×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/152/2003

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Παραμονή αλλοδαπών στην Ελλάδα για ανθρωπιστικούς λόγους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Άδεια παραμονής για ανθρωπιστικούς λόγους χορηγείται μόνο σε όσους αλλοδαπούς βρίσκονται νόμιμα στην χώρα. Σε κάθε περίπτωση υποβολής αιτήσεως παραμονής ελέγχεται εάν ο αλλοδαπός βρίσκεται νόμιμα στη χώρα. Η συνδρομή λόγων «ανθρωπιστικής φύσεως» κρίνεται από τη διοίκηση και θα πρέπει οι λόγοι αυτοί να συντρέχουν με αδυναμία απομάκρυνσης του αιτούντος από τη χώρα. Εφ’ όσον δεν απαιτείται από το νόμο η καταβολή παραβόλου, τυχόν καταβαλλόμενο θα πρέπει να επιστρέφεται. Η υποβολή αιτήσεως παραμονής για ανθρωπιστικούς λόγους, δεν αναστέλλει την διαδικασία απέλασης του αλλοδαπού. (πλειοψ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΠΟΛ.1039/2016

Παροχή διευκρινίσεων επί ζητημάτων, που αφορούν σε αλλοδαπά φυσικά πρόσωπα υπηκόους τρίτων χωρών,που είναι δικαιούχοι καθεστώτων πρόσφυγα, επικουρικής προστασίας και παραμονής στη χώρα για ανθρωπιστικούς λόγους.(ΑΔΑ:78ΚΓΗ-8ΡΦ)


ΔΙΑΣΦ/Φ23/1/1487497/2016

Πρόσβαση στην απασχόληση α) των δικαιούχων διεθνούς προστασίας, β) των αιτούντων διεθνή προστασία και γ) των προσώπων στα οποία έχει χορηγηθεί καθεστώς παραμονής για ανθρωπιστικούς λόγους (άρθρα 69 & 71 Ν.4375/2016). (ΑΔΑ:7Τ8Ο4691Ω3-Δ26) (ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 27)


ΝΣΚ/328/2001

Ελληνική Αστυνομία. Ανάκληση διοικητικών αποφάσεων περί απελάσεων αλλοδαπών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Από τις σχετικές διατάξεις συνάγεται ότι, καθόλο το χρονικό διάστημα από 3-6-2001 μέχρι 3-8-2001 δεν επιτρέπεται έκδοση διαταγής απέλασης αλλοδαπού, παράνομα ευρισκομένου στην Ελλάδα, αλλά και περαιτέρω, μέχρις εκδόσεως αρνητικής για τη χορήγηση άδειας παραμονής απόφασης του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας, εκείνων εκ των ανωτέρω αλλοδαπών οι οποίοι υπέβαλαν σχετική αίτηση στο Δήμο ή την Κοινότητα του τόπου κατοικίας τους. Ολοι οι κρατούμενοι, για τους οποίους έχουν εκδοθεί πράξεις απελάσεως λόγω παρανόμου παραμονής στην Ελλάδα, θα πρέπει άμεσα να απελευθερωθούν, για ανθρωπιστικούς λόγους. Ως προς την τύχη των υπό απέλαση κρατουμένων αλλοδαπών για τους οποίους προκύπτει από το διαβατήριό τους ότι εισήλθαν στην Ελλάδα όχι πέραν του έτους, πρέπει να γίνει δεκτή η ίδια λύση, δηλαδή να αφεθούν ελεύθεροι και τούτο διότι ρητά ορίζεται στη διάταξη της περ.γ εδ.ι της παρ.2 του άρθρου 66 του Ν 2910/2001 ότι οι αλλοδαποί, οι οποίοι δεν αποδεικνύουν τον απαιτούμενο χρόνο για τη χορήγηση άδειας παραμονής από το διαβατήριο ή άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο, επιπλέον δύνανται να προσκομίσουν και να επικαλεστούν λογαριασμό ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ κλπ.


