ΝΣΚ/200/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ερώτημα ως προς τον ενδεδειγμένο τρόπο συνολικού χειρισμού της υπόθεσης της Ιεράς Μονής Βατοπεδίου (Ι.Μ.Β.), ώστε να επιτευχθεί η ταχύτερη και αποτελεσματικότερη προάσπιση των συμφερόντων του Ελλ. Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μία ρύθμιση, που θα ορίζει την δια της νομοθετικής οδού ακυρότητα των δικαιοπραξιών, με τις οποίες η Ι.Μ.Β. μεταβίβασε στο Ελλ. Δημόσιο την λιμνοθάλασσα Βιστωνίδα και τις παραλίμνιες εκτάσεις της και έλαβε, ως αντάλλαγμα, ακίνητα του Δημοσίου σε διάφορες περιοχές της χώρας, και την απόδοση των ακινήτων, από τους κατέχοντες μη νόμιμα αυτά, στο Ελλ. Δημόσιο, ενέχει τον κίνδυνο να κριθεί από τα δικαστήρια, επειδή αφορά σε επέμβαση, με αναδρομική ισχύ, επί επικαλουμένων από τρίτους ιδιοκτησιακών και εν γένει περιουσιακών δικαιωμάτων, για τα οποία υφίστανται εκκρεμείς δίκες, η έκβαση των οποίων επηρεάζεται από τη ρύθμιση αυτή υπέρ του Δημοσίου, ότι αντιβαίνει στους προστατευτικούς των δικαιωμάτων αυτών, υπερνομοθετικής ισχύος, κανόνες του Συντάγματος και της ΕΣΔΑ. Νομοθετική ρύθμιση, που θα μεταβάλλει την αρμοδιότητα των δικαστηρίων που έχουν επιληφθεί των δικαστικών διενέξεων αναφορικά με τις επίμαχες ανταλλαγές, με σκοπό την επιτάχυνση των οικείων διαδικασιών, θα είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα, εφόσον αφορά σε ευρύτερη κατηγορία υποθέσεων και στηρίζεται σε γενικά και αντικειμενικά κριτήρια. Ο ως άνω κίνδυνος αίρεται σε περίπτωση που τα αντιμαχόμενα μέρη ρυθμίσουν τα σχετικά ζητήματα με κοινή συμφωνία, η οποία πρέπει να κυρωθεί με νόμο. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/270/2014
Συναίνεση του Δημοσίου για την άρση αναγκαστικής κατάσχεσης και εξάλειψη υποθήκης σε ακίνητο που κληρονόμησε και μεταβίβασε, χωρίς αντάλλαγμα, στο ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δυνατή η συναίνεση του Δημοσίου για την άρση της αναγκαστικής κατάσχεσης και την εξάλειψη της υποθήκης σε ακίνητο που κληρονόμησε και ακολούθως μεταβίβασε, χωρίς αντάλλαγμα, στο ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ, δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 2 του ν. 3986/2011. (ομοφ.)
ΝΣΚ/355/2003
Αποζημίωση υπέρ αναπήρου πολέμου, δικαιούχου αδείας λειτουργίας περιπτέρου. Υπόχρεο προς καταβολή το Ελλ. Δημόσιο (Περιφερειακή Διοίκηση).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η επιδικασθείσα αμετακλήτως αποζημίωση υπέρ ιδιώτου και σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου λόγω μη έγκαιρης εκτέλεσης απόφασης του Νομάρχη Αθηνών με την οποία παραχωρείται άδεια εκμετάλλευσης περιπτέρου σε ανάπηρο πολέμου θα καταβληθεί στο δικαιούχο από το Ελλ. Δημόσιο και ειδικώτερα από την Περιφερειακή Διοίκηση Αττικής, εφόσον η σχετική αρμοδιότητα, υπαγομένη ανέκαθεν στο ΥΠΕΘΑ παρέμεινε στην κρατική διοίκηση, μη μεταβιβασθείσα στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, ασκείται δε πλέον από το Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας.
ΝΣΚ/348/2004
Εφαρμογή του άρθρου 4 του ν. 3127/2003 σε ακίνητα αρμοδιότητος του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών - Κτηματολογική διαδικασία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το άρθρο 4 του ν. 3127/2003 έχει εφαρμογή στα ακίνητα, τα οποία ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο κατά πλήρες δικαίωμα κυριότητος ως ιδιωτική περιουσία του Ελλ. Δημοσίου και τα οποία διαχειρίζεται το Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών (ομόφ.).
