×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/146/2024

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4738/2020/Α.195

Ερωτάται εάν: α) Φυσικό πρόσωπο, που λόγω της ιδιότητάς του ως νόμιμου εκπροσώπου ή διοικούντος πτωχεύσαντος νομικού προσώπου έχει εκ του νόμου αλληλέγγυα ευθύνη για οφειλές του νομικού προσώπου προς το Δημόσιο οι οποίες υπόκεινται κατ’ άρθρο 195 του ν.4738/2020 σε απαλλαγή, αποβιώσει πριν την επέλευση της απαλλαγής, η απαλλαγή επέρχεται και υπέρ των κληρονόμων του. β) Σε περίπτωση καταφατικής απάντησης, ο έχων έννομο συμφέρον πιστωτής, στην προκειμένη περίπτωση το Δημόσιο, δύναται να ασκήσει τα ένδικα βοηθήματα της προσφυγής και της αίτησης ανάκλησης σε βάρος των κληρονόμων του αποβιώσαντος κατ’ επίκληση νόμιμων λόγων που αφορούν τον αποβιώσαντα ή στερείται σχετικής έννομης προστασίας. (...) α) Εάν φυσικό πρόσωπο, το οποίο λόγω της ιδιότητάς του ως νόμιμου εκπροσώπου ή διοικούντος νομικό πρόσωπο που πτώχευσε, ευθύνεται για οφειλές του νομικού προσώπου προς το Δημόσιο, αποβιώσει πριν την, κατά το άρθρο 195 του ν.4738/2020, επέλευση της απαλλαγής, η απαλλαγή αυτή επέρχεται υπέρ των κληρονόμων του. β) Ο έχων έννομο συμφέρον πιστωτής, στην προκειμένη περίπτωση το Δημόσιο, δύναται , κατ' αρχήν, να ασκήσει τα ένδικα βοηθήματα της προσφυγής και της αίτησης ανάκλησης σε βάρος των κληρονόμων του αποβιώσαντος κατ’ επίκληση νόμιμων λόγων που αφορούν τον αποβιώσαντα, πλην όμως στην προκειμένη περίπτωση το Δημόσιο δεν δύναται να ασκήσει προσφυγή κατά της απαλλαγής, καθόσον η αποσβεστική προθεσμία για την άσκησή της έληξε στις 31.12.2021. Τούτου παρέπεται ότι, το Δημόσιο δεν δύναται να ασκήσει αίτηση ανάκλησης της απαλλαγής, αφού η άσκησή της προϋποθέτει την έκδοση δικαστικής απόφασης επί ασκηθείσας προσφυγής.

Γίνεται αποδεκτή 23/1/2025


ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/291/2011

Επιβολή ή μη προστίμων Κ.Β.Σ. σε βάρος κληρονόμων αποβιώσαντα υποχρέου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δεν επιβάλλονται νομίμως πρόστιμα του Κ.Β.Σ. (κατ’ άρθρο 5 του Ν 2523/1997) το πρώτον, σε βάρος των κληρονόμων του αποβιώσαντος φυσικού προσώπου, λόγω εκδόσεως ή λήψεως εικονικών ή πλαστών φορολογικών στοιχείων. (ομοφ.)


