ΝΣΚ/2/2020
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εάν οι δικηγόροι που απασχολούνται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα με σχέση έμμισθης εντολής με πάγια αντιμισθία, προκειμένου να αποσπαστούν στο Υπουργείο Εσωτερικών με σκοπό να διατεθούν σε βουλευτές και κόμματα της Βουλής των Ελλήνων και Έλληνες βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, για τη γραμματειακή υποστήριξη του έργου τους, υπάγονται στους όρους και προϋποθέσεις των διατάξεων που αφορούν την απόσπαση και διάθεση των υπαλλήλων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα στα ως άνω πρόσωπα και φορείς.(...)Οι δικηγόροι που απασχολούνται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα με σχέση έμμισθης εντολής με πάγια αντιμισθία δεν έχουν την ιδιότητα του υπαλλήλου, και άρα προκειμένου να αποσπαστούν στο Υπουργείο Εσωτερικών με σκοπό να διατεθούν σε βουλευτές και κόμματα της Βουλής των Ελλήνων και Έλληνες βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, για τη γραμματειακή υποστήριξη του έργου τους, δεν υπάγονται στους όρους και προϋποθέσεις των διατάξεων που αφορούν την απόσπαση των υπαλλήλων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα στα ως άνω γραφεία. Ως προς τη διάθεση δικηγόρων στα ανωτέρω γραφεία, η Διοίκηση οφείλει να εξετάζει τη συνδρομή ή μη των όρων και προϋποθέσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις της 19/8-2-1990 Π.Υ.Σ., όπως κυρώθηκε με το άρθρο 6 του ν. 1876/1990 (ομόφωνα).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/98/2014
Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού – Δικηγόροι με σχέση έμμισθης εντολής και πάγιας αντιμισθίας – Ωράριο απασχόλησης και χορήγηση άδειας άνευ αποδοχών.(...)α) Οι απασχολούμενοι στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού δικηγόροι με σχέση έμμισθης εντολής δεν έχουν υποχρέωση τήρησης υπαλληλικού ωραρίου, αλλά παρέχουν τις υπηρεσίες τους για χρόνο εύλογο και απαραίτητο, αναλόγως των υπαρχουσών αναγκών, επί καθημερινής, κατά το δυνατόν, βάσεως, εργάσιμες ημέρες και ώρες, κατά κανόνα, στην Κεντρική Υπηρεσία του ΥΠ.ΠΟ.Α. β) Η διάταξη του άρθρου 51 παρ.2 του Υ.Κ., δεν έχει εφαρμογή και σε δικηγόρο που απασχολείται στο ΥΠ.ΠΟ.Α. με σχέση έμμισθης εντολής και πάγια αντιμισθία. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού θα μπορούσε να αντιμετωπίσει σχετικό αίτημα με βάση τις αρχές της καλής πίστεως και των συναλλακτικών ηθών και με τη στάθμιση του αληθούς συμφέροντος της υπηρεσίας και του αιτήματος του δικηγόρου, να κρίνει κατά περίπτωση και να χορηγήσει την άδεια αυτή. (ομοφ.)
