ΝΣΚ/220/2008
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Καθορισμός παλαιού αιγιαλού – Κυριότητα ακινήτου – Δεδικασμένο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο καθορισμός παλαιού αιγιαλού δεν εμποδίζεται εκ της διαδικαστικής αποφάσεως προηγούμενης αναγνωρίσεως ακινήτου καταλαμβανομένου υπ’ αυτού, ως ανήκοντος εις ιδιώτη. Δια του καθορισμού του παλαιού αιγιαλού δεν θίγεται το κατά του Δημοσίου δεδικασμένο εκ της ανωτέρω αποφάσεως.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/189/2016
Ισχύς αποφάσεως περί αναγνωρίσεως δικαιούχου αποζημιώσεως της απαλλοτριούμενης ιδιοκτησίας του σε σχέση με την απόφαση περί καθορισμού οριστικής τιμής αποζημιώσεως ακινήτων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Tο δεδικασμένο της αποφάσεως περί αναγνωρίσεως δικαιούχου, που αφορά μόνο το πρόσωπο και την έκταση του απαλλοτριωθέντος ακινήτου, δεν συγκρούεται με το δεδικασμένο της αποφάσεως περί καθορισμού οριστικής τιμής, διότι αφορά τελείως διάφορο θέμα, ήτοι την αξία των απαλλοτριωθέντων ακινήτων (ομοφ.).
ΝΣΚ/214/2008
Συμμόρφωση Διοικήσεως προς ακυρωτικές αποφάσεις του ΣτΕ, με τις οποίες ακυρώθηκε απόφαση καθορισμού ορίων παλαιού αιγιαλού, λόγω ανεπαρκούς αιτιολογίας και αναπέμφθηκε η υπόθεση στη Διοίκηση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Διοίκηση συμμορφούμενη προς τις με αριθμούς 2087 και 2089/2007 αποφάσεις του ΣτΕ, βάσει της γενικής αρχής του διοικητικού δικαίου περί οικονομίας της δράσεως της Διοικήσεως και του ότι, εκ των αποφάσεων αυτών και του αντικειμένου των κριθέντων διαφορών, προκύπτει ότι προηγείται ως υποχρέωση χρονικώς η επανάκριση της υποθέσεως από τη Διοίκηση, δεν υποχρεούται να προβεί αμέσως στη σχετική διόρθωση της εγγραφής στο Βιβλίο Δημοσίων Κτημάτων, του εμβαδού του ακινήτου του Δημοσίου που εγγράφηκε ως παλαιός αιγιαλός. Υποχρεούται όμως αμελλητί και απροφασίστως να επισπεύσει την, κατόπιν αναπομπής, επανεξέταση του ζητήματος της χαράξεως γραμμής παλαιού αιγιαλού, κατά το μέρος που ακυρώθηκε απόφαση του Υπουργού των Οικονομικών, και, αναλόγως του αποτελέσματος της διοικητικής διαδικασίας, είτε να τροποποιήσει την εγγραφή στο ανωτέρω Βιβλίο, είτε να διατηρήσει αμείωτο το εμβαδόν του ακινήτου αυτού. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/440/2013
Παραχώρηση κυριότητος ακινήτου, ιδιοκτησίας του ΤΕΘΑ, κατά τις διατάξεις του ν. 2745/1999, με την διαλυτική αίρεση της εκτελέσεως εκ μέρους του προς ον η παραχώρηση Δήμου προσθέτων εργασιών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η πράξη της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΘΑ, δυνάμει της οποίας παραχωρείται κατά τις διατάξεις του ν. 2745/1999 η κυριότητα ακινήτου, ανήκοντος στο ΤΕΘΑ, αποτελεί διοικητική πράξη, η έκδοση της οποίας είναι δυνατή μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας πολεοδόμησης και εφόσον συντρέχουν λόγοι γενικότερου συμφέροντος, υπό την διαλυτική αίρεση (202 ΑΚ) της εκτελέσεως εκ μέρους του προς ον η παραχώρηση Δήμου συγκεκριμένων εργασιών, για τις οποίες δεν απαιτείται νέα πολεοδομική μελέτη, εντός ευλόγου, προκαθορισμένης προθεσμίας. (ομοφ.)
