ΝΣΚ/133/2020
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εκπροσώπηση πολιτών από δικηγόρους και τρίτους κατά τη διεκπεραίωση αιτημάτων τους στον ΟΠΕΚΑ.(...)Πρόσωπο που έχει νομίμως εξουσιοδοτηθεί από ιδιώτη μπορεί να παραλαμβάνει από Υπηρεσίες του ΟΠΕΚΑ έγγραφα, τα οποία περιέχουν και ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα του εντολέα. Ο πληρεξούσιος δικηγόρος παραλαμβάνει έγγραφα, διαπιστωτικές πράξεις κλπ με την επίδειξη της δικηγορικής του ταυτότητας και προφορική δήλωσή του ότι είναι πληρεξούσιος συγκεκριμένου εντολέα.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/21/2018
Νομιμοποίηση δικηγόρων που φέρονται ότι εκπροσωπούν υπηκόους τρίτων χωρών στις συναλλαγές τους με τη διοίκηση, όταν δεν υπάρχει ειδική νομοθετική ρύθμιση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στις διοικητικές υποθέσεις υπηκόων τρίτων χωρών που αναφέρονται στο ερώτημα [ήτοι α) αιτήσεις για χορήγηση βεβαίωσης περί του αν υφίσταται σε βάρος τους το μέτρο της απαγορεύσεως εισόδου στη χώρα μας ή στον χώρο Σένγκεν, β) αιτήσεις για πληροφόρηση σχετικά με τους λόγους, για τους οποίους αυτοί είναι καταχωρημένοι στον Ειδικό Κατάλογο Ανεπιθύμητων Αλλοδαπών (Ε.Κ.ΑΝ.Α.), γ) αιτήσεις για τη διαγραφή των μέτρων απαγορεύσεως εισόδου που υφίστανται σε βάρος τους και τους έχουν επιβληθεί από τις ελληνικές αρχές, δ) κατάθεση διοικητικών προσφυγών σε περιπτώσεις συλλήψεως - κρατήσεως αλλοδαπών, οι οποίοι εισέρχονται ή διαμένουν παράτυπα στη χώρα μας και για τους οποίους κινείται η διαδικασία της διοικητικής απελάσεως ή επιστροφής τους, κατόπιν σχετικής αποφάσεως και ε) αιτήσεις για παράταση της προθεσμίας προς οικειοθελή αναχώρηση αλλοδαπών που τελούν υπό διοικητική επιστροφή, των οποίων η κράτηση έχει αρθεί], υποχρεούνται οι αστυνομικές υπηρεσίες να συναλλάσσονται με δικηγόρους που τους εκπροσωπούν, συμμορφούμενες, κατ’ αρχάς, με την ΔΙΣΚΠΟ/Φ.18/ΟΙΚ. 11853 από 6-5-2009 εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτ/κών, για την νομιμοποίηση δε του δικηγόρου αρκεί, είτε η υπογραφή με την σφραγίδα του δικηγόρου επί των αιτήσεων ή των διοικητικών προσφυγών, που κατατίθενται αρμοδίως για λογαριασμό του εντολέα του και υπό την ιδιότητα του πληρεξουσίου του τελευταίου, είτε, σε περίπτωση προσωπικής επαφής με τις ως άνω αρχές, για την παρακολούθηση διοικητικής υποθέσεως, η επίδειξη της δικηγορικής ταυτότητάς του (από την οποία προκύπτουν το ονοματεπώνυμο και ο αριθμός μητρώου του δικηγορικού συλλόγου στον οποίο ανήκει), καθώς και η προφορική ή γραπτή δήλωσή του ότι είναι πληρεξούσιος του εντολέα, τον οποίο αφορά η υπόθεση. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Πλήρη Ολομέλεια, κατόπιν της υπ' αριθ. 249/2017 γνωμ. της Β' Τακτικής Ολομέλειας ΝΣΚ.
