ΝΣΚ/14/2025
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ερωτάται, κατόπιν του με αριθμ. πρωτ. 32658/24-07-2024 αιτήματος της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «S…A.E.», μισθώτριας ενός διατηρητέου ακινήτου κοινωφελούς περιουσίας, που προέρχεται από το κληροδότημα Δ. Θωμαΐδη, το οποίο διαχειρίζεται το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Ε.Μ.Π.), αν υφίσταται δυνατότητα, μετά τη λήξη της μακροχρόνιας μίσθωσης να συμφωνηθεί η ανανέωσή της για χρόνο ίσο ή και βραχύτερο της αρχικής διάρκειας της μίσθωσης και με τους ίδιους ή επουσιωδώς διαφορετικούς όρους, καθόσον η μισθώτρια προγραμματίζει να προβεί σε νέες εργασίες συντήρησης και ανακαίνισης του ακινήτου υψηλού κόστους.(....)Υπό τα δεδομένα του ερωτήματος, δεν είναι δυνατή, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 24 παρ. 10, 42 παρ. 3 και 4 και 58 παρ. 1 του ν. 4182/2013, όπως ισχύουν, η ανανέωση μετά τη λήξη της μακροχρόνιας μίσθωσης ακινήτου κοινωφελούς περιουσίας, που προέρχεται από κληροδότημα και διαχειρίζεται το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, δοθέντος ότι με την ισχύουσα από 31-10-2019 σύμβαση ανανεώθηκε η μίσθωση, κατ’ επίκληση του άρθρου 24 παρ. 10 του ν. 4182/2013, στο ανώτατο προβλεπόμενο χρονικό όριο (ομόφωνα).
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/46/2020
Αξιοποίηση ακινήτων κοινωφελούς περιουσίας, την οποία διαχειρίζεται ν.π.δ.δ., ως κεφάλαιο αυτοτελούς διαχείρισης.Το ερώτημα αν, για την αξιοποίηση ακινήτων κοινωφελούς περιουσίας, την οποία διαχειρίζεται ν.π.δ.δ., ως κεφάλαιο αυτοτελούς διαχείρισης, εφαρμόζονται οι διατάξεις του π.δ. 715/1979 ή οι διατάξεις του ν.4182/2013 και, σε περίπτωση εφαρμογής των διατάξεων του ν.4182/2013, αν, ανεξάρτητα από τη μορφή του φορέα διαχείρισης, η αξιοποίηση των παραπάνω ακινήτων με ουσιώδη ανακατασκευή, έναντι μακροχρόνιας μίσθωσής τους, είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί με απευθείας εκμίσθωση με ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 24 παρ. 8 του ν.4182/2013, χωρίς, δηλαδή, την τήρηση των διαδικασιών του άρθρου 42 παρ. 4 του αυτού νόμου, δεν έχει υποβληθεί αρμοδίως από τον Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, επειδή αφορά ζητήματα γενικότερου ενδιαφέροντος (ομόφωνα).
ΝΣΚ/267/2009
Κοινωφελές ίδρυμα. Σύμβαση μακροχρόνιας μίσθωσης ακινήτου σε ανώνυμη εταιρεία ως ξενοδοχειακή εγκατάσταση. Πράξεις συνήθους διαχειρίσεως της περιουσίας. Άσκηση ή μη της κρατικής εποπτείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η σύμβαση της μακροχρόνιας μισθώσεως ακινήτου κοινωφελούς ιδρύματος, εξαιρεθέντος κατ’ άρθρο 97 παρ. 3 Α.Ν. 2039/1939 της εποπτείας του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών (ΥΠΟΙΟ), ενόψει και του προορισμού του ακινήτου, εντάσσεται στην κατηγορία των πράξεων συνήθους διαχειρίσεως ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων και συνεπώς δεν αποτελεί αντικείμενο της κατ’ εξαίρεση για το ίδρυμα παραμένουσας στον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών εποπτείας επί θεμάτων διατηρήσεως της καταλειπομένης περιουσίας. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/36/2024
Αξιοποίηση ακινήτου για την εκπλήρωση κοινωφελούς σκοπού, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 10 του ν. 4182/2013.(...) Μετά την έκδοση απόφασης από το αρμόδιο Εφετείο, με την οποία διαπιστώθηκε, ότι η επιθυμία του διαθέτη για την εκπλήρωση κοινωφελούς σκοπού υπό τον όρο του αναπαλλοτρίωτου του ακινήτου το οποίο κατέλειπε, θα μπορούσε να εκπληρωθεί πληρέστερα με την ανοικοδόμηση του ακινήτου με το σύστημα της αντιπαροχής, η ερωτώσα Ακαδημία Αθηνών διαπίστωσε, ότι ο τρόπος αυτός αξιοποίησης του ακινήτου κατέστη ανέφικτος. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 10 του ν. 4182/2013, η Ακαδημία δεν είναι υποχρεωμένη να καταφύγει εκ νέου στο ίδιο δικαστήριο για να ζητήσει την έκδοση νέας δικαστικής απόφασης, με την οποία θα της επιτραπεί να αξιοποιήσει το συγκεκριμένο ακίνητο με διαφορετικό τρόπο από αυτόν που όρισε η προηγούμενη δικαστική απόφαση, ο οποίος όμως είναι απολύτως σύμφωνος με αυτόν που περιέγραψε ο διαθέτης στη διαθήκη του (εκμίσθωση του ακινήτου) (ομόφωνα).