ΝΣΚ/308/2016

Κληρονομητό οφειλών προς ΟΤΑ από πρόστιμα Κ.Ο.Κ. – Νομοθετικό πλαίσιο επιβολής και είσπραξης των προστίμων που προβλέπονται για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ο θάνατος φυσικού προσώπου-παραβάτη του Κ.Ο.Κ., μετά την έκδοση σχετικής πράξεως βεβαιώσεως παραβάσεως στο όνομά του αλλά πριν την επίδοσή της σ’ αυτόν, δεν επιδρά επί του κύρους της πράξεως, ώστε επιτρεπτά η εν λόγω πράξη επιδίδεται στους κληρονόμους του παραβάτη. Σε περίπτωση θανάτου φυσικού προσώπου-παραβάτη του Κ.Ο.Κ. μετά την έκδοση και επίδοση σ’ αυτόν σχετικής πράξεως βεβαιώσεως παραβάσεως, αλλά πριν τη διενέργεια της ταμειακής βεβαιώσεως της οφειλής από το πρόστιμο του Κ.Ο.Κ., η ταμειακή βεβαίωση της οφειλής διενεργείται επ’ ονόματι των κληρονόμων του θανόντος, μετά τον επιμερισμό της κατά τα προβλεπόμενα στο κληρονομικό δίκαιο. Ο θάνατος φυσικού προσώπου-παραβάτη του Κ.Ο.Κ., μετά τη διενέργεια από το δικαιούχο Δήμο της ταμειακής βεβαιώσεως της οφειλής στο όνομά του, δεν θίγει το κύρος της βεβαιώσεως και, επομένως, δεν απαιτείται νέα ταμειακή βεβαίωση στο όνομα των κληρονόμων του, προκειμένου να διενεργηθεί σε βάρος τους διοικητική εκτέλεση. Εφόσον κάποιο πρόσωπο αποβιώσει μετά την έκδοση αποφάσεως ποινικού δικαστηρίου, με την οποία του επιβλήθηκε χρηματική ποινή, λόγω διαπράξεως παραβάσεως, η οποία χαρακτηρίζεται από τον Κ.Ο.Κ. ως ποινικό αδίκημα, η ποινή αυτή διαγράφεται.


ΝΣΚ/123/2024

Ερωτάται εάν τα διοικητικά πρόστιμα του ν. 2969/2001 (Α΄281): 1) Έχουν χαρακτήρα αποκαταστατικό ή κυρωτικό και 2) Είναι κληρονομητέα και σε καταφατική περίπτωση: α) είναι κληρονομητέα εάν ο παραβάτης αποβιώσει πριν την κοινοποίηση του πρωτοκόλλου παράβασης, β) εάν ο παραβάτης αποβιώσει μετά την κοινοποίηση πρωτοκόλλου παράβασης, αλλά πριν την κλήση σε απολογία, γ) εάν ο παραβάτης αποβιώσει μετά την κλήση σε απολογία, αλλά πριν την σύνταξη και κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου, δ) εάν ο παραβάτης αποβιώσει μετά την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου αλλά πριν την βεβαίωση του προστίμου και ε) εάν ο παραβάτης αποβιώσει μετά την βεβαίωση του προστίμου στην αρμόδια εφορία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή

1) Τα πρόστιμα του άρθρου 11 ν. 2969/2001 έχουν κυρωτικό χαρακτήρα (ομόφωνα). 2) Σε περίπτωση που επισυμβεί θάνατος φυσικού προσώπου – παραβάτη των διατάξεων του άρθρου 11 ν. 2969/2001 είτε, α) πριν την κοινοποίηση του πρωτοκόλλου παράβασης, ή β) μετά την κοινοποίηση του πρωτοκόλλου παράβασης αλλά πριν την κλήση σε απολογία ή γ) μετά την κλήση σε απολογία, αλλά πριν την σύνταξη και κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου, δεν είναι επιτρεπτή η έκδοση πράξης επιβολής προστίμου σε βάρος των τυχόν κληρονόμων του. Σε περίπτωση που εκδοθεί τέτοια πράξη βεβαίωσης παράβασης, αυτή τυγχάνει άκυρη καθόσον βαρύνει πρόσωπα που δεν έχουν την ιδιότητα του παθητικού υποκειμένου του σχετικού προστίμου, συνακόλουθα δε, δεν υφίσταται νόμιμο έρεισμα και για την στενή εννοία ταμειακή βεβαίωση της οφειλής, ενώ τυχόν γενόμενη δεν είναι νόμιμη και θα πρέπει να διαγραφεί (ομόφωνα). 3) Σε περίπτωση, όμως, που επισυμβεί θάνατος φυσικού προσώπου – παραβάτη των διατάξεων του άρθρου 11 ν. 2969/2001 είτε, α) μετά την έκδοση και κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου, αλλά πριν την εν στενή εννοία βεβαίωση του προστίμου ή β) μετά την εν στενή εννοία βεβαίωση του προστίμου, οι κληρονόμοι ευθύνονται για την χρηματική αυτή οφειλή από το εν λόγω πρόστιμο, ανάλογα με την κληρονομική μερίδα τους, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο κληρονομικό δίκαιο (ομόφωνα).


