ΝΣΚ/13/2014
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Γενικός Πρόξενος ως υπόλογος διαχείρισης δημοσίου χρήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο διατελέσας Γενικός Πρόξενος στο Ελληνικό Προξενείο του Ντύσσελντορφ Γερμανίας, ως διαχειρισθείς «εν τοις πράγμασι», χρηματικό ποσό από σύμβαση δανείου, την οποία συνήψε το έτος 2004 ως εκπρόσωπος της Ελληνικής Δημοκρατίας με το Δήμο του Ντύσσελντορφ, απέκτησε εκ του νόμου την ιδιότητα του υπόλογου και ευθύνεται για την αναπλήρωση-αποκατάσταση του προκύψαντος ελλείμματος. Εάν ο εν λόγω υπόλογος, κατόπιν προσκλήσεώς του, δεν προβεί στην αναπλήρωση-αποκατάσταση του ελλείμματος, αυτό θα πρέπει να του καταλογισθεί σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/499/2011
Ευθύνη στρατιωτικού δημοσίου υπολόγου – Άσκηση, ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου αιτήσεως καταλογισμού εις βάρος αστικώς υπευθύνου στρατιωτικού – Προϋποθέσεις εξώδικης αναγνώρισης απαιτήσεως κατά του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Οι στρατιωτικοί δημόσιοι υπόλογοι ευθύνονται για κάθε πταίσμα μέχρι του βαθμού της ελαφράς συγκεκριμένης αμέλειας. Η πρόσκληση προς αναπλήρωση διαπιστωθέντος ελλείμματος έχει και την έννοια της προηγουμένης ακροάσεως του υπολόγου, προκειμένου να του δοθεί η δυνατότητα άμυνας πριν από την έκδοση καταλογιστικής αποφάσεως. Μετά την εκούσια, εκ μέρους του υπόλογου διαχειριστή συναλλάγματος δραπέτευσης-διαφυγής, αναπλήρωση διαπιστωθέντος ελλείμματος δεν ανακύπτει υποχρέωση του Δημοσίου να προσφύγει στη διαδικασία του άρθρου 46 παρ.5 του Οργανισμού του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να ζητήσει την άσκηση αιτήσεως καταλογισμού κατά τέως υπαξιωματικού, ο οποίος καταδικάσθηκε για κλοπή του εν λόγω συναλλάγματος. Ενόψει της αναπληρώσεως του ελλείμματος για νόμιμη αιτία, και μη συντρεχούσης περιπτώσεως διπλής ικανοποιήσεως της ίδιας αξιώσεως του Δημοσίου, δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις εξώδικης αναγνωρίσεως απαιτήσεως του ως άνω υπολόγου κατά του Δημοσίου, σύμφωνα με το άρθρο 2 περιπτ.ζ’ του Ν 3086/2002. (ομοφ.)
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/775/2025
Η απόφαση αφορά την έφεση κατά της 4/2020 πράξης του Β΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία καταλογίστηκε στον εκκαλούντα το ποσό των 4.930,30 ευρώ για την αποκατάσταση ελλείμματος που διαπιστώθηκε στη διαχείριση του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας κατά το οικονομικό έτος 2000. Το Δευτερο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου δέχθηκε τον λόγο έφεσης περί παραγραφής. Το Δικαστήριο έκρινε ότι η αξίωση του Δήμου για αναπλήρωση του διαχειριστικού ελλείμματος του έτους 2000 είχε υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή του άρθρου 39 του ν.4509/2017, καθώς το Φύλλο Μεταβολών και Ελλείψεων συντάχθηκε μετά την πάροδο δέκα ετών από τη δημιουργία του ελλείμματος. Κατόπιν αυτού, η έφεση έγινε δεκτή, η καταλογιστική πράξη ακυρώθηκε ως προς τον εκκαλούντα και διατάχθηκε η απόδοση του καταβληθέντος παραβόλου.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/773/2025
Η απόφαση 0773/2025 του Δευτέρου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου δέχεται την έφεση κατά της 4/2020 πράξης του Β΄ Κλιμακίου, με την οποία είχε καταλογιστεί στον εκκαλούντα ποσό 77.887,00 ευρώ υπέρ του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας, για την αποκατάσταση ελλείμματος στη διαχείριση του οικονομικού έτους 2000. Το Δικαστήριο έκρινε ότι η αξίωση του Δήμου για αναπλήρωση του διαχειριστικού ελλείμματος είχε υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή που θεσπίστηκε με το άρθρο 39 του ν. 4509/2017. Ο λόγος αυτός κρίθηκε βάσιμος επειδή το σχετικό Φύλλο Μεταβολών και Ελλείψεων συντάχθηκε μετά την πάροδο δέκα ετών από το τέλος του 2000, χωρίς να συντρέχει λόγος αναστολής. Κατ’ ακολουθίαν, η καταλογιστική πράξη ακυρώθηκε ως προς τον εκκαλούντα και διατάχθηκε η απόδοση του καταβληθέντος παραβόλου.