ΝΣΚ/257/2010

ΙΚΑ ΕΤΑΜ – Απόδοση ή μη Αριθμού Μητρώου Ασφαλισμένου (ΑΜΑ) σε αλλοδαπούς άνευ αδείας παραμονής στη χώρα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι Υπηρεσίες Μητρώου των Υποκαταστημάτων ΙΚΑ-ΕΤΑΜ μπορούν να αποδίδουν Αριθμό Μητρώου Ασφαλισμένου (Α.Μ.Α.) στους αλλοδαπούς, οι οποίοι απασχολούνται χωρίς άδεια παραμονής στη χώρα, σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 51 παρ. 1 και 3 του Ν 2910/2001 και του άρθρου 84 παρ. 1 και 3 του Ν 3386/2005, εφόσον εισήλθαν και διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα, γεγονός που αποδεικνύουν με οποιονδήποτε, από τους οριζόμενους στις εν λόγω διατάξεις, τρόπους.


ΝΣΚ/230/2012

Δυνατότητα ανάκλησης πράξεων βεβαίωσης φορολογικών επιβαρύνσεων για λόγους αναγόμενους στις αρχές της νομιμότητας και της χρηστής διοίκησης, λόγω του ότι μετά την έκδοσή τους περιήλθαν σε γνώση του Τελωνείου νέα κρίσιμα στοιχεία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Υπό την επιφύλαξη τυχόν αντιθέτων ρυθμίσεων, που προβλέπονται από ειδικές διατάξεις, η τελωνειακή αρχή δεν δύναται να προβεί (αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν αιτήσεως θεραπείας του ενδιαφερομένου) σε ανάκληση πράξεων επιβολής φορολογικών επιβαρύνσεων, για λόγους αναγόμενους στις αρχές της νομιμότητας και της χρηστής διοικήσεως, λόγω του ότι μετά την έκδοση των πράξεων περιήλθαν σε γνώση του Τελωνείου νέα κρίσιμα στοιχεία, ούτε κατά τις γενικές περί ανακλήσεως των διοικητικών πράξεων αρχές ούτε κατά τις γενικής εφαρμογής διατάξεις του άρθρου μόνου, παρ.1 του α.ν.261/1968 και του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Ν. 2690/1999). Περαιτέρω, η γνωμοδότηση δέχεται ότι, υπό το πραγματικό της συγκεκριμένης υποθέσεως, δεν χωρεί ανάκληση ούτε κατά τις ειδικές διατάξεις των άρθρων 32 του Ν. 2960/2001 και 236 του Κανονισμού 2913/1992 του Συμβουλίου της 12-10-1992. Η ανάκληση δεν χωρεί, σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις, ανεξαρτήτως του γεγονότος αν ασκήθηκαν ή όχι ένδικα βοηθήματα κατά των καταλογιστικών πράξεων. (πλειοψ.) Η ανάκληση καταλογιστικής πράξεως, αν αυτή είναι επιτρεπτή, δεν τελεί υπό την προϋπόθεση της μη ασκήσεως ενδίκου βοηθήματος κατ’ αυτής ή της παραιτήσεως από του ήδη ασκηθέντος, δυναμένη να λάβει χώρα και μετά την οριστικοποίηση της πράξεως, λόγω μη ασκήσεως (εμπρόθεσμης) προσφυγής, ή και μετά την άσκηση αυτής. (ομοφ.) Περαιτέρω, όμως, η γνωμοδότηση δέχεται ότι, υπό το πραγματικό της συγκεκριμένης υποθέσεως, η ανάκληση δεν είναι επιτρεπτή για λόγους που είναι ασύνδετοι προς το γεγονός της ασκήσεως ενδίκων βοηθημάτων κατά των επίμαχων καταλογιστικών πράξεων. (πλειοψ.) ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ - ΕΚΔΟΘΗΚΕ Η 364/2012 ΓΝΩΜΟΔ. ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ.


