ΝΣΚ/236/2019
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εάν αποδεικνύεται η συνδρομή ανωτέρας βίας από τα προσκομισθέντα από την ανάδοχο διαγωνισμού έγγραφα, κατά τα άρθρα 203 παρ.3β, 204 και 206 παρ.4 του ν.4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 6 του άρθρου 6 του ν. 3086/2002, ανήκει στη γνωμοδοτική αρμοδιότητα του Ν.Σ.Κ. η ερμηνεία των διατάξεων περί ανωτέρας βίας, όμως δεν ανήκει στην αρμοδιότητα του Ν.Σ.Κ., αλλά στην αρμοδιότητα της Αναθέτουσας Αρχής, η ουσιαστική εκτίμηση και αξιολόγηση των επικαλούμενων περιστατικών και η υπαγωγή τους στις ερμηνευθείσες διατάξεις (ομόφ.).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/216/2012
Γνωμοδοτική αρμοδιότητα Ν.Σ.Κ. για θέματα σχετιζόμενα με την αρμοδιότητα και την αποστολή του Σώματος Επιθεωρητών- Ελεγκτών Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Επικοινωνιών (Σ.Ε.Ε.Υ.Μ.Ε.).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για την υποβολή ερωτήματος στο Ν.Σ.Κ. επί θέματος αρμοδιότητας του Σ.Ε.Ε.Υ.Μ.Ε. απαιτείται η προηγούμενη διατύπωση του τελικού πορίσματος του τελευταίου και αποστολή του στον αρμόδιο Υπουργό. (ομοφ.)
ΝΣΚ/102/2004
Ανωτέρα βία. Επανεξέταση. Νέο πραγματικό στοιχείο.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Είναι δυνατή η επανεξέταση από το ΝΣΚ κριθέντος περιστατικού ανωτέρας βίας, εφόσον προσκομίζεται νέο πραγματικό στοιχείο ή λόγος που δεν είχε τεθεί αρχικά υπόψη του. Ο έλεγχος και η ευθύνη για την αλήθεια των πραγματικών περιστατικών ανήκει στην καθ’ ύλη αρμόδια αρχή. Κρίση για συνδρομή περιστατικού ανωτέρας βίας μετά την προσκόμιση νέου πραγματικού στοιχείου.
ΠΟΛ.1106/2016
Κοινοποίηση της με αριθμό 89/2015 γνωμοδότησης Ν.Σ.Κ, αναφορικά με απαλλαγή οφειλών από προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής για λόγους ανωτέρας βίας, κατ’ άρθ. 6 του Κ.Ε.Δ.Ε.(ΑΔΑ:6Η31Η-Ο3Δ )
ΝΣΚ/252/2017
Συνδρομή λόγων ανωτέρας βίας για παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης της επένδυσης κατά (2) δύο έτη, ενόψει των οριζομένων στο άρθρο 8 (παρ. 2) του π.δ. 33/2011.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί του υποβληθέντος ερωτήματος, περί του αν τα εκτιθέμενα στο σχετικό έγγραφο περιστατικά συνιστούν λόγους ανωτέρας βίας για παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης της επένδυσης κατά (2) δύο έτη, όπως αιτείται η - υπαχθείσα στο ν. 3908/2011 - ενδιαφερομένη επιχείρηση, ενόψει των οριζομένων στο άρθρο 8 (παρ. 2) του π.δ. 33/2011, δεν είναι αρμόδιο να γνωμοδοτήσει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, αλλά η, κατ’ αρθρ. 27 του ν. 4399/2016, συσταθείσα Γνωμοδοτική Επιτροπή.
ΝΣΚ/408/2012
Κήρυξη ή μη ως διατηρητέου κτιρίου καπναποθήκης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν εμπίπτει στη γνωμοδοτική αρμοδιότητα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους η ουσιαστική εκτίμηση για τη συνδρομή ή μη των προϋποθέσεων και κριτηρίων, προκειμένου να χαρακτηρισθεί σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις ένα κτίριο διατηρητέο. Αποτελεί τεχνική κρίση που ανήκει στην αρμοδιότητα της Διοίκησης. (ομοφ.)
ΝΣΚ/7/2017
Γνωμοδοτική αρμοδιότητα του Ν.Σ.Κ. επί ερωτημάτων του Α.Σ.Ε.Π. Ασυμβίβαστο μέλους του Α.Σ.Ε.Π. με την ιδιότητα του δημοτικού συμβούλου.α) Το Ν.Σ.Κ. έχει αρμοδιότητα να γνωμοδοτεί επί ερωτημάτων της Ανεξάρτητης Αρχής «Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού» (Α.Σ.Ε.Π) (ομοφ). β) Η ιδιότητα του μέλους του Α.Σ.Ε.Π. δεν είναι ασυμβίβαστη με την ιδιότητα του δημοτικού συμβούλου. Κατά τη διάρκεια της θητείας μέλους του Α.Σ.Ε.Π. διατηρείται μεν η ιδιότητα του δημοτικού συμβούλου, αναστέλλεται όμως η άσκηση των σχετικών καθηκόντων (ομοφ).
