ΝΣΚ/15/2014
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ένοπλες Δυνάμεις – Εθελόντριες – Επετηρίδα – Αναδρομική προαγωγή – Συμμόρφωση Διοικήσεως προς ακυρωτική δικαστική απόφαση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προκειμένου να συμμορφωθεί η Διοίκηση με την υπ’ αριθμ. 1321/2013 ανέκκλητη απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, πρέπει να προχωρήσει στην αναδρομική προαγωγή των αναφερομένων στην απόφαση Εθελοντριών του ν. 705/1977, στον βαθμό του Ανθυποσμηναγού αναδρομικά, χωρίς να εφαρμόσει την κριθείσα ως αντισυνταγματική διάταξη της παρ.10 του άρθρου 7 του ν.δ. 445/1974. Συνακόλουθα, και δεδομένου ότι, η αρχαιότητα σε κάθε βαθμό καθορίζεται από τον χρόνο κτήσεως του βαθμού, η εφαρμογή της δικαστικής απόφασης ανατρέπει την αρχαιότητα εντός της αυτής ανεξάρτητης επετηρίδας. Δεν ανατρέπεται όμως η αρχαιότητα σε σχέση με τους προερχόμενους από τις Παραγωγικές Σχολές. Τέλος, το δεδικασμένο που απορρέει από την ως άνω απόφαση δεν επεκτείνεται και σε τρίτα πρόσωπα, καθόσον δεν πληρούνται οι προς τούτο αναγκαίες προϋποθέσεις, ήτοι ταυτότητα προσώπων και ταυτότητα διαφοράς. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/39/2000
Ενοπλες Δυνάμεις. Αξιωματικοί. Βαθμολογία υποχρεωτικών σχολείων. Κρίσεις. Προαγωγές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Α.Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Χ.Φραγκούλης, Νομικός Σύμβουλος Εάν ο αξιωματικός αποφοίτησε από υποχρεωτικό σχολείο με βαθμολογία "Καλώς" δεν μπορεί να κριθεί ή να επανακριθεί ως προακτέος κατ εκλογήν. Το αυτό συμβαίνει όταν ο αξιωματικός έχει αποφοιτήσει από το εν λόγω σχολείο με βαθμό "Μετρίως", δεν μπορεί κατά την επανάκρισή του να κριθεί ευμενέστερα της αρχικής του κρίσεως "Διατηρητέος" δηλ. προακτέος, κατ αρχαιότητα ή κατ εκλογή και τέλος εφ όσον κατά το προϊσχύσαν του ν.2439/96 νομοθετικό καθεστώς η φοίτηση στα σχολεία των αξιωματικών ήταν μεν τυπικό προσόν για την προαγωγή τους όχι όμως και ουσιαστικό, η βαθμολογία αυτή για τους αξιωματικούς που αποφοίτησαν από τα ως άνω σχολεία πριν την έναρξη ισχύος του εν λόγω νόμου δεν μπορεί να συνεκτιμηθεί ως ουσιαστικό προσόν για την προαγωγή τους.