ΔΕΔ/Θεσ/634/2025

Η απόφαση 634/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει ως απαράδεκτη την ενδικοφανή προσφυγή δύο προσφευγουσών κατά πινάκων χρεών και αναγκαστικών κατασχέσεων της ΔΟΥ Κατερίνης, ύψους 814,74€ και 3.349,61€ αντίστοιχα. Οι προσφεύγουσες υποστήριζαν ότι τα χρέη αφορούσαν αποβιώσαντα από το 2015 και ότι ήταν είτε μεταγενέστερα του θανάτου του (και επομένως επιβλήθηκαν κατά ανύπαρκτου προσώπου) είτε είχαν παραγραφεί. Η ΔΕΔ διαπίστωσε ότι οι ίδιες προσφεύγουσες είχαν ήδη ασκήσει προγενέστερη ενδικοφανή προσφυγή κατά των ίδιων πράξεων (επί της οποίας εκδόθηκε η απόφαση 629/2025). Κατά συνέπεια, βάσει του κανόνα της απαγόρευσης άσκησης δεύτερης ενδικοφανούς προσφυγής, η παρούσα κρίθηκε απαράδεκτη και απορρίφθηκε.


ΝΣΚ/120/2002

Αξιωματικοί αποστρατευόμενοι πριν το πέρας χρόνου υποχρεωτικής παραμονής τους στο στράτευμα. Τρόπος καταβολής της σε βάρος τους καταλογιζομένης αποζημιώσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Μεταξύ των χρεών προς το Δημόσιο συγκαταλέγεται και η καταλογιζομένη σε βάρος αξιωματικού αποζημίωση λόγω αποστρατείας του συνεπεία πειθαρχικών παραπτωμάτων πριν από το πέρας του χρόνου που ήταν υποχρεωμένος να παραμείνει στο στράτευμα. Ο έχων το δικαίωμα του καταλογισμού δύναται να ορίσει η καταβολή του σχετικού χρέους να γίνει σε δόσεις, χωρίς τούτο να αντίκειται στο άρθρο 3 του ΝΔ 356/1974 (ΚΕΔΕ).


ΝΣΚ/122/2002

Απαλλαγή της ΕΘΕΛ ΑΕ, ως θυγατρικής εταιρείας του ΟΑΣΑ, από τον φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 23 περ.ια του Ν 2459/1997.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή 
Δεν θεμελιώνεται, κατά νόμο (άρθρο 23 περ.ια του Ν 2459/1997), λόγος απαλλαγής της ΕΘΕΛ ΑΕ από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ), εφόσον το μετοχικό της κεφάλαιο δεν ανήκει κατά το ήμισυ τουλάχιστον, ευθέως στο Δημόσιο.


ΔΕΔ/Θεσ/1167/2025

Η απόφαση 1167/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει ενδικοφανή προσφυγή που είχε ασκήσει ένας φορολογούμενος κατά αρνητικής απάντησης της Δ.Ο.Υ. σχετικά με αίτημα απαλλαγής από τα Τέλη Κυκλοφορίας του αυτοκινήτου του (1968 κ. εκ.) λόγω αναπηρίας. Ο προσφεύγων ισχυριζόταν ότι η Δ.Ο.Υ. έσφαλε, καθώς βάσει παλαιότερων γνωματεύσεων Α.Σ.Υ.Ε. (και όχι του ΚΕ.ΠΑ.) δικαιούται την προβλεπόμενη απαλλαγή. Ωστόσο, η ΔΕΔ απέρριψε την προσφυγή ως απαράδεκτη (1) διότι υποβλήθηκε εκπρόθεσμα και (2) επειδή τα τέλη κυκλοφορίας (και οι πράξεις που αφορούν αυτά) δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Ν. 5104/2024), συνεπώς η προσβολή της πράξης έπρεπε να γίνει απευθείας στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια.


