ΝΣΚ/15/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αρμόδια εποπτική αρχή για παροχή άδειας, σχετικά με εξάλειψη σημειώσεων από τα βιβλία μεταγραφών των αρμοδίων υποθηκοφυλακείων, για το ότι ακίνητα ασφαλιστικών επιχειρήσεων είναι δεσμευμένα σε ασφαλιστική τοποθέτηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η έγγραφη άδεια της διατάξεως του εδ.γ της παρ.3 του, κατά την αρχική του μορφή, άρθρου 7 του Ν.Δ/τος 400/1970, προκειμένου να εξαλειφθούν από τα βιβλία μεταγραφών των αρμοδίων υποθηκοφυλακείων οι έγγραφες σημειώσεις για την υπό κοινή εκκαθάριση τελούσα, ασφαλιστική εταιρεία «…....ΑΑΕ», περί του ότι συγκεκριμένα ακίνητά της έχουν διατεθεί σε ασφαλιστική τοποθέτηση, θα πρέπει να παρασχεθεί από το Ν.Π.Δ.Δ. της Επιτροπής Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης, δια του διοικητικού συμβουλίου αυτής (βλ. άρθρα 3 παρ.1 εδ.β και 6 παρ.1 εδ.α του Ν 3229/2004).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
61/16/2019
Καθορισμός του τρόπου υποβολής και του περιεχομένου των αιτήσεων για την εγγραφή πράξεων και τη χορήγηση αντιγράφων και πιστοποιητικών από τα τηρούμενα βιβλία στα Κτηματολογικά Γραφεία και στα Υποκαταστήματα του Φορέα "Ελληνικό Κτηματολόγιο"- Ηλεκτρονική τήρηση βιβλίων του συστήματος Μεταγραφών και Υποθηκών- Ψηφιακή εγγραφή αιτήσεων-Ρύθμιση ζητημάτων για την τήρηση έντυπων βιβλίων του συστήματος Μεταγραφών και Υποθηκών.
ΝΣΚ/69/2020
Δυνατότητα αυτοπρόσωπης έρευνας στα βιβλία υποθηκών, μεταγραφών, κατασχέσεων και διεκδικήσεων που τηρούνται στα Υποθηκοφυλακεία μόνο από δικηγόρους ή και από τους ενδιαφερόμενους ιδιώτες, σχετικά με τους τίτλους ιδιοκτησίας τους, από συμβολαιογράφους ή εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους τους και από δικαστικούς επιμελητές, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 11 του Κανονιστικού Διατάγματος της 19/23 Ιουλίου 1941 περί κωδικοποιήσεως εις ενιαίον κείμενον των διατάξεων των Α.Ν. 434/1937, 1933/1939, 2184/1940 και 2532/1940 «περί Οργανισμού των Υποθηκοφυλακείων του Κράτους», σε συνδυασμό με το άρθρο 22 του ν. 2318/1995 «Κώδικας Δικαστικών Επιμελητών».(..)Από το συνδυασμό των διατάξεων του αναβιώσαντος άρθρου 11 του Οργανισμού Υποθηκοφυλακείων, του άρθρου 36 παρ. 2 περ. α’ του Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013 και του άρθρου 22 παρ. 2 του Κώδικα Δικαστικών Επιμελητών (ν. 2318/1955), προκύπτει ότι αυτοπρόσωπη έρευνα στα δημόσια βιβλία που τηρούνται στα Υποθηκοφυλακεία μπορεί να διενεργείται όχι μόνο από δικηγόρους, αλλά και από τους