ΝΣΚ/145/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ταμείο Ασφάλισης Υπαλλήλων Τραπεζών και Επιχειρήσεων Κοινής Ωφέλειας (ΤΑΥΤΕΚΩ) – Εφάπαξ βοήθημα – Παραγραφή αξιώσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Τυχόν εκκρεμείς αιτήσεις σχετικές με την καταβολή της διαφοράς επί το μείζον στο ήδη χορηγηθέν εφάπαξ βοήθημα στους δικαιούχους που ουδέποτε άσκησαν ένδικα βοηθήματα, οποτεδήποτε κι αν έχουν ασκηθεί αυτές, είτε πριν, είτε μετά την δημοσίευση της ακυρωτικής απόφασης του ΣτΕ 3231/2008, η Διοίκηση του Ταμείου (ΤΑΥΤΕΚΩ), κατά την εξέταση των αιτήσεων αυτών θα πρέπει να διατυπώσει την άποψη, ότι η γενομένη προς τους δικαιούχους αυτούς καταβολή έχει αποσβέσει την, εκ του εφάπαξ βοηθήματος, οφειλή κατά τρόπο οριστικό και δεν υφίσταται έδαφος εφαρμογής των περί παραγραφής διατάξεων του άρθρου 29 παρ.4 του Ν 4491/1966 κατά τα γενόμενα δεκτά με την υπ αριθμ. 439/2007 γνωμοδότηση της Ολομελείας του ΝΣΚ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/387/2001
Ταμείο Αρωγής Μονίμων Πολιτικών Υπαλλήλων ΥΕΘΑ. Εφάπαξ βοήθημα. Δικαιούχοι.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Χ. Φραγκούλης, Νομικός Σύμβουλος. Το εφάπαξ βοήθημα δεν εντάσσεται κατ ουδεμία έννοια στην κληρονομιά και δεν ασκεί καμιά νόμιμη επιρροή για την είσπραξή του από τους νόμιμους δικαιούχους, το γεγονός ότι ο δικαιούχος του βοηθήματος, ενεργώντας ως κληρονόμος του ασφαλισμένου, έχει προβεί σε δήλωση αποποίησης της κληρονομιάς.
ΝΣΚ/349/2001
ΟΓΑ. Πολυτεκνικά επιδόματα. Οικογενειακό εισόδημα κατ άρθρο 39 Ν 2459/1997. Εφάπαξ βοήθημα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το εφάπαξ βοήθημα που καταβάλλεται από το Ταμείο Αλληλοβοηθείας Στρατιωτικών Αεροπορίας δεν θεωρείται εισόδημα και συνεπώς δεν είναι συνυπολογιστέο στο οικογενειακό εισόδημα κατά την έννοια της διατάξεως του άρθρου 39 του Ν 2459/97.
ΝΣΚ/377/2009
Επιστροφή ή μη καταβληθεισών εισφορών αποβιώσαντος κληρικού, ο οποίος είχε λάβει εφάπαξ βοήθημα από το πρώην Ταμείο Προνοίας Ορθοδόξου Εφημεριακού Κλήρου Ελλάδος βάσει του άρθρου 22 του Ν 3232/2004, στους κληρονόμους αυτού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι κληρονόμοι θανόντος κληρικού, ο οποίος δεν δικαιούται ετέρου βοηθήματος δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 22 παρ. 1 του Ν 3232/2004, εξομοιώνονται με τους μη δικαιούμενους εφάπαξ βοηθήματος κληρονόμους του άρθρου 56 παρ. 2 του Ν 2084/1992, υπό την προϋπόθεση ότι ο θανών κληρικός είχε συμπληρώσει τρία χρόνια κατά τα οποία κατέβαλε εισφορές στο Ταμείο Προνοίας Ορθοδόξου Εφημεριακού Κλήρου Ελλάδος μετά τη λήψη του εφάπαξ βοηθήματος. Η επιστροφή των σχετικών εισφορών θα πρέπει να γίνει ατόκως όπως ορίζει υπέρ του κυρίως ασφαλισμένου το άρθρο 22 παρ. 1 του Ν 3232/2004, σύμφωνα με την αρχή ότι ουδείς μπορεί να μεταβιβάσει στον κληρονόμο του δικαίωμα μείζον εκείνου το οποίο έχει. Οι δικαιούμενοι επιστροφής εισφορών κληρονόμοι είναι τα πρόσωπα τα οριζόμενα στο άρθρο 56 παρ. 1 του Ν 2084/2004.
