×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/249/2004

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Πρόγραμμα Βιολογικής Γεωργίας - Ακυρότητα συμβάσεως βιοκαλλιέργειας - Νόμιμη κατοχή - Έλεγχος - Κυρώσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1. Ακυρότητα της συναφθείσας μεταξύ Δημοσίου και βιοκαλλιεργητή συμβάσεως, που καταρτίστηκε σε χρόνο που ίσχυε συγκεκριμένο Νομαρχιακό πρόγραμμα και αφορά σε εκμετάλλευση εκτάσεως, που κείται εκτός της επιλέξιμης για την εφαρμογή του προγράμματος βιολογικής γεωργίας (Καν. 2078/92) περιοχής, γιατί προσκρούει στις διατάξεις της ΚΥΑ 349/99 και της ΥΑ 93105/99, οι οποίες τυγχάνουν πλήρους εφαρμογής στην προκειμένη περίπτωση (δεδομένης της υπάρξεως Νομαρχιακού προγράμματος). Η μετά διετία επέκταση του προγράμματος δεν θεραπεύει την ακυρότητα. 2. Από τις συνδυασμένες διατάξεις της ΚΥΑ 349/99, που για τα μη ρυθμιζόμενα από αυτή θέματα προβλέπει ότι εξακολουθούν να ισχύουν οι λοιπές διατάξεις της υπ’ αρ. 202/394999/4-1-96 ΚΥΑ, καθώς και από το σημείο 3 της τελευταίας, προκύπτει ότι δικαιούχοι για ένταξη στο πρόγραμμα βιολογικής γεωργίας (Καν. 2078/92) είναι φυσικά πρόσωπα κάτοχοι γεωργικής εκμεταλλεύσεως, ή νομικά πρόσωπα που είναι κάτοχοι και άμεσα υπεύθυνοι για τη διαχείριση της εκμετάλλευσης. Δεν τίθεται θέμα σχετικά με το κύρος και τη νομιμότητα της συναφθείσας μεταξύ Ελλ. Δημοσίου και βιοκαλλιεργητή συμβάσεως, παρά το γεγονός ότι ο παραγωγός δεν απέδειξε νόμιμη κατοχή σε τμήμα της δηλωθείσας εκτάσεως, το οποίο θα πρέπει να θεωρηθεί ως μη ανευρεθείσα έκταση. Η υπηρεσία αφού προηγουμένως προβεί σε έλεγχο για την διαπίστωση της εκ μέρους του τηρήσεως όλων εν γένει των υποχρεώσεών του, θα πρέπει να προχωρήσει στην επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων κατά τις ειδικότερες διακρίσεις που αναφέρονται στο άρθρο 13 της νεώτερης ΥΑ 85129/01, οι περί ελέγχων και κυρώσεων διατάξεις της οποίας εφαρμόζονται σε όλες τις συμβάσεις βιοκαλλιέργειας (Καν. 2078/92 και Καν. 1257/99).


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

221179/2006

Τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 79184/1957/6.11.1996 απόφασης του Υπουργού Γεωργίας «Καθορισμός λεπτομερειών εφαρμογής της υπ’ αριθμ. 237/348747/8765/9.9.1996 απόφασης Υπουργού Οικονομικών και Υπουργού Γεωργίας για την υλοποίηση του προγράμματος «Μακροχρόνια παύση καλλιέργειας γεωργικών γαιών» Καν(ΕΟΚ)2078/1992 και καθορισμός δικαιολογητικών και τρόπου πληρωμής των οικονομικών ενισχύσεων στα πλαίσια του ως άνω προγράμματος όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αριθμ. 218727/7.7.2006 απόφαση Υπουργών Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Απο­κέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Φ.Ε.Κ. 1063/Β)


ΝΣΚ/331/2002

Κοινοτικό Δίκαιο. Βιολογική γεωργία. Συμβάσεις βιολογικής γεωργίας. Σχέδιο Αγροτικής Ανάπτυξης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
(Τριμελούς Επιτροπής) Αδύνατη η πριν την έγκριση του Σχεδίου Αγροτικής Ανάπτυξης 2000-2006 και την έκδοση σχετικών εθνικών διατάξεων σύναψη νέων συμβάσεων στα πλαίσια του προγράμματος «Βιολογική Γεωργία» ελλείψει θεσμικού πλαισίου. Ακυρότητα σχετικών συμβάσεων που υπεγράφησαν χωρίς νόμιμη εξουσιοδότηση των οργάνων του Δημοσίου.