ΝΣΚ/155/2008
Άδεια διαμονής σε υπήκοο τρίτης χώρας, σύζυγο πολίτη Ευρωπαϊκής Ένωσης. Απόδειξη τέλεσης του γάμου, ο οποίος έγινε στην Ισπανική Πρεσβεία στην Ελλάδα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι δυνατή η προσκόμιση πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης, αντί ληξιαρχικής πράξης γάμου, που θα έπρεπε να είχε συνταγεί από Ελληνική Αρχή, προκειμένου να χορηγηθεί δελτίο διαμονής, κατ’ άρθρο 61 του Ν 3386/2005, σε υπήκοο Κένυας, ο οποίος συνήψε γάμο, δι’ αντιπροσώπου, με Ισπανίδα υπήκοο, στο προξενείο της Ισπανίας στην Αθήνα.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/774/2025
Η απόφαση 0774/2025 του Δευτέρου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την έφεση ενός πολίτη κατά της υπ' αριθμ. 4/2020 πράξης του Β΄ Κλιμακίου, με την οποία του καταλογίστηκε το συνολικό ποσό των 31.401,31 ευρώ. Ο καταλογισμός αφορούσε την αποκατάσταση διαχειριστικού ελλείμματος στον Δήμο Αρχαίας Ολυμπίας κατά το οικονομικό έτος 2000, λόγω της ιδιότητάς του ως μέλους της Δημαρχιακής Επιτροπής. Ο εκκαλών ισχυρίστηκε ότι η αξίωση για αναπλήρωση του ελλείμματος είχε υποπέσει στη δεκαετή παραγραφή του άρθρου 39 του ν. 4509/2017. Το Δικαστήριο δέχθηκε την έφεση, κρίνοντας ότι το Φύλλο Μεταβολών και Ελλείψεων συντάχθηκε είτε μετά την παρέλευση δέκα ετών από το τέλος του 2000 (έλλειμμα) είτε, βάσει του αρχικού Φ.Μ.Ε. του 2004, είχε παρέλθει δεκαετία χωρίς την έκδοση σχετικής καταλογιστικής απόφασης. Ως εκ τούτου, η προσβαλλόμενη καταλογιστική πράξη ακυρώθηκε ως προς τον εκκαλούντα.
