ΝΣΚ/236/2000
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κατάσχεση. Εξόφληση εργολαβικού ανταλλάγματος και επιβολή κατασχέσεως εις χείρας του Δημοσίου, ως τρίτου. Σχετικώς με τις δυνάμει των από 16-11-1998 και 27-8-1999 κατασχετηρίων του ΙΚΑ και του από 15-1-1999 κατασχετηρίου του ….επιβληθείσες εις χείρας του Δημοσίου, ως τρίτου, κατασχέσεις, εάν μεν δεν ετηρήθησαν οι διατυπώσεις του άρθρου 95 του Ν.2362/1995, αυτές είναι αυτοδικαίως άκυρες. Εξάλλου ακόμη και εάν οι ως άνω κατασχέσεις επεβλήθησαν εγκύρως, εφ όσον όπως συνάγεται από το διδόμενο ιστορικό και τα στοιχεία του φακέλλου, το Δημόσιο παρέλειψε να προβεί σε δήλωση και παρήλθε άπρακτη η προθεσμία προς άσκηση ανακοπής, κατ άρθρο 986 Κ.Πολ.Δικ., οι ως άνω κατασχόντες δεν δύνανται πλέον να αμφισβητήσουν την ειλικρίνεια της παραλείψεως αυτής και να επιδιώξουν την προς αυτούς καταβολή των κατασχεθέντων ποσών και γενικώς να επικαλεσθούν τις συνέπειες εκ των γενόμενων κατασχέσεων, οι δε κατασχέσεις έχουν παύσει ως προς το Δημόσιο και έχουν αρθεί ως προς αυτό οι συνέπειές τους. Περαιτέρω σχετικώς με την δυνάμει του από 20-6-1996 κατασχετηρίου της Ιονικής και Λαϊκής Τράπεζας Ελλάδος επιβληθείσα εις χείρας του Δημοσίου, ως τρίτου, κατάσχεση, εάν μεν δεν ετηρήθησαν οι υπό του άρθρου 95 του περί Δημοσίου Λογιστικού νόμου οριζόμενες διατυπώσεις είναι επίσης αυτοδικαίως άκυρη, λόγω δε της εκ του λόγου τούτου αυτοδικαίας ακυρότητας της ως άνω κατασχέσεως, το Δημόσιο δεν υπεχρεούτο σε δήλωση και ως εκ τούτου η προς την κατασχούσα Τράπεζα δήλωση τρίτου, που έγινε από τον Δ/ντή της 2ης ΔΕΚΕ του Υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ/ΓΓΔΕ στις 17-7-1996 ουδεμία συνέπεια έχει για το Δημόσιο. Εξάλλου, και στην περίπτωση κατά την οποία υποβλήθηκε εγκύρως κατάσχεση εις χείρας του Δημοσίου ως τρίτου, από την ως άνω Τράπεζα και το Δημόσιο προέβη σε θετική δήλωση κατά τον υπό του νόμου (άρθρο 985 Κ.Πολ.Δικ.) διαγραφόμενο τρόπο, εφ όσον υφίστανται εκκαθαρισμένες και βεβαιωμένες ανταπαιτήσεις του Δημοσίου κατά του καθ ου η εκτέλεση οφειλέτη…, όπως προκύπτει από το υπ αριθμ.πρωτ. 4719/29-3-2000 έγγραφο της ΔΟΥ ΙΗ Αθηνών και τον συνημμένο σ αυτή πίνακα χρεών του ως άνω οφειλέτη, οι οποίες εγεννήθησαν προ του χρόνου της γενέσεως της κατασχεθείσας απαιτήσεως, προηγούνται της απαιτήσεως της εν λόγω Τράπεζας και ικανοποιούνται δια συμψηφισμού με την κατασχεθείσα απαίτηση, δυναμένου να προταθεί και μετά την κατάσχεση, εφόσον οι ανταπαιτήσεις αυτές ήταν γεγεννημένες κατά τον χρόνο της προς το Δημόσιο κοινοποιήσεως του κατασχετηρίου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/445/2002
Κατάσχεση. Κατασχετήριο εις χείρας του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου ως τρίτου. Κοινοποίηση του κατασχετηρίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί επιβολής κατασχέσεως από το Ελληνικό Δημόσιο εις χείρας του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, ως τρίτου, δεν απαιτείται για την νομιμότητα και εγκυρότητα της αναγκαστικής κατασχέσεως η κοινοποίηση των κατασχετηρίων εγγράφων της ΔΟΥ προς τον καθ' ου η εκτέλεση οφειλέτη.