ΝΣΚ/261/2014
Πλήρωση θέσεων στην ΜΕΑ της Ελλάδας στην ΕΕ – Δυνατότητα ή μη χορήγησης σε υποψηφία που δεν επελέγη των πράξεων απόσπασης και των φακέλων των δικαιολογητικών των επιλεγέντων συνυποψηφίων της.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Διοίκηση οφείλει να ικανοποιήσει το αίτημα της ενδιαφερόμενης για τη χορήγηση των αιτούμενων εγγράφων, αλλά μόνον εκείνων τα οποία αφορούν τους επιλεγέντες συνυποψηφίους της και δη τα μεν έγγραφα που περιέχουν απλά προσωπικά δεδομένα χωρίς άδεια της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ), τα δε τυχόν περιέχοντα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα κατά την έννοια του άρθρου 2 περ. β΄ του Ν. 2472/1997 ύστερα από άδεια της Αρχής και ενημέρωση των υποκειμένων συμφωνα με το άρθρο 11 παρ. 3 του ίδιου νόμου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/143/2009
Εισαγγελική παραγγελία για την κατά νόμο γνωστοποίηση στοιχείων ασφαλισμένης στον εν διαστάσει σύζυγό της.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από τη διάταξη της παρ.1 του άρθρου 7 του Ν 997/1979, σαφώς προκύπτει ότι η άμεσα ασφαλισμένη στο ΙΚΑ μητέρα, στην οποία έχει ανατεθεί με δικαστική απόφαση η επιμέλεια επί του ανήλικου παιδιού της, έχει, εφόσον συντρέχουν στο πρόσωπό της, και οι προϋποθέσεις της κοινωνικοασφαλιστικής νομοθεσίας του Ιδρύματος, το δικαίωμα να χαρακτηρίσει το παιδί της αυτό ως προστατευόμενο μέλος της δικής της οικογένειας, και να το υπαγάγει έτσι στον Κλάδο Ασθένειας του Φορέα Ασφάλισής της (ΙΚΑ). Τα παραπάνω ισχύουν και όταν το παιδί αυτό καταστεί ενήλικο, εφόσον, βεβαίως, αυτό σπουδάζει και συμβιώνει με τη μητέρα του, και άρα την επιβαρύνει, κατά κύριο λόγο, με τα έξοδα συντήρησής του. Η αναιτιολόγητη εισαγγελική παραγγελία για χορήγηση εγγράφων που αφορούν το ενήλικο παιδί, στον πατέρα του, δεν είναι δεσμευτική για το ΙΚΑ. Για χορήγηση εγγράφων που περιέχουν και απλά προσωπικά δεδομένα του παιδιού, υφίστανται τρία στάδια ελέγχου, ήτοι ερευνώνται οι προϋποθέσεις που τάσσουν τρεις νόμοι (2690/1999, 2472/1997 και 3448/2006). Έγγραφα ή πληροφορίες που περιέχουν απλά προσωπικά δεδομένα του παιδιού, χορηγούνται και χωρίς τη συγκατάθεση τούτου, στον πατέρα του, εφόσον αυτός έχει υπέρτερο έννομο συμφέρον (π.χ. εκκρεμείς δικαστικές διενέξεις με τη σύζυγό του). Μη επιτρεπτή όμως, η χορήγηση περιεχόντων και ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα εγγράφων (π.χ. των αφορώντων την υγεία του παιδιού), χωρίς άδεια της αρμόδιας Αρχής.
