ΝΣΚ/385/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Απαλλαγή από Φ.Μ.Α.Π. ακινήτου που ανήκει σε αλλοδαπό Δημόσιο και το οποίο χρησιμοποιείτο ως πρεσβευτική κατοικία.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Από τον σκοπό θέσπισης των διατάξεων της διεθνούς συμβάσεως της Βιέννης για τις διπλωματικές σχέσεις, η οποία μετά την κύρωσή της με το ΝΔ 503/1970 αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού Ελληνικού Δικαίου και υπερισχύει κάθε αντιθέτου διατάξεως νόμου και των διατάξεων του Ν 2459/1997 για την επιβολή Φ.Μ.Α.Π. με τις οποίες πάντως στην προκειμένη περίπτωση συμπορεύονται, συνάγεται ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την απαλλαγή από το Φ.Μ.Α.Π. ακινήτου που ανήκει σε αλλοδαπό Δημόσιο είναι η χρησιμοποίηση αυτού για τους σκοπούς της διπλωματικής αποστολής του ξένου κράτους. Σε περίπτωση δε που το εν λόγω ακίνητο παύσει οριστικώς να χρησιμοποιείται για τους σκοπούς της διπλωματικής αποστολής για οποιοδήποτε λόγο, αίρεται και η φορολογική απαλλαγή του αλλοδαπού Δημοσίου, το οποίο οφείλει πλέον να καταβάλλει τον προβλεπόμενο από τις διατάξεις του Ν 2459/1997 φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/146/2011
Απαλλαγή ή μη σωματείων από το Φ.Μ.Α.Π. για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα κτίσματα ακινήτων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Απαλλάσσονται από το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα κτίσματα των ακινήτων τους, κατ άρθρο 23 παρ.1 του Ν 2459/1997, το σύνολο των νομικών προσώπων μη κερδοσκοπικού σκοπού και όχι μόνο τα αμιγώς φιλανθρωπικά ή κοινωφελή. (ομοφ.)
ΝΣΚ/114/2015
Χορήγηση ή μη απαλλαγής από το φόρο μεταβίβασης για την αγορά ακινήτου από αλλοδαπό Δημόσιο, προκειμένου να στεγαστεί Πρεσβεία ή Προξενική Αρχή του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Από τις διατάξεις του άρθρου 23 της Συμβάσεως της Βιέννης για τις διπλωματικές σχέσεις και του άρθρου 32 της Συμβάσεως της Βιέννης για τις προξενικές σχέσεις, προκύπτει σαφώς ότι οι εκεί προβλεπόμενες φορολογικές απαλλαγές χορηγούνται στα κράτη και στα πρόσωπα που ρητώς μνημονεύονται, εφόσον αυτά έχουν ήδη την ιδιότητα του ιδιοκτήτη των κρίσιμων ακινήτων, άρα είναι προφανές ότι οι εν λόγω απαλλαγές δεν καταλαμβάνουν και τον φόρο μεταβίβασης ακινήτου, κατά την αγορά των ακινήτων αυτών από αλλοδαπό Δημόσιο. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/122/2002
Απαλλαγή της ΕΘΕΛ ΑΕ, ως θυγατρικής εταιρείας του ΟΑΣΑ, από τον φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 23 περ.ια του Ν 2459/1997.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Δεν θεμελιώνεται, κατά νόμο (άρθρο 23 περ.ια του Ν 2459/1997), λόγος απαλλαγής της ΕΘΕΛ ΑΕ από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ), εφόσον το μετοχικό της κεφάλαιο δεν ανήκει κατά το ήμισυ τουλάχιστον, ευθέως στο Δημόσιο.
ΝΣΚ/222/2008
Δυνατότητα εκποίησης ή μη ακινήτου του Μ.Τ.Π.Υ., βάσει της διατάξεως του άρθρου 18 παρ.1 του Ν 3044/2002, σε αλλοδαπό Δημόσιο, χωρίς διαγωνισμό, με απόφαση του Διοικητικού του Συμβουλίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (Μ.Τ.Π.Υ.) έχει τη δυνατότητα, με απόφαση του Διοικητικού του Συμβουλίου, να εκποιήσει, βάσει της διατάξεως του άρθρου 18 παρ.1 του Ν 3044/2002, χωρίς διαγωνισμό, το επί της οδού Δορυλαίου οικόπεδο, εκτάσεως 480,66 τ.μ., ιδιοκτησίας του, σε αλλοδαπό Δημόσιο, για την εξυπηρέτηση υπηρεσιών διπλωματικής του αποστολής, με το οποίο έγινε και η πώληση, δυνάμει του υπ’ αριθμ.13737/27-9-2002 συμβολαίου της Συμβολαιογράφου Αθηνών Ν.Γ., του ακινήτου του, επιφάνειας 12.973 τ.μ.