123224 ΕΞ 2024
Ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων αναφορικά με την εκπλήρωση των υποχρεώσεων και αρμοδιοτήτων του Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης, ειδικότεροι όροι και διαδικασία της μεταβίβασης δικαιωμάτων επί της κύριας κατοικίας σε αυτόν.
ΝΣΚ/98/2011
Ιδιοκτησιακό καθεστώς έκτασης στη Ραφήνα Αττικής – Συμβιβαστική επίλυση της ένδικης διαφοράς μεταξύ Ελλ. Δημοσίου και κληρονόμων Δ.Κ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για να περιέλθει, κατά τη διάταξη του άρθρου 10 περ.ΙΙΙ υποπεριπτ.β του Ν 3208/2003, δασικού χαρακτήρα έκταση σε τρίτους, βάσει συμβιβαστικής πράξης του Ελληνικού Δημοσίου, με πρακτικό του ΝΣΚ και να απωλέσει το Δημόσιο την δυνατότητα να προβάλλει δικαιώματα κυριότητας στην έκταση αυτή, θα πρέπει αντικείμενο της συμβιβαστικής πράξης να έχει αποτελέσει η κυριότητα της έκτασης και όχι οποιοδήποτε άλλο δικαίωμα τρίτων σε αυτήν. Κατά συνέπεια, στη περίπτωση συμβιβασμού σε διαφορά περί νομής, δεν έχει εφαρμογή η ανωτέρω διάταξη. (ομοφ.) ΠΑΡΑΠΕΜΦΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΜΕ ΤΗΝ 348/2010 ΤΟΥ Δ΄ ΤΜΗΜΑΤΟΣ.
ΝΣΚ/248/2019
Τύχη των βαρών που έχουν εγγραφεί επί του μεταλλουργικού εργοστασίου και των λοιπών εγκαταστάσεων που βρίσκονται εντός των ορίων του δημοσίου μεταλλείου της Λάρυμνας, μετά τη λήξη της από 3-3-1976 μισθωτικής σύμβασης και την περιέλευση των ανωτέρω ακινήτων στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου. Δυνατότητα του Ελληνικού Δημοσίου για τη διενέργεια ανοιχτού πλειοδοτικού διαγωνισμού για την εκμίσθωση των μεταλλευτικών του δικαιωμάτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την 30-6-2012, ημερομηνία κατά την οποία περιήλθαν στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου το μεταλλουργικό εργοστάσιο και οι λοιπές εγκαταστάσεις που βρίσκονται εντός των ορίων των παραχωρήσεων του δημοσίου μεταλλείου της Λάρυμνας, το δικαίωμα κυριότητας της, μέχρι το χρονικό αυτό σημείο, μισθώτριας εταιρείας καταργήθηκε και τα υφιστάμενα κατά την ημερομηνία αυτή βάρη επί των ανωτέρω ακινήτων αποσβέσθηκαν, όσα δε εγγράφηκαν μεταγενέστερα έχουν εγγραφεί ακύρως, λόγω έλλειψης της προϋπόθεσης της κτήσης κυριότητας κατά το χρόνο εγγραφής τους, από την οφειλέτιδα εταιρεία. Το Ελληνικό Δημόσιο υπό την ιδιότητά του ως κυρίου των εν λόγω ακινήτων νομιμοποιείται να ζητήσει την εξάλειψη των βαρών που έχουν εγγραφεί επ’ αυτών, η οποία θα γίνει είτε με τη συναίνεση των ενυπόθηκων δανειστών και, σε περίπτωση που αυτοί αρνηθούν, με δικαστική απόφαση που θα εκδοθεί από τα αρμόδια δικαστήρια μετά από αίτημα του έχοντος προς τούτο έννομο συμφέρον Ελληνικού Δημοσίου. Ανεξαρτήτως, όμως, από τις ενέργειες στις οποίες θα προβεί για την εξάλειψη των βαρών που έχουν εγγραφεί επί των προαναφερθέντων ακινήτων, το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να χωρήσει νομίμως στην προβλεφθείσα ρητά, στην παράγραφο 7 του άρθρου 55 του ν. 4223/2013, διαδικασία ανοιχτού πλειοδοτικού διαγωνισμού για την εκμίσθωση των μεταλλευτικών του δικαιωμάτων στο ίδιο ως άνω δημόσιο μεταλλείο (ομόφ.).
