×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/389/2003

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Νομιμότητα κατηγοριών συμβάσεων που αφορούν στην εφαρμογή συγχρηματοδοτούμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγράμματος βιολογικής γεωργίας, εν όψει των διδόμενων από την ερωτώσα υπηρεσία στοιχείων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η εκ μέρους κράτους – μέλους εφαρμογή του καθεστώτος των ενισχύσεων του Κανονισμού 2078/92 προϋποθέτει την ύπαρξη εγκεκριμένου εκ μέρους της Επιτροπής σχετικού εθνικού προγράμματος (αρχικού ή τροποποιημένου) και διενεργείται – εντός των πλαισίων της σχετικής έγκρισης – σύμφωνα με τους εθνικούς κανόνες δικαίου (Γν. ΝΣΚ (Ολ) 273/2003). Το άρθρο 14 εξάλλου του εφαρμοστικού Κανονισμού 746/96 παρέχει στο κράτος – μέλος τη δυνατότητα να καθορίσει στη δέσμευση του δικαιούχου (βιοκαλλιεργητή) ημερομηνία έναρξης της περιόδου ανάληψης υποχρεώσεων που αναδράμει σε προγενέστερο χρόνο, δηλ. μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αρχικής αίτησης του δικαιούχου και υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι μπορούν να διενεργηθούν αποτελεσματικοί έλεγχοι. (ομόφωνα) Οι κ.υ.α. 349/99 και υ.α. 93105/99 αναγνωρίζουν ως νόμιμες, έγκυρες και ισχυρές το μεν τις συμβάσεις που υπεγράφησαν πριν την έκδοσή τους, το δε τις συμβάσεις που επρόκειτο να υπογραφούν πριν τη τυπική έγκριση των Νομαρχιακών Προγραμμάτων (και υπό την αυτονόητη προϋπόθεση της ύπαρξης δυνατότητας διενέργειας αποτελεσματικών ελέγχων κατά τον χρόνο σύναψης των συμβάσεων), για τις οποίες κατηγορίες συμβάσεων είναι εφαρμοστέες οι διατάξεις των αποφάσεων αυτών, πλην των διατάξεων που αφορούν στη διαδικασία έγκρισης των Νομαρχιακών Προγραμμάτων, διαδικασία η οποία εξ αντικειμένου ήταν αδύνατο να έχει ολοκληρωθεί κατά τον χρόνο σύναψης των συμβάσεων. Η υπ’ αριθ. 85134/11.2.2000 απόφαση του Υπουργού Γεωργίας για την κατανομή υπολοίπου εθνικού αποθέματος θα πρέπει να ερμηνευθεί ως αναγνωρίζουσα το κύρος και την νομιμότητα των συμβάσεων που υπεγράφησαν πριν την έκδοσή της, υπό τις αυτονόητες προϋποθέσεις ότι οι συμβάσεις αυτές πληρούν κατά τα λοιπά τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται στην ως άνω απόφαση, καθώς και στις κ.υ.α. 349/99 και υ.α. 93105/99, αφετέρου δε ότι κατά τον χρόνο σύναψης των συμβάσεων ήταν δυνατή η διενέργεια αποτελεσμάτων ελέγχων. (πλειοψ.) Οι κ.υ.α. 428/2.2.01 και υ.α. 85129/5.2.01 δεν περιέχουν μεταβατικού χαρακτήρα διατάξεις που να καλύπτουν την σύναψη συμβάσεων κατά το διάστημα από 1.1.2001 μέχρι την έκδοση των αποφάσεων αυτών και ως εκ τούτου υπογραφείσες κατά το ως άνω διάστημα συμβάσεις συνήφθησαν μη νομίμως και είναι άκυρες. Εν τούτοις κατ’ εφαρμογή των αρχών της χρηστής διοίκησης και του κράτους δικαίου, εν όψει και της μη αμφισβητούμενης από την υπηρεσία καλής πίστης των βιοκαλλιεργητών, είναι δυνατή η θεραπεία του προβλήματος με έκδοση υπουργικών αποφάσεων που θα τροποποιούν σχετικώς τις κ.υ.α. 428/2.2.01 και υ.α. 85129/5.2.01. (ομόφωνα)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/331/2002

Κοινοτικό Δίκαιο. Βιολογική γεωργία. Συμβάσεις βιολογικής γεωργίας. Σχέδιο Αγροτικής Ανάπτυξης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
(Τριμελούς Επιτροπής) Αδύνατη η πριν την έγκριση του Σχεδίου Αγροτικής Ανάπτυξης 2000-2006 και την έκδοση σχετικών εθνικών διατάξεων σύναψη νέων συμβάσεων στα πλαίσια του προγράμματος «Βιολογική Γεωργία» ελλείψει θεσμικού πλαισίου. Ακυρότητα σχετικών συμβάσεων που υπεγράφησαν χωρίς νόμιμη εξουσιοδότηση των οργάνων του Δημοσίου.


