ΝΣΚ/126/2017
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δημόσιες επιχειρήσεις που περιήλθαν στο ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. και την ΕΔΗΣ Α.Ε. και η σχέση τους πλέον με το δημόσιο τομέα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Ορθώς καταγράφηκε από το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης δημόσιο νομικό πρόσωπο που αποτελεί ανώνυμη εταιρεία, της οποίας το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου ανήκε ή ανήκει εξ ολοκλήρου άμεσα ή έμμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ, πριν την ιδιωτικοποίησή του, ως μη ανήκον στο δημόσιο τομέα του άρθρου 51 του ν. 1892/1990. β) Η μεταβίβαση του συνόλου της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου που κατέχει στις ανωτέρω εταιρείες το Δημόσιο στην ΕΔΗΣ, αποκόπτει αυτές από τον έμμεσο έλεγχο του Δημοσίου, θέτει αυτές εκτός του δημοσίου τομέα, όπως αυτός έχει επανοριοθετηθεί με τις διατάξεις του άρθρου 51 του ν. 1892/1990 και δεν επιτρέπει την εφαρμογή διατάξεων που διέπουν τις εταιρείες οι οποίες ανήκουν άμεσα ή έμμεσα στο Δημόσιο, με την επιφύλαξη εφαρμογής ειδικών διατάξεων που ορίζουν διαφορετικά (πλειοψ.). Παραπομπή στην Ολομέλεια λόγω σπουδαιότητος των ζητημάτων (ομόφωνα). Εκδόθηκε η υπ' αριθ. 76/2020 γνωμοδότηση Πλήρους Ολομέλειας του ΝΣΚ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/76/2020
Υπαγωγή ή μη στο δημόσιο τομέα του άρθρου 51 του ν. 1892/1990, δημόσιου νομικού προσώπου, που αποτελεί ανώνυμη εταιρεία της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκε εξ ολοκλήρου στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ), για το διάστημα πριν την ιδιωτικοποίησή της.(...)Η ερωτώσα υπηρεσία εσφαλμένα κατέγραψε στο «Μητρώο Υπηρεσιών και Φορέων της Ελληνικής Διοίκησης», ως μη ανήκουσα στο δημόσιο τομέα του άρθρου 51 του ν. 1892/1990 ανώνυμη εταιρεία – δημόσια επιχείρηση, της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο ανήκε εξ ολοκλήρου στο ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ για το χρονικό διάστημα από το 2013 μέχρι και την ιδιωτικοποίησή της, που συντελέστηκε στις 14.09.2017. Και τούτο διότι η συγκεκριμένη εταιρεία ουδέποτε εξήλθε του δημόσιου τομέα με ρητή νομοθετική ρύθμιση, ενώ εξάλλου, κατά το κρίσιμο διάστημα υπαγόταν, κατά νομοθετική πρόβλεψη, σε περιορισμούς, υποχρεώσεις, εποπτεία και έλεγχο αντίστοιχους με τις δημόσιες επιχειρήσεις, που ανήκαν στο Ελληνικό Δημόσιο και κατ’ επέκταση υπάγονταν στο δημόσιο τομέα (κατά πλειοψηφία). Παραπομπή στην Πλήρη Ολομέλεια του ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ. 126/2017 γνωμοδότησης του Ε΄ Τμήματος.
ΝΣΚ/171/2011
Υπαγωγή του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών υπάγεται στο δημόσιο τομέα, όπως αυτός έχει επαναοριοθετηθεί με το άρθρο 51 του Ν 1892/1990. (ομοφ.)
ΝΣΚ/38/2004
Υπαγωγή του ΝΠΙΔ «Γενικό Νοσοκομείο Παπαγεωργίου» στο δημόσιο τομέα. Συνεκτιμωμένων όλων των χαρακτηριστικών του ΝΠΙΔ με την επωνυμία «Γενικό Νοσοκομείο Παπαγεωργίου», όπως αυτά προκύπτουν από την κυρωθείσα με το Ν 1964/1991 από 24-5-1991, μεταξύ του Ελλ. Δημοσίου και του «ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ», σύμβαση, όπως αυτή τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε μεταγενεστέρως, τούτο ανήκει στο δημόσιο τομέα, κατά την έννοια των άρθρων 1 παρ.6 του Ν 1256/1982 και 51 παρ.1 του Ν 1892/1990.
ΝΣΚ/36/2005
Έννοια ευρύτερου δημόσιου τομέα, ενόψει της εφαρμογής του άρθρου 6 (παρ.3) του Ν 3255/2004.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ενόψει της εφαρμογής του άρθρου 6 (παρ.3) του Ν 3255/2004, για το διορισμό πολύτεκνων εργαζομένων, ανεξάρτητα από τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, σε θέσεις εκπαιδευτικών των κλάδων ΠΕ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η Τράπεζα Αττικής Α.Ε., δεν ανήκει στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, σύμφωνα με το άρθρο 51 (παρ.1, περ.δ΄) του Ν 1892/1990.