ΝΣΚ/41/2012
Συμμόρφωση Διοικήσεως προς ακυρωτική απόφαση ΣτΕ – Αναδρομική προαγωγή και επαναφορά στην ενεργό υπηρεσία υπαλλήλου του Υπουργείου Εξωτερικών – Συμπλήρωση χρόνου συνταξιοδοτήσεως – Ενέργειες Διοικήσεως ως προς τη λύση της υπαλληλικής σχέσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η επιδοθείσα την 23-12-2012 δήλωση παραιτήσεως προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους υπαλλήλου του διπλωματικού κλάδου του Υπουργείου Εξωτερικών, συνταξιοδοτηθέντος κατ’ άρθρο 80 παρ. 5 του Ν. 2594/1998, στο βαθμό του Συμβούλου Πρεσβείας Α΄, ο οποίος προήχθη αναδρομικά στο βαθμό του Πληρεξουσίου Υπουργού Β΄ και επαναφέρθηκε στην ενεργό υπηρεσία σε συμμόρφωση προς την υπ’ αριθμ. 858/2011 απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας, δεν παράγει έννομες συνέπειες. Περαιτέρω, η Διοίκηση οφείλει να ανακαλέσει την πράξη επαναφοράς του υπαλλήλου στην ενεργό υπηρεσία και να εκδώσει πράξη στην οποία θα αναφέρεται ότι ο ανωτέρω θεωρείται υπάλληλος μέχρι τη συμπλήρωση τριακονταπενταετούς πραγματικής και συντάξιμης δημόσιας υπηρεσίας, δηλαδή μέχρι την 27-7-2011. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/17/2021
Αναδρομική συμμόρφωση της Διοίκησης σε ακυρωτική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία ακυρώθηκε παράλειψη προαγωγής υπαλλήλου του διπλωματικού κλάδου του Υπουργείου Εξωτερικών. Χρονικό σημείο αναδρομής.(...)Η Διοίκηση, στο πλαίσιο της πλήρους συμμόρφωσής της με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την οποία ακυρώθηκε παράλειψη προαγωγής υπαλλήλου του διπλωματικού κλάδου, και σε εφαρμογή των αρχών του κράτους δικαίου, της αξιοκρατίας, της σταδιοδρομίας, της χρηστής διοίκησης και της νομιμότητας της διοικητικής δράσης, θα πρέπει να επιληφθεί εκ νέου της υπόθεσης-προαγωγής της ανωτέρω υπαλλήλου, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις περί προαγωγής των υπαλλήλων του διπλωματικού κλάδου, δεσμευόμενη από τις κρίσεις της προαναφερόμενης απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Σε περίπτωση δε που γνωμοδοτήσει υπέρ της προαγωγής της ανωτέρω, η προαγωγή της θα ανατρέξει στην ημερομηνία δημοσίευσης του προεδρικού διατάγματος, με το οποίο είχαν προαχθεί στον ίδιο βαθμό οι λοιποί ομοιόβαθμοί της διπλωματικοί υπάλληλοι, κατά παράλειψη της ιδίας, με όλες τις εντεύθεν συνέπειες (ομόφωνα).
ΝΣΚ/319/2011
Προαγωγές υπαλλήλων κατ’ εκλογήν – Κρίσεις – Αναβολή ή μη κρίσης πειθαρχικώς διωκόμενου υπαλλήλου – Αναδρομική προαγωγή ή μη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Το Ανώτατο Υπηρεσιακό Συμβούλιο (Α.Υ.Σ.) έχει τη δυνατότητα, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 92 του Υ.Κ. να αναβάλει, με αιτιολογημένη απόφασή του, την κρίση του πειθαρχικώς διωκόμενου υπαλλήλου. Στην περίπτωση αυτή θα κρίνει τους λοιπούς υπαλλήλους, που πληρούν τα τυπικά προσόντα προαγωγής στο βαθμό του ΠΥΒ΄, για την πλήρωση όλων των κενών οργανικών θέσεων που καθορίζονται με το ερώτημα του Υπουργού. (ομοφ.) β) Εφόσον η κατηγορία αποδειχθεί αβάσιμη και ο τελεσίδικα απαλλαγείς υπάλληλος κριθεί σε μεταγενέστερο υπηρεσιακό συμβούλιο προακτέος, θα προαχθεί αναδρομικά, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 92 παρ. 3 του Υ.Κ., από το χρόνο που προήχθησαν οι λοιποί συνάδελφοί του. (ομοφ.) γ) Η υποβολή του ερωτήματος του Υπουργού και συνεπώς η νέα κρίση του τελεσίδικα απαλλαγέντος της κατηγορίας υπαλλήλου παρεμποδίζεται έως τη δημιουργία κενής οργανικής θέσης στο βαθμό του ΠΥΒ΄, που κρίνεται αναγκαίο να πληρωθεί. (ομοφ.)