ενδιαφερόμενους πολίτες, αναφορικά με τους τίτλους ιδιοκτησίας τους, από τους συμβολαιογράφους και, όσον αφορά στα Υποθηκοφυλακεία Αθηνών, Πειραιώς και Θεσσαλονίκης, από τους ειδικά εξουσιοδοτημένους προς τούτο υπαλλήλους τους και από τους δικαστικούς επιμελητές, αποκλειστικά προς εξεύρεση περιουσιακών στοιχείων οφειλετών εναντίον των οποίων έχουν εντολή να διενεργήσουν κατάσχεση ή άλλη πράξη εκτελέσεως (ομόφωνα)
ΝΣΚ/519/2011
Δυνατότητα της Δ.Ο.Υ. Φ.Α.Ε.Ε. Αθηνών να συναινέσει στην εξάλειψη υποθηκών που έχει εγγράψει σε δύο ακίνητα της, υπό ασφαλιστική εκκαθάριση, ανώνυμης ασφαλιστικής εταιρείας.(...)Η Δ.Ο.Υ. Φ.Α.Ε.Ε. Αθηνών δεν δύναται να συναινέσει στην εξάλειψη των υποθηκών που έχει εγγράψει σε ακίνητα ασφαλιστικής εταιρείας, της οποίας ανακλήθηκε οριστικά η άδεια σύστασης και λειτουργίας και τέθηκε σε ασφαλιστική εκκαθάριση, καθόσον, κατά το χρόνο εγγραφής των υποθηκών, δεν είχαν τηρηθεί οι προβλεπόμενες από το άρθρο 9 παρ.2 του ν.δ/τος 400/1970 διατυπώσεις δημοσιότητας και δη σημείωση στα οικεία βιβλία του Υποθηκοφυλακείου της υπουργικής απόφασης με την οποία δεσμεύτηκε το σύνολο της περιουσίας της ασφαλιστικής επιχείρησης και χαρακτηρίστηκε ασφαλιστική τοποθέτηση. (ομοφ.)(...)
ΝΣΚ/469/2000
Ασφαλιστικές εταιρείες. Ασφαλιστική εκκαθάριση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από τις διατάξεις των άρθρων 10 και 12α του ν.δ.400/70 συνάγεται ότι μετά του Επικουρικού Κεφαλαίου, ο Υπουργός Ανάπτυξης υποχρεούται στην παροχή εγκρίσεως μεταβιβάσεως του δικαιώματος διοίκησης και διάθεσης των περιουσιακών στοιχείων, που έχουν τεθεί σε ασφαλιστική τοποθέτηση, σε ανώνυμες ασφαλιστικές εταιρείες που έχουν τεθεί σε ασφαλιστική εκκαθάριση.
ΝΣΚ/253/2003
Ασφαλιστική εκκαθάριση. Διαδικασία αποδέσμευσης περιουσιακών στοιχείων του κλάδου αυτοκινήτων ασφαλιστικής εταιρείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με τις διατάξεις των παρ.7 και 8 του άρθρου 10 του ΝΔ 400/1970 -όπως τροποποιήθηκε πρόσφατα και ισχύει με το άρθρο 25 παρ.2 του Ν 2919/2001-, στην περίπτωση που ασφαλιστική εταιρεία έχει τεθεί σε ασφαλιστική εκκαθάριση, το Επικουρικό Κεφάλαιο διοικεί και διαθέτει αυτοδικαίως όλα τα περιουσιακά στοιχεία που έχουν διατεθεί σε ασφαλιστική τοποθέτηση του κλάδου αυτοκινήτων, και ως εκ τούτου δεν είναι αναγκαία η έκδοση απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης για αποδέσμευση περιουσιακών στοιχείων του κλάδου αυτού, πλην, μόνο η έκδοση απλής διαπιστωτικής απόφασης, χάριν της ασφάλειας των συναλλαγών και της προστασίας των τρίτων.
