×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/145/2017

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4386/2016

Διαγραφή βεβαιωθέντων και μη εισπραχθέντων ποσών καταλογιστικών πράξεων, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 68 του ν. 4386/2016.Αρμόδια υπηρεσία για τη διαγραφή των υπαγομένων στην ρύθμιση του άρθρου 68 του ν. 4386/2016 βεβαιωθέντων και μη εισπραχθέντων ποσών, είναι η Δ.Ο.Υ. που διενήργησε την εν στενή εννοία βεβαίωσή τους, χωρίς να απαιτείται να προηγηθεί πράξη τροποποιητική ή ανακλητική της καταλογιστικής αποφάσεως (ομοφ.).


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/95/2022

Ερωτάται εάν, το αντικείμενο των διατάξεων (α) του άρθρου 26 παρ. 10 του ν. 4386/2016, και (β) του άρθρου 71 του ν. 4554/2018, σε σχέση με το άρθρο 68 του ν. 4386/2016 περιορίζεται μόνο σε υφιστάμενες κατά τη δημοσίευση αυτών καταλογιστικές πράξεις ή νομιμοποιεί εν γένει τις αντίστοιχες δαπάνες. Σε περίπτωση δε που κρίνεται ότι οι διατάξεις αφορούν τη νομιμοποίηση δαπανών και όχι τα «ποσά τα οποία έχουν καταλογισθεί, ως αχρεωστήτως καταβληθέντα, σε Διευθυντές Ερευνητικών Κέντρων ή Ινστιτούτων», μπορούν για τις δαπάνες αυτές να καταλογισθούν φυσικά πρόσωπα έτερα των Διευθυντών ή του ως άνω ερευνητικού προσωπικού. Τέλος, εάν η Υπηρεσία νομιμοποιείται για το σύνολο των ανωτέρω δαπανών να προχωρήσει στον καταλογισμό των αναφερόμενων στα σχετικά ευρήματα φυσικών προσώπων.(..)Οι διατάξεις του άρθρου 26 παρ. 10 του ν. 4386/2016 και του άρθρου 71 του ν.4554/2018, σε συνδυασμό με το άρθρο 68 του ν. 4386/2016 νομιμοποιούν αναδρομικά τις αναφερόμενες συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών, εφόσον πληρούνται οι λοιπές προβλεπόμενες σε αυτές προϋποθέσεις. Η νομιμοποίηση συγκεκριμένων κατηγοριών δαπανών και υπό τις ειδικότερες αναφερόμενες στις ανωτέρω διατάξεις προϋποθέσεις ισχύει έναντι όλων των προσώπων, ανεξάρτητα από ιδιότητα (αχρεωστήτως λαβών, δημόσιος υπόλογος) ή οιαδήποτε ανάμιξη στη διαχειριστική διαδικασία που συνετέλεσε στη καταβολή χρημάτων (προς Διευθυντές Ερευνητικών Κέντρων ή Ινστιτούτων ή στο ερευνητικό προσωπικό). Κατόπιν αυτού, ελλείπει νόμιμη αιτία καταλογισμού των αντίστοιχων χρηματικών ποσών που έχουν καταβληθεί και η Διοίκηση δεν νομιμοποιείται να προβεί σε περαιτέρω διαδικασία καταλογισμού τους (ομόφωνα).


