ΝΣΚ/229/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Έκδοση οικοδομικών αδειών εντός της παραχωρηθείσης ζώνης λιμένα από τον «Ο.Λ.Π. ΑΕ» προς την Ανώνυμη Εταιρεία Αποκλειστικού Σκοπού (ΑΕΑΣ).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Αρμόδιες για την αδειοδότηση των λιμενικών έργων, ως προς τον προβλήτα ΙΙ, και ως προς τη χορήγηση οικοδομικών αδειών, για τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, είναι οι οργανικές μονάδες της τέως Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, που υπάγονται ήδη στη Γενική Γραμματεία Ναυτιλιακής Πολιτικής.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Γ2/Β/26970/1469/1988
Όροι και διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών για εκτέλεση έργων και εγκαταστάσεων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)
ΑΕΠΠ/829/2020
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της υπ’ αρ. 351-17/29.04.2020 απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, η οποία αποφάσισε τη ματαίωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για το έργο «Συντήρηση λιμενικής εγκατάστασης, αποκατάσταση λειτουργικών βαθών, λειτουργική αναβάθμιση προβλήτα Ε/Ο σκαφών στο λιμένα ****». Η προσφυγή εστιάζει στην έλλειψη αιτιολόγησης της απόφασης, την παράβαση της αρχής της αναλογικότητας και την παράλειψη κοινοποίησης της Πράξης του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (υπ’ αρ. 3/22.04.2020) προς τους συμμετέχοντες, γεγονός που στερούσε τη δυνατότητα άσκησης αίτησης ανάκλησης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε δημοπρασία με προϋπολογισμό 370.967,74 € πλέον ΦΠΑ.
ΝΣΚ/58/2021
Αρμόδια υπηρεσία για την έκδοση έγκρισης/άδειας δόμησης κτιριακών υποδομών στον χερσαίο χώρο χωροθετημένων τουριστικών λιμένων ενταγμένων σε Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων (ΕΣΧΑΔΑ).(...)Για την έκδοση έγκρισης/άδειας δόμησης κτιριακών υποδομών στον χερσαίο χώρο χωροθετημένων τουριστικών λιμένων ενταγμένων σε ΕΣΧΑΔΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 10 επ. του ν. 3986/2011, αρμόδια είναι, κατ’ άρθρο 15 του ν. 3986/2011, η Διεύθυνση Αρχιτεκτονικής, Οικοδομικών Κανονισμών και Αδειοδοτήσεων (ΔΑΟΚΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, περιοριζομένης της αρμοδιότητας της Ειδικής Υπηρεσίας Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων του Υπουργείου Τουρισμού (ΕΥΠΑΤΕ) στην έκδοση μόνο των εγκρίσεων και αδειών για τη λειτουργική αδειοδότηση αυτών.
ΝΣΚ/174/2015
Οικοδομικές εργασίες πλησίον μνημείων και αρχαιολογικών χώρων – Συμβούλια Μνημείων – Αίτηση θεραπείας – Ιεραρχική προσφυγή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η αίτηση του διοικούμενου, με την οποία ζητά την επανεξέταση απορριφθέντος αιτήματός του για έγκριση οικοδομικών εργασιών, επικαλούμενος την αδειοδότηση παρόμοιων εργασιών σε ακίνητο, όμορο προς το δικό του, συνιστά αίτηση θεραπείας με επίκληση νέου στοιχείου, που πρέπει να κριθεί αιτιολογημένα από την αρμόδια αρχαιολογική υπηρεσία, χωρίς να κωλύεται από την εκκρεμή αίτηση ακυρώσεως του διοικούμενου κατά των προηγούμενων απορριπτικών πράξεων.
1036240/2025
«Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή της Eγκυκλίου 13/2025 του e-Ε.Φ.Κ.Α. περί της υπαγωγής στον Κανονισμό Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων των εργαζομένων στις εγκαταστάσεις διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμένα Πειραιά»ΑΔΑ: Ψ8ΓΙ46ΜΑΠΣ-ΧΞΥ
Σχετ : α) Οι υπ΄αριθμ. 46/2018 και 13/2025 Eγκύκλιοι του e-Ε.Φ.Κ.Α.
β) Η υπ΄αριθμ. 27/2012 Eγκύκλιος του τ. Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ.
γ) H ΑΥΕΚΑ Φ10221/οικ.26816/929/2011 (ΦΕΚ 2778 Β΄).
δ) Το με α. π. 3113.10-12/55573/18/20.07.2018 έγγραφο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
ε) Το Β. Δ. 473/1961 «Περί εισφοράς επαγγελματικού κινδύνου» (ΦΕΚ 119 Α’).