Π.Δ 99/2018
Ρύθμιση του επαγγέλματος του μηχανικού με καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων για κάθε ειδικότητα.
ΝΣΚ/228/2011
Δυνατότητα ή μη ένταξης Αγροτικού Συνεταιρισμού στις ρυθμίσεις της υπ αριθμ. 2/14709/0025/14-4-2009 υπουργικής απόφασης, για παροχή εγγύησης του Ελλ. Δημοσίου προς λήψη δανείων από πιστωτικά ιδρύματα της χώρας.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Δεν είναι δυνατή η ένταξη του Αγροτικού Συνεταιρισμού Μακροχωρίου Ν. Ημαθίας «Η ΠΡΟΟΔΟΣ» στις ρυθμίσεις της υπ αριθμ. 2/14709/0025/14-4-2009 υπουργικής απόφασης, για παροχή εγγύησης του Ελλ. Δημοσίου σε επιχειρήσεις του που είναι εγκατεστημένες και λειτουργούν στο Νομό Πιερίας, γιατί αυτός είχε τύχει ήδη παροχής εγγύησης του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου των 20.000.000 ευρώ κατά την τελευταία πενταετία με την προγενέστερη υπ αριθμ. 2/75172/0025/26-1-2007 υπουργική απόφαση για τις επιχειρηματικές εγκαταστάσεις του που είχε στο Ν. Ημαθίας. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/119/2013
Παραχώρηση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου σε Δήμους ή Κοινότητες – Έννοια και περιεχόμενο των σχετικών διατάξεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παραχώρηση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου σε Δήμους ή Κοινότητες διέπεται αποκλειστικά από τις ειδικές διατάξεις του άρθρου 200 του ν. 3463/2006, οι οποίες ρυθμίζουν την παραχώρηση ή εν γένει διάθεση δικαιωμάτων του Δημοσίου επί των ως άνω πραγμάτων με ή χωρίς αντάλλαγμα. Η κατά χρήση παραχώρηση ακινήτων του Δημοσίου, τα οποία διαχειρίζεται η Ε.Τ.Α.Δ. Α.Ε., γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 973/1979. (ομοφ.)
ΝΣΚ/441/2001
ΝΠΔΔ. Συγκρότηση των Διοικητικών Συμβουλίων των Νοσοκομείων ΚΟΡΓΙΑΛΕΝΕΙΟ - ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ και ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟ ΒΟΥΛΑΣ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η συγκρότηση των Διοικητικών Συμβουλίων των Νοσοκομείων (ΝΠΔΔ) ΚΟΡΓΙΑΛΕΝΕΙΟ - ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ και ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟ ΒΟΥΛΑΣ θα πρέπει να γίνεται βάσει των ειδικών διατάξεων του άρθρου 2 της ως άνω από 28-5-1985 συμβάσεως μεταξύ του Ελλ. Δημοσίου και του ΕΕΣ, που κυρώθηκε με τον Ν 1821/1988, που προβλέπουν εννεαμελή ΔΣ, με συμμετοχή τεσσάρων (4) εκπροσώπων του ΕΕΣ, για το Κοργιαλένειο - Μπενάκειο (μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και ο εκπρόσωπος του υφισταμένου κληροδοτήματος) και ορισμό του Προέδρου του ΕΕΣ ή του νόμιμου εκπροσώπου του ως Προέδρου του ΔΣ του ίδιου Νοσοκομείου καθώς και με συμμετοχή τριών (3) εκπροσώπων του ΕΕΣ για το Ασκληπιείο Βούλας (και την Αντιπροεδρία να ανήκει στον ΕΕΣ). Κατά δε τα αναλυτικά προαναφερθέντα, τα υπόλοιπα μέλη των ΔΣ και των δύο ως άνω Νοσοκομείων, που δεν θα είναι εκπρόσωποι του ΕΕΣ, θα πρέπει να είναι τα προβλεπόμενα από τις ως άνω διατάξεις του άρθρου 15 του Ν 2519/1997, όπως τροποποιήθηκαν με αυτές της παρ.15 του άρθρου 28 του Ν 2646/1998 και του άρθρου 21 του Ν 2703/1999 (άρθρο 13 Ν 2889/2001).