ΝΣΚ/202/2009
Σύμβαση χρηματοδοτικής μίσθωσης – Απαλλαγή μισθωτή από το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας για τα κτίσματα ακινήτων και τα λοιπά συστατικά του εδάφους, τα οποία χρησιμοποιεί για την άσκηση επιχείρησης της περ δ΄ του άρθρου 23 του Ν 2459/1997.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Λόγω της αποκλειομένης διασταλτικής ή αναλογικής εφαρμογής των απαλλακτικών φορολογικών διατάξεων και επί άλλων περιπτώσεων, πέραν των απαλλασσομένων κατηγοριών φορολογουμένων, αφενός, και της μη αποκλειομένης στη συγκεκριμένη περίπτωση από τις συνταγματικές επιταγές περί φορολογικής ισότητας ευχέρειας του φορολογικού νομοθέτη να ρυθμίσει διαφορετικά τις προεκτεθείσες περιτπώσεις, αφετέρου, αποκλείεται η επέκταση της απαλλαγής, που θεσπίζεται με τις διατάξεις του άρθρου 23 του Ν 2459/1997 και στον μισθωτή βάσει χρηματοδοτικής μίσθωσης και επιτρεπτώς ο νομοθέτης δεν θέσπισε τη συγκεκριμένη απαλλαγή υπέρ της κατηγορίας και των κατεχόντων ακίνητα βάσει χρηματοδοτικής μίσθωσης. Εννοείται, ότι, αν ο μισθωτής αυτός αποκτήσει κατά κυριότητα τα επενδυτικά αγαθά, που αφορά η χρηματοδοτική μίσθωση, κάνοντας χρήση του δικαιώματος προαίρεσης, που υπάρχει στη σύμβαση αυτή, θα απαλλαγεί της καταβολής του φόρου για το μέλλον, αλλά βάσει άλλης ιδιότητας, αυτής του ιδιοχρησιμοποιούντος αυτά, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην περίπτωση δ΄ του άρθρου 23 του Ν 2459/1997. (πλειοψ.) Στο πρώτο εδάφιο της περίπτωσης δ΄ του άρθρου 23 του Ν 2459/1997 πρέπει να θεωρηθεί ότι περιλαμβάνεται και ο μισθωτής βάσει χρηματοδοτικής μίσθωσης και να ισχύει και για αυτόν η απαλλαγή, εφόσον βεβαίως και αυτός, όπως και ο κύριος, ιδιοχρησιμοποιεί το ακίνητο που κατέχει βάσει της σχετικής σύμβασης και ασκεί επαγγελματική επιχείρηση, καθώς, όντας και αυτός, όπως ο κύριος, υποκείμενο του Φ.Μ.Α.Π., δεν εξαιρείται ρητώς από την απαλλαγή. (μειοψ.)
ΔΔΘΕΚΑ Γ 1122175 ΕΞ 2023
Παροχή άδειας για την παραλαβή καυσίμων με απαλλαγή από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.), υπό τον όρο της αμοιβαιότητας, για τις ανάγκες των αυτοκινήτων των μελών του διοικητικού και τεχνικού προσωπικού της Διπλωματικής Αποστολής της Σλοβακίας στην Ελλάδα».
20725/Β.979/2011
Καθορισμός διαδικασιών για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 36 του Νόμου 2459/1997.
ΝΣΚ/15/2008
Δικαιούχοι οικονομικής ενίσχυσης σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 36 του Ν 2459/1997.:1) Οι κάθε είδους υπηρεσίες του Δημοσίου, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης (δήμοι, νομαρχίες) και οι ναοί και οι ιερές μονές δεν μπορούν να θεωρηθούν ως δικαιούχοι επιχορήγησης σύμφωνα με τη διάταξη του Ν 2459/1997. 2) Οι δημοτικές ή κοινοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις και οι ανώνυμες εταιρίες Ο.Τ.Α. μπορούν κατ’ αρχήν να θεωρηθούν ως δικαιούχοι επιχορήγησης υπό την προϋπόθεση ότι τα ζημιωθέντα περιουσιακά στοιχεία αυτών είναι από αυτά που περιγράφονται στην παρ.3 του άρθρου 36 του Ν 2459/1997. 3) Οι φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου τα οποία επιδιώκουν κοινωφελείς ή άλλους σκοπούς που ενδιαφέρουν το κοινωνικό σύνολο και δεν επιδιώκουν το κέρδος. Ο μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας των φορέων αυτών πρέπει να προκύπτει τόσον από το Καταστατικό, τον Οργανισμό ή την Πράξη ιδρύσεώς τους, όσον και από την δραστηριότητά των και η επιχορήγηση καλύπτει και στην περίπτωση αυτή ζημιωθείσες κτιριακές εγκαταστάσεις, μηχανικό εξοπλισμό και λοιπά περιουσιακά στοιχεία από αυτά που μνημονεύονται στην παρ.3 της ως άνω διάταξης.
ΝΣΚ/249/2011
Διευρεύνηση της ιδιότητας της εταιρείας «Ε… Α.Β.Ε.» ως δημόσιας επιχείρησης ή μη – Απαλλαγή από υποχρέωση καταβολής ΦΜΑΠ ή μη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η εταιρεία «Ε… Α.Β.Ε.», κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα (δηλ. από το έτος 1997 έως και το 2007), ουδέποτε απέκτησε την ιδιότητα της δημόσιας επιχείρησης και ως εκ τούτου δεν απαλλάσσεται της υποχρέωσης καταβολής του φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας, που προβλεπόταν από τις διατάξεις των άρθρων 21 επόμ. του Ν 2459/1997. (ομοφ.)
116525/2020
Παροχή διευκρινίσεων για την εφαρμογή του άρθρου 36 του ν.2459/1997 ΑΔΑ: 6Θ2ΙΗ-ΛΣΕ