ΝΣΚ/239/2006
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Συνύπαρξη εν τω αυτώ προσώπω των ιδιοτήτων Επιτίμου Προξένου ξένης Χώρας στην ιδική μας αφ’ ενός και Έλληνος Βουλευτού ή αιρετού εκπροσώπου Οργανισμού Νομαρχιακής ή Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή υπαλλήλου ν.π.δ.δ. στην Ελλάδα αφ’ ετέρου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή η συνύπαρξη εν τω αυτώ προσώπω των ιδιοτήτων Επιτίμου Προξένου ξένης Χώρας στην ιδική μας αφ’ ενός και Έλληνος Βουλευτού ή αιρετού εκπροσώπου Οργανισμού Νομαρχιακής ή Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή υπαλλήλου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου στην Ελλάδα αφ’ ετέρου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/113/2010
Συνυπολογισμός ή μη για τη συμπλήρωση του χρόνου που απαιτείται για πολιτογράφηση, του χρόνου που διανύθηκε από τον αλλοδαπό στην Ελλάδα υπό την ιδιότητα του αμίσθου προξένου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η ρύθμιση του άρθρου 5 παρ.2 στοιχείο α εδάφια πρώτο και τρίτο του Ν 3284/2004, κατά την οποία στον απαιτούμενο χρόνο νόμιμης διαμονής στην Ελλάδα δέκα συνολικά ετών την τελευταία δωδεκαετία πριν από την υποβολή αίτησης πολιτογράφησης, δεν προσμετράται ο χρόνος ο οποίος διανύθηκε από τον αλλοδαπό στην Ελλάδα ως διπλωματικό ή διοικητικό υπάλληλο ξένης χώρας, δεν έχει εφαρμογή επί αμίσθων προξένων. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/483/2008
Ταμείο Συντάξεως Προσωπικού Αγροτικής Τραπέζης της Ελλάδος – Πλασματικός χρόνος ασφάλισης – Έτη σπουδών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Από όλους τους ασφαλισμένους του ΤΣΠ-ΑΤΕ κατά την 31-12-2006, μόνον αυτοί οι οποίοι προσελήφθησαν πριν την 31-12-1992 και οι οποίοι αφ’ ενός μεν έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον είκοσι πέντε χρόνια πραγματικής υπηρεσίας, αφ’ ετέρου δε έχουν αναγνωρίσει και εξαγοράσει τον χρόνο σπουδών τους μέχρι 31-12-1993 ή έχουν υποβάλει, ως έχοντες σχετικό δικαίωμα, μέχρι 30-4-2001 σχετική αίτηση για εξαγορά, δικαιούνται να τον συνυπολογίσουν ως πλασματικό χρόνο, προκειμένου να συνταξιοδοτηθούν τελικά με τριάντα πέντε χρόνια ασφάλισης.
ΝΣΚ/474/2002
ΝΠΔΔ «Οργανισμός Θεσσαλονίκης». Αυτοδίκαιη ή μη απόσπαση στην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση υπαλλήλων του ΥΠΕΧΩΔΕ, που είχαν διατεθεί στον Οργανισμό Θεσσαλονίκης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υπάλληλοι του ΥΠΕΧΩΔΕ, διατεθειμένοι με απόφαση του Υπουργού από την (κρατική) Νομαρχία Θεσσαλονίκης, κατ εφαρμογή ειδικής διάταξης, στον «Οργανισμό Θεσσαλονίκης» (ΝΠΔΔ) προς εξυπηρέτηση των αναγκών αυτού, δεν θεωρούνται μετά την ίδρυση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης, ως αυτοδικαίως αποσπασμένοι σ αυτήν και,συνεπώς, νόμιμα εξακολουθούν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους στον Οργανισμό ως υπάλληλοι του ΥΠΕΧΩΔΕ. Ανακλητέες οι σχετικές διαπιστωτικές πράξεις του (αιρετού) Νομάρχη Θεσσαλονίκης (πλειοψ.).