ΝΣΚ/453/2010
Ιδιοκτησιακό καθεστώς έκτασης νήσου Κρήτης – Μοναστηριακή Περιουσία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι εκδιδόμενες δυνάμει των διατάξεων του Π.Δ. από 8-7-1930 (που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση της διατάξεως του άρθρου 24 του Ν 4684/1930, όπως αυτό εν συνεχεία τροποποιήθηκε με τον α.ν. από 24.10/12.11.1935) αποφάσεις περί διαχωρισμού της μοναστηριακής περιουσίας των Ι. Μονών της Κρήτης σε διατηρουμένη και εκποιητέα προς ρευστοποίηση από το Τοπικό Συμβούλιο του Ο.Δ.Μ.Π. συνιστούν τίτλους κυριότητας εκ του νόμου υπέρ του Ο.Δ.Μ.Π., εφ’ όσον τηρηθεί η γι’ αυτές διαγραφόμενη από το νόμο διαδικασία και νομίμως μεταγραφούν στα οικεία βιβλία μεταγραφών. Η ερευνώμενη από την Υπηρεσία 92/1936 απόφαση του Τοπικού Συμβουλίου Ν. Ηρακλείου δεν συνιστά έγκυρο τίτλο κυριότητας εκ του νόμου, δεδομένου ότι ούτε την απαιτούμενη έγκριση του Κεντρικού Εποπτικού Συμβουλίου φέρει ούτε ως τέτοια νομίμως εγκεκριμένη απόφαση έχει μεταγραφεί στα οικεία βιβλία.
ΔΕΔ/Θεσ/976/2025
Η απόφαση 976 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή ανώνυμης βιομηχανικής εταιρίας κατά Οριστικών Πράξεων Διορθωτικού Προσδιορισμού Φόρου Εισοδήματος και Φ.Π.Α. για το φορολογικό έτος 2018. Ο έλεγχος διαπίστωσε ότι η προσφεύγουσα ζήτησε, έλαβε και καταχώρησε στα βιβλία της εικονικά φορολογικά στοιχεία, συνολικής καθαρής αξίας 16.073,60 ΕΥΡΩ, για συναλλαγές προπανίου που ήταν ανύπαρκτες στο σύνολό τους. Η εταιρία ισχυρίστηκε ότι οι συναλλαγές ήταν πραγματικές λόγω των υψηλών αναγκών της σε προπάνιο. Παρόλα αυτά, η απόρριψη βασίζεται σε στοιχεία ελέγχου (σημειώσεις οδηγού, ταχογράφοι) που αποδεικνύουν ότι το βυτιοφόρο όχημα του εκδότη των στοιχείων δεν μετέβη στις εγκαταστάσεις της προσφεύγουσας. Η απόφαση επικυρώνει τις πράξεις καταλογισμού φόρου και προστίμων, διαμορφώνοντας συνολική οφειλή 6.992,02 ΕΥΡΩ για Φόρο Εισοδήματος και 5.786,49 ΕΥΡΩ για Φ.Π.Α.
ΝΣΚ/189/2014
Ακίνητα προερχόμενα από παραίτηση κυριότητας – Αδέσποτα – Έρευνα της πραγματικής και της νομικής τους κατάστασης – Τυχόν αναγκαίες ενέργειες των αρμοδίων υπηρεσιών του Δημοσίου-Κτηματικών Υπηρεσιών προς διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το ακίνητο, από την κυριότητα του οποίου παραιτείται ο κύριος αυτού με σκοπό αυτό να καταστεί αδέσποτο, περιέρχεται στην κυριότητα του Δημοσίου με τη μεταγραφή της μονομερούς δηλώσεως του κυρίου του ακινήτου –η οποία πρέπει να περιαφθεί το τύπο της συμβολαιογραφικής πράξης στο γραφείο μεταγραφών της περιφέρειας του ακινήτου. Την κυριότητα αυτού το Δημόσιο αποκτά πρωτοτύπως και μαζί αποκτά αυτοδικαίως και τη νομή του, ενώ τα περιορισμένα εμπράγματα δικαιώματα (υποθήκη, δουλείες) πάνω σ’ αυτό, εξακολουθούν να υπάρχουν και μετά την παραίτηση και ως εκ τούτου, α) δεν έχει σημασία κατά νόμον, τόσον πριν όσον και μετά τη μεταγραφή, ο έλεγχος της νομικής και πραγματικής κατάστασης του ακινήτου αυτού, β) ως νέος κύριος του ακινήτου, το Δημόσιο, δια των αρμοδίων υπηρεσιών του, θα πρέπει έγκαιρα να λάβει τα κατά νόμον προβλεπόμενα μέτρα για την προστασία των ακινήτων αυτών, ήτοι να προβεί στις δέουσες πράξεις διοικήσεως και διαχειρίσεως των εν λόγω ακινήτων. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/153/2020