ΕλΣυν/Τμ.7/29/2010

Από τον συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων συνάγεται, μεταξύ άλλων, ότι συμπληρωματικές εργασίες δημόσιου έργου νομίμως εκτελούνται μετά την έγκριση και υπογραφή σχετικής συμπληρωματικής σύμβασης μόνο εφόσον δεν έχει ακόμη εξαντληθεί η συμβατική προθεσμία περάτωσης του έργου ή η νόμιμη παράταση αυτής. Εξάλλου, η σύνταξη Α.Π.Ε. και Π.Κ.Τ.Μ.Ν.Ε. προηγείται της εκτέλεσης των υπερσυμβατικών ή νέων εργασιών, με εξαίρεση τις πρόσθετες εργασίες του άρθρου 44 του π.δ/τος 609/1985, που εκτελούνται πριν από τη σύνταξη Α.Π.Ε. κατόπιν έγγραφης εντολής της υπηρεσίας ή σε επείγουσες περιπτώσεις, κατόπιν προφορικής εντολής στον τόπο του έργου, που καταχωρείται στο ημερολόγιο του έργου. Παράταση της προθεσμίας χορηγηθείσα μετά τη λήξη της αρχικής ή της νόμιμα παραταθείσης προθεσμίας δεν αποτελεί όντως παράταση αυτής (εφόσον λαμβάνει χώρα μετά την εκπνοή της και πέραν από την καταληκτική ημερομηνία της), αλλά χορήγηση νέας προθεσμίας, η οποία όμως δεν προβλέπεται από τις προαναφερθείσες διατάξεις. Κατά συνέπεια, δαπάνες που αφορούν σε υπερσυμβατικές εργασίες δημόσιου έργου, δηλαδή αυξημένες ποσότητες ή νέες εργασίες σε σχέση με τις συμβατικές, που έχουν εκτελεστεί κατά παράβαση των ως άνω διατάξεων, δηλαδή πριν από την εμπρόθεσμη σύνταξη και έγκριση Α.Π.Ε. και μετά την εκπνοή της συμβατικής προθεσμίας εκτέλεσης του έργου ή των νόμιμα χορηγηθεισών παρατάσεων αυτής, δεν είναι νόμιμες. Αντίθετη ερμηνευτική εκδοχή θα οδηγούσε σε αποδοχή της δυνατότητας καταστρατηγήσεων των σχετικών περί προθεσμιών διατάξεων, η τήρηση των οποίων, υπαγορεύεται από λόγους δημόσιας τάξεως, εφόσον συνδέονται άμεσα με το δημόσιο συμφέρον ολοκλήρωσης του έργου και παράδοσης του έγκαιρα προς θεραπεία δημόσιου σκοπού (βλ. Πράξεις VΙΙ Τμ. 19, 86, 168, 362/2006, 79, 252/2007, 75/2009).

ΕΣ/Τμ.1/44/2015

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΕΞΟΔΑ (...) Ανάκληση πράξη της 290/2014 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Ι Τμήμα (...) Με βάση τα ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι πριν την μετακίνηση της ιδιαιτέρας γραμματέως του Δημάρχου, είχε εκδοθεί, η απαιτούμενη από τις διατάξεις των άρθρων 21 του ν.2362/1995 και π.δ/τος 113/2010, απόφαση ανάληψης υποχρέωσης της εν λόγω δαπάνης, η οποία δεν χρειαζόταν κατά το χρόνο έκδοσής της, δημοσίευση, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3861/2010, αφού εκδόθηκε πριν από την έναρξη ισχύος του ν.4210/2013, ο οποίος θέσπισε το πρώτον την υποχρεωτική ανάρτησή της στο διαδίκτυο «Πρόγραμμα Διαύγεια». (...)Ως προς τους λοιπούς λόγους μη νομιμότητας που αφορούν α) στη μη προηγούμενη της μετακίνησης, έκδοση εγκριτικής απόφασης του κατά το χρόνο εκείνο αρμοδίου Υπουργού και β) στην έκδοση του χρηματικού εντάλματος ... στο όνομα του Πρακτορείου ταξιδίων και όχι στο όνομα της μετακινούμενης υπαλλήλου, το Τμήμα κρίνει ότι δεν συντρέχει λόγος να αποστεί από όσα έγιναν δεκτά με την προσβαλλόμενη Πράξη του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Τμήμα αυτό. Και τούτο α) διότι δεν είχε εκδοθεί, πριν από την μετακίνησή της, η απαιτούμενη κατά το άρθρο 21 παρ.1 του ν.2685/1999, απόφαση έγκρισης από τον αρμόδιο (εποπτεύοντα) Υπουργό, αφού η μετακίνησή της αυτή έλαβε χώρα σε χρονικό διάστημα που δεν ήταν σε ισχύ ο ν.4071/2012 και επομένως αρμόδιο όργανο για την έγκριση μετάβασης αυτής στο εξωτερικό παρέμενε ακόμα ο εποπτεύων, το Δήμο, Υπουργός, η δε έλλειψη αυτής δεν μπορεί να υποκατασταθεί από την μεταγενέστερη απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης ..... και β) μη νόμιμα το χρηματικό ένταλμα πληρωμής που αφορούσε καταβολή αεροπορικού εισιτηρίου και έξοδα διαμονής, εκδόθηκε στο όνομα του Πρακτορείου ταξιδίων και όχι στο όνομα της μετακινούμενης υπαλλήλου, διότι οι δαπάνες μετακίνησης καταβάλλονται στους ίδιους τους μετακινούμενους, κατόπιν υποβολής από αυτούς των κατά περίπτωση απαιτούμενων νόμιμων δικαιολογητικών, από τα οποία και αποδεικνύεται η μετακίνηση, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη VI της παρούσαw.(...)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να απορριφθεί και να μην ανακληθεί η προσβαλλόμενη 290/2014 πράξη του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Τμήμα αυτό.