Συμπληρωθηκε με την υπ’ αριθ. ΝΣΚ/57/2018 γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ
ΝΣΚ/300/2007
Επανεξέταση υπό του Ν.Σ.Κ. ζητήματος υπό το φως νέων πραγματικών περιστατικών. Ορκωμοσία – ανωτέρα βία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δυνατή η επανεξέταση υπό του Ν.Σ.Κ. ζητήματος υπό το φως νέων πραγματικών περιστατικών. Τα συγκεκριμένα οφθαλμιατρικά προβλήματα του επιτυχόντος σε εξετάσεις του Υπουργείου Εξωτερικών δεν συγκροτούν την έννοια της ανωτέρας βίας, ώστε να συγχωρηθεί η υπέρβαση της νομίμου προθεσμίας για προσέλευση τούτου προς ορκωμοσία. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/221/2002
Κοινοτικό Δίκαιο. Πριμοδότηση αιγοπροβείου κρέατος 2001. Επίκληση λόγων ανωτέρας βίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η έννοια της ανωτέρας βίας στο κοινοτικό δίκαιο και ιδιαίτερα στον γεωργικό τομέα, εκτείνεται σε ασυνήθη περιστατικά, ανεξάρτητα από τη βούληση του επιχειρηματία, των οποίων οι συνέπειες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν μολονότι έχει επιδειχθεί κάθε δυνατή επιμέλεια, παρά μόνο με υπέρμετρες θυσίες. Η έννοια της ανωτέρας βίας, αποτελούσα ειδική έκφραση της αρχής της αναλογικότητας, πρέπει να ερμηνεύεται συσταλτικά. Η γνωστοποίηση των λόγων ανωτέρας βίας και οι σχετικές αποδείξεις πρέπει να προσκομίζονται γραπτώς εντός 10 εργάσιμων ημερών από τη στιγμή που ο κάτοχος της εκμετάλλευσης είναι σε θέση να το κάνει. α) Αποδοχή συγκεκριμένης περίπτωσης, λόγω συνδρομής στοιχείων ανωτέρας βίας. β) Απόρριψη συγκεκριμένης περίπτωσης, λόγω μη συνδρομής στοιχείων ανωτέρας βίας και εκπρόθεσμης γνωστοποίησης.
ΝΣΚ/33/2024
Δυνατότητα παράτασης του χρόνου παράδοσης του συμβατικού αντικειμένου και του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης σύμβασης προμήθειας, μετά την άπρακτη πάροδο του προβλεπόμενου στη σύμβαση χρόνου παράδοσης. Προσδιορισμός των οργάνων που έχουν γνωμοδοτική και αποφασιστική αρμοδιότητα επί ζητημάτων τροποποίησης της σύμβασης, κήρυξης της προμηθεύτριας ως έκπτωτης και παράτασης του συμβατικού χρόνου παράδοσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η γνωμοδοτική αρμοδιότητα για τα ζητήματα εφαρμογής των άρθρων 132, 203 και 206 του ν. 4412/2016 ανήκει στην Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής του άρθρου 221 παρ. 1 ζ΄ και 11 β΄ και ζ΄ του ιδίου νόμου. Η ως άνω Επιτροπή είναι, περαιτέρω, αρμόδια να γνωμοδοτήσει για το ζήτημα της δυνατότητας υλοποίησης του συμβατικού αντικειμένου, το οποίο προϋποθέτει ουσιαστική εκτίμηση των υφιστάμενων πραγματικών περιστατικών και, ως εκ τούτου, δεν ανήκει στην αρμοδιότητα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. β) Λόγω της λήξης του συμβατικού χρόνου παράδοσης της προμήθειας, η αναθέτουσα αρχή οφείλει να διερευνήσει την συνδρομή των προϋποθέσεων για την έκπτωση της προμηθεύτριας εταιρείας, δεδομένου ότι η κύρωση αυτή επιβάλλεται από τη Διοίκηση κατά δέσμια αρμοδιότητα. Εφόσον κριθεί ότι δεν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για την κήρυξη της προμηθεύτριας έκπτωτης, παρέχεται η δυνατότητα παράτασης του συμβατικού χρόνου παράδοσης και εν γένει του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης της σύμβασης, για ένα εύλογο χρονικό διάστημα, κατ΄ εφαρμογή των άρθρων 200, 288, 341 και 342 του Α.Κ. γ) Σε κάθε περίπτωση είναι δυνατόν να επιδιωχθεί η λύση της σύμβασης προμήθειας, με την έκδοση μονομερούς εκτελεστής πράξης της Αναθέτουσας Αρχής, εάν μετά την επανεκτίμηση του αντικειμένου της σύμβασης διαπιστωθεί ότι, υπό τις διαμορφωθείσες πλέον πραγματικές συνθήκες, η ικανοποίηση του επιδιωκόμενου με την κατάρτισή της δημόσιου σκοπού, καθίσταται πλέον ατελέσφορη και αντίθετη προς το δημόσιο συμφέρον (ομόφωνα).
ΝΣΚ/25/2002
Κοινοτικό Δίκαιο - Κτηνοτροφία. Αιτήσεις παρατάσεως ισχύος πιστοποιητικών εισαγωγής με επίκληση λόγων ανωτέρας βίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Η έννοια της ανωτέρας βίας στο κοινοτικό δίκαιο, και ιδιαίτερα στον γεωργικό τομέα, εκτείνεται σε ασυνήθη περιστατικά, ανεξάρτητα από τη βούληση του επιχειρηματία, των οποίων οι συνέπειες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν, μολονότι έχει επιδειχθεί κάθε δυνατή επιμέλεια, παρά μόνο με υπέρμετρες θυσίες. Η έννοια της ανωτέρας βίας, αποτελούσα ειδική έκφραση της αρχής της αναλογικότητας, πρέπει να ερμηνεύεται συσταλτικά. Η γνωστοποίηση των λόγων ανωτέρας βίας και οι σχετικές αποδείξεις πρέπει να προσκομίζονται γραπτώς εντός έξι μηνών από την ημερομηνία λήξης του πιστοποιητικού. Αποδοχή περιπτώσεων παρατάσεως ισχύος πιστοποιητικών εισαγωγής λόγω συνδρομής στοιχείων ανωτέρας βίας.