ΝΣΚ/417/2011
ΙΚΑ ΕΤΑΜ – Συμμόρφωση Διοικήσεως σε ακυρωτική απόφαση ΣτΕ – Δικηγόροι με σχέση έμμισθης εντολής και με πάγια αντιμισθία – Αναγνώριση χρόνου υπηρεσίας τους ως πραγματικής και συντάξιμης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Το χρονικό διάστημα κατά το οποίο τέσσερις (4) Δικηγόροι των Αθηνών, με σχέση έμμισθης εντολής και με πάγια αντιμισθία στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δεν παρείχαν υπηρεσίες στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ήτοι από 5-10-2007 μέχρι 28-3-2008, αποτελεί χρόνο πραγματικής και συντάξιμης υπηρεσίας και κατά το χρονικό αυτό διάστημα δικαιούνται της καταβολής κανονικών αποδοχών, δοθέντος ότι η συμμόρφωση της Διοίκησης προς την υπ’ αριθμ. 1881/2007 ακυρωτική απόφαση του ΣτΕ δρα με αναδρομική ισχύ. 2) Το χρονικό διάστημα κατά το οποίο μία (1) Δικηγόρος Θεσσαλονίκης, με σχέση έμμισθης εντολής και με πάγια αντιμισθία στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δεν παρείχε υπηρεσίες στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ήτοι από 30-3-2011 μέχρι 21-6-2011, αποτελεί χρόνο πραγματικής και συντάξιμης υπηρεσίας και κατά το χρονικό αυτό διάστημα δικαιούται της καταβολής κανονικών αποδοχών, δοθέντος ότι η συμμόρφωση της Διοίκησης προς την υπ’ αριθμ. 2905/2009 ακυρωτική απόφαση του ΣτΕ δρα με αναδρομική ισχύ. - ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ
ΝΣΚ/166/2014
Απόσπαση και διάθεση υπαλλήλων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, που έχουν υποχρέωση παραμονής σε υπηρεσία παραμεθορίου περιοχής, σε γραφεία βουλευτών και κομμάτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υπάλληλοι που έχουν διορισθεί με μοριοδότηση λόγω εντοπιότητας, μεταταχθεί ή μεταφερθεί σε παραμεθόριο ή προβληματική περιοχή, που έτυχαν ειδικών ευεργετημάτων και υποχρεούνται να παραμείνουν στην υπηρεσία τοποθέτησής τους για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, δεν μπορούν να αποσπασθούν προκειμένου να διατεθούν για τη γραμματειακή υποστήριξη του έργου των γραφείων των βουλευτών και των Ελλήνων βουλευτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, καθώς και των γραφείων των κομμάτων που εκπροσωπούνται στη Βουλή ή στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατά το χρονικό διάστημα της υποχρεωτικής παραμονής τους στις υπηρεσίες αυτές. Τα ανωτέρω ουδόλως διαφοροποιούνται από τις διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4250/2014. (πλειοψ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/96/2006
Υπαγωγή της εταιρείας «ΘΕΜΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Α.Ε.» στις διατάξεις του Ν 3429/2005.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η εταιρεία «ΘΕΜΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Α.Ε.» έχει εξαιρεθεί ρητά από τον ευρύτερο δημόσιο τομέα και ως εκ τούτου δεν υπάγεται στις διατάξεις του Κεφαλαίου Α΄ του Ν 3429/2005, καθόσον από το πεδίο εφαρμογής αυτού έχουν εξαιρεθεί οι δημόσιες επιχειρήσεις που δεν υπάγονται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, ενώ δεν υπάγεται ούτε στο Κεφάλαιο Β΄ αυτού, το οποίο ούτως ή άλλως αφορά αποκλειστικώς εταιρείες που ευρίσκονται εκτός του, κατά τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις, ευρύτερου δημόσιου τομέα.
ΝΣΚ/36/2005
Έννοια ευρύτερου δημόσιου τομέα, ενόψει της εφαρμογής του άρθρου 6 (παρ.3) του Ν 3255/2004.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ενόψει της εφαρμογής του άρθρου 6 (παρ.3) του Ν 3255/2004, για το διορισμό πολύτεκνων εργαζομένων, ανεξάρτητα από τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, σε θέσεις εκπαιδευτικών των κλάδων ΠΕ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η Τράπεζα Αττικής Α.Ε., δεν ανήκει στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, σύμφωνα με το άρθρο 51 (παρ.1, περ.δ΄) του Ν 1892/1990.