ΕλΣυν/Κλ.Τμ.7/31/2012

Παράταση της προθεσμίας χορηγηθείσα μετά τη λήξη της αρχικής δεν αποτελεί όντως παράταση αυτής (εφ’ όσον λαμβάνει χώρα μετά την εκπνοή της και πέραν της καταληκτικής ημερομηνίας της), αλλά χορήγηση νέας προθεσμίας, η οποία, όμως, δεν προβλέπεται από τις προαναφερθείσες διατάξεις. Κατά συνέπεια, δαπάνες που αφορούν σε εργασίες δημόσιου-δημοτικού έργου, οι οποίες έχουν εκτελεσθεί κατά παράβαση των ανωτέρω διατάξεων, δηλαδή μετά την εκπνοή της συμβατικής προθεσμίας εκτέλεσης του έργου ή των νόμιμα χορηγηθεισών παρατάσεων αυτής, δεν είναι νόμιμες. Αντίθετη ερμηνευτική εκδοχή θα οδηγούσε σε αποδοχή της δυνατότητας καταστρατήγησης των σχετικών περί προθεσμιών διατάξεων, η τήρηση των οποίων, υπαγορεύεται από λόγους δημόσιας τάξης, εφόσον συνδέονται άμεσα με το δημόσιο συμφέρον ολοκλήρωσης και παράδοσης ενός δημόσιου έργου. Εξάλλου, με την εγκριτική της παράτασης απόφαση προσδιορίζεται πάντοτε και ο υπαίτιος της καθυστέρησης των εργασιών – κύριος του έργου ή ανάδοχος, διότι, εφόσον υπαίτιος για την υπέρβαση είναι ο ανάδοχος, αφενός η εγκρινόμενη παράταση της προθεσμίας είναι ειδική «χωρίς αναθεώρηση», που σημαίνει ότι η αναθεώρηση των συμβατικών τιμών παγιώνεται στο ύψος της αναθεωρητικής περιόδου, η οποία συμπίπτει με τη λήξη της αρχικής συμβατικής προθεσμίας, αφετέρου επιβάλλονται οι σχετικές ποινικές ρήτρες, ανεξάρτητα από την έγκριση της παράτασης αυτής. Επιπλέον δε, ο προϊστάμενος της διευθύνουσας υπηρεσίας, προ της εγκρίσεως της παράτασης και σε αντιπαράσταση με τον ανάδοχο, καταρτίζει πίνακα διαχωρισμού των εργασιών, σε εκείνες που μπορούσαν και έπρεπε να εκτελεσθούν σε προηγούμενη αναθεωρητική περίοδο και στις λοιπές εργασίες. Αντιθέτως, υπάρχει υποχρέωση της διευθύνουσας υπηρεσίας να εγκρίνει την προτεινόμενη αναμόρφωση του εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος του έργου και την παράταση του χρόνου εκτέλεσής του «με αναθεώρηση», χωρίς να απαιτείται επιπλέον η σύνταξη του ανωτέρω πίνακα διαχωρισμού των αναγκαίων εργασιών, όταν σημειώνεται καθυστέρηση εκτέλεσης αυτών, μη οφειλόμενη σε υπαιτιότητα του αναδόχου ή η καθυστέρηση προήλθε από την εκτέλεση νέων εργασιών (πρβλ. Απόφ. Τμ. Μείζονος-Επταμελούς Σύνθεσης 3208, 3053/2011, VI Τμ. 2753/2011, Πρ. VII Τμ. 46, 2/2012, 280, 244/2010, 103, 92/2009, IV Τμ. 60/2011). Περαιτέρω, σε περίπτωση που στην εγκριτική απόφαση της προϊσταμένης αρχής για την παράταση της συμβάσεως δεν αναφέρεται αν γίνεται με αναθεώρηση ή χωρίς αναθεώρηση, θα πρέπει στην απόφαση αυτή να αναφέρεται ότι ο ανάδοχος δεν είναι υπαίτιος για την επιμήκυνση του χρόνου ολοκληρώσεως του έργου ή τουλάχιστον αυτό να προκύπτει από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου, οπότε τεκμαίρεται ότι η προϊσταμένη αρχή σιωπηρά αποδέχθηκε ότι δεν υπάρχει υπαιτιότητα του αναδόχου (βλ. Πρ. IV Τμ. 111/2002, πρβλ. Πρ. VII Τμ. 46/2012).


ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)230/2013

Εξόφληση του 1ου λογαριασμού του έργου «Ασφαλτόστρωση οδών ΔήλεσιII.(...) Ο ν. 3669/2008 «Κύρωση της κωδικοποίησης της νομοθεσίας κατασκευής δημόσιων έργων» (ΦΕΚ Α΄ 116) ορίζει, στο άρθρο 46, ότι: «1. Σε κάθε σύμβαση κατασκευής έργου ορίζεται προθεσμία για την περάτωσή του στο σύνολο και κατά τμήματα. Μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από την υπογραφή της σύμβασης, ο ανάδοχος με βάση την ολική και τις τμηματικές προθεσμίες, συντάσσει και υποβάλλει στη διευθύνουσα υπηρεσία το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου. 2. Η διευθύνουσα υπηρεσία εγκρίνει μέσα σε δέκα (10) ημέρες το χρονοδιάγραμμα και μπορεί να τροποποιήσει τις προτάσεις του αναδόχου σχετικά με τη σειρά και τη διάρκεια κατασκευής των έργων, ανάλογα με τις δυνατότητες χρονικής κλιμάκωσης των πιστώσεων, μέσα στα όρια των συμβατικών προθεσμιών. Το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αποτελεί συμβατικό στοιχείο του έργου. … Η έναρξη των εργασιών του έργου από μέρους του αναδόχου δεν μπορεί να καθυστερήσει πέραν των τριάντα (30) ημερών από την υπογραφή της σύμβασης», ενώ στο άρθρο 48 του ιδίου ως άνω νόμου ορίζεται ότι: «1.  Κάθε σύμβαση, εκτός από την προθεσμία για την περάτωση του συνόλου του έργου (συνολική προθεσμία), περιλαμβάνει και προθεσμίες για την ολοκλήρωση συγκεκριμένων τμημάτων αυτού (τμηματικές προθεσμίες). … 2. Όλες οι προθεσμίες (συνολική και τμηματικές) αρχίζουν από την υπογραφή της σύμβασης, εκτός αν στα συμβατικά τεύχη ορίζεται διαφορετικά. 3.  Μέσα στη συνολική προθεσμία πρέπει να έχουν τελειώσει όλες οι επί μέρους εργασίες του έργου και να έχουν ολοκληρωθεί οι τυχόν προβλεπόμενες από τη σύμβαση δοκιμές. Το ίδιο ισχύει αναλογικά και για τις τμηματικές προθεσμίες. … 7. Ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να συνεχίσει την κατασκευή του έργου για επιπλέον της συνολικής προθεσμίας χρονικό διάστημα ίσο προς το ένα τρίτο (1/3) αυτής και πάντως όχι μικρότερο των τριών (3) μηνών (οριακή προθεσμία). … 8. Παράταση της συνολικής ή των τμηματικών προθεσμιών εγκρίνεται: α) Είτε «με αναθεώρηση», όταν η καθυστέρηση του συνόλου των εργασιών του έργου ή του αντίστοιχου τμήματος δεν οφείλεται σε αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου ή προκύπτει από αύξηση του αρχικού συμβατικού αντικειμένου. β) Είτε «χωρίς αναθεώρηση», για το σύνολο ή μέρος των υπολειπόμενων εργασιών, όταν η παράταση κρίνεται σκόπιμη για το συμφέρον του έργου, έστω και αν η καθυστέρηση του συνόλου ή μέρους των υπολειπόμενων εργασιών οφείλεται σε αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου. Σε περίπτωση έγκρισης παράτασης προθεσμίας «χωρίς αναθεώρηση» για το σύνολο των υπολειπόμενων εργασιών του έργου ή μιας τμηματικής προθεσμίας του, επιβάλλονται οι σχετικές ποινικές ρήτρες, ανεξάρτητα από την έγκριση της παράτασης αυτής. … 10.  