ΝΣΚ/490/2008
Κατάσχεση εις χείρας τρίτου για χρέη του οφειλέτη του Δημοσίου. Εκπρόθεσμη αρνητική δήλωση τρίτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η εκπρόθεσμη αρνητική δήλωση τρίτου εις χείρας του οποίου το Δημόσιο επέβαλε κατάσχεση για χρέη του οφειλέτη του Δημοσίου, επάγεται την συνέπεια του λογισμού του ως οφειλέτη της όλης ποσότητος, για την οποία έγινε η κατάσχεση, κατ’ άρθρο 33 του ΚΕΔΕ. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/474/2001
ΥΕΘΑ. Αναγκαστική κατάσχεση του Δημοσίου εις χείρας του Δημοσίου ως τρίτου. Εφαρμογή διατάξεων του άρθρου 95 του Ν 2362/1995.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η επιβολή κατάσχεσης από το Δημόσιο στα χέρια του ίδιου ως τρίτου πρέπει να θεωρηθεί, κατά την ορθότερη γνώμη, ότι αποκλείεται για έλλειψη εννόμου συμφέροντος, αφού το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να προβεί σε συμψηφισμό χωρίς τους φραγμούς του άρθρου 83 του ΚΕΔΕ. Η σχετική κατάσχεση αποτελεί απλά ειδοποίηση - παραγγελία παρακράτησης/επίσχεσης των καταβλητέων στον οφειλέτη του Δημοσίου προς νομότυπο συμψηφισμό των ανταπαιτήσεων (Ατομ.Γνωμ. 8/95 ΓΝΣ Υπ. Εξωτερικών). Αναγκαστική κατάσχεση του Δημοσίου εις χείρας του Δημοσίου ως τρίτου είναι νομικά επιτρεπτή.
ΝΣΚ/412/2012
Απαιτήσεις ιδιωτών εις βάρος Ο.Τ.Α. – Κατασχέσεις εις χείρας του Ταμείου Παρακαταθηκών & Δανείων ως τρίτου – Ακατάσχετα ή μη τα ποσά των χρηματοδοτήσεων του προγράμματος «ΘΗΣΕΑΣ».Οι επιβληθείσες εις χείρας του Ταμείου Παρακαταθηκών & Δανείων ως τρίτου κατασχέσεις για ικανοποίηση απαιτήσεων ιδιωτών σε βάρος των καθών οι κατασχέσεις Ο.Τ.Α., δεν καταλαμβάνουν τα ποσά των χρηματοδοτήσεων του προγράμματος «ΘΗΣΕΑΣ», που αφορούν συγκεκριμένα έργα, καθόσον τα ποσά αυτά αποβλέπουν στην εξυπηρέτηση ειδικών δημοτικών σκοπών και είναι ακατάσχετα. (ομοφ.)
ΝΣΚ/103/2010
Κατάσχεση εις χείρας του Δημοσίου, ως τρίτου – Παρακράτηση αποδοχών καθηγητού Μ.Ε.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί μη ασκήσεως ανακοπής κατά εκπροθέσμου δηλώσεως του τρίτου, η κατάσχεση και οι συνέπειές της παύουν άνευ ετέρου.
ΝΣΚ/185/2014
Άρση κατασχέσεως Δημοσίου εις χείρας τρίτου, λόγω απαγορεύσεως αναγκαστικής εκτελέσεως. Το Δημόσιο οφείλει να προβεί σε άρση κατασχέσεων εις χείρας πιστωτικού ιδρύματος, ως τρίτου, χρηματικών απαιτήσεων προβληματικών επιχειρήσεων -υπαγομένων στο καθεστώς της ειδικής εκκαθαρίσεως των άρθρων 46 και 46α του ν. 1892/1990- για τις οποίες χρηματικές απαιτήσεις υπεβλήθησαν από το πιστωτικό ίδρυμα θετικές δηλώσεις και εν συνεχεία ανεκλήθησαν, διότι οι κατασχέσεις αυτές επεβλήθησαν κατά παράβαση της διατάξεως της παρ.4 του άρθρου 46 του ν. 1892/1990, η οποία απαγορεύει την αναγκαστική εκτέλεση. (ομοφ.)