ΝΣΚ/18/2025
Ερωτάται, αν, στην έννοια του όρου «κρατικά ή τοπικά βάρη ή φόροι και κρατήσεις υπέρ τρίτων» που αναφέρεται στο άρθρο 9 παρ. 1 του ν.δ. 164/1969 (Α΄97) «Περί κυρώσεως της Συμφωνίας μεταξύ της Ελληνικής Βασιλικής Κυβερνήσεως αφ’ ενός και των Κυβερνήσεων Αυστραλίας, Καναδά, Ινδίας, Νέας Ζηλανδίας, Πακιστάν, Νοτίου Αφρικής, Ηνωμένου Βασιλείου Μεγάλης Βρετανίας και Βορείου Ιρλανδίας αφ΄ ετέρου περί των εν Ελλάδι τάφων των μελών των στρατιωτικών δυνάμεων την Κοινοπολιτείας» περιλαμβάνεται ο φόρος προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.). που καταβάλλει η Κοινοπολιτειακή Επιτροπή Στρατιωτικών Τάφων (Commonwealth War Graves Commission – CWGC) για την αγορά αγαθών και υπηρεσιών στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της δραστηριότητάς της για τη συντήρηση των μνημείων, των τάφων και των νεκροταφείων των πεσόντων κατά τη διάρκεια του Α΄ και του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
ΕλΣυν.Κλ.Ζ/83/2015
Σίτιση των φοιτητών ΤΕΙ(...)Με τα δεδομένα αυτά δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή των υποβληθέντων προς έλεγχο σχεδίων συμβάσεων, υπό την προϋπόθεση ότι θα απαλειφθούν οι περιληφθέντες στις παρ. 4 και 5 του άρθρου 11ου αμφοτέρων των σχεδίων συμβάσεων όροι, σύμφωνα με τους οποίους, αφ’ ενός μεν «Η Αναθέτουσα Αρχή μπορεί οποτεδήποτε, μέσα στα όρια της Σύμβασης, να ζητήσει από την Ανάδοχο να αναθεωρήσει το χρονοδιάγραμμα ή να επιχειρήσει οποιαδήποτε τροποποίηση, ή επέκταση, ή παράταση στο Έργο» και αφ’ ετέρου «Σε περίπτωση ανάγκης τροποποίησης που δημιουργεί ταυτόχρονα απαίτηση για αύξηση ή μείωση του τιμήματος θα γίνονται προσαρτήματα που θα υπογράφονται και από τα δύο μέρη και θα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας σύμβασης η δε Ανάδοχος λαμβάνει τόση μετάθεση για την αποπεράτωση του Έργου όση συμφωνηθεί ότι απαιτείται λόγω της τροποποίησης», δεδομένου ότι είναι αόριστοι και δεν δύνανται να ενεργοποιηθούν. Και τούτο, διότι αφ’ ενός μεν δεν προσδιορίζεται το εύρος της ενδεχόμενης τροποποίησης ή επέκτασης ή παράτασης του αντικειμένου της και αφ’ ετέρου δεν έχει προϋπολογιστεί η σχετική οικονομική επιβάρυνση (βλ. ΕΣ Ζ΄ Κλιμ. 177, 110, 105/2014), ενώ, σε κάθε περίπτωση, η νομιμότητα οποιασδήποτε τροποποίησης συμβατικού όρου τελεί υπό την προϋπόθεση της προηγούμενης υποβολής της στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΣ VI Τμ. 4424/2013, 2440/2012, καθώς και Ζ΄ 177, 151 και 131/2014). Περαιτέρω, το δικαίωμα παράτασης των ελεγχόμενων συμβάσεων πέραν της 10.7.2018 δεν έχει περιβληθεί των απαιτούμενων διατυπώσεων δημοσιότητας, καθόσον δεν έχει δημοσιευτεί νομίμως ούτε στον εθνικό τύπο, ούτε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και συνεπώς, δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Εξ άλλου, δεν αποδεικνύεται ότι στην προεκτιμώμενη αξία των προς ανάθεση υπηρεσιών, που αναγράφεται στη δημοσιευθείσα περίληψη της διακήρυξης του διαγωνισμού στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει συμπεριληφθεί και εκείνη που αντιστοιχεί σε ενδεχόμενη παράταση της σύμβασης, αν και η προϋπολογιζόμενη αξία της σύμβασης, συμπεριλαμβανόμενου του τυχόν δικαιώματος παράτασής της, αποτελεί ουσιώδες στοιχείο της διακήρυξης που πρέπει απαραίτητα να αποτυπώνεται στις σχετικές δημοσιεύσεις (πρβλ. ΕΣ VI 1004, 2551/2013, Ζ΄ Κλιμ. 72, 93, 136 και 141/2014).