ΝΣΚ/95/2022

Ερωτάται εάν, το αντικείμενο των διατάξεων (α) του άρθρου 26 παρ. 10 του ν. 4386/2016, και (β) του άρθρου 71 του ν. 4554/2018, σε σχέση με το άρθρο 68 του ν. 4386/2016 περιορίζεται μόνο σε υφιστάμενες κατά τη δημοσίευση αυτών καταλογιστικές πράξεις ή νομιμοποιεί εν γένει τις αντίστοιχες δαπάνες. Σε περίπτωση δε που κρίνεται ότι οι διατάξεις αφορούν τη νομιμοποίηση δαπανών και όχι τα «ποσά τα οποία έχουν καταλογισθεί, ως αχρεωστήτως καταβληθέντα, σε Διευθυντές Ερευνητικών Κέντρων ή Ινστιτούτων», μπορούν για τις δαπάνες αυτές να καταλογισθούν φυσικά πρόσωπα έτερα των Διευθυντών ή του ως άνω ερευνητικού προσωπικού. Τέλος, εάν η Υπηρεσία νομιμοποιείται για το σύνολο των ανωτέρω δαπανών να προχωρήσει στον καταλογισμό των αναφερόμενων στα σχετικά ευρήματα φυσικών προσώπων.(...)Οι διατάξεις του άρθρου 26 παρ. 10 του ν. 4386/2016 και του άρθρου 71 του ν.4554/2018, σε συνδυασμό με το άρθρο 68 του ν. 4386/2016 νομιμοποιούν αναδρομικά τις αναφερόμενες συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών, εφόσον πληρούνται οι λοιπές προβλεπόμενες σε αυτές προϋποθέσεις. Η νομιμοποίηση συγκεκριμένων κατηγοριών δαπανών και υπό τις ειδικότερες αναφερόμενες στις ανωτέρω διατάξεις προϋποθέσεις ισχύει έναντι όλων των προσώπων, ανεξάρτητα από ιδιότητα (αχρεωστήτως λαβών, δημόσιος υπόλογος) ή οιαδήποτε ανάμιξη στη διαχειριστική διαδικασία που συνετέλεσε στη καταβολή χρημάτων (προς Διευθυντές Ερευνητικών Κέντρων ή Ινστιτούτων ή στο ερευνητικό προσωπικό). Κατόπιν αυτού, ελλείπει νόμιμη αιτία καταλογισμού των αντίστοιχων χρηματικών ποσών που έχουν καταβληθεί και η Διοίκηση δεν νομιμοποιείται να προβεί σε περαιτέρω διαδικασία καταλογισμού τους (ομόφωνα).


ΠΟΛ.1220/2018

Κοινοποίηση της διάταξης των άρθρων 68 του Ν.4386/2016, 71 του Ν.4554/2018 και της γνωμοδότησης 145/2017 του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. ΑΔΑ: ΩΖΜ546ΜΠ3Ζ-46Ω


ΝΣΚ/75/2013

α) Νομιμότητα ή μη διορισμού επιστημονικού συνεργάτη ΑΕΙ σε θέση υπαλλήλου του Δημοσίου (το έτος 1981), β) νομιμότητα ή μη κατοχής δεύτερης θέσης από πανεπιστημιακό στο Δημόσιο μετά το ν.1256/1982, γ) προϋποθέσεις καταβολής ασφαλιστικής αποζημίωσης από την Υπηρεσία Πολιτικής Υπηρεσίας (ΥΠΑ) σε ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας, δ) περί του καταλογισμού αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών σε μη νομίμως κατέχοντα δεύτερη θέση στο Δημόσιο (βάση και ύψος), ε) αρμόδιο όργανο καταλογισμού (Υπηρεσία ή Ελεγκτικό Συνέδριο), στ) χρόνος παραγραφής της εν στενή εννοία βεβαίωσης, μετά τον καταλογισμό αχρεωστήτως καταβληθέντων αμοιβών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Είναι αντίθετος προς το Σύνταγμα ο διορισμός επιστημονικού συνεργάτη ΑΕΙ και σε θέση υπαλλήλου της ΥΠΑ, β) Μη νόμιμη η κατοχή της δεύτερης θέσης από τον ίδιο, μετά το ν. 1256/1982, λόγω μη λήψης σχετικής άδειας από τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας, γ) Ο ίδιος, δεν δικαιούται οποιωνδήποτε απολαβών και για οποιαδήποτε αιτία από τη θέση του στην ΥΠΑ, δ) Βάση για τον καταλογισμό των αχρεωστήτως καταβληθέντων σ’ αυτόν αμοιβών αποτελούν οι εισπραχθείσες από τη δεύτερη θέση (στην ΥΠΑ), ε) Αρμόδιοι για τον καταλογισμό ο αρμόδιος Υπουργός και το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο ενδείκνυται στην προκείμενη περίπτωση να τον αναλάβει, στ) Δεν έχει παραγραφεί το δικαίωμα του Δημοσίου για εν στενή εννοία βεβαίωση, κατ’ άρθρο 86 του ν. 2362/1995, των αχρεωστήτως καταβληθέντων αμοιβών στον ανωτέρω. (ομοφ.)


