×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/71/2015

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Α) Δέσμευση ή μη, κατ' άρθρο 10 παρ. 3 του Ν. 3028/2002, του περιβάλλοντος χώρου κτιρίου, το οποίο βρίσκεται στη διαδικασία χαρακτηρισμού του ως μνημείου. Β) Δυνατότητα ή μη του ΥΠ.ΠΟ.ΠΑΙΘ να θέσει περιορισμούς για την προστασία μνημείου, στην περίπτωση που η έκδοση της οικοδομικής άδειας προηγήθηκε της απόφασης χαρακτηρισμού του μνημείου, αλλά η έναρξη των οικοδομικών εργασιών έγινε μετά τον χαρακτηρισμό.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Α) Δεν απαιτείται έγκριση (άδεια) του Υπουργού Πολιτισμού για την ανέγερση ακινήτου, που βρίσκεται στον περιβάλλοντα χώρο του υπό χαρακτηρισμό ακινήτου, πριν την κήρυξη αυτού ως μνημείου (πλειοψ.). Β) Στην περίπτωση που η έκδοση της οικοδομικής άδειας προηγήθηκε της απόφασης χαρακτηρισμού του μνημείου, αλλά η έναρξη των οικοδομικών εργασιών έγινε μετά τον χαρακτηρισμό, το ΥΠ.ΠΟ.ΠΑΙΘ δύναται (εκ των υστέρων) να θέσει όρους και περιορισμούς για την προστασία του μνημείου, τηρώντας παράλληλα την αρχή της αναλογικότητας και διασφαλίζοντας δίκαιη ισορροπία μεταξύ του δημοσίου συμφέροντος (προστασία του μνημείου) και της ανάγκης προστασίας της ιδιοκτησίας (ομοφ.). Παραπομπή από την υπ' αριθμ. 638/2012 Γνωμ. της Β΄ Τακτικής Ολομέλειας. ΑΠΟΔΕΚΤΗ


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/69/2015

Οικοδομικές εργασίες πλησίον μνημείου – Δεδικασμένο – Εκτελεστότητα – Έννοια του διαδίκου στην πολιτική δίκη – Διεκδίκηση από περισσότερους ακινήτου πλησίον μνημείου – Αυτοδίκαιη προστασία ακινήτων αρχαίων έως και το 1830 – Δικαίωμα κυριότητας επί ακινήτων αρχαίων μετά το 1453 – Έλεγχος των τίτλων ιδιοκτησίας από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Με την επιφύλαξη δικαιωμάτων κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου, η Υπηρεσία δύναται να χορηγήσει έγκριση οικοδομικής εργασίας επί ακινήτου ευρισκόμενου άνωθεν μνημείου με γνώμονα αποκλειστικά την προστασία του μνημείου. Η σχετική έγκριση εκδίδεται από την άποψη του αρχαιολογικού νόμου και δε συνιστά θέση της υπηρεσίας επί του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Δικαστική απόφαση που εκδόθηκε επί δίκης, στην οποία δε μετέσχε το Ελληνικό Δημόσιο και έκρινε τελεσίδικα ότι το ακίνητο και το μνημείο ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο, δεν παράγει δεδικασμένο ως προς το Δημόσιο και ούτε μπορεί να εκτελεστεί από αυτό. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/76/2006

Εξέταση ή μη από το ΥΠ.ΠΟ. αιτήματος χορήγησης άδειας για την επιχείρηση έργου πλησίον μνημείου κατ’ άρθρο 10 του Ν 3028/2002, μολονότι το έργο έχει εκτελεσθεί.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η άδεια – έγκριση του ΥΠ.ΠΟ. για την επιχείρηση έργου πλησίον μνημείου προηγείται όλων των άλλων αδειών και ειδικότερα της οικοδομικής άδειας. Απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, με την οποία χορηγείται έγκριση οικοδομικών εργασιών πλησίον μνημείου, που εκτελέσθηκαν χωρίς την προηγούμενη άδεια αυτού, είναι μη νόμιμη, καθόσον το ΥΠ.ΠΟ. και οι αρμόδιες Υπηρεσίες του θα επηρεάζονταν από την εκάστοτε δημιουργηθείσα κατάσταση. Όμως, το ΥΠ.ΠΟ. μπορεί να εξετάσει αίτημα εταιρείας για την χορήγηση έγκρισης επιχείρησης έργου πλησίον μνημείου, κατ’ άρθρο 10 του Ν 3028/2002, μολονότι το έργο έχει εκτελεσθεί ενόψει του ότι 1) η εταιρεία είχε υποβάλει σχετικό αίτημα στην αρμόδια Υπηρεσία του ΥΠ.ΠΟ., πριν από τη χορήγηση της οικοδομικής αδείας, το ΥΠ.ΠΟ. όμως δεν το εξέτασε υπολαμβάνοντας εσφαλμένα ότι είχε δοθεί άδεια, το έτος 1999, για μεγαλύτερο οικοδόμημα και 2) το κτίριο που κατασκευάσθηκε δεν βρίσκεται εντός αρχαιολογικού χώρου.