ΝΣΚ/152/2012
Ιατροδικαστικές Υπηρεσίες – Διαγωνισμός πλήρωσης κενών οργανικών θέσεων – Χορήγηση ή μη σε υποψήφια υποβληθέντων εγγράφων συμμετοχής συνυποψηφίων της που προηγούνται στην κατάταξη – Προϋποθέσεις ικανοποίησης του δικαιώματος γνώσης – Προϋποθέσεις προς έκδοση γνωμοδότησης Ν.Σ.Κ. επί ερωτημάτων της Διοικήσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Υποψήφια σε διαγωνισμό για την πλήρωση κενών θέσεων ιατροδικαστών στα πλαίσια άσκησης του δικαιώματος δικαστικής προστασίας έχει δικαίωμα πρόσβασης σε έγγραφα που υπέβαλαν για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό συνυποψήφιοί της που προηγήθηκαν στη κατάταξη. Το δικαίωμα αυτό πρέπει να ικανοποιηθεί, κατά τον προβλεπόμενο από τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 5 του Κ.Δ.Δ. τρόπο, μετά προηγούμενη ενημέρωση του υποκειμένου των δεδομένων ενώ ειδικά στην περίπτωση των εγγράφων που περιέχουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, εφόσον προηγηθεί και σχετική άδεια της Αρχής. (ομοφ.) β) Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους δεν δύναται να γνωμοδοτήσει σε περίπτωση που δεν τίθεται υπόψη του προβληματισμός για την έννοια και το περιεχόμενο νομοθετικών διατάξεων. (ομοφ.)
ΝΣΚ/396/2011
ΑΕΙ - ΔΕΠ – Χορήγηση στοιχείων συνυποψηφίων μεταγραφής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η χορήγηση αντιγράφων επιτρέπεται μόνο εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 5 παρ.2 στοιχ.ε’ του Ν 2472/1997, όταν, δηλαδή, το έννομο συμφέρον του αιτούντος τρίτου υπερέχει προφανώς των δικαιωμάτων και συμφερόντων του προσώπου στο οποίο αναφέρονται τα δεδομένα και ταυτόχρονα δεν θίγονται οι θεμελιώδεις ελευθερίες του τελευταίου. Τέτοια περίπτωση συντρέχει, ιδίως, όταν η χορήγηση προσωπικών δεδομένων είναι αναγκαία για την αναγνώριση, άσκηση ή υπεράσπιση δικαιώματος ενώπιον δικαστηρίου. Για τη χορήγηση αντιγράφων των αιτουμένων εγγράφων εφαρμοστέες τυγχάνουν αρχικά οι διατάξεις του άρθρου 5 του Ν 2690/1999 και εφόσον δεν συντρέχει περίπτωση απαγορεύσεως κατ’ άρθρο 5 παρ.3 του Ν 2690/1999, χωρεί εφαρμογή των διατάξεων του Ν 2472/1997 και ικανοποίηση ή μη του αιτήματος αναλόγως της συνδρομής ή όχι των τασσομένων σ’ αυτές προϋποθέσεων. Η Υπηρεσία, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 5 του Ν 2690/1999, μπορεί να ικανοποιήσει το αίτημα της αιτούσας κ. Ε.Π., και να προβεί στη χορήγηση προς αυτή μόνον α) του πορίσματος της Υγειονομικής Επιτροπής που αφορά στην ίδια και β) της ένστασης του κ. Γ.Μ., καθόσον τα έγγραφα αυτά αφορούν σε συγκεκριμένη δική της προσωπική έννομη σχέση συνδεόμενη κατά τρόπο αντικειμενικό με το περιεχόμενο αυτών. Κωλύεται η Υπηρεσία να χορηγήσει το πόρισμα της Υγειονομικής Επιτροπής που αφορά στον κ. Γ.Μ., καθόσον η χορήγηση προσκρούει στις διατάξεις του Ν 2472/1997. Τούτο θα χορηγηθεί μόνον κατόπιν αδείας της Α.Π.Δ.Π.Χ. Δεν δύναται η Υπηρεσία να χορηγήσει τα αντίγραφα των αιτουμένων ιατρικών πιστοποιητικών του συνυποψηφίου της αιτούσας, καθόσον αφορούν σε θέματα υγείας τα οποία αποτελούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.