ΝΣΚ/232/2017
Αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετες αλλαγές χρήσεις εντός αιγιαλού και παλαιού αιγιαλού. Αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις, που βρίσκονται στον αιγιαλό ή στον παλαιό αιγιαλό, δεν δύναται να υπαχθούν, κατά κανόνα, στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4178/2013 (και συγκεκριμένα στο άρθρο 2, παρ. 2, περ, ζ', εδ. πρώτο). Στον παλαιό αιγιαλό - και μόνο κατ' εξαίρεση του ως άνω κανόνα - επιτρέπεται η τακτοποίηση αυθαιρέτων σε δύο περιπτώσεις: Είτε να υφίστανται νομίμως, επί του ακινήτου, εμπράγματα δικαιώματα πολιτών, που προϋφίστανται της σχετικής οριοθέτησης του παλαιού αιγιαλού, είτε να εκκρεμεί η έκδοση δικαστικής απόφασης για την εξαίρεση των κτισμάτων, σύμφωνα με τη σχετική χάραξη (άρθρο 2, παρ. 2, περ, ζ', εδ. δεύτερο). Στον αιγιαλό δύνανται να τακτοποιηθούν αυθαίρετες κατασκευές υπό τις εξής προϋποθέσεις, που πρέπει να συντρέχουν σωρευτικώς: αα) να πρόκειται για λιθόκτιστο κτίσμα που κατασκευάστηκε πριν την έναρξη ισχύος του ν. 1337/1983, ββ) να υπήρχε παλαιότερη χάραξη της γραμμής αιγιαλού και γγ) το λιθόκτιστο κτίσμα να βρισκόταν εκτός ζώνης αιγιαλού, σύμφωνα με την παλαιότερη χάραξή του (άρθρο 23 παρ. 8).
ΝΣΚ/367/2001
Κοινοτικό Δίκαιο. Ελαιοτριβεία. Διοικητική διαδικασία αιτήσεως θεραπείας εταιρίας. Επιρροή δεδικασμένου ποινικής αποφάσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Σε περίπτωση εκδόσεως απορριπτικής αποφάσεως ΣτΕ επί αιτήσεως ακυρώσεως κατά διοικητικής πράξεως, το κύρος και η νομιμότητα της τελευταίας καλύπτονται από το δεδικασμένο. Ανεξάρτητα από αυτό η Διοίκηση, στα πλαίσια της αρχής της χρηστής διοικήσεως λαμβάνοντας γνώση νέων πραγματικών περιστατικών τα οποία αναγόμενα στο χρόνο εκδόσεως της δυσμενούς διοικητικής πράξεως θα ηδύναντο να διαφοροποιήσουν την ουσιαστική κρίση της, δύναται να τροποποιήσει ή να ανακαλέσει τη διοικητική πράξη. Στην έννοια του νέου πραγματικού περιστατικού συγκαταλέγεται και το των εκ των υστέρων προκύπτον δεδικασμένο εκ ποινικής αποφάσεως.
ΝΣΚ/121/2014
Δαπάνη διαχείρισης (πρώην) ακινήτου του Γενικού Χημείου του Κράτους (Γ.Χ.Κ.), του οποίου η κυριότητα έχει περιέλθει στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.) – Εντολή εκ του νόμου – Προμήθεια.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η δαπάνη για την προμήθεια εξοπλισμού πυρασφάλειας του κτηρίου του Γ.Χ.Κ., του οποίου η κυριότητα έχει περιέλθει στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., βαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο. (ομοφ.)
ΝΣΚ/345/2008
Μεταβίβαση προς τρίτο ποσοστών εξ αδιαιρέτου οικοπέδου, ανήκοντος στην κληρονομία αποβιώσαντος, (η οποία διετέθη με διαθήκη για τη σύσταση ιδρύματος με κοινωφελείς σκοπούς), κατόπιν εκδόσεως δικαστικής αποφάσεως σε εκτέλεση προσυμφώνου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η ενοχική υποχρέωση για τη μεταβίβαση των προσυμφωνημένων ποσοστών εξ αδιαιρέτου του ακινήτου, από της τελεσιδικίας της αποφάσεως συγκαταλέγεται στο παθητικό της κληρονομίας, δυναμένη να ασκηθεί και να εκτελεσθεί μετά τον θάνατο, κατά του κληρονόμου, (δηλαδή του υπό σύσταση ιδρύματος, που κληρονομεί το σύνολο της διατεθείσας περιουσίας), κατά τα άρθρα 321, 325 αρ.2, 919 περ.1, 3 και 949 Κ.Πολ.Δικ. Η ικανοποίηση τρίτου με την εκ μέρους του κτήση της κυριότητας επί των προαναφερομένων ποσοστών εξ αδιαιρέτου του οικοπέδου, δύναται να γίνει μέσω της ειδικής πλασματικής εκτελέσεως (κατ’ άρθρο 949 Κ.Πολ.Δικ.), δικαστικής αποφάσεως που έκανε δεκτή σχετική αγωγή και καταδίκασε τον αποβιώσαντα σε δήλωση βουλήσεως, επισπεύσει του ιδίου, εφόσον η απόφαση αυτή είναι ή κατέστη τελεσίδικος και χωρίς την προς τούτο σύμπραξη είτε του ορισθέντος εκκαθαριστού, είτε της υπηρεσίας.