ΕλΣυν/Κλ.1/311/2015
Δικηγόροι-Αποζημίωση συνταξιοδότησης.(...) Καταβολή αποζημίωσης στη ...., λόγω θανάτου …δικηγόρου με πάγια αντιμισθία ,Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα αναπτύχθηκαν στην προεκτεθείσα νομική σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι κατά το χρόνο θανάτου του ...., …, ο γάμος του με τη .... ήταν ακόμα εν ισχύι, καθόσον η 3150/2013 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών δεν είχε καταστεί αμετάκλητη, δεδομένου ότι απαιτείτο προς τούτο η παρέλευση χρονικού διαστήματος κατ’ ελάχιστον επτά (7) μηνών από την επίδοση της απόφασης αυτής. Κατά συνέπεια, ακόμα και αν υποτεθεί ότι η απόφαση αυτή επιδόθηκε στον μετέπειτα θανόντα άμα τη δημοσιεύσει της, ήτοι στις…., το ως άνω χρονικό διάστημα δεν μπορούσε να είχε παρέλθει κατά το χρόνο του θανάτου αυτού. Κατόπιν τούτου, εφ’ όσον στις ….ο γάμος του δεν είχε λυθεί, τυγχάνει εφαρμογής η διάταξη του άρθρου 46 παράγραφος 6 του νέου Κώδικα Δικηγόρων, σύμφωνα με την οποία η σύζυγός του ...., δεδομένου ότι δεν υπάρχουν ανήλικα τέκνα, δικαιούται την προβλεπόμενη από το άρθρο αυτό αποζημίωση λόγω λύσης της έμμισθης εντολής αυτού με το νυν Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού. Περαιτέρω, το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι η εν λόγω αποζημίωση είναι παροχή από δικαίωμα που αναγνωρίζεται απ’ ευθείας υπέρ των μελών της οικογένειας του θανόντος που αναφέρονται αποκλειστικά στη διάταξη του άρθρου 46 παράγραφος 6 του Κώδικα Δικηγόρων (εν προκειμένω υπέρ της φερόμενης ως δικαιούχου συζύγου αυτού) "ιδίω δικαίω" και δεν περιλαμβάνεται στην κληρονομιά του αποβιώσαντος δικηγόρου, ως εκ τούτου αβασίμως προβάλλεται από τη διαφωνούσα Επίτροπο ότι η αποζημίωση αυτή έπρεπε να υποβληθεί σε φόρο κληρονομίας, η δε από 11.4.2014 δήλωση αυτής περί αποποίησης της κληρονομίας του ανωτέρω δεν ασκεί επιρροή στη νομιμότητα καταβολής της εντελλόμενης δαπάνης, καθόσον η αποζημίωση αυτή δεν περιλαμβάνεται στην κληρονομιά του θανόντος συζύγου της.Νόμιμη
ΝΣΚ/40/2010
Νομιμότητα απόσπασης και διάθεσης υπαλλήλου του ευρύτερου δημόσιου τομέα και ειδικότερα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, στα γραφεία κόμματος που εκπροσωπείται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Επιτρέπεται η απόσπαση υπαλλήλου της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και η εν συνεχεία διάθεσή του στα γραφεία του Κόμματος των Οικολόγων Πράσινων, το οποίο εκπροσωπείται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, εν όψει του ότι κρίσιμο στοιχείο για τον προσδιορισμό των φορέων από τους οποίους προέρχονται οι αποσπώμενοι και διατιθέμενοι κατά τα ανωτέρω υπάλληλοι είναι και η ένταξή τους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως οριοθετείται με το άρθρο 1 παρ. 6 του Ν 1256/1982 και τις μεταγενέστερες συμπληρώσεις του, πριν την επαναοριοθέτησή του με το άρθρο 51 παρ. 1 του Ν 1892/1990, η δε Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ανήκει στον παραπάνω ευρύτερο δημόσιο τομέα, από τον οποίο ουδέποτε εξήλθε.
ΝΣΚ/51/2001
Δημόσιος τομέας. Στελέχωση υπηρεσιών Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων. Αποσπάσεις χωρίς περιορισμούς από Δημόσιο και ΝΠΙΔ του ευρύτερου δημόσιου τομέα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η πλήρωση των θέσεων των υπηρεσιών του ΕΦΕΤ γίνεται μεταξύ άλλων και με αποσπάσεις που διενεργούνται από το Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη διάταξη νόμου, σύμφωνα με την παρ.6 του άρθρου 4 του ιδρυτικού νόμου 2741/1999 που είναι επικρατέστερη ως ειδική και μεταγενέστερη έναντι εκείνης του άρθρου 28 παρ.1 του Ν 2085/1992 που είναι γενικού περιεχομένου. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/200/2004
Δικηγόροι δημοσίου τομέα. Δικαίωμα υπαγωγής στην ασφάλιση του ΙΚΑ και αναγνώριση προϋπηρεσίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Το δικαίωμα υπαγωγής στην ασφάλιση και αναγνώρισης προϋπηρεσίας, παρασχέθηκε στους δικηγόρους κλπ που παρέχουν ή παρείχαν τις νομικές τους υπηρεσίες με πάγια αμοιβή, μεταξύ άλλων, και στις ενταχθείσες, για λίγο έστω χρόνο, στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, «δημόσιες επιχειρήσεις οιασδήποτε μορφής». (ομοφ.) β) Στις ίδιες ρυθμίσεις, υπάγονται, ως εργοδότριες, όλες ανεξαιρέτως οι επιχειρήσεις (δημόσιες και μη) που και αυτές, για περιορισμένο έστω, χρονικό διάστημα, είχαν ενταχθεί στον δημόσιο τομέα της παρ.6 του άρθρου 1 του Ν 1256/82, συνεπώς και οι εκεί αναφερόμενες Τράπεζες, με τις θυγατρικές τους εταιρείες. (πλειοψ.)