ΝΣΚ/36/2004

Προβλήματα εφαρμογής του «Προγράμματος Μείωσης της Νιτρορύπανσης Γεωργικής Προέλευσης».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1) Εάν για οποιοδήποτε λόγο δεν υφίστανται τα αναγκαία συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Προγράμματος, πλην όμως, το Πρόγραμμα εκτελείται και οι «δυνάμει» δικαιούχοι γεωργοί ελέγχονται για την τήρηση των δεσμεύσεων του Προγράμματος, τα νομικά κενά που αναφύονται θα καλυφθούν αναγκαστικά με αναγωγή και συνδυασμένη ερμηνεία των διατάξεων της Συνθήκης για τη Γεωργία, (άρθρα 32 –38 Σ) του γενικού πλαισίου των διεπόντων την έννομη σχέση Κανονισμών (Καν.1257/99 και 1750/99), των ειδικών αναφορών στο ΕΠΑΑ και στο περιεχόμενο σ’ αυτό «Πρόγραμμα Μείωσης της Νιτρορύπανσης Γεωργικής Προέλευσης», της απόφασης της Επιτροπής με την οποία εγκρίθηκε το Πρόγραμμα και των γενικών αρχών του κοινοτικού και εθνικού δικαίου με συνεκτίμηση του όλου κοινοτικού σκοπού που επιδιώκεται. 2) Η εγκριτική απόφαση της Ε.Ε. για το «Έγγραφο Προσανατολισμού Αγροτικής Ανάπτυξης» και το εμπεριεχόμενο σ’ αυτό Πρόγραμμα Μείωσης της Νιτρορύπανσης σε συνδυασμό: i) με την παράλειψη της Διοίκησης να εκδώσει και να δημοσιεύσει την κανονιστική Υ.Α. 85154/574/14-3-2001 ii) με την παράλειψη της Διοίκησης να δράσει εγκαίρως, χωρίς καμία καθυστέρηση, όπως επιβάλλει η αρχή της επίκαιρης και αποτελεσματικής δράσης της Διοίκησης και iii) με τις ενδεχόμενες συνακόλουθες ενέργειες της Διοίκησης για την εφαρμογή της ανυπόστατης Υ.Α. (πράξεις, παραλείψεις, υποσχέσεις) δημιούργησε στους υπό ένταξη στο Πρόγραμμα παραγωγούς ένα στέρεο υπόβαθρο ανάπτυξης νομίμων προσδοκιών και δικαιολογημένης εμπιστοσύνης ότι υφίσταται το αναγκαίο νομικό πλαίσιο ένταξης στο Πρόγραμμα και κατά συνέπεια, -βάσει και των αρχών της ασφάλειας του δικαίου, της χρηστής διοίκησης, του κράτους δικαίου, της επίκαιρης και αποτελεσματικής δράσης της Διοίκησης- αν η σχετική δέσμευση τηρήθηκε και ελέγχθηκε, τότε οι δικαιούχοι παραγωγοί πρέπει να εισπράξουν την ανάλογη επιδότηση. 3) Οι μεταγενέστερες και νομίμως δημοσιευθείσες εφαρμοστικές του Προγράμματος Υ.Α., σιωπηρώς αναγνωρίζουν ως νόμιμες, έγκυρες και ισχυρές τις συμβάσεις που υπεγράφησαν πριν την έκδοσή τους, για τις οποίες κατηγορίες συμβάσεων είναι εφαρμοστέες οι διατάξεις των αποφάσεων αυτών, υπό τις αυτονόητες προϋποθέσεις ότι οι συμβάσεις αυτές πληρούν κατά τα λοιπά τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται στις ως άνω αποφάσεις, επιπλέον δε, ότι κατά τον χρόνο σύναψης των συμβάσεων, ήταν δυνατή η διενέργεια αποτελεσματικών ελέγχων. 4) Η επιλέξιμη έκταση στην οποία θα εφαρμοστούν οι δεσμεύσεις και την οποία αφορά η υπογραφείσα σύμβαση, είναι η έκταση βαμβακοκαλλιέργειας επί της οποίας έχουν «δικαίωμα» να καλλιεργήσουν βαμβάκι οι παραγωγοί. Συμβάσεις που περιλαμβάνουν εκτάσεις πλέον του ως άνω δικαιώματος, είναι νόμιμες, έγκυρες και ισχυρές μόνο ως αφορώσες στην έκταση για την οποία υφίσταται το «δικαίωμα» βαμβακοκαλλιέργειας, ενώ δεν είναι εφαρμοστέες ως προς την επιπλέον ενταχθείσα στο Πρόγραμμα έκταση. Περαιτέρω ο όρος των συμβάσεων, ότι οι δεσμεύσεις αφορούν και τις καλλιέργειες σιταριού δεν είναι νόμιμος και άρα θεωρείται άκυρος, διότι το σιτάρι δεν είναι επιλέξιμη καλλιέργεια, αλλά καλλιέργεια για την υλοποίηση της δέσμευσης της αμειψισποράς κατά τα αναφερόμενα στο Π.Μ.Ν.Γ.Π.