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/877/2016
Δημόσιοι υπόλογοι-Προσαυξήσεις(…) Οι προσαυξήσεις υπολογίζονται από τότε που ο υπόλογος όφειλε να ενεργήσει την είσπραξη, επί καθυστερημένης εισαγωγής των εισπράξεων από τότε που αυτός όφειλε να εισαγάγει τα εισπραχθέντα στο Δημόσιο Ταμείο και επί ελλείμματος από την ημέρα κατά την οποία εξακριβώθηκε ότι έλαβε χώρα το έλλειμμα και, αν η εξακρίβωση είναι αδύνατη, από τότε που το έλλειμμα ανακαλύφθηκε κατά την επιθεώρηση ή την παράδοση. Εάν η εξακρίβωση του ελλείμματος γίνεται μετά τη λήξη του οικονομικού έτους στη διαχείριση του οποίου αναφέρεται το έλλειμμα και είναι αδύνατος ο προσδιορισμός της ημέρας ή του μήνα κατά την οποία έλαβε χώρα τούτο, οι προσαυξήσεις υπολογίζονται από τη λήξη του οικονομικού έτους ή της διαχείρισης. Η επιβολή των προσαυξήσεων κατ’ ενάσκηση δέσμιας αρμοδιότητας συνιστά μέτρο αποκατάστασης του ελλείμματος του Δημοσίου στο πραγματικό ονομαστικό μέγεθος αναγόμενο στο χρόνο διαπίστωσής του, λόγω της αυθαίρετης παρακράτησης των σχετικών ποσών εκ μέρους του υπολόγου για σειρά ετών και, ως εκ τούτου, δεν τίθεται ζήτημα εφαρμογής της αρχής της αναλογικότητας, καθώς ελλείπει ο κυρωτικός χαρακτήρας του μέτρου αυτού.
ΕλΣυν/Τμ.1/256/2012
Με τα ως άνω δεδομένα, η εκκαλούσα ευθύνεται μεν ως υπόλογος και η ιδιότητά της αυτή έχει ως αναγκαία συνέπεια την υποχρέωσή της για αποκατάσταση τυχόν ανακύπτοντος ελλείμματος στα δημοτικά γυμναστήρια της ευθύνης της, αφού επελήφθη της διαχειρίσεως των ως άνω εισπράξεων και της αποδόσεως αυτών στο Ταμείο του Δήμου, από το έτος δε 2000 ήταν πλέον αποκλειστικώς υπεύθυνη και για την τήρηση του βιβλίου χρεωπίστωσης των οικείων μπλοκ αποδείξεων. Πλην όμως, ο ένδικος καταλογισμός δεν εχώρησε νομίμως, αφού δεν κατέστη δυνατό να προσδιοριστεί με ακρίβεια το ύψος του ελλείμματος σε βάρος του Δήμου, όπως βασίμως προβάλλεται από την εκκαλούσα, με σχετικό λόγο έφεσης. Και τούτο διότι, εξαιτίας της διαχειριστικής αταξίας που επικρατούσε τόσο στα δημοτικά γυμναστήρια [καταχώρηση αποδείξεων στο βιβλίο αθλουμένων χωρίς ποσό] όσο και στο Τμήμα Αθλητισμού του Δήμου [μπλοκ μη χρεωμένα επισήμως ως προς τη διακίνησή τους σε υπάλληλο του Δήμου, τήρηση άτυπου βιβλίου χρεώσεων – αποχρεώσεων και των μπλοκ αποδείξεων σε χώρο προσβάσιμο στον καθένα, φύλαξη συμπληρωμένων μπλοκ σε αποθήκη προσιτή σε πολλούς υπαλλήλους διαφόρων διευθύνσεων] και της έλλειψης του προσήκοντος αποδεικτικού υλικού για τον εντοπισμό και τον προσδιορισμό του ύψους του επίμαχου ελλείμματος [απώλεια βιβλίου χρεώσεων –αποχρεώσεων 2000, μπλοκ αποδείξεων και των στελεχών τους], ο καταλογισμός ενεργήθηκε για έλλειμμα που, τουλάχιστον ως προς την έκτασή του, εικάζεται απλώς και ουδόλως αποδεικνύεται ότι υφίσταται, αφού ο υπολογισμός του συναρτήθηκε με μαθηματικό μέγεθος (το μέσο όρο των εισπράξεων που πραγματοποιήθηκαν επί τη βάσει των μη απωλεσθέντων μπλοκ αποδείξεων των ετών 1999, 2000 και 2001 για κάθε γυμναστήριο), το οποίο, όπως ισχυρίζονται οι διενεργήσαντες τον σχετικό έλεγχο Ελεγκτές, «…συμπερασματικά και με κάθε επιφύλαξη για την απόλυτη ορθότητα των υπολογισμών…» υπολογίστηκε, δεν είναι, ωστόσο, καθόλου βέβαιο ότι ανταποκρίνεται στο συγκεκριμένο ποσό που φέρεται ότι δεν αποδόθηκε.