ΣτΕ/1431/2024
Συγκεκριμένα, στο τέλος της πρώτης προσβαλλόμενης πράξης αναφέρονται τα εξής: «Ως εκ τούτου για μισθολογική περίοδο από 8/2018, οι αρμόδιες Υπηρεσίες Μισθωτών ΕΦΚΑ, θα πρέπει να μεριμνήσουν για την εφαρμογή των ανωτέρω και την ορθή ασφαλιστική τακτοποίηση του απασχολούμενου προσωπικού στους ανωτέρω προβλήτες, ενημερώνοντας τους εργοδότες που απασχολούν το υπ’ όψιν προσωπικό». Ενόψει των ανωτέρω, έχουσα το περιεχόμενο αυτό απαραδέκτως προσβάλλεται και η πρώτη προσβαλλόμενη πράξη του Διοικητή του ΕΦΚΑ δεδομένου ότι πρόκειται για εσωτερικό έγγραφο της Διοίκησης, το οποίο δεν έχει εκτελεστό χαρακτήρα. Κατά το σκέλος της (υπό στοιχείο β), όμως, με το οποίο η πράξη αυτή ορίζει ως χρόνο έναρξης ισχύος της περιλαμβανομένης στον πίνακα ΒΑΕ ως 41ης περίπτωσης επί των εργαζομένων στις ως άνω προβλήτες την από 8/2018 μισθολογική περίοδο, δηλαδή χρόνο έναρξης ισχύος διαφορετικό από το χρόνο έναρξης ισχύος που προβλέπεται από την ισχύουσα και ερμηνευόμενη εν προκειμένω διάταξη νόμου και είναι η 1η.1.2012 (άρθρο 31 του ν. 4075/2012), έχει κανονιστικό χαρακτήρα, διότι θέτει νέο κανόνα δικαίου. Δεδομένου, όμως, ότι, παρά το ως άνω κανονιστικό περιεχόμενό της, η πράξη αυτή, κατά το εν λόγω σκέλος της, δεν έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, είναι ως προς το σκέλος της αυτό ανυπόστατη και ακυρωτέα για λόγους ασφάλειας του δικαίου. (...) Δια ταύτα Δέχεται εν μέρει την αίτηση και απορρίπτει κατά το αντίστοιχο μέρος την παρέμβαση. Ακυρώνει εν μέρει, σύμφωνα με το σκεπτικό, την 46/15.10.2018 (ΑΠ: Δ.ΑΣΦ 930/120/8205/2018) πράξη του Διοικητή του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης μόνο κατά το μέρος που ορίζει την από 8/2018 μισθολογική περίοδο ως χρόνο έναρξης ισχύος της περιλαμβανόμενης στον πίνακα ΒΑΕ ως 41ης περίπτωσης και επί των εργαζομένων στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμένος Πειραιώς.
ΝΣΚ/98/2024
Ερωτάται εάν η μεταγραφή της κυρωμένης Πράξης Εφαρμογής του άρθρου 12 του ν. 1337/1983,όπως ισχύει αποτελεί αναγκαία και απαρέγκλιτη προϋπόθεση για: α) τη σύνταξη διορθωτικών πράξεων εφαρμογής, β) τη βεβαίωση και επίδοση των εισφορών σε χρήμα του άρθρου 9 του ίδιου νόμου και γ) την έκδοση οικοδομικών αδειών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ως προς τη σύνταξη διορθωτικών πράξεων εφαρμογής. Η ανάκληση (εν όλω ή εν μέρει) της Πράξης Εφαρμογής και η σύνταξη διορθωτικής πραγματοποιείται εντός ευλόγου χρόνου από την κύρωσή της, έτσι ώστε η μεταγραφή της να μην αποτελεί προϋπόθεση για τη σύνταξη διορθωτικής Πράξης Εφαρμογής. Ως προς την, κατά την ορθή διατύπωση του β΄σκέλους του ερωτήματος, έκδοση και επίδοση των πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα και των αντίστοιχων ταμειακών βεβαιώσεων, με δεδομένο ότι σύμφωνα με τις σχετικές νομοθετικές διατάξεις και την ερμηνεία αυτών, η παραγραφή του δικαιώματος των ΟΤΑ, αφενός να εκδώσουν πράξη επιβολής εισφοράς σε χρήμα και αφετέρου να προβούν στην ταμειακή βεβαίωση της επιβληθείσας εισφοράς, (εν ευρεία και εν στενή εννοία βεβαίωση της εισφοράς σε χρήμα), συνέχεται με τον χρόνο κύρωσης της Πράξης Εφαρμογής, η μεταγραφή αυτής δεν αποτελεί προϋπόθεση για την έκδοση και επίδοση των πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα και των αντίστοιχων ταμειακών βεβαιώσεων. Ως προς την έκδοση οικοδομικών αδειών, της σύνταξης (και κύρωσης) της