Δυνατότητα χορήγησης μόνιμης άδειας διαμονής επενδυτή, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 20 παρ. Β περ. 2 του ν. 4251/2014, όπως ισχύουν, σε πολίτη τρίτης χώρας, που αποκτά ακίνητο στην Ελλάδα μετά από αναγκαστικό πλειστηριασμό, στον οποίο αναδεικνύεται υπερθεματιστής, και την καταβολή του εκπλειστηριάσματος στον επί του πλειστηριασμού υπάλληλο.(...)Μετά τον αναγκαστικό πλειστηριασμό ακινήτου, που βρίσκεται στην Ελλάδα, και την καταβολή από τον υπερθεματιστή, πολίτη τρίτης χώρας, του συνολικού εκπλειστηριάσματος, ελάχιστης αξίας 250.000 ευρώ, στον επί του πλειστηριασμού υπάλληλο, είναι δυνατή η χορήγηση σε αυτόν μόνιμης άδειας διαμονής επενδυτή, κατά τις διατάξεις του άρθρου 20 παρ. Β του ν. 4251/2014, όπως ισχύουν, υπό τους απαράβατους όρους ότι: α) Η καταβολή του εκπλειστηριάσματος στον επί του πλειστηριασμού υπάλληλο έχει συντελεσθεί με έναν από τους τρόπους, που περιοριστικά αναφέρονται στις διατάξεις του άρθρου 20 παρ. Β περ. 2 του ν. 4251/2014, όπως ισχύουν, β) έχει γίνει μεταγραφή της περίληψης της κατακυρωτικής έκθεσης του ακινήτου στα οικεία βιβλία μεταγραφών και γ) ο πλειστηριασμός δεν έχει ακυρωθεί με έναν από τους προβλεπόμενους νόμιμους τρόπους (ομόφωνα).
ΝΣΚ/108/2021
Αν μπορεί να θεωρηθεί επαρκές για την τεκμηρίωση του δικαιώματος εκμετάλλευσης λατομείου σε ιδιωτική έκταση της εκμισθώτριας Ιεράς Μονής Α.Γ.Ε., η συμβολαιογραφική πράξη συναίνεσης που συντάχθηκε σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ.1 του ν. 3800/1957 και προσκομίσθηκε από την ενδιαφερόμενη εταιρεία «Α. Α.Ε.», προκειμένου η αρμόδια Υπηρεσία να προχωρήσει περαιτέρω στην αξιολόγηση και έγκριση της τεχνικής μελέτης εκμετάλλευσης.(...)Η συμβολαιογραφική πράξη συναίνεσης που συντάχθηκε σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 7 παρ.1 του ν. 3800/1957, και έχει νόμιμα μεταγραφεί στα οικεία βιβλία μεταγραφών του τοπικά αρμόδιου Υποθηκοφυλακείου, συνιστά την απαιτούμενη κατά τη διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 44 του ν. 4512/2018 απαιτούμενη τεκμηρίωση για την ύπαρξη του δικαιώματος εκμετάλλευσης του εν λόγω λατομείου στο πρόσωπο της εκμισθώτριας του χώρου Ιεράς Μονής Α.Γ.Ε., προκειμένου η αρμόδια Υπηρεσία να προχωρήσει στην περαιτέρω αξιολόγηση και έγκριση της τεχνικής μελέτης εκμετάλλευσης, δεδομένου ότι ουσιαστικά στοιχεία του τίτλου αυτού κτήσης κυριότητος, όπως είναι το πρόσωπο που προέβη στην πράξη συναίνεσης, δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο ελέγχου από την Υπηρεσία (κατά πλειοψηφία).