ΝΣΚ/164/2009

Διαγραφή ποσών προσαυξήσεων - τελών εκπρόθεσμης καταβολής και επιστροφή των ήδη εισπραχθέντων από Τελωνειακή Αρχή – Ανακοπή κατά ατομικής ειδοποίησης – Δεδικασμένο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η από διοικητικό πρωτοδικείο απόρριψη ανακοπής κατά ατομικής ειδοποιήσεως τελωνείου, με απόφαση που έγινε αμετάκλητη, ως απαραδέκτου, επειδή η ατομική ειδοποίηση αποτελεί πληροφοριακό έγγραφο, χωρίς να κρίνει επί της ουσίας των εκ της τελωνειακής νομοθεσίας αξιώσεων του Δημοσίου, δεν δημιουργεί δεδικασμένο, κατ άρθρο 197 του Ν 2717/1999. Η κρίση ότι δεν έγινε σαφής συμπλήρωση των ενδείξεων του βιβλίου καταχώρησης των εισπρακτέων απαιτήσεων του Τελωνείου δεν αποτελεί ζήτημα διοικητικής φύσεως ή παρεμπίπτον που τελεί σε άμεση και αναγκαία συνάρτηση προς το διατακτικό της αποφάσεώς του.


ΝΣΚ/4/2018

Εφαρμογή του Κ.Ε.Δ.Ε., για την είσπραξη των εσόδων των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.) - Παραγραφή απαιτήσεων Δ.Ε.Υ.Α. - Διακριτική ευχέρεια για τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς Δ.Ε.Υ.Α..   Σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1069/1980 και του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, δεν εφαρμόζονται κατ΄αρχήν οι διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε. για την είσπραξη των εσόδων των Δ.Ε.Υ.Α.. Σε περίπτωση όμως αναθέσεως της εισπράξεως των εσόδων Δ.Ε.Υ.Α. στις Δ.Ο.Υ., με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, εφαρμόζονται οι διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε.. Οι απαιτήσεις των Δ.Ε.Υ.Α. υπάγονται στην πενταετή παραγραφή των άρθρων 250, 251 και 253 του ΑΚ. Σε όσες περιπτώσεις οι εν λόγω απαιτήσεις βεβαιώνονται εν στενή εννοία στις Δ.Ο.Υ., κατόπιν εκδόσεως αποφάσεως του Υπουργού Οικονομικών, δυνάμει της οποίας ανατίθεται στις Δ.Ο.Υ. η είσπραξη των εσόδων Δ.Ε.Υ.Α., αυτές υπάγονται στην εικοσαετή παραγραφή του άρθρου 136 παρ. 3 του ν. 4270/2014. Τα Διοικητικά Συμβούλια Δ.Ε.Υ.Α. έχουν αρμοδιότητα και διακριτική ευχέρεια για την έκδοση αποφάσεως ρυθμίσεως ληξιπρόθεσμων οφειλών πελατών τους και η ρύθμιση αυτή δύναται να αφορά είτε το διακανονισμό των οφειλών, με τμηματική καταβολή τους σε περισσότερες δόσεις, είτε και τη διαγραφή μέρους των οφειλόμενων τόκων και προσαυξήσεων εκπροθέσμου καταβολής, χωρίς, πάντως, η απόφαση ρυθμίσεως να δύναται να περιλαμβάνει και τον περιορισμό ή τη διαγραφή οποιουδήποτε μέρους της κύριας οφειλής.