ΝΣΚ/71/2004
Κήρυξη εκπτώτου από τον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας του Δημάρχου Βεγορίτιδος, λόγω ασυμβιβάστου στο πρόσωπό του, κατ’ άρθρο 47 παρ.2 και 8 του Δ.Κ.Κ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υφίσταται ασυμβίβαστο, κατ’ άρθρο 47 παρ.2 και 8 του ΠΔ 410/1995 «Δημοτικός και Κοινοτικός Κώδικας» (Α’ 231), στο πρόσωπο Δημάρχου, ο οποίος είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου, διευθύνων σύμβουλος και μέτοχος ανώνυμης εταιρίας, με την οποία ο Δήμος συνήψε συμβάσεις, το οικονομικό αντικείμενο των οποίων υπερέβαινε το ποσό του 1.000.000 δραχμών. Συνεπώς, ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας υποχρεούται να εκδώσει την προβλεπόμενη από την διάταξη του άρθρου 50 του ως άνω ΠΔ 410/1995 πράξη περί εκπτώσεως του Δημάρχου από το αξίωμά του.
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/271/2025
Η Απόφαση 271/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου απορρίπτει την αίτηση αναίρεσης του αναιρεσείοντος κατά της 1284/2021 απόφασης του Δευτέρου Τμήματος. Η αρχική απόφαση είχε απορρίψει την έφεση του αναιρεσείοντος (πρώην υπόλογου ελεγκτή εσόδων-εξόδων Δήμου Γρεβενών) για απαλλαγή του από χρηματικό καταλογισμό, βάσει του ν. 4321/2015. Ο αιτών είχε καταλογιστεί με έλλειμμα 52.014,37 ευρώ και προσαυξήσεις 29.453,21 ευρώ (λόγω δόλου/βαρείας αμέλειας, κατ' άρθρο 27 παρ. 3 π.δ. 774/1980). Παρόλο που εξόφλησε το έλλειμμα και εξαιρέθηκε από τις προσαυξήσεις του Κ.Ε.Δ.Ε., ζήτησε να απαλλαγεί και από τις προσαυξήσεις των 29.453,21 ευρώ. Το Δικαστήριο έκρινε ότι οι συγκεκριμένες προσαυξήσεις, που επιβλήθηκαν λόγω της υπαίτιας συμπεριφοράς του υπολόγου ως μέτρο αποκατάστασης του ελλείμματος, διαφέρουν ουσιωδώς από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής που καλύπτει ο ν. 4321/2015. Συνεπώς, η αίτηση αναίρεσης απορρίφθηκε ως αβάσιμη, και διατάχθηκε η κατάπτωση του παραβόλου.
ΕΣ/ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/567/2024
Με την αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση έγινε εν μέρει δεκτή η από 25.6.2008 (Α.Β.Δ. 61/2008) έφεση της ήδη αναιρεσείουσας κατά της 3701/12.5.2008 απόφασης των Οικονομικών Επιθεωρητών της Διεύθυνσης Οικονομικής Επιθεώρησης Αθηνών και Πειραιά του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, με την οποία αυτή καταλογίστηκε, ως υπόλογος διαχείρισης του Δήμου Νέας Ερυθραίας, με το ποσό των επτακοσίων εξήντα χιλιάδων επτακοσίων εβδομήντα ένα ευρώ και σαράντα δύο λεπτών (760.771,42), πλέον προσαυξήσεων ύψους εκατόν είκοσι επτά χιλιάδων διακοσίων εβδομήντα έξι ευρώ (127.276,00), λόγω ελλείμματος που διαπιστώθηκε στη διαχείριση του ως άνω Δήμου από 1.1.2003 μέχρι 6.6.2007, μεταρρυθμίστηκε η ως άνω απόφαση και περιορίστηκε το καταλογισθέν σε βάρος της ποσό σε εξακόσιες χιλιάδες ευρώ (600.000,00).