×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/163/2015

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Δυνατότητα ή μη τακτοποίησης εργασιών που έγιναν, καθ’ υπέρβαση άδειας του Υπουργείου Πολιτισμού, επί ακινήτου, που βρίσκεται εντός ιστορικού τόπου, πλησίον μνημείου και παραδοσιακού οικισμού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Εργασίες που εκτελέστηκαν σε ακίνητο, που βρίσκεται εντός του ιστορικού τόπου και πλησίον μνημείου, παρά τη ρητή απαγόρευση της αρχαιολογικής υπηρεσίας, δεν μπορούσαν να υπαχθούν στο ρυθμιστικό πλαίσιο των ν. 4014/2011 και 4178/2013. β) Η απόφαση του ΥΠ.ΠΟ.Α., με την οποία εγκρίθηκε η εκτέλεση εργασιών, μετά την παραβίασή της και την έκδοση σήματος διακοπής, έχει ανακληθεί. γ) Η υπαγωγή αυθαιρέτων κατασκευών στις διατάξεις των ν. 4014/2011 και 4178/2013, όταν πρόκειται για ακίνητα που βρίσκονται σε αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους, πλησίον μνημείου και εντός παραδοσιακού οικισμού, δεν είναι δυνατή ή νόμιμη και δεν δεσμεύει το Υπουργείο Πολιτισμού. Και τούτο διότι η οικοδομική δραστηριότητα εντός των εν λόγω χώρων επιτρέπεται μόνο σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία των διατάξεων του αρχαιολογικού νόμου. (πλειοψ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/195/2011

Χορήγηση ή μη άδειας ανεγέρσεως οικοδομής σε οικόπεδο, που βρίσκεται πλησίον μνημείου και εντός ιστορικού τόπου – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η κατεδάφιση παλαιού κτίσματος εντός οικοπέδου, που βρίσκεται πλησίον μνημείου και εντός ιστορικού τόπου, χωρίς την προηγούμενη άδεια του ΥΠ.ΠΟ.Τ., δεν συνεπάγεται την απαγόρευση ανεγέρσεως, στη συνέχεια, νέου κτίσματος. Κατά συνέπεια, μπορεί να χορηγηθεί στους φερόμενους ως ιδιοκτήτες του ακινήτου αυτού, άδεια για την ανέγερση νέου κτίσματος, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις των άρθρων 10 παρ.3 και 14 παρ.2 περ.α του Ν 3028/2002. (ομοφ.)


ΝΣΚ/357/2014

Αρμοδιότητα Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού για έγκριση δραστηριότητας πλησίον ιστορικού τόπου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η αρμοδιότητα του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠ.ΠΟ.Α.) και των αρμοδίων αρχαιολογικών οργάνων, δεν περιορίζεται μόνο εντός χώρων χαρακτηρισμένων ως ιστορικών τόπων, αλλά καταλαμβάνει και το έργο που επιχειρείται ή την δραστηριότητα που αναπτύσσεται πλησίον ιστορικού τόπου σε απόσταση, η οποία μπορεί να βλάψει αυτόν άμεσα ή έμμεσα. Η απόσταση ερευνάται σε κάθε περίπτωση συγκεκριμένα, εξαρτάται από τη φύση του έργου, την οπτική επαφή και το είδος της όχλησης που το έργο ή η δραστηριότητα μπορεί να επιφέρει στον ιστορικό τόπο. Υφίσταται αρμοδιότητα του ΥΠ.ΠΟ.Α. για έγκριση ή μη Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.), για την εκμετάλλευση λατομείου αδρανών υλικών πλησίον ιστορικού τόπου. (ομοφ.)