EΣ/Τμ.4(ΚΠΕ)98/2013

Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής σε ιδωτική εταιρεία για υπηρεσίες καθαριότητας στις εγκαταστάσεις Πανεπιστημίου, για ένα μήνα του έτους 2012, καθόσον α) αναρμοδίως ο Πρύτανης αποφάσισε, κατ’εφαρμογή του αρ.68 παρ.4 εδ.β’ του ν.3863/2012, την απευθείας ως άνω καταβολή, ενώ η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στη Σύγκλητο του Ιδρύματος (άρθ.8 παρ.20 περ.ιζ’ του ν.4009/2011, όπως ισχύει) και β) οι αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης για τη δέσμευση της αναγκαίας πίστωσης, εκδόθηκαν το έτος 2013, χωρίς όμως να έχουν εκδοθεί προηγουμένως, σχετικές αποφάσεις εντός του έτους 2012, κατά το οποίο, υλοποιήθηκαν οι εν λόγω εργασίες ούτε και συνακόλουθα σχετική ανακλητική απόφαση της αναληφθείσας υποχρέωσης για διαγραφή του αντίστοιχου ποσού (άρθρ.4 παρ.5 π.δ.113/2010). Ετεροχρονισμός στη σύνταξη πρωτοκόλλου παραλαβής εργασιών δεν καθιστά τη δαπάνη μη κανονική, (προυποθέσεις).

ΝΣΚ/382/2013

Εταιρεία ανώνυμη, συμμετέχουσα σε κοινοπραξία, οφειλέτρια του Δημοσίου – Συμφωνία του άρθρου 44 του Ν. 1892/1990 με πιστωτές της – Καταβολή ή μη των, ταμειακώς βεβαιωμένων, οφειλών προς το Δημόσιο – Διαγραφή ή μη των οφειλών αυτών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1) Η οφειλέτρια εταιρεία υποχρεούται στην καταβολή των υπαγομένων στο πεδίο εφαρμογής της συμφωνίας χρεών προς το Δημόσιο των κοινοπραξιών, στις οποίες συμμετέχει, κατόπιν κρίσεως περί υπαγωγής εκάστης οφειλής στο ρυθμιστικό πεδίο της συμφωνίας και, γενικώς, κατόπιν των ενεργειών που αναφέρονται στην με αριθμό 121/2009 γνωμοδότηση του ΣΤ΄ Τμήματος του Ν.Σ.Κ., εκ μέρους κάθε αρμοδίας Δ.Ο.Υ. και, πάντως, τα κύρια αιτήματα της οφειλέτριας ελέγχονται ως αβάσιμα. 2) Εν όψει των προαναφερομένων, παρέλκει η απάντηση επί του δευτέρου υποερωτήματος, περί της υποχρεώσεως αποδόσεως των καταβληθέντων ποσών και της δυνατότητας συμψηφισμού τους με ατομικές οφειλές της οφειλέτριας εταιρείας.


ΝΣΚ/372/2002

Ταμείο Αρωγής Αστυνομικών. Χρόνος παραγραφής των αξιώσεων του Ταμείου κατά των τυχόν υπαιτίων υπολόγων ελλειμματιών αστυνομικών υπαλλήλων. Έναρξη αυτού. Ενέργειες του Ταμείου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Με βάση τις κείμενες διατάξεις το ΤΑΑΣ δεν νομιμοποιείται να στραφεί ευθέως κατά των τυχόν ελλειμματιών, διαχειριστών του ενσήμου της ΕΑ αστυνομικών υπαλλήλων, διότι οι εισπράξεις του ενσήμου αυτού, που ως κοινωνικός πόρος αποτελεί περιουσία του ΤΑΑΣ, κατά πλάσμα δικαίου ανήκουν στο Δημόσιο και επομένως, οι διαχειριστές αυτού δεν ευθύνονται έναντι του Ταμείου, θεωρούμενοι εκ του νόμου δημόσιοι υπόλογοι. Ως εκ τούτου, δεν τίθεται θέμα παραγραφής, διακοπής ή αναστολής αυτής. Ευθύνη για την απόδοση των εισπραχθέντων ποσών έχει η ΕΑ. Η αρμοδιότητα ελέγχου και καταλογισμού των δημοσίων υπολόγων ανήκει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, παραλλήλως με την θεσπιζόμενη από τον Νόμο διοικητική διαδικασία καταλογισμού των ελλειμμάτων για την διασφάλιση των δικαιωμάτων του Δημοσίου. Το ΤΑΑΣ πρέπει να αξιώσει από το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως την έκδοση καταλογιστικών πράξεων για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων της ΕΑ, η οποία είναι αρμόδια για την απόδοση των χρημάτων από τη διακίνηση του ενσήμου, στο Ταμείο. Η παραγραφή είναι 5ετής και διακόπτεται με την υποβολή αιτήσεως εκ μέρους του ΤΑΑΣ προς το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως για την καταβολή σ αυτό των οφειλομένων.