Πράξης Εφαρμογής προηγείται η προκαταρκτική φάση της σύνταξης του κτηματογραφικού διαγράμματος και του κτηματολογικού πίνακα με βάση τις δηλώσεις ιδιοκτησίας (και τα σε αυτές συνημμένα: συμβόλαια, τίτλους, διαγράμματα) τις οποίες, μετά από σχετική πρόσκληση, έχουν υποβάλει οι φερόμενοι ιδιοκτήτες των ακινήτων. Ως εκ τούτου, στην Πράξη Εφαρμογής που ακολουθεί αποτυπώνονται οι ιδιοκτησίες και οι ιδιοκτήτες, όπως, εν τέλει, προέκυψαν από τις δηλώσεις ιδιοκτησίας που υποβλήθηκαν. Ενόψει δε, της ιδιαίτερης σημασίας που αποδίδεται από το νομοθέτη στη δήλωση ιδιοκτησίας που υποβλήθηκε κατά την προκαταρκτική φάση της σύνταξης της Πράξης Εφαρμογής, οικοδομική άδεια δύναται να εκδοθεί – τηρουμένων των λοιπών νόμιμων προϋποθέσεων - στο όνομα του φερόμενου ως ιδιοκτήτη στην κυρωμένη Πράξη Εφαρμογής, χωρίς να απαιτείται η μεταγραφή της. Συνεπώς, για τη διενέργεια των επόμενων της κυρωμένης Πράξης Εφαρμογής διοικητικών πράξεων, και συγκεκριμένα α) της σύνταξης διορθωτικών Πράξεων Εφαρμογής, β) της έκδοσης και επίδοσης των πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα και των αντίστοιχων ταμειακών βεβαιώσεων και γ) της έκδοσης οικοδομικών αδειών δεν αποτελεί προϋπόθεση η μεταγραφή της, καθόσον, όπως προκύπτει από την ερμηνεία των σχετικών διατάξεων, ο νομοθέτης θέλησε να αποσυνδέσει την έκδοση των ανωτέρω διοικητικών πράξεων από τη μεταγραφή της κυρωμένης Πράξης Εφαρμογής (ομόφωνα).
ΣΤΕ/2068/008
Αδειοδότηση ραδιοφωνικών σταθμών...Εν προκειμένω, η ακύρωση των προσβαλλομένων πράξεων δεν είναι λυσιτελής για τον αιτούντα και η κρινόμενη αίτηση είναι, ως εκ τούτου, απορριπτέα, εφόσον και στην περίπτωση αποδοχής της, ακύρωσης των προσβαλλομένων πράξεων και κατάταξης του ραδιοφωνικού σταθμού του αιτούντος μεταξύ των είκοσι επτά πρώτων, κατά σειρά αξιολόγησης, δεν θα ήταν πάντως δυνατή η χορήγηση στον αιτούντα άδειας ίδρυσης, εγκατάστασης και λειτουργίας τοπικού ραδιοφωνικού σταθμού. Και τούτο διότι, κατά τα προεκτεθέντα, μετά την ακύρωση, με την απόφαση 4044/2001 του Συμβουλίου της Επικρατείας των, περί της θέσεως εκπομπής των προς αδειοδότηση ραδιοφωνικών σταθμών, συναφών κανονιστικών ρυθμίσεων του Χάρτη Συχνοτήτων και της Προκήρυξης, δεν ήταν επιτρεπτή, κατά το νόμο, η συνέχιση της διαδικασίας και η έκδοση αδειών. Αντιθέτως, σε συμμόρφωση προς την ακυρωτική απόφαση του Δικαστηρίου, η Διοίκηση όφειλε, κατά τις πάγιες διατάξεις των άρθρων 6 παρ. 4 και 7 παρ. 2 του ν. 2328/1995, να προβεί σε νέο νόμιμο καθορισμό της θέσεως εκπομπής των σταθμών και στην, εν συνεχεία, έκδοση νέας προκήρυξης αδειών. Συνεπώς, και ο επιγενόμενος καθορισμός, με την υπ΄ αριθμ. οικ. 17171/799/17.3.2005 κοινή απόφαση του Υφυπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών και του Υπουργού Επικρατείας (ΦΕΚ Β΄ 407), νέου Χάρτη Συχνοτήτων της τοπικής ραδιοφωνίας FM για το Νομό ..., που προβλέπει την εκχώρηση είκοσι πέντε (25), και όχι είκοσι επτά (27), συχνοτήτων για τη θέση ... και καταργεί την προηγουμένη 87082/6.12.1996 Κοινή Υπουργική Απόφαση, δεν επέτρεπε στη Διοίκηση τη συνέχιση της επίδικης διαδικασίας αλλά αποτελούσε την πρώτη πράξη νέας διαδικασίας αδειοδότησης η οποία, όμως, δεν συνεχίσθηκε με την έκδοση σχετικής προκήρυξης. Ενόψει των ανωτέρω, πρέπει να απορριφθεί η κρινόμενη αίτηση, εκτιμωμένων δε των περιστάσεων ο αιτών πρέπει να απαλλαγεί από τη δικαστική δαπάνη του Ελληνικού Δημοσίου.