ΝΣΚ/288/2017

Ταμείο Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ) - Απαλλαγή από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. (Κατάσταση : Αποδεκτή) Το Ταμείο Εθνικού Στόλου απαλλάσσεται από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.), σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ.1 περ. β΄ του ν. 4223/2013, για τα δικαιώματα επί των ακινήτων ιδιοκτησίας του, που ιδιοχρησιμοποιούνται ή παραχωρούνται δωρεάν στο Δημόσιο, θεωρουμένου του Ταμείου ως νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, που εντάσσεται στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης (πλειοψ.).


ΝΣΚ/139/2017

Συμμετοχή του ΕΦΚΑ σε συμφωνία εξυγίανσης οφειλέτη, με οφειλές μόνο προς το Ελληνικό Δημόσιο (Δ.Ο.Υ.) και τον ίδιο τον ΕΦΚΑ.α) Ο ΕΦΚΑ δύναται να συνάπτει συμφωνία εξυγιάνσεως, ως κύριος πιστωτής (ήτοι με ποσοστό άνω του 60%) με οφειλέτη, ο οποίος έχει βεβαιωμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές μόνο προς το Δημόσιο και τον Ε.Φ.Κ.Α. και δεν οφείλει προς ιδιώτες (τραπεζικά ιδρύματα, προμηθευτές, εργαζομένους κ.λπ.). β) Δεν κωλύεται ο ΕΦΚΑ να συναινεί σε συμφωνίες εξυγιάνσεως με οφειλέτες που έχουν κυρίως δημόσιο χρέος (προς Δ.Ο.Υ., Ε.Φ.Κ.Α. κ.λπ.). Για την κατηγορία αυτή των οφειλετών ισχύει ο ν. 4152/2013. γ). Δεν περιλαμβάνεται στις αρμοδιότητες του ΝΣΚ, αλλά απόκειται στην εκτίμηση της Υπηρεσίας, βάσει των συνθηκών της εκάστοτε υποθέσεως, η κρίση για το αν η υπαγωγή του οφειλέτη στη ρύθμιση των ν. 4152/2013 και 4321/2015, συνιστά (ή όχι) καταχρηστική συμπεριφορά του, η οποία θα απέκλειε την υπογραφή της συμφωνίας εξυγιάνσεως εκ μέρους του ΕΦΚΑ και επίσης για το αν η συμφωνία εξυγιάνσεως εμποδίζει την υπαγωγή του οφειλέτη στη ρύθμιση των ν. 4152/2013 και 4321/2015.


ΝΣΚ/428/2009

Απαλλαγή ή μη του Δημοσίου από την καταβολή της δαπάνης εκτίμησης, στις περιπτώσεις που προσφεύγει στο ΣΟΕ για εκτίμηση περιουσιακών στοιχείων εταιρειών, στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων μετέχει ως πλειοψηφών μέτοχος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Το Δημόσιο δεν είναι δύναται νόμιμα να ζητήσει από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών (Σ.Ο.Ε.) την εκτίμηση της αγοραίας αξίας των ακινήτων της εταιρείας Ε… ΑΒΕ, της οποίας τυγχάνει πλειοψηφών μέτοχος, αλλά μόνον των μετοχών αυτής, των οποίων τυγχάνει κύριος, οπότε και σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 39 του Ν 1041/1980 θα απαλλαγεί πλήρως από τη σχετική δαπάνη εκτίμησης. (πλειοψ.)