ΝΣΚ/365/2000
Προϊστάμενος - κωλύματα. Ασυμβίβαστο ή μη ιδιότητας Ελεγκτικού οργάνου και αιρετού μέλους Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι προϊστάμενοι Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου (Υ.Δ.Ε.) σε επίπεδο διεύθυνσης, ή και σε επίπεδο τμήματος όταν η αντίστοιχη Υ.Δ.Ε. λειτουργεί σε επίπεδο τμήματος μόνον, δεν μπορούν να είναι και μέλη του Νομαρχιακού Συμβουλίου του νομού στον οποίο υπηρετούν με την πιο πάνω ιδιότητα. Το ασυμβίβαστο αυτό δεν ισχύει για τους προϊσταμένους τμήματος Υ.Δ.Ε. η οποία λειτουργεί σε επίπεδο διεύθυνσης. Προϊστάμενος Υ.Δ.Ε. μπορεί να διορισθεί πρόεδρος Δ.Σ. Νοσοκομείου, θα πρέπει όμως να μη συμμετέχει στη διαδικασία ελέγχου των δαπανών του συγκεκριμένου Νοσοκομείου για εφημερίες, υπερωρίες, νυχτερινή εργασία κλπ του νοσηλευτικού προσωπικού του, αναπληρούμενος στην άσκηση της αρμοδιότητας αυτής από το νόμιμο αναπληρωτή του.
ΝΣΚ/299/2009
Ασυμβίβαστο ή μη μεταξύ της ιδιότητας στελέχους της δημόσιας εκπαίδευσης και της ιδιότητας του αιρετού εκπροσώπου των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Το ασυμβίβαστο του άρθρου 29 Κ.Δ.Κ. εκτείνεται επί των Περιφερειακών Δ/ντών Εκπαίδευσης και των Προϊσταμένων των Δ/νσεων Εκπαίδευσης, εφόσον, αυτοί ασκούν ή άσκησαν τα καθήκοντά τους στα διοικητικά όρια των Δήμων ή Κοινοτήτων που εκλέχτηκαν ένα έτος προ των δημοτικών και κοινοτικών εκλογών. Το ως άνω ασυμβίβαστο δεν καταλαμβάνει, σε οποιαδήποτε περίπτωση, τους Προϊσταμένους των Γραφείων Εκπαίδευσης, τους Σχολικούς Συμβούλους και τους Διευθυντές Σχολικών Μονάδων. β) Οι διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 14 του Ν 2621/1998, όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το άρθρο 23 παρ. 2 του Ν 2641/1998, θεωρούνται σιωπηρώς καταργηθείσες μετά την έναρξη ισχύος του νέου Κ.Δ.Κ.
ΣΤΕ 27/2015
Συμβάσεις δημοσίων έργων.Παραδεκτό αναίρεσης.Για το παραδεκτό των αιτήσεων αναίρεσης που ασκήθηκαν μετά την 01.01.11, ανεξαρτήτως του χρόνου δημοσίευσης της προσβαλλόμενης απόφασης απαιτείται η σωρευτική συνδρομή των προϋποθέσεων και του ελάχιστου ποσού της διαφοράς και της μη ύπαρξης νομολογίας ή της αντίθεσης της αναιρεσιβαλλόμενης σε νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, άλλου ανώτατου δικαστηρίου ή ανέκκλητης απόφασης τακτικών διοικητικών δικαστηρίων. Δεν υπάρχει νομολογία του ΣτΕ επί του κρίσιμου, εν προκειμένω, ζητήματος, εάν δηλαδή, απαιτείται υποβολή έγγραφης όχλησης για την έναρξη της τοκοφορίας ρητώς εγκεκριμένου λογαριασμού δημοσίου έργου, του οποίου καθυστερεί η πληρωμή και το αν εφαρμόζονται οι διατάξεις της οδηγίας 2000/35/ΕΚ και του π.δ. 166/03 στις συμβάσεις εκτέλεσης δημοσίων έργων για τον υπολογισμό του οφειλόμενου στην αναιρεσείουσα τόκου, λόγω της καθυστέρησης εξόφλησης του λογαριασμού. Κατά το Τμήμα δεν απαιτείται έγγραφη όχληση αφ’ ενός, και δεν εφαρμόζεται το επιτόκιο που προβλέπεται από το άρθρο 4 παρ. 4 του π.δ. 166/03 αφ’ ετέρου. Παραπέμπει στην 7μ σύνθεση του ΣΤ΄ Τμήματος.