ΝΣΚ/119/2020
α) Εάν η διάταξη του άρθρου 53 παρ.1 του ν. 4447/2016 έχει εφαρμογή στη μίσθωση ακινήτου- κτιριακού συγκροτήματος, που βρίσκεται στον περιβάλλοντα χώρο του Ζαππείου Μεγάρου, β) δυνατότητα ή μη παράτασης της ανωτέρω μίσθωσης με βάση τη διάταξη του άρθρου 41 του ν. 4605/2019, και γ) δυνατότητα ή μη ανανέωσης της λήξασας σύμβασης μίσθωσης του εν λόγω κτιριακού συγκροτήματος με βάση τη διάταξη του άρθρου 24 παρ.10 του ν. 4182/2013.(...)α) Η διάταξη του άρθρου 53 παρ. 1 του ν. 4447/2016 δεν τυγχάνει εφαρμογής στη μίσθωση ακινήτου- κτιριακού συγκροτήματος του νπδδ «Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων», που βρίσκεται στον περιβάλλοντα χώρο του Ζαππείου Μεγάρου, και συνεπώς η μίσθωση αυτή δεν έχει παραταθεί αυτοδικαίως μέχρι 31.12.2021, εκ του γεγονότος ότι στο κτιριακό αυτό συγκρότημα λειτουργεί κινηματογράφος (κατά πλειοψηφία). β) Η διάταξη του άρθρου 41 του ν. 4605/2019, που προβλέπει δυνατότητα παράτασης των εμπορικών μισθώσεων ακινήτων, μεταξύ άλλων και νπδδ, δεν εφαρμόζεται στην ως άνω μίσθωση, διότι στο μισθωθέν κτιριακό συγκρότημα του προαναφερόμενου νομικού προσώπου λειτουργεί, και μάλιστα κατά τρόπο οργανικά και λειτουργικά ενιαίο, κινηματογράφος που έχει χαρακτηρισθεί ως διατηρητέο ιστορικό μνημείο και διατηρητέος κατά χρήση (ομόφωνα). γ) Δυνατότητα αναμίσθωσης της παραπάνω μίσθωσης, που έληξε κατά παράταση στις 12.02.2016, δεν υφίσταται σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 24 παρ. 10 του ν. 4182/2013, καθόσον από τη λήξη της έχει παρέλθει διάστημα πλέον των τεσσάρων ετών, χρόνος ο οποίος, ενόψει και του ιστορικού της εξέλιξής της, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως εύλογος (κατά πλειοψηφία).
ΝΣΚ/217/2018
Αν η μετάθεση του χρόνου έναρξης καταβολής μισθώματος, εμπίπτει στην έννοια της αναπροσαρμογής του μισθώματος, κατ’ άρθρο 24 παρ.10 του ν. 4182/2013.Η τροποποιητική μισθωτικής συμβάσεως, σύμβαση για μετάθεση του χρόνου έναρξης καταβολής του μισθώματος, δεν συνιστά μεν περίπτωση αναπροσαρμογής μισθώματος και δεν ρυθμίζεται από το άρθρο 24 παρ.10 του ν. 4182/2013, αλλά η σύμβαση μπορεί να συναφθεί υπό τους όρους των σχετικών διατάξεων του Α.Κ., οπότε εφαρμόζεται αναλογικά η διάταξη της παρ.10 του άρθρου 24 του ν. 4182/2013, καθόσον αφορά στην υποβολή της τροποποιητικής σύμβασης στην αρμόδια Αρχή προς έγκριση. (ομόφ.)
ΝΣΚ/150/2021
Ανανέωση μισθώσεων κοινωφελών περιουσιών.(..)
Η διάταξη της παραγράφου 10 του άρθρου 24 του ν. 4182/2013 δεν περιορίζει την ανανέωση συμβάσεων μίσθωσης ακινήτων κοινωφελών περιουσιών σε μία και μόνη ανανέωση, υπό την προϋπόθεση ότι το συνολικό άθροισμα των χρονικών διαστημάτων διάρκειας των επί μέρους ανανεώσεων δεν υπερβαίνει την καθορισθείσα αρχική διάρκεια της μίσθωσής τους (κατά πλειοψηφία).
