×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/171/2008

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου να βεβαιώσει και ακολούθως να εισπράξει φόρο κληρονομίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η παράγραφος 5 του άρθρου 102 του Ν 2961/2001 αφορά υποθέσεις για τις οποίες δεν έχει βεβαιωθεί εν ευρεία εννοία ο φόρος. Παραγράφεται επομένως, το δικαίωμα του Δημοσίου να βεβαιώσει εν ευρεία εννοία φόρο κληρονομίας σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής, και απαγορεύεται να προβαίνει σε οποιαδήποτε ενέργεια έχει ως προϋπόθεση την εν ευρεία εννοία βεβαίωση.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/420/2002

Φορολογία κληρονομιών. Κοινωφελείς σκοποί. Ισραηλιτικό κοινωφελές ίδρυμα. Απαλλαγή από τον φόρο κληρονομίας στα πλαίσια της αρχής της αμοιβαιότητας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η γενική κατάργηση του φόρου κληρονομίας στο Ισραήλ, εφόσον έχει πράγματι ως αποτέλεσμα τη μη επιβολή του εν λόγω φόρου σε βάρος των ελληνικών κοινωφελών νομικών προσώπων, πληροί την από το άρθρο 25 παρ.1 περ.β’ του Ν 2961/2001 αξιούμενη αμοιβαιότητα, με συνέπεια τη μη επιβολή φόρου κληρονομίας στην Ελλάδα επί των αντίστοιχων νομικών προσώπων του Ισραήλ.


ΝΣΚ/203/2016

Νομικά ζητήματα από την εφαρμογή του άρθρου 1847 του Αστικού Κώδικα, σε σχέση με τη βεβαίωση του κληρονομικού δικαιώματος του Δημοσίου.Για να κινηθεί η διαδικασία βεβαίωσης του κληρονομικού δικαιώματος του Δημοσίου αρκεί, κατ’ αρχήν, η εμπρόθεσμη ή έστω η πιθανολόγηση εμπρόθεσμης αποποίησης της κληρονομίας. Η άνευ δικαιώματος αποποίησης επαγωγή κληρονομίας στο Δημόσιο ως εξ αδιαθέτου κληρονόμο εξυπηρετεί τόσο το εν στενή εννοία δημόσιο συμφέρον, όσο και την ασφάλεια των συναλλαγών και την ικανοποίηση των δανειστών της κληρονομιάς, ιδίως στις περιπτώσεις εκείνες όπου το ενεργητικό της κληρονομίας δεν υπερβαίνει το παθητικό της.


ΣτΕ/2080/2014

Με τις ανωτέρω διατάξεις(356/1974) οργανώνεται συνεκτικό σύστημα εισπράξεως δημοσίων εσόδων, με σκοπό το μεν να καθίσταται δυνατή και να μη ματαιώνεται η, συνταγματικώς άλλωστε επιβαλλομένη (άρθρο 4 παράγραφος 5 του Συντάγματος), είσπραξη των χρεών προς το Δημόσιο, με παράλληλη, όμως, έγκαιρη ενημέρωση του οφειλέτη του Δημοσίου, ο οποίος δύναται να ασκεί επικαίρως τα ένδικα βοηθήματα και μέσα που του παρέχει ο νόμος. Στο πλαίσιο αυτό, ο οφειλέτης του Δημοσίου, εις βάρος του οποίου έχει ήδη γίνει η εν ευρεία εννοία βεβαίωση του οφειλομένου ποσού, την οποία μπορεί, κατά κανόνα, να αμφισβητήσει δικαστικώς, με την διεξαγωγή διαγνωστικής δίκης, πληροφορείται, με κοινοποίηση προς αυτόν της ταμειακής βεβαιώσεως του χρέους ή της ατομικής ειδοποιήσεως, την νομιμότητα της οποίας δύναται, βεβαίως, να αμφισβητήσει δικαστικώς, με την διεξαγωγή δίκης περί την εκτέλεση, ότι υπάρχει πλέον εις βάρος του νόμιμος τίτλος (εν στενή εννοία βεβαίωση) και ότι έχει ήδη καταστεί οφειλέτης. Εννοείται ότι, χωρίς την κοινοποίηση αυτή, δεν μπορεί να χωρήσει εγκύρως η περαιτέρω διαδικασία (βλ. ΣτΕ 1566/2012, 4417/2011). Έννομη συνέπεια τούτου είναι το μεν ότι ο οφειλέτης γνωρίζει ευθέως εκ του νόμου (άρθρο 5 ΚΕΔΕ) πότε το βεβαιωμένο χρέος του καθίσταται ληξιπρόθεσμο, το δε, ευθέως πάλι εκ του νόμου (άρθρο 7 ΚΕΔΕ), ότι από την επομένη της ημέρας κατά την οποία το χρέος κατέστη ληξιπρόθεσμο, είναι δυνατή η λήψη εις βάρος του αναγκαστικών μέτρων για την είσπραξη του χρέους. Ένα από τα αναγκαστικά αυτά μέτρα είναι, κατά το άρθρο 9 του ΚΕΔΕ, η κατάσχεση κινητών και απαιτήσεων του οφειλέτη του Δημοσίου εις χείρας τρίτου. Η διαδικασία λήψεως του μέτρου αυτού οργανώνεται στα άρθρα 30 και επόμενα του ΚΕΔΕ. Προς τούτο συντάσσεται κατασχετήριο έγγραφο, κοινοποιούμενο στον τρίτο και όχι στον οφειλέτη. Η μη κοινοποίηση στον οφειλέτη οφείλεται στον προφανή λόγο ότι, αν αυτός επληροφορείτο την επικειμένη λήψη του μέτρου, θα έσπευδε να εισπράξει από τον τρίτο τα οφειλόμενα σ’ αυτόν χρήματα ή απαιτήσεις ή θα ανελάμβανε τα εις χείρας τρίτου κινητά του, με συνέπεια, βεβαίως, να καθίσταται αδύνατη η εξ αυτών ικανοποίηση της αξιώσεως του Δημοσίου.


