ΝΣΚ/182/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Τουριστικά λεωφορεία. Βιβλίο δρομολογίων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων (πούλμαν), στα οποία αφορά η υπ’ αριθμ. 51266/2955/1975 απόφαση του Υπουργού Απασχολήσεως, έχουν υποχρέωση, όταν οδηγούν τα οχήματα αυτά, να τηρούν και να συμπληρώνουν το ημερήσιο δελτίο δρομολογίων, που προβλέπεται από το άρθρο 2 της εν λόγω απόφασης, όπως το άρθρο αυτό ισχύει μετά την αντικατάστασή του με την παράγραφο 1 της υπ’ αριθμ. 989/1980 απόφασης του Υπουργού Εργασίας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/410/2000
Λεωφορεία τουριστικά. Μεταφορά σπουδαστών Τ.Ε.Ι. Πάτρας με υπηρεσιακό λεωφορείο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με το υπηρεσιακό λεωφορείο του Τ.Ε.Ι. Πάτρας είναι νόμιμη, (κατά τις διατάξεις του άρθρου 1 του Ν.Δ. 2396/1953 και της υπ αριθ. ΓΥ.2783/28.9.1989, ΦΕΚ 730 Β/1989, αποφάσεως του Υπουργού Προεδρίας της Κυβερνήσεως, που εκδόθηκε κατ εξουσιοδότηση αυτού), η μεταφορά σπουδαστών του Τ.Ε.Ι. για εκπαιδευτικά προγράμματα, γιατί εξυπηρετείται υπηρεσιακή ανάγκη και ειδικότερα ο εκπαιδευτικός σκοπός του Τ.Ε.Ι. Δεν παραβιάζονται, εξάλλου, με τη μεταφορά αυτή οι διατάξεις του άρθρου 1 του Ν.711/1977, όπως ισχύει, γιατί δεν πρόκειται για εκτέλεση μεταφορικού έργου με δημόσιας χρήσης μεταφορικό μέσο, αλλά με αυτοκίνητο που ανήκει στο Τ.Ε.Ι. και κινείται προς εξυπηρέτηση υπηρεσιακής ανάγκης (του εκπαιδευτικού σκοπού του Ιδρύματος).
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/701/2023
Εκτέλεση δρομολογίων σε λεωφορειακές γραμμές αστικού-περιαστικού χαρακτήρα: Κατόπιν όσων έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η προσφυγή της ...... ΑΕ στη διαδικασία διαπραγμάτευσης του άρθρου 269 παρ. 1 περ. δ΄ του ν. 4412/2016 για την ανάθεση του ελεγχόμενου αντικειμένου είναι μη νόμιμη, αφού δεν πληρούνται οι σωρευτικώς τασσόμενες ουσιαστικές προϋποθέσεις της εν λόγω διάταξης, ήτοι η συνδρομή απρόβλεπτων περιστάσεων που καθιστούν αδύνατη τη διενέργεια διαγωνισμού εκ μέρους του αναθέτοντος φορέα όσον αφορά μάλιστα την κάλυψη των πάγιου χαρακτήρα αναγκών του. Η εν λόγω πλημμέλεια, ως συναπτόμενη με παραβίαση των αρχών της διαφάνειας, της ισότητας των διαγωνιζομένων και του ελεύθερου ανταγωνισμού, παρίσταται ουσιώδης, συνεκτιμωμένου μάλιστα ότι ήδη επί σειρά συναπτών ετών (4,5) οι σχετικές ανάγκες του αναθέτοντος φορέα καλύπτονται διαρκώς με διαδοχικές απευθείας αναθέσεις, καθώς και ότι είναι άδηλο πότε θα ολοκληρωθεί ο προς προκήρυξη διαγωνισμός και, ιδίως, πότε θα εκκινήσει η υλοποίηση της οικείας σύμβασης. Ανεξαρτήτως των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η επιμέρους πρόβλεψη περί δυνατότητας ανάθεσης περισσότερων γραμμών για δρομολόγια με λεωφορεία στην...... Θεσσαλονίκης ΑΕ λόγω των εργασιών για την κατασκευή της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (flyover) είναι μη νόμιμη λόγω της αοριστίας αυτής, αφού δεν εξειδικεύεται ποιοτικώς και ποσοτικώς (ποιες και πόσες γραμμές θα ανατεθούν και με τι κόστος).