ΝΣΚ/411/2009

Προστασία μνημείου ακινήτου. Χορήγηση ή μη άδειας οικοδομής σε τμήμα οικοπέδου, δίπλα στο οποίο είχαν καταχωθεί και καταστράφηκαν από την ιδιοκτήτρια αρχαιότητες κατά παράβαση των όρων της ανακληθείσας αρχικής οικοδομικής αδείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Στην φερόμενη ως κυρία του ακινήτου, μπορεί να χορηγηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, μετά την τήρηση της νόμιμης διαδικασίας, νέα άδεια επιχείρησης ίδιου ή μικρότερου από το πρώτο έργου (ανέγερση οικοδομής) στο τμήμα του οικοπέδου, που βρίσκεται δίπλα στο τμήμα εκείνο που υπήρχαν οι αρχαιότητες που καταστράφηκαν, με όρους όχι ευνοϊκότερους εκείνων με τους οποίους είχε χορηγηθεί η πρώτη άδεια, με την προϋπόθεση ότι από το νέο αυτό έργο δεν προκαλείται άμεση ή έμμεση βλάβη σε οποιοδήποτε μνημείο.


ΝΣΚ/195/2011

Χορήγηση ή μη άδειας ανεγέρσεως οικοδομής σε οικόπεδο, που βρίσκεται πλησίον μνημείου και εντός ιστορικού τόπου – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η κατεδάφιση παλαιού κτίσματος εντός οικοπέδου, που βρίσκεται πλησίον μνημείου και εντός ιστορικού τόπου, χωρίς την προηγούμενη άδεια του ΥΠ.ΠΟ.Τ., δεν συνεπάγεται την απαγόρευση ανεγέρσεως, στη συνέχεια, νέου κτίσματος. Κατά συνέπεια, μπορεί να χορηγηθεί στους φερόμενους ως ιδιοκτήτες του ακινήτου αυτού, άδεια για την ανέγερση νέου κτίσματος, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις των άρθρων 10 παρ.3 και 14 παρ.2 περ.α του Ν 3028/2002. (ομοφ.)


ΝΣΚ/163/2015

Δυνατότητα ή μη τακτοποίησης εργασιών που έγιναν, καθ’ υπέρβαση άδειας του Υπουργείου Πολιτισμού, επί ακινήτου, που βρίσκεται εντός ιστορικού τόπου, πλησίον μνημείου και παραδοσιακού οικισμού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Εργασίες που εκτελέστηκαν σε ακίνητο, που βρίσκεται εντός του ιστορικού τόπου και πλησίον μνημείου, παρά τη ρητή απαγόρευση της αρχαιολογικής υπηρεσίας, δεν μπορούσαν να υπαχθούν στο ρυθμιστικό πλαίσιο των ν. 4014/2011 και 4178/2013. β) Η απόφαση του ΥΠ.ΠΟ.Α., με την οποία εγκρίθηκε η εκτέλεση εργασιών, μετά την παραβίασή της και την έκδοση σήματος διακοπής, έχει ανακληθεί. γ) Η υπαγωγή αυθαιρέτων κατασκευών στις διατάξεις των ν. 4014/2011 και 4178/2013, όταν πρόκειται για ακίνητα που βρίσκονται σε αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους, πλησίον μνημείου και εντός παραδοσιακού οικισμού, δεν είναι δυνατή ή νόμιμη και δεν δεσμεύει το Υπουργείο Πολιτισμού. Και τούτο διότι η οικοδομική δραστηριότητα εντός των εν λόγω χώρων επιτρέπεται μόνο σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία των διατάξεων του αρχαιολογικού νόμου. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/115/2003

Πολιτιστική κληρονομιά. Προστασία ακινήτων νεοτέρων μνημείων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η επιχείρηση των διαφόρων ενεργειών της παρ.3 του άρθρου 10 του Ν. 3028/2002 αναφέρεται ενιαίως τόσο σε ακίνητα αρχαία μνημεία, όσο και σε ακίνητα νεότερα μνημεία και επομένως ο Υπουργός Πολιτισμού έχει αρμοδιότητα και εντεύθεν υποχρέωση να ελέγχει τις αναφερόμενες στις διατάξεις αυτές ενέργειες και επεμβάσεις που εκτελούνται πλησίον ακινήτου νεότερου μνημείου.