ΝΣΚ/233/2018
Ζητήματα που αφορούν την κατάταξη και προαγωγή Αξιωματικού Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.), ειδικότητας Υγειονομικού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σχετικά με την Αξιωματικό Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., η οποία κατατάχθηκε απευθείας στο Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή ως Ανθυποπλοίαρχος Λ.Σ. ειδικότητας Υγειονομικού, σε συμμόρφωση με ακυρωτική απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Πειραιώς, με το σχετικό π.δ/γμα, με το οποίο ορίσθηκε ως ημερομηνία κατάταξής της στο πλαίσιο διοικητικής της αποκατάστασης, η 19-05-2009, θα πρέπει να διενεργηθεί έκτακτη κρίση αυτής για το έτος 2013, από το αρμόδιο Συμβούλιο Κρίσεων Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ώστε να υπάρξει πλήρης αποκατάστασή της και, εφόσον κριθεί ως προακτέα στον κατεχόμενο βαθμό, να προαχθεί στον επόμενο βαθμό του Υποπλοιάρχου Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Υγειονομικού, με την προαγωγή της αυτή λογιζόμενη από την ημερομηνία προαγωγής των τότε Ανθυποπλοιάρχων Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και νυν Υποπλοιάρχων Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. της αυτής ειδικότητας και τάξεως και να ενταχθεί στην επετηρίδα των Αξιωματικών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Υγειονομικών, βάσει του τελικού πίνακα βαθμολογίας που συγκέντρωσε η εν λόγω Αξιωματικός Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. (ΥΙ) με το πέρας της εκπαίδευσής της. (ομόφ.)
ΝΣΚ/232/2002
Δυνατότητα ή μη, μετά την ισχύ της διατάξεως του άρθρου 3 παρ.6 του Ν 2575/98, αναδρομικής προαγωγής Αξ/κών ΛΣ, προερχομένων εξ υπαξιωματικών, δια προσμετρήσεως και των ετών υπηρεσίας τους ως λιμενοφυλάκων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προκειμένου περί αξιωματικών ΛΣ προερχομένων εξ ανθυπασπιστών ή υπαξιωματικών, η προσμέτρηση και του πέραν των 13 ετών διανυθέντος χρόνου υπηρεσίας αυτών, ως ναυτών λιμενικών, λιμενοφυλάκων, στον χρόνο υπηρεσίας τους ως αξιωματικών για την προαγωγή σε ανώτερο βαθμό, τελεί, πλέον, από την 4-2-1998, αφ ότου ίσχυσε η διάταξη του άρθρου 3 παρ.6 Ν 2575/1998, αλλά και μετά την διάταξη του άρθρου 11 παρ.3 του Ν 2935/2001, υπό την προϋπόθεση της μη διαταράξεως της σειράς αρχαιότητος μεταξύ των αξιωματικών του ΛΣ. Η διάταξη, όμως, αυτή, μη έχουσα αναδρομική ισχύ δεν θίγει το νομοθετικό καθεστώς, που ίσχυε τον χρόνο, κατά τον οποίο οι αξιωματικοί είχαν τα προσόντα να κριθούν για προαγωγή και επομένως η Διοίκηση θα έπρεπε να προβεί σε κρίση των εν λόγω αξιωματικών με βάση το νομοθετικό καθεστώς του Ν 2329/1995, που ίσχυε κατά τον χρόνο συμπληρώσεως των τυπικών προσόντων προαγωγής τούτων.
ΝΣΚ/200/2019
Έκταση συμμόρφωσης της Διοίκησης σε ακυρωτικές αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, με τις οποίες ακυρώθηκαν παραλείψεις προαγωγών υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Διοίκηση υποχρεούται στο πλαίσιο της συμμόρφωσης προς τις ακυρωτικές αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, με τις οποίες ακυρώθηκαν παραλείψεις προαγωγής υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών, εκτός από την αναδρομική προαγωγή τους, να καταβάλει στους υπαλλήλους αυτούς και τις μισθολογικές διαφορές των αποδοχών του αναδρομικού διαστήματος. Η παραγραφή της αξίωσης αυτής είναι διετής και αρχίζει από την έκδοση της αποκαταστατικής πράξης της Διοίκησης, η οποία εκδίδεται σε συμμόρφωση προς την ακυρωτική απόφαση (πλειοψ.).