Τέλος, το Κλιμάκιο σημειώνει ότι δεν προκύπτει ότι έχει εκδοθεί η προβλεπόμενη στο άρθρο 54 του ν. 4568/2018 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών περί έγκρισης της επίμαχης ανάθεσης, ενώ περαιτέρω, δεν προκύπτει ότι έχει ζητηθεί από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) η προηγούμενη σύμφωνη γνώμη για την προσφυγή στην εξαιρετική διαδικασία του άρθρου 269 παρ. 1 περ. δ΄ του ν. 4412/2016, όπως τούτο προβλέπεται στο άρθρο 347 παρ. 2 περ. γδ του ν. 4412/2016. ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/158/2024
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/87/2011
Μεταφορά μαθητών...Με δεδομένα τα ανωτέρω, σε συνδυασμό και με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο διαπιστώνει τις εξής πλημμέλειες:α) Με την αναβλητική πράξη του Κλιμακίου τούτου (51/2011) ζητήθηκε να προσκομιστούν τα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει ο τρόπος υπολογισμού κάθε δρομολογίου, που περιλαμβάνεται στα Παραρτήματα της διακήρυξης και των διαπραγματεύσεων, αρχικών και τροποποιημένων, με αναφορά όλων των επιμέρους κριτηρίων. Στο 12725/4058/11.4.2011 έγγραφο της Προϊσταμένης της Διεύθυνσης Διοικητικού - Οικονομικού της Περιφέρειας .... αναφέρεται ότι ο υπολογισμός των δρομολογίων έγινε με βάση τον μαθηματικό τύπο της ΙΒ/6071/26.8.1998 (ΦΕΚ 932 Β΄) κοινής υπουργικής απόφασης, όπως, άλλωστε, αυτό αναφέρεται και στο άρθρο 7 της διακήρυξης. Περαιτέρω, προβαίνει σε κάποιες διευκρινίσεις, όπως ότι για τα λεωφορεία για το συντελεστή βατότητας χρησιμοποιούν το 1,75 και ότι το Θ δεν υπερβαίνει το 15, χωρίς όμως να προσκομίζουν πίνακα από τον οποίο να προκύπτει ο υπολογισμός κάθε δρομολογίου ξεχωριστά, με την εφαρμογή του μαθηματικού τύπου, ώστε να μπορεί το Κλιμάκιο να κρίνει αν υπάρχει υπέρβαση ή όχι του ορίου, που τίθεται από την ως άνω Κ.Υ.Α.
β). Στο Τεύχος Διακηρύξεων Δημοσίων Συμβάσεων και στον Ημερήσιο Τύπο, αναγράφεται ως καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών του ανοικτού διαγωνισμού η 7.9.2010, ενώ στην προκήρυξη που απεστάλη στην Ε.Ε.Ε.Ε, αναφέρεται η 8.9.2010 ως καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών. Ενόψει όμως του γεγονότος ότι καμμία προσφορά δεν απορρίφθηκε για το λόγο ότι κατατέθηκε στις 8.9.2010, θεωρούμε ότι η πλημμέλεια αυτή, δεν είναι στη συγκεκριμένη περίπτωση ουσιώδης.
γ). Σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ. 8 του π.δ/τος 60/2007, η σύντμηση των προθεσμιών της δημοσίευσης της προκήρυξης του διαγωνισμού στην Ε.Ε.Ε.Ε. επιτρέπεται όταν δικαιολογείται από λόγους κατεπείγοντος, τους οποίους θα πρέπει να επικαλείται και να αποδεικνύει ο φορέας που διενεργεί τον διαγωνισμό. Στην προκειμένη περίπτωση, η Νομαρχιακή Επιτροπή Ανθρωπίνων Πόρων με την 120/2010 πράξη της αποφάσισε την προσφυγή στο άρθρο 32 παρ. 8 του πιο πάνω π.δ/τος, αναφέροντας επί λέξει ότι: «(Ομόφωνα Αποφάσισαν: α) (…)) δ) την σύντμηση της προθεσμίας παραλαβής των αιτήσεων συμμετοχής (…) λόγω του κατεπείγοντος (σχετικό το αριθμ. πρωτ. 55242/2.11.2010 εξαιρετικώς επείγον έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης)», χωρίς όμως να αναλύει σε τι συνίσταται το κατεπείγον αυτό. Συνεπώς, η ως άνω απόφαση, με το περιεχόμενο αυτό, δεν περιλαμβάνει καμία αιτιολογία ως προς την ύπαρξη λόγων επειγόντων, που καθιστούν αδύνατη την τήρηση των προθεσμιών, ενώ μόνη η επίκληση του πιο πάνω εγγράφου του Υπουργείου, στο οποίο απλώς επισημαίνεται ότι οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει την κατακύρωση στο μειοδότη το αργότερο μέχρι την 1.1.2011, αφού μετέπειτα η σχετική αρμοδιότητα παρέχεται στους Ο.Τ.Α., δε συνιστά νόμιμη και επαρκή αιτιολογία. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, στην υπό έλεγχο σύμβαση δεν έχουν τηρηθεί ούτε οι συντετμημένες προθεσμίες των 10 ημέρων. Συγκεκριμένα, η δημοσίευση της προκήρυξης έγινε στις 6.12.2010 και συνεπώς η προθεσμία, που άρχισε να τρέχει στις 7.12.2010, συμπληρώθηκε στις 16.12.2010, σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στην μείζονα σκέψη της παρούσας (σκέψη V). Συνεπώς η καταληκτική ημερομηνία παραλαβής των προσφορών θα έπρεπε να έχει οριστεί το νωρίτερο στις 17.12.2010, ενώ, όπως προκύπτει από την πρόσκληση ενδιαφέροντος, τόσο η καταληκτική ημερομηνία παραλαβής των προσφορών (15.12.2010) όσο και ο έλεγχος των δικαιολογητικών (16.12.2010) ορίζονται σε ημερομηνία πριν από τη συμπλήρωση της 10ήμερης προθεσμίας.Ενόψει των ανωτέρω ουσιωδών πλημμελειών, το Κλιμάκιο αποφαίνεται ότι κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων για έλεγχο τεσσάρων (4) σχεδίων συμβάσεων με αντικείμενο τη μεταφορά των μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης .... για το σχολικό έτος 2010-2011