Η έγκριση των παρατάσεων προθεσμιών γίνεται από την προϊσταμένη αρχή, ύστερα από αίτηση του αναδόχου. Παράταση μπορεί να εγκριθεί και χωρίς αίτηση του αναδόχου, αν αυτή δεν υπερβαίνει την οριακή προθεσμία.(…)». Περαιτέρω, από το συνδυασμό των διατάξεων του άρθρου 36 του ν.  3669/2008 «Κύρωση της κωδικοποίησης της νομοθεσίας κατασκευής δημοσίων έργων» (Α΄ 116)  και του π.δ. 171/1987 «Όργανα που αποφασίζουν ή γνωμοδοτούν και ειδικές ρυθμίσεις σε θέματα έργων που εκτελούνται από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) και άλλες σχετικές διατάξεις» (Α΄ 84),  συνάγεται ότι για έργα που εκτελούνται από τους Δήμους διευθύνουσα ή επιβλέπουσα υπηρεσία που είναι αρμόδια για την παρακολούθηση, τον έλεγχο ή την διοίκηση των έργων αυτών, είναι η τεχνική τους υπηρεσία και σε περίπτωση που δεν υπάρχει, η τεχνική υπηρεσία Δήμων και Κοινοτήτων της Νομαρχίας (ΤΥΔΚ, Πράξη VII Τμ. 215/2011), ενώ μετά τη θέσπιση του  ν. 3852/2010 (από 1.1.2011) αρμόδια είναι η τεχνική υπηρεσία του δήμου της έδρας του νομού (άρθρα 258 και 280 παρ.VII ν. 3852/2010). Από τον συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων συνάγεται, μεταξύ άλλων, ότι οι εργασίες δημόσιου έργου εκτελούνται νομίμως μετά την υπογραφή σχετικής σύμβασης, μόνο εφόσον δεν έχει ακόμη εξαντληθεί η συμβατική προθεσμία περάτωσης του έργου ή η νόμιμη παράταση αυτής από την προϊσταμένη αρχή. Παράταση της προθεσμίας χορηγηθείσα μετά τη λήξη της αρχικής ή της νόμιμα παραταθείσας προθεσμίας δεν είναι νόμιμη (εφόσον λαμβάνει χώρα μετά την εκπνοή της και πέραν από την καταληκτική ημερομηνία της), αλλά συνιστά χορήγηση νέας προθεσμίας, η οποία δεν προβλέπεται από τις προαναφερθείσες διατάξεις. Για τον ίδιο λόγο δεν είναι δυνατή ούτε η σύναψη νέας σύμβασης προκειμένου να χορηγηθεί νέα προθεσμία εκτέλεσης του έργου, διότι αντίθετη ερμηνευτική εκδοχή θα οδηγούσε σε αποδοχή της δυνατότητας καταστρατηγήσεων των σχετικών περί προθεσμιών διατάξεων, η τήρηση των οποίων υπαγορεύεται από λόγους ασφάλειας δικαίου και δημόσιας τάξεως, εφόσον συνδέονται άμεσα με το δημόσιο συμφέρον ολοκληρώσεως του έργου και παραδόσεώς του έγκαιρα προς θεραπεία δημόσιου σκοπού.  Κατά συνέπεια, δαπάνες που αφορούν σε εργασίες δημόσιου έργου, οι οποίες έχουν εκτελεσθεί μετά την εκπνοή της προβλεπόμενης από τις προαναφερόμενες διατάξεις συμβατικής προθεσμίας εκτέλεσης του έργου ή των νόμιμα χ