ΕλΣυν/Κλ.1/116/2015
Δικηγόροι-Αποζημίωση λόγω συνταξιοδότησής(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η από …αίτηση της φερόμενης ως δικαιούχου του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος προς το Δήμο ......, η οποία υποβλήθηκε πριν αυτή θεμελιώσει δικαίωμα για πλήρη σύνταξη, κατά τη νομοθεσία που διέπει τον οικείο Ο.Τ.Α. (ν.3584/2007, ν.4505/1966 και ν.δ. 1827/1942), έχοντας συμπληρώσει 31 έτη συντάξιμης υπηρεσίας και όχι 35 έτη που απαιτούνται για πλήρη σύνταξη, συνιστά καταγγελία της σύμβασης έμμισθης εντολής, όπως συνομολογεί και η ίδια με το από 9.3.2015 υπόμνημά της (αριθ. πρωτ. Ε.Σ….), δηλαδή οικειοθελή αποχώρησή της από την υπηρεσία και όχι αυτοδίκαιη λύση της σχετικής σύμβασης, αφού κατά τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας της (31.12.2013) δεν είχε συμπληρώσει 35 έτη συνολικής συντάξιμης υπηρεσίας. Περαιτέρω, το δικαίωμα προς αποζημίωση της φερόμενης ως δικαιούχου δικηγόρου κρίνεται σύμφωνα με νομοθετικό καθεστώς, που ίσχυε κατά τον χρόνο περιέλευσης της σχετικής αίτησης – καταγγελίας στο Δήμο ...... (…), που αποτελεί τον κρίσιμο χρόνο, δεδομένου ότι η καταγγελία της έμμισθης εντολής, παράγει τα έννομα αποτελέσματά της, μεταξύ των οποίων και το δικαίωμα προς αποζημίωση, από την περιέλευσή της στον εντολέα, χωρίς να αλλοιώνεται η φύση της ως μονομερούς απευθυντέας δικαιοπραξίας από την έκδοση της προβλεπόμενης στο άρθρο 165 παρ. 7 του ν.3584/2007 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία στην προκειμένη περίπτωση αποτελεί όρο του ενεργού της δικαιοπραξίας. Λαμβάνοντας, δε, υπόψη ότι η εν λόγω πρώην έμμισθη δικηγόρος του Δήμου κατήγγειλε (έλυσε) οικειοθελώς τη σύμβαση έμμισθης εντολής με τον Δήμο ...... και εντός ευλόγου χρόνου αποχώρησε από το δικηγορικό λειτούργημα λόγω συνταξιοδότησης, η αποζημίωση που δικαιούται, σύμφωνα με το ισχύον κατά τον κρίσιμο χρόνο άρθρο 46 παρ.5 του Κώδικα Δικηγόρων, πρέπει να είναι μειωμένη, λόγω της επικουρικής ασφάλισής της, στο 40% της αποζημίωσης που προβλέπεται στην παράγραφο 3 του άρθρου αυτού βάσει του χρόνου προϋπηρεσίας της στο Δήμο (αποζημίωση 24 μηνών). Συνακόλουθα, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, κατά το μέρος που υπερβαίνει το 40% της προβλεπόμενης στο άρθρο 46 παρ. 3 του Κώδικα Δικηγόρων αποζημίωσης και, ως εκ τούτου, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.