ΝΣΚ/149/2021
Ποιός είναι ο χρόνος παραγραφής στον οποίο υπόκειται α) η αστική ευθύνη των αιρετών των ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού και β) των μελών που συμμετέχουν στη διοίκηση των νομικών προσώπων των ΟΤΑ και των συνδέσμων αυτών, και τα οποία δεν έχουν την ιδιότητα του αιρετού.(..)Οι διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 141 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και του άρθρου 71 του Κώδικα Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης σχετικά με την τριετή παραγραφή της αστικής ευθύνης των αιρετών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ βαθμού παραμένουν σε ισχύ και μετά την έναρξη ισχύος του ν. 3852/2010, με τη διάταξη του άρθρου 232 του οποίου προβλέπεται, συνεκτικά, η αστική ευθύνη τόσο των αιρετών και των δύο βαθμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όσο και των μη αιρετών μελών της διοίκησης των νομικών προσώπων των ΟΤΑ, ενώ δεν προβλέπεται ο χρόνος παραγραφής στον οποίο υπόκειται η ευθύνη αυτή. Ειδικώς, στην περίπτωση κατά την οποία η αστική ευθύνη του αιρετού ταυτίζεται με την δημοσιονομική ευθύνη, περίπτωση η οποία προβλέπεται από τη διάταξη του άρθρου 277 του ν. 3852/2010, ο χρόνος παραγραφής αυτής πρέπει να αναζητηθεί στη διάταξη του άρθρου 93 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ήδη του άρθρου 152 του Οργανικού Νόμου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η παραγραφή της αστικής ευθύνης των μελών των συλλογικών οργάνων που διοικούν τα νομικά πρόσωπα των ΟΤΑ, και δεν έχουν την ιδιότητα του αιρετού ρυθμίζεται από τις διατάξεις του άρθρου 937 ΑΚ, ή του άρθρου 102 του ν.4548/2018 (ή 22Α του ν. 2190/1920, για τις πριν την έναρξη ισχύος του περιπτώσεις), ανάλογα με τη νομική μορφή του νομικού προσώπου ΟΤΑ, στη διοίκηση του οποίου συμμετέχουν (ομόφωνα).
ΕλΣυν.Τμ.1/51/2012
Δαπάνες μετακίνησης:..Ήδη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα εντέλλεται η καταβολή στον ... του ποσού των 559 ευρώ που αντιστοιχεί στην αξία των ακυρωθέντων αεροπορικών εισιτηρίων . Σύμφωνα, όμως, με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, μη νόμιμα εντέλλεται η καταβολή των επίμαχων δαπανών, αφ΄ενός διότι, σύμφωνα με το άρθρο 17 παρ. 1 του ν. 2685/1999 οι δαπάνες μετακίνησης καταβάλλονται στους ίδιους τους μετακινούμενους κατόπιν υποβολής των σχετικών παραστατικών της μετακίνησής τους και όχι στο Πρακτορείο που εξέδωσε τα εισιτήρια, αφ΄ετέρου διότι το τελευταίο έχει ήδη εξοφληθεί (όπως προκύπτει από τις προαναφερόμενες αποδείξεις παροχής υπηρεσιών) και επομένως η αξίωση του φερομένου ως δικαιούχου έχει αποσβεσθεί, με την καταβολή του επίμαχου ποσού με συνέπεια η έκδοση χρηματικών ενταλμάτων, για την ίδια απαίτηση, να μην είναι νόμιμη. Ανεξαρτήτως, επομένως, του βάσιμου ή μη του αναφερομένου στη διαδικασία της μετακίνησης λόγου διαφωνίας, η εξέταση του οποίου παρέλκει, τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν για τους προαναφερόμενους λόγους ενώ περαιτέρω πρέπει να απορριφθεί ως αναπόδεικτος ο ισχυρισμός του Δήμου περί συγγνωστής πλάνης κατά την έκδοσή τους.