Α.Π./566/1980

ΑΔΙΚΟΠΡΑΞΙΑ-ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ (...)Επειδή, τά έν τώ τετάρτω λόγω τού αναιρετηρίου διαλαμβανόμενα ώς προβληθέντα καί ενώπιον τού Εφετείου περιστατικά, καθ' ά ο αναιρεσείων προσέφερε τάς επιστημονικάς του υπηρεσίας παρά τώ εναγομένω Νοσηλευτικώ Ιδρύματι επί 25ετίαν όλην ώς υπάλληλός του, επιστημονικός διευθυντής καί μοναδικός εκτελεστής τού αναισθησιολογικού του Τμήματος έν τή υπηρεσία τού οποίου εκλονίσθη η υγεία του καί έξ ού απεχώρησε συνταξιοδοτηθείς ώς καρδιοπαθής, ώς έκ τής ανθυγιεινής εργασίας του ώς αναισθησιολόγου, ότι ούτος, υπό υπηρεσιακήν πάντοτε εξάρτησιν έκ τούτου τελών, δι' επανειλημμένων φορτικών πρός αυτό αιτήσεών του ητήσατο τήν απόδοσιν τών διά λογαριασμόν του εισπραχθέντων κατά τό κρίσιμον διάστημα χρηματικών ποσών της ιδιαιτέρας του αμοιβής, ων τήν καταβολήν υπέσχετο έν τώ μεταξύ είς τούτον, δέν καθιστώσιν καί αληθή υποτιθέμενα, καταχρηστικήν έν τή εννοία τού άρθρ. 281 Α.Κ. τήν προβολήν υπό τού εναγομένου αναιρεσιβλήτου τής ενστάσεως περί παραγραφής τής έκ τής αδικοπραξίας ώς άνω αξιώσεως τού ενάγοντος αναιρεσείοντος καί επομένως τό δικάσαν Εφετείον, απορρίψαν ώς αβάσιμον νόμω τήν σχετικήν αντένστασιν τού ενάγοντος αναιρεσείοντος έκ τού άρθρ. 281 Α.Κ., θεμελιουμένην καί επί τού, αποκρουσθέντος ώς αναληθούς, περιστατικού, στηρίζοντος τήν επικουρικήν αξίωσιν τούτου έκ τού αδικαιολογήτου πλουτισμού, της εισπράξεως δηλονότι υπό τού εναγομένου παρά τών είς τό Νοσοκομείον του νοσηλευθέντων ιδίαις δαπάναις ασθενών, κατά τό κρίσιμον διάστημα, τών σχετικών, συνιστώντων τήν ιδιαιτέραν αμοιβήν τού ενάγοντος, ποσών, ουδόλως παρεβίασεν ευθέως ή έκ πλαγίου, τήν προμνησθέισαν διάταξιν τού άρθρου 281 Α.Κ. καί ο περί τού εναντίου σχετικός τέταρτος λόγος αναιρέσεως είναι απορριπτέος ώς αβάσιμος, καθ' ο δέ μέτρον δι' αυτού προβάλλεται η αιτίασις περί μή λήψεως υπ' όψιν υπό τού Εφετείου απάντων τών ανωτέρω περιστατικών, ούτος απορριπτέος είναι ώς αλυσιτελής.