ΝΣΚ/464/2003

Τροποποίηση συμβάσεως προμηθείας Ενόπλων Δυνάμεων. Μεταβολή προσώπου αντισυμβαλλομένου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Είναι δυνατή η έγκριση της μεταβολής του προσώπου της αντισυμβαλλομένης σε σύμβαση προμηθείας, λόγω μετασχηματισμού της εν ευρεία εννοία, ώστε να υπεισέλθει άλλη εταιρεία στην οποία μεταβιβάσθηκαν τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της συμβάσεως προμηθείας, υπό την προϋπόθεση ότι θα περιληφθεί ρητός όρος ότι η νέα εταιρεία αναλαμβάνει, ως διάδοχος, όλες τις υποχρεώσεις που έχουν γεννηθεί στο πρόσωπο της εξερχομένης της σχέσεως εταιρείας και θα προσκομισθεί εγγυητική επιστολή καλής εκτελέσεως στο όνομα της νέας εταιρείας.


ΝΣΚ/236/2005

Αρμοδιότητα ή μη του ΥΠΕΠΘ για χορήγηση άδειας ιδρύσεως και λειτουργίας Βουδιστικού «ησυχαστηρίου».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η Δ/νση Ετεροδόξων και Ετεροθρήσκων του ΥΠΕΠΘ είναι αρμοδία για τη χορήγηση ή μη άδειας ιδρύσεως και λειτουργίας ευκτηρίου, εν ευρεία εννοία, οίκου σε λάτρεις του Θιβετιανού Βουδισμού, όπου θα διαμένουν αυτοί στο πλαίσιο οργανωμένου κοινοβιακού βίου και με τρόπο που προσιδιάζει στις μοναστικές, λατρευτικές και διαλογιστικές παραδόσεις των βουδιστών. (ομοφ.)