ΝΣΚ/76/2006

Εξέταση ή μη από το ΥΠ.ΠΟ. αιτήματος χορήγησης άδειας για την επιχείρηση έργου πλησίον μνημείου κατ’ άρθρο 10 του Ν 3028/2002, μολονότι το έργο έχει εκτελεσθεί.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η άδεια – έγκριση του ΥΠ.ΠΟ. για την επιχείρηση έργου πλησίον μνημείου προηγείται όλων των άλλων αδειών και ειδικότερα της οικοδομικής άδειας. Απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, με την οποία χορηγείται έγκριση οικοδομικών εργασιών πλησίον μνημείου, που εκτελέσθηκαν χωρίς την προηγούμενη άδεια αυτού, είναι μη νόμιμη, καθόσον το ΥΠ.ΠΟ. και οι αρμόδιες Υπηρεσίες του θα επηρεάζονταν από την εκάστοτε δημιουργηθείσα κατάσταση. Όμως, το ΥΠ.ΠΟ. μπορεί να εξετάσει αίτημα εταιρείας για την χορήγηση έγκρισης επιχείρησης έργου πλησίον μνημείου, κατ’ άρθρο 10 του Ν 3028/2002, μολονότι το έργο έχει εκτελεσθεί ενόψει του ότι 1) η εταιρεία είχε υποβάλει σχετικό αίτημα στην αρμόδια Υπηρεσία του ΥΠ.ΠΟ., πριν από τη χορήγηση της οικοδομικής αδείας, το ΥΠ.ΠΟ. όμως δεν το εξέτασε υπολαμβάνοντας εσφαλμένα ότι είχε δοθεί άδεια, το έτος 1999, για μεγαλύτερο οικοδόμημα και 2) το κτίριο που κατασκευάσθηκε δεν βρίσκεται εντός αρχαιολογικού χώρου.


ΝΣΚ/184/2017

Περιορισμοί εκ μέρους της Υπουργού Πολιτισμού σχετικά με τη θέση πρόσδεσης σκαφών επί λιμένα χαρακτηρισμένου ως ιστορικού μνημείου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι περιορισμοί, από την άποψη του αρχαιολογικού νόμου, που θέτει η Υπουργός Πολιτισμού, σχετικά με τα επιτρεπτά σημεία πρόσδεσης σκαφών σε λιμένα χαρακτηρισμένο ως ιστορικό μνημείο, δεσμεύουν το Λιμενικό Ταμείο κατά τον καθορισμό των θέσεων ελλιμενισμού.


ΝΣΚ/293/2011

Απαλλαγή ή όχι από το φόρο μεταβίβασης ακινήτου, στην περίπτωση αγοράς οικίας, η οποία έχει ανεγερθεί νομίμως επί οικοπέδου, κειμένου εν μέρει εντός ορίων οικισμού και εν μέρει εκτός.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Παρέχεται απαλλαγή από το φόρο μεταβίβασης ακινήτων και στην περίπτωση αγοράς οικίας, η οποία έχει ανεγερθεί νομίμως, βάσει των ισχυουσών κατά την ανέγερσή της πολεοδομικών διατάξεων, επί οικοπέδου που βρίσκεται εν μέρει εντός των ορίων οικισμού και εν μέρει εκτός των ορίων του οικισμού και η οικία έχει ανεγερθεί νομίμως στο εκτός ορίων οικισμού τμήμα, ως εντός οικισμού. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/71/2015

Α) Δέσμευση ή μη, κατ' άρθρο 10 παρ. 3 του Ν. 3028/2002, του περιβάλλοντος χώρου κτιρίου, το οποίο βρίσκεται στη διαδικασία χαρακτηρισμού του ως μνημείου. Β) Δυνατότητα ή μη του ΥΠ.ΠΟ.ΠΑΙΘ να θέσει περιορισμούς για την προστασία μνημείου, στην περίπτωση που η έκδοση της οικοδομικής άδειας προηγήθηκε της απόφασης χαρακτηρισμού του μνημείου, αλλά η έναρξη των οικοδομικών εργασιών έγινε μετά τον χαρακτηρισμό.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Α) Δεν απαιτείται έγκριση (άδεια) του Υπουργού Πολιτισμού για την ανέγερση ακινήτου, που βρίσκεται στον περιβάλλοντα χώρο του υπό χαρακτηρισμό ακινήτου, πριν την κήρυξη αυτού ως μνημείου (πλειοψ.). Β) Στην περίπτωση που η έκδοση της οικοδομικής άδειας προηγήθηκε της απόφασης χαρακτηρισμού του μνημείου, αλλά η έναρξη των οικοδομικών εργασιών έγινε μετά τον χαρακτηρισμό, το ΥΠ.ΠΟ.ΠΑΙΘ δύναται (εκ των υστέρων) να θέσει όρους και περιορισμούς για την προστασία του μνημείου, τηρώντας παράλληλα την αρχή της αναλογικότητας και διασφαλίζοντας δίκαιη ισορροπία μεταξύ του δημοσίου συμφέροντος (προστασία του μνημείου) και της ανάγκης προστασίας της ιδιοκτησίας (ομοφ.). Παραπομπή από την υπ' αριθμ. 638/2012 Γνωμ. της Β΄ Τακτικής Ολομέλειας. ΑΠΟΔΕΚΤΗ