ΝΣΚ/449/2013
Άρση κατασχέσεως Δημοσίου εις χείρας τρίτου, λόγω ανακλήσεως θετικής δηλώσεως. Το Δημόσιο οφείλει να προβεί σε άρση κατασχέσεων εις χείρας πιστωτικού Ιδρύματος, ως τρίτου, χρηματικών απαιτήσεων προβληματικών επιχειρήσεων -υπαγομένων στο καθεστώς της ειδικής εκκαθαρίσεως των άρθρων 46 και 46α του ν. 1892/1990- για τις οποίες χρηματικές απαιτήσεις υπεβλήθησαν από το πιστωτικό ίδρυμα θετικές δηλώσεις και εν συνεχεία ανεκλήθησαν, διότι οι κατασχέσεις αυτές επεβλήθησαν κατά παράβαση της διατάξεως της παρ.4 του άρθρου 46 του ν. 1892/1990, η οποία απαγορεύει την αναγκαστική εκτέλεση. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/95/2014
Σύμβαση εκπόνησης μελέτης μεταξύ Δημοσίου και αναδόχου εταιρίας – Έγγραφη όχληση εργαζομένων στη μελέτη για καταβολή των αποδοχών τους – Πολλαπλή κατάσχεση απαίτησης εις χείρας του Δημοσίου, ως τρίτου – Δικαιούχος λογαριασμού – Δυνατότητα εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 988 ΚΠολΔ και του άρθρου 37 παρ.9 του ν.3669/2008. Δικαιούχος του εκκρεμούντος λογαριασμού της σύμβασης μελέτης είναι η ανάδοχος εταιρία, η οποία για να πληρωθεί πρέπει να προσκομίσει αποδεικτικό ενημερότητας για χρέη προς το Δημόσιο και βεβαίωση περί καταβολής των οφειλομένων απ’ αυτή ασφαλιστικών εισφορών στο ΙΚΑ. Το άρθρο 988 ΚΠολΔ εφαρμόζεται και στη πολλαπλή κατάσχεση εις χείρας του Δημοσίου, ως τρίτου, στην εξετασθείσα όμως περίπτωση, οι επιβληθείσες εις χείρας του Δημοσίου, αναγκαστικές κατασχέσεις επί της απαίτησης του ως άνω λογαριασμού, ανεξάρτητα από την τήρηση των προϋποθέσεων του άρθρου 95 του ν.2362/1995 και της εφαρμογής του άρθρου 988 ΚΠολΔ., είναι άκυρες έναντι του Δημοσίου, διότι επιβλήθηκαν πριν από την παραλαβή της μελέτης, δίχως να επιτρέπεται, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 30 παρ.7 του ν.3316/2005, ενώ και οι έγγραφες οχλήσεις προς τη Διευθύνουσα Υπηρεσία των εργαζομένων της αναδόχου στη μελέτη για καταβολή αποδοχών τους δεν δεσμεύουν την Υπηρεσία, διότι δεν εφαρμόζεται στη σύμβαση μελέτης η διάταξη του άρθρου 37 παρ.9 του ν.3669/2008 περί δημοσίων έργων. (ομοφ.)
ΝΣΚ/192/2009
Κατάσχεση εις χείρας τρίτου, θάνατος του επισπεύδοντος και τύχη του κατασχεθέντος ποσού. Νομιμοποιητικά έγγραφα απόδειξης κληρονομικής ιδιότητας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το ποσό για το οποίο υπεβλήθη θετική δήλωση εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου, σε συνέχεια κατασχέσεως εις χείρας του ως τρίτου, κληρονομείται σε περίπτωση θανάτου του επισπεύδοντος. Νομιμοποιητικά έγγραφα των κληρονόμων.
2/38412/0026/2014
Παροχή απόψεων:Αναφορικά με την αρμόδια για την πληρωμή της οφειλής του Δημοσίου υπηρεσία σε περίπτωση κατάσχεσης χρηματικής απαιτήσεως εις χείρας του Δημοσίου ως τρίτου