ΝΣΚ/399/2009

ΚΕΔΕ Διοικητική Εκτέλεση. Νομιμότητα καταλογιστικής πράξης επιβολής πολλαπλού τέλους της Τελωνειακής Αρχής. Ακύρωση πράξης ταμειακής βεβαίωσης της ΔΟΥ λόγω παρέλευσης προθεσμίας. Αρμοδιότητα ΔΟΥ ή ΔΙΠΕΑΚ για τη διαγραφή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Δυνατότητα εισπράξεως από την αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.) των ληξιπρόθεσμων τελωνειακών χρεών από πολλαπλά τέλη μετά τη λήξη του οικονομικού έτους, κατά το οποίο κατέστη τελεσίδικη η Καταλογιστική Πράξη της Τελωνειακής Αρχής, βάσει των διατάξεων των άρθρων 5 και 9 του Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.). Παραγραφή της «αξιώσεως» η απόσβεση του «δικαιώματος» του Δημοσίου για την αποστολή του νομίμου τίτλου ή του οικείου χρηματικού καταλόγου στην Δ.Ο.Υ. και την εν συνεχεία ταμειακή βεβαίωση της περικλειόμενης σ’ αυτόν απαιτήσεως μετά την κατ’ άρθρ. 71 παρ. 1 του Ν 542/1977 πάροδο τριετίας από την λήξη του έτους κτήσεως του τίτλου βεβαιώσεως, με συνέπεια να καθίσταται ακυρωτέα η πράξη ταμειακής βεβαίωσης της Δ.Ο.Υ., ενώ παραμένει ο νόμιμος τίτλος της Τελωνειακής Αρχής που δεν προσβλήθηκε με προσφυγή ουσίας και δεν ακυρώθηκε με δικαστική απόφαση επί Ανακοπής κατά πράξεως της διοικητικής εκτελέσεως. β) Μετά την τελεσίδικη ακύρωση της Ταμειακής Βεβαιώσεως της Δ.Ο.Υ. για τον αναγόμενο στη νομιμότητα αυτής λόγο της παρόδου της ανωτέρω τριετούς αποσβεστικής προθεσμίας – εντός της οποίας το Δημόσιο είχε το δικαίωμα να βεβαιώσει ταμειακά την απαίτησή του – η διαγραφή νομίμως ενεργείται υπό της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. χωρίς να απαιτείται η επέμβαση της ΔΙ.ΠΕ.Α.Κ. δηλ. της εν ευρεία εννοία βεβαιούσης Αρχής, υπό την έννοια της εκδόσεως Ατομικού Φύλλου Έκπτωσης (Α.Φ.ΕΚ.), εφόσον δεν υπάρχει μεταβολή της ανωτέρω καταλογιστικής πράξης. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/370/2001

Δημόσια έσοδα. Αναστολή της παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου προς επαναβεβαίωση των απαιτήσεών του. Περιπτώσεις, προϋποθέσεις, διαδικασία και χρόνος της διαγραφής και επαναβεβαιώσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι διατάξεις του άρθρου 10 (παρ.9-13) του Ν 1160/1981 και της κατ εξουσιοδότηση αυτών εκδοθείσης υπ αριθμ. 35426/Δ-Ε/1398/19-3-1982 αποφάσεως του Υπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ 153/9-4-1982, τ.Β΄), σε συνδυασμό προς τις διατάξεις του άρθρου 87 παρ.4 του Ν 2362/1995 Περί Δημοσίου Λογιστικού…., οι οποίες προβλέπουν την αναστολή της παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου προς επαναβεβαίωση των απαιτήσεών του υπό ευρεία έννοια και τις προϋποθέσεις, τη διαδικασία και το χρόνο της διαγραφής και επαναβεβαιώσεως των απαιτήσεων, σε περίπτωση δικαστικής αμφισβητήσεως, είτε του νομίμου τίτλου γενικά της απαιτήσεως του Δημοσίου, είτε της νομιμότητας της βεβαιώσεως αυτής εν στενή εννοία, είτε της για οποιονδήποτε λόγο εγκυρότητας πράξεως της διοικητικής εκτελέσεως, εξακολουθούν να ισχύουν και μετά τον Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (Ν 2717/1999). Εκταση και περιπτώσεις ισχύος των ως άνω διατάξεων.


ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)293/2014

ΔΑΠΑΝΕΣ: Κατά τα παγίως κριθέντα (βλ. Ελ. Συν., πράξεις 47, 18, 14, 12/2013, 130, 80/2012, 316, 227/2011, 394, 163/2010 VII Τμ.), συγχωρείται η θεώρηση χρηματικού εντάλματος πληρωμής, του οποίου η εντελλόμενη δαπάνη κρίνεται μη νόμιμη, όταν διαπιστώνεται ότι ο διατάκτης της δαπάνης ενήργησε όχι με σκοπό την καταστρατήγηση του νόμου αλλά από πλάνη ως προς την αληθινή έννοια των διατάξεων αυτού και η εν λόγω πλάνη κρίνεται συγγνωστή, δηλαδή καλόπιστη και μη ερχόμενη σε αντίθεση με το δημόσιο συμφέρον. Η ως άνω, κατ’ οικονομίαν, θεώρηση του χρηματικού εντάλματος πληρωμής, με βάση την οποία επιτρέπεται, κατ’ εξαίρεση, η εκταμίευση του, και εν ευρεία εννοία, δημοσίου χρήματος, χωρίς αλλοίωση της έννοιας της αντικειμενικής δημοσιονομικής νομιμότητας, κρίνεται με βάση τις συνθήκες που συντρέχουν στην κάθε συγκεκριμένη υπόθεση.