ΝΣΚ/130/2021
α) Εάν η προαγωγή των Πλωταρχών Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής (ΛΣ-ΕΛΑΚΤ) 31ης σειράς Σχολής Δοκίμων Υπαξιωματικών Λιμενικού Σώματος (μη πτυχιούχων), που προήχθησαν στο βαθμό αυτό με τη διάταξη της παραγράφου 7 του άρθρου 55 του π.δ. 81/2012, θα γίνει σύμφωνα με τη ρύθμιση της διάταξης του άρθρου 8 παρ.2 του ίδιου προεδρικού διατάγματος, ή με τη διάταξη της παραγράφου 1 του ίδιου άρθρου (αρχικό ερώτημα) και β) (i) αν τα διαλαμβανόμενα στο σκεπτικό (σκέψη 4) της απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά με αριθμό 68/2021 τυγχάνουν εφαρμογής και για την προαγωγή στον επόμενο βαθμό των 52 στελεχών ΛΣ-ΕΛΑΚΤ που αναφέρονται στην εκκρεμή αίτηση, αποφοίτων της 31ης σειράς Δοκίμων Υπαξιωματικών Λιμενικού Σώματος, οι οποίοι δεν έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις, ii) αν οι διατάξεις του άρθρου 8 (παρ. 2) του π.δ. 81/2012 συνδυάζονται με τη διάταξη του άρθρου 55 (παρ. 7) του ίδιου προεδρικού διατάγματος και iii) αν η Υπηρεσία δύναται να προβεί στις απαραίτητες διοικητικές πράξεις κρίσης για το έτος 2020 με βάση την ως άνω απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά εφαρμόζοντάς την και για άλλα δύο εν ενεργεία στελέχη που δεν προσέφυγαν δικαστικά, αλλά τελούν σε όμοιες συνθήκες με τους νικήσαντες διαδίκους (συμπληρωματικό ερώτημα).(...)Σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο, η προαγωγή των 52 αιτούντων που είχαν προαχθεί κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 55 (παρ. 7) του π.δ. 81/2012, χωρεί σε εφαρμογή μόνο της διάταξης του άρθρου 8 παρ. 2 του ίδιου προεδρικού διατάγματος (ομόφωνα).
ΝΣΚ/26/2023
Ερωτάται εάν η τροποποίηση της ημερομηνίας αποφοίτησης από τη Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών Σωμάτων (Σ.Σ.Α.Σ.) σε χρόνο προγενέστερο από τον πραγματικό και η αναδρομική ονομασία σε αξιωματικό, εντάσσεται στην υποχρέωση συμμόρφωσης της Διοίκησης σε δικαστική απόφαση που ακύρωσε την παράλειψη της Διοίκησης να θεωρήσει εισακτέο τον ενδιαφερόμενο. Ως εκ τούτου εάν η Διοίκηση οφείλει να τροποποιήσει την ημερομηνία αποφοίτησης από τη Σ.Σ.Α.Σ. και να ονομάσει αναδρομικά αξιωματικούς, μέσω της τροποποίησης των πινάκων αποφοιτησάντων, γεγονός που θα οδηγήσει στην τροποποίηση της επετηρίδας και στην αλλαγή της αρχαιότητας των αξιωματικών. Εάν για την αναδρομική ονομασία λαμβάνεται υπόψη το αντικειμενικό γεγονός των χαμένων εξεταστικών περιόδων λόγω της καθυστερημένης εισαγωγής. Εάν το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους στερείται γνωμοδοτικής αρμοδιότητας, όταν η απάντηση επί του ερωτήματος προϋποθέτει κρίση επί της βασιμότητας (νόμω και ουσία) αιτήσεως θεραπείας.(...)Η τροποποίηση της ημερομηνίας αποφοίτησης από τη Σ.Σ.Α.