ΝΣΚ/143/2010
Ταμείο Αρωγής Αστυνομικών (ΤΑΑΣ). Επιστροφή ή μη της παρακρατηθείσας κράτησης χαρτοσήμου από το εφάπαξ βοήθημα που έλαβε πριν το 2001, πρώην ασφαλισμένος του Ταμείου. Κατάργηση τέλους χαρτοσήμου κατ’ άρθρο 2 παρ.1γ’ του Ν 2990/2002.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το μέχρι την 1-1-2002 εφάπαξ βοήθημα που χορηγείτο από το Ταμείο Αρωγής Αστυνομικών (Τ.Α.ΑΣ.), σε ασφαλισμένους του, υπόκειτο σε παρακράτηση τέλους χαρτοσήμου και με την καταβολή της βαρύνεται ο ασφαλισμένος και όχι το Ταμείο. Συνεπώς, ασφαλισμένος του Ταμείου αυτού, δεν δικαιούται την επιστροφή των καταβληθέντων τελών χαρτοσήμου, διότι ορθώς παρακρατήθηκαν από το εφάπαξ βοήθημα το οποίο έλαβε πριν το 2001, και διότι σύμφωνα με το άρθρο 3 του Ν 2990/2002 -Τελικές διατάξεις- η ισχύς του άρθρου 2 παρ.1 περ.γ’ του Ν 2990/2002, με την οποία το τέλος χαρτοσήμου στα εφάπαξ βοηθήματα καταργήθηκε, αρχίζει από 1.1.2002, και δεν έχει αναδρομική ισχύ.
ΝΣΚ/163/2014
Εφάπαξ βοήθημα αποστρατευθέντων από 1-7-2011 έως 31-7-2012 αξιωματικών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι αποστρατευθέντες κατά το χρονικό διάστημα από 1-7-2011 έως 31-7-2012 αξιωματικοί δεν δικαιούνται συμπληρωματικού εφάπαξ βοηθήματος και δεν μπορούν να στηρίξουν οικονομικές αξιώσεις επί τυχόν εκδοθέντων συμπληρωματικών Φύλλων Διακοπής Μισθοδοσίας. Κι’ αυτό γιατί, το πραγματικό ύψος των δικαιουμένων κατά την ημέρα της εξόδου τους από την υπηρεσία τους αποδοχών δεν μετεβλήθη μετά την ισχύ του ν. 4093/2012, το δε εφάπαξ βοήθημα ορθώς υπολογίσθηκε βάσει των καταβληθεισών σ’ αυτούς κατά την ως άνω ημέρα, αποδοχών. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/70697/861/2020
Εφάπαξ ειδικό βοήθημα για την επανασύνδεση παροχών ηλεκτρικού ρεύματος, δυνάμει του άρθρου 36 του ν. 4508/2017 (Β’ 474) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
ΝΣΚ/281/2002
Υπολογισμός εφάπαξ βοηθήματος Ν 103/75, για μεταταγέντες υπαλλήλους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το εφάπαξ βοήθημα των μεταταγέντων υπαλλήλων στο ΤΠΔΥ, που κατά την οριστική έξοδο από την υπηρεσία δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για λήψη εφάπαξ βοηθήματος, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 30 του Ν 2592/1998, ως έχοντες λιγότερα από 12,5 χρόνια ασφάλισης, οι οποίοι δικαιούνται ήδη να λάβουν εφάπαξ βοήθημα αυτοτελώς από το Ν 103/75, πρέπει να υπολογιστεί με βάση τις αποδοχές του βαθμού που έφεραν κατά το χρόνο διακοπής της ασφάλισής τους, λόγω μετάταξης, από τον φορέα του Ν 103/75, όπως οι αποδοχές αυτές έχουν διαμορφωθεί κατά την επέλευση του ασφαλιστικού κινδύνου, δηλαδή κατά το χρόνο της οριστικής εξόδου από την υπηρεσία και υποβολής της σχετικής για την καταβολή του εφάπαξ βοηθήματος αίτησής τους.
Δ12Α 1070068 ΕΞ 2014
ΘΕΜΑ: Απαλλαγή από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης του άρθρου 29 του ν.3986/2011 (ΦΕΚ 152 Α) εφάπαξ παροχής με τίτλο «Βοήθημα Οικογενειακής ή Επαγγελματικής Αυτοτέλειας».
ΝΣΚ/482/2006
Το εφάπαξ βοήθημα μεταβιβάζεται σε κάθε περίπτωση στα αναφερόμενα στο άρθρο 56 παρ.1 του Ν 2084/1992 πρόσωπα (όπως αυτό ισχύει σήμερα μετά τις τροποποιήσεις του με τα άρθρα 9 παρ.3 του Ν 2335/1995 και 16 παρ.5 εδ.β’ Ν 2556/1997) τα οποία το δικαιούνται όχι κληρονομικώ δικαίω, αλλά με βάση την ανωτέρω δημοσίου δικαίου διάταξη. Το δικαίωμα επί του εφάπαξ αυτού είναι σε κάθε περίπτωση κληρονομητό, γιατί το κληρονομικό δικαίωμα των αναφερομένων στη διάταξη προσώπων προστατεύεται από το άρθρο 1 του πρώτου πρόσθετου πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Το εφάπαξ αυτό, θα χορηγηθεί στους κατά τις διατάξεις κάθε φορέα ασφάλισης πρόνοιας δικαιούχους θανόντος ασφαλισμένου, οι οποίες και μόνο είναι εφαρμοστέες χωρίς άλλες διακρίσεις που δεν βρίσκουν κανένα έρεισμα στο νόμο.