5562/160320/2014

Tροποποίηση και συμπλήρωση της αριθμ. 422/ 408583/ 6914/29−11−2000 ΚΥΑ Πρόγραμμα Πρόωρης Συνταξιοδότησης Αγροτών στα πλαίσια εφαρμογής του Καν. (ΕΚ) αρ. 1257/99 του Συμβουλίου, όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει.


ΝΣΚ/183/2008

Κοινοτικό Δίκαιο – Αγροτική Ανάπτυξη – Γεωργοπεριβαλλοντικές ενισχύσεις – Βιολογική γεωργία – Υποκατάσταση δικαιούχων – Προγραμματικές περίοδοι: 2000-2006 και 2007-2013.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Υπό την προϋπόθεση ύπαρξης πρόβλεψης των σχετικών δαπανών στο πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης της περιόδου 2007-2013, είναι δυνατή η καταβολή ενισχύσεων σε δικαιούχους, οι οποίοι, μετά την 1-1-2007, υποκατέστησαν στις υποχρεώσεις τους, κατ’ άρθρο 36 του Καν. 817/2004, αρχικούς δικαιούχους, που είχαν ενταχθεί σε γεωργοπεριβαλλοντικό μέτρο του Καν. 1257/1999 (πρόγραμμα βιολογικής γεωργίας), εντός της προγραμματικής περιόδου 2000-2006.


ΝΣΚ/389/2003

Νομιμότητα κατηγοριών συμβάσεων που αφορούν στην εφαρμογή συγχρηματοδοτούμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγράμματος βιολογικής γεωργίας, εν όψει των διδόμενων από την ερωτώσα υπηρεσία στοιχείων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η εκ μέρους κράτους – μέλους εφαρμογή του καθεστώτος των ενισχύσεων του Κανονισμού 2078/92 προϋποθέτει την ύπαρξη εγκεκριμένου εκ μέρους της Επιτροπής σχετικού εθνικού προγράμματος (αρχικού ή τροποποιημένου) και διενεργείται – εντός των πλαισίων της σχετικής έγκρισης – σύμφωνα με τους εθνικούς κανόνες δικαίου (Γν. ΝΣΚ (Ολ) 273/2003). Το άρθρο 14 εξάλλου του εφαρμοστικού Κανονισμού 746/96 παρέχει στο κράτος – μέλος τη δυνατότητα να καθορίσει στη δέσμευση του δικαιούχου (βιοκαλλιεργητή) ημερομηνία έναρξης της περιόδου ανάληψης υποχρεώσεων που αναδράμει σε προγενέστερο χρόνο, δηλ. μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αρχικής αίτησης του δικαιούχου και υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι μπορούν να διενεργηθούν αποτελεσματικοί έλεγχοι. (ομόφωνα) Οι κ.υ.α. 349/99 και υ.α. 93105/99 αναγνωρίζουν ως νόμιμες, έγκυρες και ισχυρές το μεν τις συμβάσεις που υπεγράφησαν πριν την έκδοσή τους, το δε τις συμβάσεις που επρόκειτο να υπογραφούν πριν τη τυπική έγκριση των Νομαρχιακών Προγραμμάτων (και υπό την αυτονόητη προϋπόθεση της ύπαρξης δυνατότητας διενέργειας αποτελεσματικών ελέγχων κατά τον χρόνο σύναψης των συμβάσεων), για τις οποίες κατηγορίες συμβάσεων είναι εφαρμοστέες οι διατάξεις των αποφάσεων αυτών, πλην των διατάξεων που αφορούν στη διαδικασία έγκρισης των Νομαρχιακών Προγραμμάτων, διαδικασία η οποία εξ αντικειμένου ήταν αδύνατο να έχει ολοκληρωθεί κατά τον χρόνο σύναψης των συμβάσεων. Η υπ’ αριθ. 85134/11.2.2000 απόφαση του Υπουργού Γεωργίας για την κατανομή υπολοίπου εθνικού αποθέματος θα πρέπει να ερμηνευθεί ως αναγνωρίζουσα το κύρος και την νομιμότητα των συμβάσεων που υπεγράφησαν πριν την έκδοσή της, υπό τις αυτονόητες προϋποθέσεις ότι οι συμβάσεις αυτές πληρούν κατά τα λοιπά τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται στην ως άνω απόφαση, καθώς και στις κ.υ.α. 349/99 και υ.α. 93105/99, αφετέρου δε ότι κατά τον χρόνο σύναψης των συμβάσεων ήταν δυνατή η διενέργεια αποτελεσμάτων ελέγχων. (πλειοψ.) Οι κ.υ.α. 428/2.2.01 και υ.α. 85129/5.2.01 δεν περιέχουν μεταβατικού χαρακτήρα διατάξεις που να καλύπτουν την σύναψη συμβάσεων κατά το διάστημα από 1.1.2001 μέχρι την έκδοση των αποφάσεων αυτών και ως εκ τούτου υπογραφείσες κατά το ως άνω διάστημα συμβάσεις συνήφθησαν μη νομίμως και είναι άκυρες. Εν τούτοις κατ’ εφαρμογή των αρχών της χρηστής διοίκησης και του κράτους δικαίου, εν όψει και της μη αμφισβητούμενης από την υπηρεσία καλής πίστης των βιοκαλλιεργητών, είναι δυνατή η θεραπεία του προβλήματος με έκδοση υπουργικών αποφάσεων που θα τροποποιούν σχετικώς τις κ.υ.α. 428/2.2.01 και υ.α. 85129/5.2.01. (ομόφωνα)