οικ.28286/450/2017
Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων, φορέων και οργανισμών του δημοσίου τομέα, όπως αυτός ορίζεται από το άρθρο 51 του ν. 1892/1990 και επιχειρήσεων της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δευτέρου βαθμού (Δήμων και Περιφερειών) του ν. 3852/2010, οι οποίες ασκούν τακτικά οικονομική δραστηριότητα για την απασχόληση μακροχρόνια ανέργων ηλικίας 55-67 ετών.
ΝΣΚ/40/2010
Νομιμότητα απόσπασης και διάθεσης υπαλλήλου του ευρύτερου δημόσιου τομέα και ειδικότερα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, στα γραφεία κόμματος που εκπροσωπείται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Επιτρέπεται η απόσπαση υπαλλήλου της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και η εν συνεχεία διάθεσή του στα γραφεία του Κόμματος των Οικολόγων Πράσινων, το οποίο εκπροσωπείται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, εν όψει του ότι κρίσιμο στοιχείο για τον προσδιορισμό των φορέων από τους οποίους προέρχονται οι αποσπώμενοι και διατιθέμενοι κατά τα ανωτέρω υπάλληλοι είναι και η ένταξή τους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως οριοθετείται με το άρθρο 1 παρ. 6 του Ν 1256/1982 και τις μεταγενέστερες συμπληρώσεις του, πριν την επαναοριοθέτησή του με το άρθρο 51 παρ. 1 του Ν 1892/1990, η δε Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ανήκει στον παραπάνω ευρύτερο δημόσιο τομέα, από τον οποίο ουδέποτε εξήλθε.
οικ.66837/1486/2018
Τροποποίηση της οικ. 28286/450/20-6-2017 κοινής υπουργικής απόφασης με θέμα «Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων, φορέων και οργανισμών του δημοσίου τομέα, όπως αυτός ορίζεται από το άρθρο 51 του ν. 1892/1990 και επιχειρήσεων της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου (Δήμων και Περιφερειών) του ν. 3852/2010, οι οποίες ασκούν τακτικά οικονομική δραστηριότητα για την απασχόληση μακροχρόνια ανέργων ηλικίας 55-67 ετών» (ΦΕΚ Β΄ 2307).
ΝΣΚ/292/2010
Τήρηση ή μη της διαδικασίας του άρθρου 11 του Ν 1649/1986 για την πρόσληψη δικηγόρου σε ανώνυμη εταιρεία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι δυνατή η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 11 του Ν 1649/1986 για την πρόσληψη δικηγόρου στην ανώνυμη εταιρεία με διακριτικό τίτλο «ΕΑΧΑ Α.Ε.», δεδομένου ότι η διαδικασία αυτή ακολουθείται μόνον εφ’ όσον πρόκειται για πλήρωση θέσεως δικηγόρου νομικού προσώπου που ανήκει στον δημόσιο τομέα, ανεξάρτητα από το εάν το νομικό αυτό πρόσωπο είναι ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου και εν προκειμένω με ειδικές διατάξεις η «ΕΑΧΑ Α.Ε.» εξαιρείται από την εφαρμογή σ’ αυτήν των διατάξεων που διέπουν εταιρείες που ανήκουν άμεσα ή έμμεσα στο δημόσιο αλλά και από την υπαγωγή της στην κατηγορία των οργανισμών και επιχειρήσεων του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
52618/1218/2018
Ειδικό πρόγραμμα απασχόλησης για 5.500 άνεργους πτυχιούχους ανώτατων εκπαιδευτικών και τεχνολογικών ιδρυμάτων, ηλικίας 22-29 ετών, σε Υπουργεία και εποπτευόμενους δημόσιους φορείς, όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρο 51 του ν. 1892/1990 (Α’ 101) και οι οποίοι δεν ασκούν οικονομική δραστηριότητα.
ΝΣΚ/364/2005
Ισχύς ή μη, της μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας ΟΠΑΠ Α.Ε. συμβάσεως, σε περίπτωση απωλείας από το Δημόσιο της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ΟΠΑΠ Α.Ε.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση που το Ελληνικό Δημόσιο κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ.1 του άρθρου 14 του Ν 3336/2005, απολέσει την πλειοψηφία (δηλ. το 51%) του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΠΑΠ Α.Ε., η από 15-12-2000 σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της άνω εταιρείας, υπό το ισχύον σήμερα νομικό καθεστώς και ανεξαρτήτως των λοιπών διατάξεων του άρθρου 14 του Ν 3336/2005, εξακολουθεί να παράγει όλες τις έννομες συνέπειες και το δια της συμβάσεως παρεχόμενο αποκλειστικό δικαίωμα της εταιρείας δεν μπορεί να αμφισβητηθεί για το χρονικό διάστημα ισχύος της συμβάσεως. (ομοφ.)