασφαλιστικών-συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων του. Μεταξύ δε των ουσιωδών στοιχείων της με τον ανωτέρω τρόπο μεταφερόμενης εργασιακής σχέσης που διασφαλίζονται κατά την ως άνω μεταφορά του εν λόγω προσωπικού περιλαμβάνεται και η προϋπηρεσία του, δηλαδή το σύνολο του χρόνου εργασίας του στον ….. και στις άλλες επιχειρήσεις που αναφέρει το άρθρο 2 του νόμου αυτού, η οποία συνάπτεται με τη διαμόρφωση του ύψους των αποδοχών και με τη θεμελίωση των ασφαλιστικών και των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων του. Επομένως κατά την έννοια των ως άνω διατάξεων, η εργασιακή σχέση του πλεονάζοντος προσωπικού του ……. και των άλλων επιχειρήσεων που αφορούν οι ρυθμίσεις του παραπάνω νόμου μεταφέρεται στον Φορέα Υποδοχής ως υφίσταται κατά το χρόνο της μεταφοράς και ο χρόνος υπηρεσίας του στις ανωτέρω επιχειρήσεις αποτελεί πραγματική υπηρεσία και λαμβάνεται υπόψη για όλες τις απορρέουσες απ’ αυτή συνέπειες μεταξύ των οποίων και για τον υπολογισμό της αποζημίωσης απόλυσης λόγω συνταξιοδότησης. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω για τη θεμελίωση του δικαιώματος αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης και τον προσδιορισμό του ύψους της, υπαλλήλων του Δημοσίου με σχέση εργασίας ΙΔΑΧ, που μεταφέρθηκαν σε αυτό από την …… δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 16 του ν. 3891/2010, θα ληφθεί υπόψη πέραν του χρόνου υπηρεσίας του στο Δημόσιο και ο χρόνος υπηρεσίας του στην ……