685/276835/2023

Τροποποίηση της υπ’ αρ. 1545/179036/9-6-2023 απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Καθορισμός θεσμικού πλαισίου εφαρμογής της παρέμβασης Π1-31.9 “Διατήρηση μεθόδων βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας”, του άρθρου 31 “Προγράμματα για το κλίμα, το περιβάλλον και την καλή διαβίωση των ζώων” του Καν. (ΕΕ) 2021/2115, εφεξής οικολογικά σχήματα (ecoschemes), του Στρατηγικού Σχεδίου (ΣΣ) Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) της Ελλάδας 2023-2027» (Β’ 3776).


ΝΣΚ/125/2010

Δικαιούχος προγράμματος μακροχρόνιας παύσεως καλλιέργειας Κανονισμού (ΕΟΚ) 2078/1992.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Εφ’ όσον, σύμφωνα με το διδόμενο υπό της Υπηρεσίας ιστορικό, οι δωρεοδόχοι συνεφώνησαν και απεδέχθησαν τις υφιστάμενες κατά τον χρόνο της δωρεάς δεσμεύσεις, εκ του Καν.ΕΟΚ 2078/92, του κατόχου εκτάσεως, την οποία αυτός κατείχε λόγω της εννόμου σχέσεως χρησιδανείου μεταξύ της δωρητρίας και τούτου -συζύγου της- άλλως οι δεσμεύσεις αυτές έτυχαν εγκρίσεως υπό των δωρεοδόχων, αποτυπωθείσης στο δωρητήριο συμβόλαιο, ο κάτοχος αυτός νομίμως παραμένει δικαιούχος του εν λόγω προγράμματος, στις δεσμεύσεις του οποίου, όπως ρητώς δηλώνουν οι δωρεοδόχοι στο δωρητήριο συμβόλαιο, θα προσχωρήσουν αυτοί μετά τον θάνατο και τούτου.


ΝΣΚ/273/2003

Πρόγραμμα μακροχρόνιας παύσης καλλιέργειας γεωργικών γαιών. Αρμοδιότητα έκδοσης απαγορευτικών διατάξεων βοσκής και κυνηγίου στις ενταχθείσες εκτάσεις. Επιλεξιμότητα προς ένταξη βοσκοτόπων με τη μορφή χορτολίβαδων, θαμνολίβαδων ή δασολίβαδων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Υπό την προϋπόθεση ότι οι εξουσιοδοτικές, σχετικά με την αρμοδιότητα έκδοσης απαγορεύσεων βοσκής και κυνηγίου διατάξεις του ΝΔ 86/69, που απονέμουν την αρμοδιότητα αυτή στα όργανα της Διοίκησης (Υπουργό Γεωργίας – Δασική Υπηρεσία) περιορίζονται, κατά την εφαρμογή τους επί των ουσιαστικών υποχρεώσεων – βασικών δεσμεύσεων του προγράμματος της κ.υ.α. 237/96, αποκλειστικά στο θέμα της διαδικασίας και του τύπου, και όχι της σκοπιμότητας έκδοσής τους, οπότε δεν θίγουν το πεδίο εφαρμογής, το ωφέλιμο αποτέλεσμα και την πρακτική αποτελεσματικότητα των διατάξεων των Καν. 2078/92 και 746/96, όπως εφαρμόζονται με την κ.υ.α. 237/96, δεν αντιβαίνουν προς αυτές και ισχύουν παραλλήλως, υπό την έννοια ότι τα ανωτέρω όργανα της Διοίκησης είναι υποχρεωμένα να συνεργούν στην υλοποίηση των δεσμεύσεων που αναλαμβάνουν οι δικαιούχοι του προγράμματος. (ομόφωνα) Οι βοσκότοποι, υπό την ειδικότερη μορφή των χορτολίβαδων, θαμνολίβαδων και δασολίβαδων, αποτελούντες άλλη κατηγορία εκτάσεων από αυτήν των δασικών, είναι επιλέξιμοι κατά την κ.υ.α. 237/96 και τον Καν. 2078/92 άρθρο 2 παρ.1 περ.στ’. (πλειοψ.)