ΝΣΚ/157/2021
Κοινωφελής περιουσία. Ειδικότερο ιστορικό εκμίσθωσης κινηματοθεάτρου. Διαδοχικές αναγκαστικές παρατάσεις μισθώσεων κινηματογράφων και θεάτρων. Άρθρο 53 παρ. 1 του ν. 4447/2016 περί αυτοδίκαιης παράτασης έως τις 31.12.2021. Σχέση με το άρθρο 24 παρ. 8 έως 10 του ν. 4182/2013 περί εκμίσθωσης ακινήτων κοινωφελών περιουσιών.Η διάταξη του άρθρου 53 παρ. 1 του ν. 4447/2016 και η τροποποιητική αυτής διάταξη του άρθρου 19 του ν. 4708/2020, με τις οποίες προβλέφθηκε αυτοδίκαιη παράταση των μισθώσεων κινηματογράφων και θεάτρων έως τις 31.12.2021, αποτελούν ρυθμίσεις που αφορούν στη λειτουργία της σύμβασης μίσθωσης και είναι ειδικές σε σχέση με τις διατάξεις του άρθρου 24 παρ. 8 έως 10 του ν. 4182/2013 περί εκμίσθωσης ακινήτων κοινωφελών περιουσιών (κατά πλειοψηφία).Κατάσταση : Αποδεκτή
Ν. 455/1976
Περί επωφελεστέρας αξιοποιήσεως ή διαθέσεως των υπέρ κοινωφελούς σκοπού καταλειφθέντων ή δωρηθέντων περιουσιακών στοιχείων, κατά το άρθρο 109 παρ. 2 του Συντάγματος
- (Ν. 4182/2013, ΦΕΚ-185 Α/10-9-2013, παρ. 8 του άρθρου 82 : “8 Με την επιφύλαξη όσων ορίζονται στις λοιπές διατάξεις του παρόντος Κώδικα, από την έναρξη ισχύος αυτού, καταργούνται:...γ) ο ν. 455/1976 (Α΄ 277)” )
ΝΣΚ/27/2015
Σύμβαση εκμίσθωσης από το Δημόσιο ακινήτου (ξενοδοχείου) κοινωφελούς περιουσίας – Εμπορικές μισθώσεις – Καταγγελία – Οφειλόμενα μισθώματα – Συμψηφισμός – Αξιώσεις του Δημοσίου σε περίπτωση μη νόμιμης καταγγελίας – Νόμιμο ενέχυρο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η εκμίσθωση από το Δημόσιο ακινήτου (ξενοδοχείου) κοινωφελούς περιουσίας, που συνιστά και εμπορική μίσθωση, διέπεται, κατ’ αρχήν, από τις ειδικές και εξαιρετικές διατάξεις της νομοθεσίας περί καταλειπομένων στο κράτος κοινωφελών περιουσιών. Και στην περίπτωση αυτή χωρεί εφαρμογή της αρχής του δικαίου περί καταγγελίας της σύμβασης για σπουδαίο λόγο. β) Προϋποθέσεις για τη νόμιμη άσκηση της καταγγελίας. γ) Εφόσον θεωρηθεί από τη Διοίκηση ότι επήλθε λύση της μίσθωσης λόγω καταγγελίας από το μισθωτή, αυτός οφείλει τα μισθώματα μέχρι το χρόνο της καταγγελίας. δ) Δεν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για τον συμψηφισμό των οφειλομένων μισθωμάτων με την αξία του κινητού εξοπλισμού του ξενοδοχείου. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/44/2023
Ερωτάται εάν ελλείψει ειδικής πρόβλεψης στον Α.Ν. 1920/1939 για τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων, με αντισυμβαλλόμενο μέρος το εποπτευόμενο από τον Υπουργό Οικονομικών ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Επιτροπή Ολυμπίων Κληροδοτημάτων», μπορεί αυτό να συμβληθεί νομίμως σε προταθείσα προγραμματική σύμβαση πολιτισμικής ανάπτυξης (άρθρο 100 Ν. 3852/2010, ως ισχύει) και, ενδεχομένως, κατ’ ανάλογη εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 54 παρ. 2 του Ν. 4182/2013, που επιτρέπει στα κοινωφελή ιδρύματα τη σύναψη συναφών προγραμματικών συμβάσεων.(..)Η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και κληροδότημα, δύναται σε συμφωνία με τη βούληση του διαθέτη της κοινωφελούς αυτής περιουσίας και για την εκπλήρωση της βούλησης του διαθέτη και των καταστατικών σκοπών της, να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις του άρθρου 100 του Ν. 3852/2010, όπως ισχύει, συμπεριλαμβανομένων προγραμματικών συμβάσεων πολιτισμικής ανάπτυξης (παρ. 1, περ. α και γ, παρ. 5), τηρουμένων των κατά περίπτωση αναγκαίων προϋποθέσεων και υπό την αίρεση του αποτελέσματος του, κατά νόμο, απαιτούμενου προσυμβατικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (κατά πλειοψηφία).