ΝΣΚ/149/2019
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εάν οι Τοπικές Διοικητικές Επιτροπές (ΤΔΕ) του ΕΦΚΑ έχουν αρμοδιότητα να εξετάζουν προσφυγές που αφορούν ακύρωση ή μείωση προσθέτων τελών επί μη καταβληθεισών (ανεξόφλητων) κυρίων εισφορών. (...) Οι Τοπικές Διοικητικές Επιτροπές (ΤΔΕ) του ΕΦΚΑ δεν έχουν αρμοδιότητα να εξετάζουν προσφυγές που αφορούν ακύρωση ή μείωση προσθέτων τελών επί μη καταβληθεισών (ανεξόφλητων) κυρίων εισφορών, τα οποία εισπράττονται κατά το άρθρο 6 του ΚΕΔΕ μετά την ταμειακή βεβαίωση των οφειλών αυτών (ομόφ.).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/77/2014
Συμμετοχή ως μέλους από την τάξη των ασφαλισμένων (εκπρόσωπος ασφαλισμένων) στις Τοπικές Διοικητικές Επιτροπές (ΤΔΕ) των Υποκαταστημάτων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ως αντιπρόσωπος των ασφαλισμένων στις ΤΔΕ μπορεί να ορισθεί ασφαλισμένος, στο πρόσωπο του οποίου συντρέχει ενεργός σχέση εξηρτημένης εργασίας και δεν αρκεί μόνο η ιδιότητα του εμμέσου ασφαλισμένου στο Ίδρυμα ή του Προέδρου του εργατοϋπαλληλικού κέντρου ή του ανέργου εγγεγραμμένου στα μητρώα του ΟΑΕΔ. (ομοφ.)
ΝΣΚ/135/2005
Νομιμότητα ή μη της συμμετοχής ως Προέδρων, στις Τοπικές Διοικητικές Επιτροπές του ΙΚΑ, «εν ενεργεία» δικαστικών λειτουργών. Αντικατάσταση αυτών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά τη γνώμη της πλειοψηφίας, η συμμετοχή «εν ενεργεία» δικαστικών λειτουργών σε συμβούλια ή επιτροπές, μη αμιγώς πειθαρχικού, ελεγκτικού ή δικαιοδοτικού χαρακτήρα, απαγορεύεται από το Σύνταγμα. Ως εκ τούτου, επιβάλλεται η αντικατάστασή τους και από τη θέση των Προέδρων των ΤΔΕ του ΙΚΑ, την οποία κατέχουν, διότι στις Επιτροπές αυτές έχουν ανατεθεί μικτά καθήκοντα (δικαιοδοτικά και γνωμοδοτικά). Κατά την άποψη όμως, της μειοψηφίας, ο ορισμός δικαστού ως Προέδρου ΤΔΕ του ΙΚΑ, είναι συνταγματικά ανεκτός, διότι οι αρμοδιότητες της Επιτροπής αυτής είναι, κατά κύριο λόγο, αποφασιστικού και όχι γνωμοδοτικού χαρακτήρα. Συνεπώς, κατά την πλειοψηφήσασα αυτή γνώμη, η εν λόγω αντικατάσταση θα χωρήσει, κατ’ ελεύθερη επιλογή, εκ των μελών του διδακτικού προσωπικού των διδασκόντων νομικά μαθήματα, στα Πανεπιστήμια, των μελών του κυρίου προσωπικού του ΝΣΚ και των συνταξιούχων δικαστικών, αλλά και εκ των δικηγόρων πενταετούς δικηγορικής υπηρεσίας. Οι τελευταίοι μπορούν να ορισθούν ως Πρόεδροι, μόνο σε όσες εκ των ΤΔΕ των λοιπών -πλην Αθηνών, Πειραιώς και Θεσ/νίκης- Υποκ/των του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, εδρεύουν σε Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, στις οποίες δεν λειτουργεί γραφείο του ΝΣΚ. Στην περίπτωση αυτή, είναι εφικτός ο ορισμός ως Προέδρων, των ως άνω Τοπικών Διοικητικών Επιτροπών του ΙΚΑ, και διοικητικών υπαλλήλων με βαθμό Α΄ του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας ή εποπτευομένου, απ’ αυτό, Οργανισμού, μόνον εάν υπάρχει έλλειψη ή αδυναμία ορισμού ενός εκ των προαναφερομένων κατηγοριών προσώπων, συμπεριλαμβανομένων και των ως άνω δικηγόρων. Αντιθέτως, κατά την άποψη της μειοψηφίας, η ως άνω αντικατάσταση θα γίνει από τα πρόσωπα που αναφέρονται στις διέπουσες το ΙΚΑ, ειδικές διατάξεις.
ΝΣΚ/422/2012
Λήξη θητείας μελών του ΔΣ και των ΤΔΕ του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Ιεραρχία εφαρμογής διατάξεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Στην έννοια των «Επιτροπών των Ασφαλιστικών Οργανισμών» υπάγονται και οι Τοπικές Διοικητικές Επιτροπές του ΙΚΑ. Επομένως το γενόμενο δεκτό από την 134/2011 Γνωμοδότηση του Ε΄ Τμήματος του Ν.Σ.Κ., με βάση την ερμηνεία της ανωτέρω Γνωμοδότησης ότι: «επί του θέματος της λήξεως της θητείας των μελών των Επιτροπών Ασφαλιστικών Οργανισμών αρμοδιότητος Γεν. Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων Υπουργείου Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κατισχύει το άρθρο 13 παρ.5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας», έχει εφαρμογή και επί των Τοπικών Διοικητικών Επιτροπών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δηλαδή επί της λήξης της θητείας των μελών της ΤΔΕ έχει ευθέως εφαρμογή το άρθρο 13 παρ.5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας. 2) Προκειμένου για το Διοικητικό Συμβούλιο του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ τούτο δεν υπάγεται στην έννοια των «Τακτικών Επιτροπών» του Ιδρύματος, όπως αυτές καθορίζονται στην ΚΥΑ 3187/1985 των Υπουργών Προεδρίας και Υγείας Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, οπότε επί του θέματος της λήξης της θητείας των μελών του, δεν θα εφαρμοσθούν τα γενόμενα δεκτά από την 134/2011 Γνωμοδότησή του, αλλά ευθέως η διάταξη του άρθρου 77 παρ.7 περ.ζ’ του Ν. 3996/2011, η οποία καθορίζει και την ιεραρχία των διατάξεων σχετικά με το Διοικητικό Συμβούλιο του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δηλαδή προηγείται η εφαρμογή των ρυθμίσεων του άρθρου 77 παρ.7 περ.ζ’ του Ν. 3996/2011, επί του θέματος που αφορά την λήξη της θητείας των μελών του Δ.Σ. του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Εάν στο ως άνω άρθρο δεν προβλέπεται ρύθμιση για το θέμα της λήξης της θητείας των μελών του Δ.Σ. του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, τότε θα πρέπει να αναζητηθεί σχετική ρύθμιση στην κείμενη νομοθεσία περί ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και σε αρνητική περίπτωση, επί του προαναφερθέντος θέματος έχει εφαρμγοή συμπληρωματικά η παρ.5 του άρθρου 13 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Ν. 2690/1999).