83416/2025

Καθορισμός ύψους ενίσχυσης (ετήσια μοναδιαία ποσά) της παρέμβασης του οικολογικού προγράμματος (ecoscheme) Π1-31.9 «Διατήρηση μεθόδων βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας» του Στρατηγικού Σχεδίου (ΣΣ) Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) της Ελλάδας 2023-2027 για το έτος 2024.


ΝΣΚ/338/2002

Κοινοτικό Δίκαιο. Εθνικό γεωργοπεριβαλλοντικό πρόγραμμα μακροχρόνιας παύσης εκμετάλλευσης γεωργικών γαιών. Καταγγελία συμβάσεων. Διαδικασία απένταξης και επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Ενόψει της διαπιστωθείσης ανάγκης απένταξης από το εθνικό γεωργοπεριβαλλοντικό πρόγραμμα της μακροχρόνιας παύσης εκμετάλλευσης γεωργικών γαιών, των μη επιλέξιμων κατά τους Κανονισμούς 2078/92 και 746/96 εκτάσεων: 1. Είναι μεν δυνατή η μονομερής διακοπή των συμβάσεων που αφορούν τις άνω μη επιλέξιμες εκτάσεις, επιβάλλεται όμως από τις αρχές της χρηστής και εύρυθμης διοίκησης η προηγούμενη αιτιολογημένη τροποποίηση του εθνικού προγράμματος τούτου, ώστε να συμφωνεί προς τις κοινοτικές διατάξεις ως προς την επιλεξιμότητα των προς ένταξη εκτάσεων, καθώς και η υποβολή του στην Επιτροπή προς έγκριση, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7 Καν.2078/92 και 18 Καν.746/96. 2. Δεν απαιτείται η τήρηση συγκεκριμένης διαδικασίας για την απένταξη, στο βαθμό που η τελευταία αναφέρεται σε λόγους νομιμότητας των γενικών κριτηρίων επιλεξιμότητας, και σε πλάνη περί τα πράγματα, χωρίς αυτό να εμποδίζει την αρμόδια προς τούτο υπηρεσία να ακολουθήσει, εφόσον το επιθυμεί, τη διαδικασία που προβλέπεται για την ένταξη στο πρόγραμμα, ή άλλη διαδικασία που θα ορισθεί αρμοδίως, ειδικά προς τούτο. 3. Η επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων αποτελεί υποχρέωση που επιβάλλεται από το κοινοτικό και το εθνικό δίκαιο, ακόμα και στην περίπτωση αχρεωστήτων καταβολών που οφείλονται σε λάθος της αρμόδιας αρχής. Η ακολουθητέα διαδικασία προσδιορίζεται από το άρθρο 20 Καν.746/96 και τα άρθρα 27 παρ.3 Ν 992/79 και 28 Ν 2520/97, όπως ισχύουν. 4. Αρμόδια για την απένταξη υπηρεσία είναι η Δ/νση Χωροταξίας και Προστασίας Περιβάλλοντος του Υπ. Γεωργίας, και για τον καταλογισμό των αχρεωστήτως καταβληθέντων ο Υπουργός Γεωργίας, κατόπιν της προδικασίας που προβλέπεται στο άρθρο 28 Ν 2520/97, την οποία διενεργεί η εκάστοτε αρμόδια αρχή για την αναγνώριση και εκκαθάριση της δαπάνης, για την οποία διαπιστώθηκε παράνομη ή αχρεώστητη καταβολή.