ΝΣΚ/331/2011
Έκδοση ή μη οικοδομικών αδειών σε εκτάσεις χορτολιβαδικές ή βραχώδεις και πετρώδεις κατ’ άρθρ. 3 Ν. 998/1979 και ειδικότερα σε περιοχές που δεν ισχύει το τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου κατ’ άρθρ. 62 Ν. 998/1979 – Παρεμπίπτοντα ζητήματα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στις άνω εκτάσεις της παρ. 6 περ. (β) και περ. (γ) του άρθρου 3 του Ν. 998/1979, η αρμόδια Πολεοδομική Αρχή εκδίδει μεν οικοδομική άδεια κατά την συνήθη διαδικασία, πλην όμως, εφόσον εγερθούν σοβαρές αμφιβολίες ή αμφισβητήσεις ως προς την έκταση, τα όρια ή την κυριότητα του γηπέδου ή ως προς την ύπαρξη εμπραγμάτων δικαιωμάτων που επηρεάζουν την δόμησή του, η ίδια αρμόδια υπηρεσία οφείλει, προκειμένου να χορηγήσει την άδεια δομήσεως, να προβεί σε παρεμπίπτουσα κρίση επί των ζητημάτων αυτών και τούτο ανεξαρτήτως του εάν η εκάστοτε επίμαχη έκταση κείται σε περιοχή όπου δεν ισχύει το δικονομικό κριτήριο του Δημοσίου του άρθρου 62 παρ. 1 εδ. πρώτο του Ν. 998/1979. (ομοφ.)
ΝΣΚ/312/2009
Ιερά Μονή Βατοπεδίου. Πρότασή της περί επιστροφής στο Δημόσιο ακινήτων του που περιήλθαν στη Μονή εξ ανταλλαγών με τη λίμνη Βιστωνίδα και παραλίμνιες εκτάσεις της, κατόπιν ανακλήσεως σχετικών υπουργικών αποφάσεων. Τηρητέα πορεία.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Η εκ μέρους του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών ανάκληση αποφάσεών του περί αποδοχής γνωμοδοτήσεων του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Δημοσίων Κτημάτων και Ανταλλάξιμης Περιουσίας του Ν 1539/1938, που είχαν αναγνωρίσει δικαιώματα της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου επί λιμνιαίων και παραλιμνίων εκτάσεων της λίμνης Βιστωνίδος και των εντός αυτής νησίδων, συνεπάγεται αναδρομική ακυρότητα τόσο των συναφθεισών συμβάσεων ανταλλαγής των εκτάσεων αυτών με άλλα ακίνητα του Δημοσίου, όσο και των τυχόν περαιτέρω μεταβιβάσεων προς τρίτους, οι οποίοι είναι απλοί κάτοχοι. Επί οικειοθελούς αποδόσεως αυτών από τη Μονή ή τρίτους κατόχους στο Ελληνικό Δημόσιο, προσφυγή στα δικαστήρια είναι άνευ αντικειμένου. Ενδείκνυται η υπογραφή συμβολαιογραφικών πράξεων για την απόδοση αυτή, με παράλληλη δήλωση των μερών περί καταργήσεως των συμβολαίων ανταλλαγής, τόσο ως προς την ενοχική όσο και ως προς την εμπράγματη δικαιοπραξία του Δημοσίου δηλούντος ρητά ότι είναι κύριος, νομέας και κάτοχος των ανταλλαγεισών εκτάσεων. Επί αρνήσεως αποδόσεως της κατοχής των ακινήτων, αναγκαία η έγερση αγωγών, η θέση αυτών υπό μεσεγγύηση, η ανάκληση οικοδομικών αδειών και η διακοπή οικοδομικών εργασιών. Δεν ενδείκνυται η έκδοση Πρωτοκόλλων Διοικητικής Αποβολής. (πλειοψ.) Ενόψει της όλης πλοκής της υποθέσεως καθίσταται επιβεβλημένη η ανάλυση των πραγματικών και νομικών δεδομένων περί της κυριότητας του Δημοσίου επί της λίμνης και των παραλιμνίων εκτάσεων, η έγερση διεκδικητικών αγωγών και η έκδοση πρωτοκόλλων διοικητικής αποβολής, μη αρκούσης της οικειοθελούς φυσικής παραδόσεως των προερχομένων από τις ανταλλαγές ακινήτων του Δημοσίου που κατέχονται από τη Μονή ή από τρίτους. (μειοψ.)