ΕλΣυν/Τμ6/896/2012

Προμήθεια αντιδραστηρίων αιμοδοσίας με συνοδό εξοπλισμό (..)Η υποχρέωση κατάθεσης των απαιτούμενων από το νόμο δικαιολογητικών ονομαστικοποίησης ( 3310/2005 άρθρο 8, άρθρο 1 του π.δ/τος 82/1996) για την ανώνυμη εταιρία που συμμετέχει σε διαγωνισμό ανάθεσης δημόσιας σύμβασης προμηθειών, απορρέει ευθέως από τις προεκτεθείσες διατάξεις και, ως εκ τούτου, δεν ασκεί καμία έννομη επιρροή το γεγονός ότι τυχόν υποβολή των δικαιολογητικών αυτών δεν προβλέπεται ρητά στη διακήρυξη του οικείου διαγωνισμού, ούτε, άλλωστε, είναι δυνατή η μεταγενέστερη προσκομιδή αυτών, αφού η υποχρέωση υποβολής τους συνιστά ουσιώδη τυπική προϋπόθεση του παραδεκτού συμμετοχής της υποψήφιας εταιρείας, η παράλειψη της οποίας καθιστά την υποβληθείσα προσφορά απαράδεκτη (Ε.Σ. Ολομ. Πρακτ. της 27ης Γεν. Συν. της 29.11.2000, της 9ης Γεν. Συν. της 28.3.2001 και της 10ης Γεν.Συν. της 6.6.2007, VI Τμ. αποφάσεις 2200, 465/2011, πράξεις 16/2006, 11, 110, 137/2007). (…)Από τις ανωτέρω διατάξεις (π.δ. 118/2007 άρθρο 15) για τη συγκρότηση των συλλογικών γνωμοδοτικών οργάνων διενέργειας διαγωνισμών για την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων προμηθειών, ήτοι της επιτροπής διαγωνισμού και της επιτροπής ενστάσεων, συνάγεται, μεταξύ άλλων, ότι αρμόδια να γνωμοδοτήσει επί ένστασης κατά πράξης ή παράλειψης της αναθέτουσας αρχής είναι η αρμόδια επιτροπή ενστάσεων και όχι η επιτροπή διαγωνισμού, που είναι αρμόδια να γνωμοδοτεί μόνο για τις λοιπές πράξεις της διαδικασίας του διαγωνισμού (πρβλ. Ε.Σ. VI Τμ. απόφαση 2430/2011, ΙV Τμ. πράξεις 224/2010, 161/2009, 34/2007). (…)Κατά συνέπεια, είναι μη νόμιμη η σύνθεση της οικείας επιτροπής, όταν συνεδριάζει χωρίς την παρουσία όλων των μελών της, χωρίς ν’ αποδεικνύεται, κατά τρόπο αναμφίβολο και από προγενέστερα της συνεδρίασης σχετικά στοιχεία, ότι τα απόντα τακτικά μέλη κλήθηκαν με έναν από τους ως άνω τρόπους να παραστούν ή ότι συνέτρεχε κάποιος από τους ως άνω λόγους, για τους οποίους δεν ήταν απαραίτητη η πρόσκλησή τους (πρβλ. ΣτΕ 3831/2009, 811/2008) και στη συνέχεια προσκλήθηκαν νόμιμα και τ’ αναπληρωματικά μέλη αυτών. Εξάλλου, για τις συνεδριάσεις των ως άνω επιτροπών συντάσσεται πρακτικό, το οποίο πρέπει ν’ αναφέρει μεταξύ άλλων, τα ονόματα και την ιδιότητα των παρισταμένων μελών, τον τόπο και το χρόνο της συνεδρίασης, ενώ αν για τη λήψη της σχετικής απόφασης πραγματοποιήθηκαν περισσότερες συνεδριάσεις, πρέπει να μνημονεύεται ιδίως η ημερομηνία της τελευταίας συνεδρίασης, κατά την οποία λήφθηκε η σχετική απόφαση, καθώς και τα μέλη που μετέχουν κατά τη συνεδρίαση αυτή. Ειδικότερα, η αναγραφή της