Σ. σε χρόνο προγενέστερο από τον πραγματικό και η αναδρομική ονομασία σε αξιωματικό εμπίπτει, κατ’ αρχάς, στο πλαίσιο συμμόρφωσης της Διοίκησης σε ακυρωτική δικαστική απόφαση που αφορά τη μη κατάταξη υποψήφιου στη Σχολή. Η συμμόρφωση όμως αυτή λαμβάνει χώρα μόνο εφόσον: 1) εξαιτίας της παράνομης παράλειψης της Διοίκησης να κατατάξει υποψήφιο στη Σχολή, ο τελευταίος υφίσταται πραγματική βλάβη, ως τέτοιας νοουμένης της απώλειας εξεταστικών περιόδων της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης και 2) υλοποιείται εντός ευλόγου χρόνου από την έκδοση της δικαστικής απόφασης, προκειμένου η συμμόρφωση να μην αντιστρατεύεται την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των διοικουμένων και να μην διαταράσσει την ομαλή λειτουργία του στρατεύματος. Κρίσιμο στοιχείο για τον καθορισμό του χρόνου αποφοίτησης και άρα αναδρομικής ονομασίας, αποτελεί ο αριθμός των εξεταστικών περιόδων που απώλεσε ο δικαιούμενος διοικητικής αποκατάστασης από υπαιτιότητα της διοίκησης. Με βάση τα παραπάνω, αμφότερα τα αιτήματα τόσο του Σ.Λ. όσο και του Β.Μ για αναδρομική ονομασία πρέπει να απορριφθούν, το πρώτο λόγω παρόδου ευλόγου χρόνου από την έκδοση της ακυρωτικής απόφασης, στο περιεχόμενο της οποίας καλείται να συμμορφωθεί η διοίκηση με την τροποποίηση της ημερομηνίας αποφοίτησης από τη Σ.Σ.Α.Σ. αλλά και ελλείψει βλάβης ως προς την ονομασία από την παράνομη παράλειψη της διοίκησης, και το δεύτερο λόγω παρόδου ευλόγου χρόνου από την έκδοση της ακυρωτικής απόφασης. Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους στερείται γνωμοδοτικής αρμοδιότητας όταν η απάντηση επί του ερωτήματος προϋποθέτει κρίση επί της βασιμότητας (νόμω και ουσία) υποβληθείσας αιτήσεως θεραπείας (ομόφωνα).
ΝΣΚ/207/2010
Εφαρμογή των διατάξεων περί παραγραφής απαιτήσεων υπαλλήλου του Διπλωματικού κλάδου του Υπουργείου Εξωτερικών, επί αναδρομικής προαγωγής του.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Α) Οι προβαλλόμενες απαιτήσεις του αιτούντος για την καταβολή της διαφοράς που προκύπτει, μετά την αναδρομική προαγωγή του από το βαθμό του Συμβούλου Πρεσβείας Α΄ στο βαθμό του Πληρεξουσίου Υπουργού Β΄ του Διπλωματικού κλάδου του Υπουργείου Εξωτερικών, σε σχέση με τις ημερήσιες αποζημιώσεις των υπηρεσιακών μετακινήσεων που πραγματοποίησε, κατά το χρονικό διάστημα 2001-2004, δεν αφορούν σε παροχές, τις οποίες με πιθανότητα, κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων ή τις ειδικές περιστάσεις, θα αποκόμιζε, εάν δεν είχε μεσολαβήσει η παράνομη παράλειψη προαγωγής του. Συνεπώς, οι εν λόγω απαιτήσεις δεν συνιστούν ζημία, που θα πρέπει να αποκατασταθεί, στα πλαίσια της προβλεπόμενης από τις διατάξεις των άρθρων 105 και 106 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα αποζημίωσης και ως εκ τούτου, είναι νόμω αβάσιμες. Β) Η απαίτηση του αιτούντος, που αφορά στην καταβολή της διαφοράς στο ποσό των εξόδων πρώτης εγκατάστασης, κατά την μετάθεσή του από το Γενικό Προξενείο Αγίας Πετρούπολης στην Κεντρική Υπηρεσία, το έτος 2001, συνιστά ζημία, που θα πρέπει να αποκατασταθεί, στα πλαίσια της προβλεπόμενης από τις διατάξεις των άρθρων 105 και 106 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα αποζημίωσης και, ως εκ τούτου, είναι νόμω βάσιμη, αφού η μετάθεση αυτή θα μπορούσε να λάβει χώρα με πιθανότητα, κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων, ακόμη και εάν ο αιτών έφερε τότε τον βαθμό του Πληρεξουσίου Υπουργού Β΄, που του χορηγήθηκε, βάσει της ως άνω αναδρομικής του προαγωγής. Γ) Οι ανωτέρω αξιώσεις του αιτούντος δεν έχουν υποπέσει στη διετή παραγραφή της παρ.3 του άρθρου 90 του Ν 2362/1995, λόγω διακοπής αυτής, με τις ασκηθείσες αιτήσεις ακυρώσεως κατά της παράλειψης προαγωγής του.