ΝΣΚ/135/2018

Καταβολή τέλους υπέρ του Ταμείου Αρχαιολογικών Χώρων (ΤΑΠ) για τις εκδηλώσεις που πραγματοποιεί ΟΤΑ σε υπαίθριο θέατρο εντός αρχαίου ακίνητου μνημείου.(...)Η εκ μέρους της Δ/νσης Δασών παραχώρηση της χρήσης άλσους σε Δήμο, εντός του οποίου βρίσκεται αρχαίο ακίνητο μνημείο και εντός αυτού υπαίθριο θέατρο, συνιστά παραχώρηση της χρήσης του εδάφους και όχι του μνημείου, οι δε εκδηλώσεις που πραγματοποιεί ο Δήμος στο θέατρο υπόκεινται σε αδειοδότηση από το ΥΠΠΟΑ, έναντι τέλους υπέρ του Τ.Α.Π. (ομόφ.)


ΝΣΚ/115/2003

Πολιτιστική κληρονομιά. Προστασία ακινήτων νεοτέρων μνημείων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η επιχείρηση των διαφόρων ενεργειών της παρ.3 του άρθρου 10 του Ν. 3028/2002 αναφέρεται ενιαίως τόσο σε ακίνητα αρχαία μνημεία, όσο και σε ακίνητα νεότερα μνημεία και επομένως ο Υπουργός Πολιτισμού έχει αρμοδιότητα και εντεύθεν υποχρέωση να ελέγχει τις αναφερόμενες στις διατάξεις αυτές ενέργειες και επεμβάσεις που εκτελούνται πλησίον ακινήτου νεότερου μνημείου.


ΝΣΚ/217/2009

Παραδοσιακός οικισμός Οίας – Αναστήλωση ερειπωμένων κτισμάτων (εκτός ή εν μέρει εντός των ορίων του οικισμού) προς την πλευρά της Καλντέρας – Γεωλογική επικινδυνότητα των εδαφικών τμημάτων – Εφαρμοστέες πολεοδομικές διατάξεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Δεν είναι δυνατή η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 2 παρ. 26 του από 28-6-1993 ΠΔ (ή, άλλως, του άρθρου 2 παρ. Α του από 25-11-1997 ΠΔ) περί αναστηλώσεων: α) ούτε στις περιπτώσεις των ερειπωμένων κτισμάτων που κείνται πέραν της ζώνης Β προς την πλευρά της Καλντέρας, δηλαδή εκτός του παραδοσιακού οικισμού της Οίας, αφού οι ανωτέρω διατάξεις δεν αφορούν κτίσματα κείμενα εκτός του οικισμού αυτού, β) ούτε στις αντίστοιχες περιπτώσεις των ερειπωμένων κτισμάτων, που τέμνονται από το όριο της Β Ζώνης του παραδοσιακού οικισμού της Οίας προς την πλευρά της Καλντέρας, προεχόντως για λόγους ασφαλείας του οικισμού και γεωλογικής επικινδυνότητας των εδαφικών αυτών τμημάτων.


ΝΣΚ/1/2019

Δυνατότητα ή μη του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Πολιτισμού να γνωμοδοτήσει επί Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που αφορά στη λειτουργία φοιτητικής κατασκήνωσης εγκατεστημένης εντός ζώνης Α΄ αρχαιολογικού χώρου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Πολιτισμού μπορεί να γνωμοδοτήσει, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1, 2 και 3 του ν. 4014/2011, 4 παρ.1 α’ και 52 παρ.10 και 11 του ν. 4280/2014, επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων φοιτητικής κατασκήνωσης, η οποία έχει εγκατασταθεί εντός ζώνης Α΄ αρχαιολογικού χώρου, λειτουργούσε χωρίς άδεια και τα αυθαίρετα κτίσματα εντός αυτής έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του ν. 4178/2013, υπό την προϋπόθεση ότι δεν αποδεικνύεται μεταγενέστερος του προβλεπόμενου στο άρθρο 7 παρ. 1 του ν. 4178/2013 χρόνος κατασκευής των κτισμάτων της και ότι το σύνολο των κατασκευών της, συνάδει με τα αναφερόμενα στο άρθρο 50 παρ.2 του ν. 998/1979. (ομόφ.) β) Ο έλεγχος της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της εν λόγω κατασκήνωσης πραγματοποιείται στο πλαίσιο των διατάξεων του άρθρου 10 του ν.3028/2002, κατά τα οριζόμενα στην παρ.15 του άρθρου 45 του ν.998/1979. (ομόφ.)