ημερομηνίας συνεδρίασης στο οικείο πρακτικό της επιτροπής αποτελεί απαραίτητο στοιχείο για τη νόμιμη υπόσταση της πράξης που δεν μπορεί ν’ αναπληρωθεί από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου (πρβλ. ΔΕφΑθ 601/2009), με συνέπεια η έλλειψη της ημερομηνίας συνεδρίασης στο οικείο πρακτικό να καθιστά ανέφικτο τον έλεγχο ως προς τη νομιμότητα της σύνθεσης της οικείας επιτροπής όταν στη συγκεκριμένη συνεδρίαση απουσιάζουν μέλη, καθώς και όταν, λόγω της αβέβαιης ημερομηνίας κατά την οποία η συνεδρίαση έλαβε χώρα, δεν μπορεί να διακριβωθεί αν τηρήθηκαν οι ανωτέρω διατυπώσεις ως προς τις προσκλήσεις των μελών της (τακτικών και αναπληρωματικών). (…)Με τις ανωτέρω διατάξεις (π.δ. 118/2007 άρθρο 21 ) παρέχεται στην αναθέτουσα αρχή δημόσιας σύμβασης προμηθειών η δυνατότητα για κατακύρωση στον προμηθευτή, που αναδεικνύεται μειοδότης ποσότητας μεγαλύτερης ή μικρότερης από εκείνη που προκηρύχθηκε, μέχρι ποσοστού 15% ή 50%, αντίστοιχα (για διαγωνισμούς προϋπολογισθείσης αξίας από 100.001 ευρώ και άνω με Φ.Π.Α.). Το δικαίωμα, όμως, αυτό της αναθέτουσας αρχής για αύξηση ή μείωση της προκηρυχθείσας ποσότητας των προς προμήθεια ειδών, μπορεί, κατά την έννοια των ίδιων διατάξεων, να ασκηθεί, με την ενεργοποίηση της σχετικής δυνατότητας, μόνο κατά το χρόνο κατακύρωσης των αποτελεσμάτων του σχετικού διαγωνισμού, με αιτιολογημένη απόφαση του αρμοδίου για την έγκριση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού οργάνου, ύστερα από σχετική εισήγηση της επιτροπής του διαγωνισμού (βλ. Ε.Σ. VI Tμ. 1646/2011). Εξάλλου, το ποσοστό της κατακυρούμενης ποσότητας δύναται να μειωθεί περαιτέρω, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%, υπό την προϋπόθεση της προηγούμενης αποδοχής του από τον ανάδοχο προμηθευτή. Επομένως, μη νομίμως κατακυρώνεται είδος σε ποσότητα που υπολείπεται του 50% της ζητούμενης από την οικεία διακήρυξη ποσότητας, χωρίς την προηγούμενη προς τούτο ρητή συναίνεση του οικείου αναδόχου (βλ. Ε.Σ. VI Τμ. 2385, 1645/2011). (…)Από τις ανωτέρω διατάξεις (π.δ. 118/2007 άρθρο 2, ν. 2955/2001 (ΦΕΚ 256 Α΄) άρθρο 4) συνάγεται, μεταξύ άλλων, ότι στην περίπτωση που από τη διακήρυξη διαγωνισμού για την ανάθεση δημόσιας σύμβασης προμηθειών, και ειδικότερα σύμβασης προμηθειών Νοσοκομείου του Ε.Σ.Υ., προβλέπεται η δυνατότητα υποβολής προσφοράς για μέρος των προκηρυχθέντων ειδών, απαιτείται να καθορίζεται με αυτήν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη για κάθε επί μέρους είδος, ώστε αφενός να δύναται ο υποψήφιος να διαμορφώσει την προσφορά του υπό όρους διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης, αφετέρου να