ΑΕΠΠ/1064/2022

Η προσφεύγουσα εταιρεία με την προδικαστική προσφυγή της αιτείται την ακύρωση της απόφασης που ανέδειξε την παρεμβαίνουσα εταιρεία ως οριστική ανάδοχο του έργου «Αποκατάσταση ιστορικού Διατηρητέου Νεοκλασσικού κτηρίου, Αρχοντικό». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την αρχιτεκτονική, μορφολογική και στερεωτική αποκατάσταση του περιβλήματος του διατηρητέου μνημείου, καθώς και εσωτερικές επεμβάσεις που σχετίζονται με την προστασία του. Το κτήριο αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα (υπόγειο, ισόγειο, όροφο) και βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, στεγαζόμενο τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη. Η εκτιμώμενη αξία του έργου ανέρχεται σε 324.707,26 € συν ΦΠΑ 24% με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα οικονομικά προσφορά.


ΝΣΚ/135/2018

Καταβολή τέλους υπέρ του Ταμείου Αρχαιολογικών Χώρων (ΤΑΠ) για τις εκδηλώσεις που πραγματοποιεί ΟΤΑ σε υπαίθριο θέατρο εντός αρχαίου ακίνητου μνημείου.(...)Η εκ μέρους της Δ/νσης Δασών παραχώρηση της χρήσης άλσους σε Δήμο, εντός του οποίου βρίσκεται αρχαίο ακίνητο μνημείο και εντός αυτού υπαίθριο θέατρο, συνιστά παραχώρηση της χρήσης του εδάφους και όχι του μνημείου, οι δε εκδηλώσεις που πραγματοποιεί ο Δήμος στο θέατρο υπόκεινται σε αδειοδότηση από το ΥΠΠΟΑ, έναντι τέλους υπέρ του Τ.Α.Π. (ομόφ.)


ΝΣΚ/343/2007

Απόκτηση, από το Ελληνικό Δημόσιο, της κυριότητας ακινήτου που βρίσκεται μέσα σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο. Διατυπώσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Από το νόμο (Ν 3028/2002, άρθρο πρώτο Ν 2882/2001) δεν παρέχεται στο Ελληνικό Δημόσιο δυνατότητα απόκτησης της κυριότητας ακινήτου που βρίσκεται μέσα σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο, μέσω της διαδικασίας του αναγκαστικού πλειστηριασμού του ακινήτου τούτου. Την κυριότητα του ακινήτου τούτου μπορεί να αποκτήσει το Δημόσιο μόνο κατά τους διαγραφόμενους στο άρθρο 18 του Ν 3028/2002 τρόπους.


ΣΤΕ/2418/2017

Εργασίες εκβραχισμού....Επειδή, με άλλο λόγο προβάλλεται ότι η προσβαλλόμενη απόφαση εκδόθηκε χωρίς να ληφθούν μέτρα προστασίας για το εξωκλήσι του «...», το οποίο αποτελεί αυτοτελώς προστατευτέο μνημείο δυνάμει του ν. 3028/2002, εφόσον αναφέρεται στις ιστορικές πηγές της ... και στους καταλόγους των εξοχικών ναΐσκων από το έτος 1500 και εντεύθεν. Ανεξαρτήτως του ότι στα έγγραφα 1420/3.7.2002 της 2ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και 833/28.6.2002 της 1ης Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων αναφέρεται ότι η περιοχή κατασκευής του έργου δεν βρίσκεται κοντά σε ζώνη προστασίας μνημείου αρμοδιότητας των Εφορειών αυτών, στο ... έγγραφο της παραπάνω 2ης Ε.Β.Α. και στη μ.π.ε. βεβαιώνεται ότι το εκκλησάκι που βρίσκεται στην επίδικη περιοχή δεν επηρεάζεται από την κατασκευή του έργου. Πέραν τούτων, ωστόσο, στην α.ε.π.ο. διαλαμβάνεται ειδικός όρος με τον οποίο απαγορεύεται οποιαδήποτε επέμβαση, αλλοίωση ή πρόκληση ζημίας στο ναΐσκο και επιτάσσεται η λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων για την προστασία του κτίσματος και του περιβάλλοντος χώρου του [περ. ε.2) 8]. Συνεπώς, και αυτός ο λόγος ακυρώσεως είναι απορριπτέος.