ΝΣΚ/439/2007
Έκταση εφαρμογής των αποφάσεων 3, 4 και 5/2007 του Α.Ε.Δ. –Αντισυνταγματικότητα νόμου – Κλάδοι Πρόνοιας Ταμείων Ν 2084/1992 – Εφάπαξ παροχή, νομική φύση, παραγραφή – Δεδικασμένο – Τοκογονία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Οι συγκεκριμένες αποφάσεις του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου ισχύουν έναντι όλων των νομικών προσώπων (φορέων) που καλούνται να εφαρμόσουν τη διάταξη της παρ.3 του άρθρου 57 του Ν 2084/1992 περί καθορισμού ανωτάτου ορίου στο εφάπαξ βοήθημα, αλλά και έναντι των ασφαλισμένων που υπάγονται στους φορείς αυτούς και δικαιούνται εφάπαξ επιδόματος από αυτούς. Οι φορείς αυτοί, που αναφέρονται στην παρ.1 του άρθρου 57 του Ν 2084/1992, πρέπει μετά την ανωτέρω ημερομηνία δημοσιεύσεως των αποφάσεων του Α.Ε.Δ. να καταβάλουν το βοήθημα αυτό, χωρίς να εφαρμόζουν την περί ανωτάτου ορίου διάταξη της παρ.3 του ιδίου άρθρου, σύμφωνα με τα οριζόμενα αναλυτικώς στους οικείους νόμους, που τους διέπουν ή σύμφωνα με τα οριζόμενα στο καταστατικό αυτών. Τυχόν δίκες, που θα ανοιχθούν στο μέλλον από δικαιούχους του εφάπαξ βοηθήματος, εξ αφορμής της αρνήσεως των φορέων αυτών, που εκδηλώθηκε μετά την 16-4-2007, να καταβάλουν στο ακέραιο το εφάπαξ βοήθημα, δεν προσδοκάται να έχουν ευνοϊκή γα τους φορείς αυτούς έκβαση (πλειοψ.). 2) Η έκδοση των αποφάσεων του Α.Ε.Δ., με τις οποίες δεν ορίζεται προγενέστερος χρόνος ισχύος τους, κατ’ εναρμόνιση με την παγία αρχή της μη αναδρομικότητας των νόμων, ισοδυναμεί με νομοθετική μεταβολή, οι συνέπειες της οποίας δεν μπορεί παρά να επέρχονται εφεξής (ex nunc) και να εφαρμόζονται σε όσες έννομες σχέσεις αναπτύσσονται και τελειούνται μετά τη νομοθετική αυτή μεταβολή. Αξιώσεις που συνίστανται στη λήψη συγκεκριμένης παροχής από τα Ταμεία και ικανοποιήθηκαν δια καταβολής σε χρονικό σημείο, κατά το οποίο η επίμαχη διάταξη είχε πλήρη ισχύ και έναντι πάντων, και, με δεδομένο ότι δεν αμφισβητήθηκε το ύψος αυτής από τους δικαιούχους-δανειστές, έπαυσαν να υφίστανται στο νομικό κόσμο, αποσβεσθείσες δια καταβολής (416 ΑΚ). Ουδόλως δε τίθεται ζήτημα παραγραφής των σχετικών αξιώσεων, που γεννήθηκαν και ικανοποιήθηκαν πριν την ημερομηνία ισχύος της αποφάσεως του Α.Ε.Δ. (πλειοψ.). 3) Δεν ανατρέπεται το δεδικασμένο σε όσες περιπτώσεις υπήρξε αμετάκλητη δικαστική απόφαση. (ομοφ.) 4) Νομίμως οι διοικήσεις των Ταμείων αρνούνται την εφαρμογή αμετακλήτων αποφάσεων από τις οποίες απορρέει (δυσμενές) δεδικασμένο για τους δικαιούχους ενάγοντες της εφάπαξ παροχής. (ομοφ.) 5) Υπό την επιφύλαξη άλλων τυχόν νομικών ζητημάτων, που χρήζουν διευκρινήσεως, ενδείκνυται: α) Στις εκκρεμείς υποθέσεις που έχουν ασκηθεί ένδικα μέσα από τα εν λόγω Ταμεία να επακολουθήσει αποδοχή των αποφάσεων που έχουν προσβληθεί και παραίτηση από το εκκρεμές ένδικο μέσο, β) Στις εκκρεμείς υποθέσεις που έχουν ασκηθεί ένδικα μέσα από τους ασφαλισμένους-δικαιούχους, να γίνει αποδοχή των αποφάσεων που θα εκδοθούν, χωρίς περαιτέρω συνέχιση των σχετικών δικών. (ομοφ.) 6) Τόκοι οφείλονται μόνο στη περίπτωση νόμιμης επιδόσεως αγωγής. (ομοφ.) 7) Η συνταγματικότητα άλλων ομοίου περιεχομένου διατάξεων περί ανωτάτου ορίου στην εφάπαξ παροχή και συγκεκριμένα καθ’ όσον αφορά στο Ταμείο ΟΑΠ – ΔΕΗ κρίνεται μόνο από την Ολομέλεια του Σ.τ.Ε. και δεν εφαρμόζονται οι αποφάσεις του Α.Ε.Δ. (ομοφ.).