ΝΣΚ/128/2012

Εκποίηση δημοσίου κτήματος σε εταιρεία εκμετάλλευσης ξενοδοχειακής μονάδας – Αρμοδιότητα διοικητικών οργάνων – Συμψηφισμός απαιτήσεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1) Η ΔΟΥ Θήρας, είχε αρμοδιότητα, είτε κατόπιν της υποβολής αιτήσεως εκ μέρους της παραχωρησιούχου είτε και αυτεπαγγέλτως να προβεί στο συμψηφισμό του ποσού των 199.000 (περίπου) ευρώ (ήτοι 23.000.000 δρχ. + 130.000 ευρώ), ζητώντας τη συνεργασία της Κτηματικής Υπηρεσίας Ν. Κυκλάδων, η οποία διενήργησε την εν ευρεία εννοία βεβαίωση του αρχικού τιμήματος και είναι αρμόδια για την έκδοση Α.Φ.ΕΚ. διαγραφής του αρχικού τιμήματος, καθώς και της δαπάνης κατασκευής των επικειμένων, η οποία αποδεικνύεται με δημόσιο έγγραφο, ήτοι την υπουργική απόφαση επανεκποιήσεως του ακινήτου και τα δημόσια έγγραφα στα οποία αναφέρεται και λαμβάνει υπόψη. 2) Η απαίτηση της παραχωρησιούχου εταιρείας κατά του Δημοσίου για την επιστροφή του καταβληθέντος το έτος 1999 τιμήματος της αρχικής παραχωρήσεως δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή. 3) Η επιβολή αποζημιώσεως αυθαίρετης χρήσεως στην παραχωρησιούχο για τη χρήση του ακινήτου εκ μέρους της δεν είναι νόμιμη. (ομοφ.)


ΝΣΚ/43/2007

Διάφορα ζητήματα που αφορούν τις χρηματικές ποινές και τα πρόστιμα που επιβάλλονται με αποφάσεις των ποινικών δικαστηρίων και εισπράττονται ως δημόσια έσοδα με τη διαδικασία είσπραξης των δημοσίων εσόδων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Τα πρόστιμα που επιβάλλονται από το Πταισματοδικείο για παραβάσεις του Κ.Ο.Κ., ως αμιγείς ποινές σε χρήμα, σαφώς εμπίπτουν στη ρύθμιση του άρθρου 58 του Π.Κ., και επομένως λόγω του αυστηρά προσωποπαγούς χαρακτήρα τους αποσβέννυνται με το θάνατο του καταδικασθέντος και δεν εκτελούνται κατά των κληρονόμων του. Η διαγραφή τους ενεργείται από την οικεία Δ.Ο.Υ., χωρίς να απαιτείται η επέμβαση της εν ευρεία εννοία βεβαιούσας αρχής, υπό την έννοια της εκδόσεως Ατομικού Φύλλου Έκπτωσης (Α.Φ.ΕΚ.), εφόσον δεν υπάρχει μεταβολή του οικείου τίτλου βεβαίωσης, καθώς το άρθρο 58 Π.Κ. δεν απαιτεί την έκδοση δικαστικής απόφασης για τη διαγραφή. β) Εάν η έκπτωση εσόδου που έχει βεβαιωθεί στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. προκύπτει από την έκδοση ποινικής απόφασης που ανατρέπει το περιεχόμενο παλαιότερης ποινικής απόφασης, με την έννοια ότι η επιβαλλόμενη με την νεότερη απόφαση ποινή είναι ευνοϊκότερη για τον καταδικασθέντα και συνεπώς ανακύπτει υποχρέωση του Δημοσίου να επιστρέψει σ αυτόν ορισμένο χρηματικό ποσό, το Α.Φ.ΕΚ. έχει ως νομική βάση θεμελίωση τις διατάξεις του αδικαιολογήτου πλουτισμού (για αιτία λήξασα) και συντάσσεται από το αρμόδιο Τμήμα Εκκαθάρισης Ποινών του εκδόντος την ποινική απόφαση Δικαστηρίου. Στη συνέχεια η αρμόδια Δ.Ο.Υ. θα προβεί στην εξόφλησή του, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις του Π.Δ/τος 16/1989 (Κανονισμός Λειτουργίας των Δ.Ο.Υ.).