ΝΣΚ/417/2001
Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί. Μεταβίβαση ακινήτου από τον ΣΕΑΝ Ν. Καβάλας προς ορισμένα μέλη του κατά τις διατάξεις περί εντολής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Χ. Φραγκούλης, Νομικός Σύμβουλος, Εισηγήτρια: Ν. Μαριόλη, Πάρεδρος. Ο Σύνδεσμος Εφέδρων Αξιωματικών Ν. Καβάλας (ΝΠΔΔ) ο οποίος έγινε κύριος ακινήτου με εισφορές εκείνων εκ των μελών του οι οποίοι ενδιαφέρονταν να συστήσουν παραθεριστικό οικοδομικό συνεταιρισμό, υποχρεούται να μεταβιβάσει την κυριότητα του ακινήτου στα ανωτέρω μέλη του κατά τις διατάξεις περί εντολής.
ΝΣΚ/298/2000
Δήμευση. Επανάληψη ποινικής διαδικασίας. Ανατροπή δεδικασμένου συνεπεία ακυρωτικού βουλεύματος ΑΠ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με την ακύρωση από τον Άρειο Πάγο (με βούλευμα) της περί δημεύσεως δικαστικής αποφάσεως εξέλιπε αναδρομικώς η κυριότητα του Δημοσίου επί των ακινήτων, για την χρήση των οποίων επιβλήθηκε η άνω αποζημίωση, και ως εκ τούτου η αποζημίωση αυτή, που προϋποθέτει αναγκαίως κυριότητα του Δημοσίου, κατέστη, λόγω επιγενομένης μεταβολής, μη νόμιμη και δύναται να διαγραφεί.
ΝΣΚ/189/2014
Ακίνητα προερχόμενα από παραίτηση κυριότητας – Αδέσποτα – Έρευνα της πραγματικής και της νομικής τους κατάστασης – Τυχόν αναγκαίες ενέργειες των αρμοδίων υπηρεσιών του Δημοσίου-Κτηματικών Υπηρεσιών προς διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το ακίνητο, από την κυριότητα του οποίου παραιτείται ο κύριος αυτού με σκοπό αυτό να καταστεί αδέσποτο, περιέρχεται στην κυριότητα του Δημοσίου με τη μεταγραφή της μονομερούς δηλώσεως του κυρίου του ακινήτου –η οποία πρέπει να περιαφθεί το τύπο της συμβολαιογραφικής πράξης στο γραφείο μεταγραφών της περιφέρειας του ακινήτου. Την κυριότητα αυτού το Δημόσιο αποκτά πρωτοτύπως και μαζί αποκτά αυτοδικαίως και τη νομή του, ενώ τα περιορισμένα εμπράγματα δικαιώματα (υποθήκη, δουλείες) πάνω σ’ αυτό, εξακολουθούν να υπάρχουν και μετά την παραίτηση και ως εκ τούτου, α) δεν έχει σημασία κατά νόμον, τόσον πριν όσον και μετά τη μεταγραφή, ο έλεγχος της νομικής και πραγματικής κατάστασης του ακινήτου αυτού, β) ως νέος κύριος του ακινήτου, το Δημόσιο, δια των αρμοδίων υπηρεσιών του, θα πρέπει έγκαιρα να λάβει τα κατά νόμον προβλεπόμενα μέτρα για την προστασία των ακινήτων αυτών, ήτοι να προβεί στις δέουσες πράξεις διοικήσεως και διαχειρίσεως των εν λόγω ακινήτων. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