ΝΣΚ/177/2000

Δημόσιοι υπάλληλοι. Επίδομα προβληματικών και παραμεθορίων περιοχών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δεν είναι δυνατή η χορήγηση του από τη διάταξη της παρ.5 του άρθρου 8 του Ν.2470/97 προβλεπομένου επιδόματος προβληματικών και παραμεθορίων περιοχών, όπως τούτο διαμορφώθηκε με την παρ.2ι του άρθρου 30 του Ν.2768/99 κατά κατηγορία περιοχής, σε υπαλλήλους που υπηρετούν σε περιοχές που χαρακτηρίσθηκαν σαν παραμεθόριες με την υπ αριθμ.ΔΙΔΑΔ/ Φ.42/2443/οικ.21290/ 12.10.99 Υ.Α. πέραν αυτών που αναφέρονται στην υπ αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ.42/ 2175/11943, 11639 και 11981/20-12-95 Κ.Υ.Α., στην οποία παραπέμπει η προαναφερθείσα διάταξη νόμου.


ΝΣΚ/318/2004

Κοινοτικό Δίκαιο – Βιολογική Γεωργία – Χρόνος υποβολής αιτήσεων για ένταξη – Εκτέλεση συμβάσεων – Αρχές χρηστής διοικήσεως και δικαιολογημένης εμπιστοσύνης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι συμβάσεις που υπογράφηκαν το έτος 1998 και με ημερομηνία ενάρξεως των υποχρεώσεων το έτος 1999 (έτος εντάξεως) κατόπιν αιτήσεων, τις οποίες οι παραγωγοί υπέβαλαν εντός της υπό της ισχύουσας κατά τον χρόνο αυτό Υ.Α. προβλεπομένης προθεσμίας -και υπό την αυτονόητη προϋπόθεση της προηγουμένης εκ μέρους της αρμοδίας υπηρεσίας διερευνήσεως της συνδρομής όλων των απαιτουμένων ελέγχων- είναι καθ’ όλα νόμιμες και, εφόσον οι παραγωγοί εκπληρώνουν τις εκ των συμβάσεων και του σχετικού κανονιστικού πλαισίου προβλεπόμενες υποχρεώσεις τους, αυτοί δικαιούνται τις προβλεπόμενες ενισχύσεις. Εν όψει των συγκεκριμένων περιστατικών και, κατ’ εφαρμογή των αρχών της χρηστής διοικήσεως και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου προς αυτή (διοίκηση), αλλά και προς εξυπηρέτηση των κοινοτικών και εθνικών σκοπών στους οποίους αποβλέπει το πρόγραμμα της Βιολογικής Γεωργίας και οι συμβάσεις που υπογράφηκαν στο συγκεκριμένο Νομό (Αιτωλοακαρνανίας) το έτος 1998 κατόπιν υποβολής αιτήσεων θα πρέπει να θεωρηθούν ως υπογραφείσες κατόπιν υποβολής αιτήσεως γενομένης εντός του προσδιορισθέντος από τη διοίκηση χρόνου και να αντιμετωπισθούν, όπως όλες οι υπόλοιπες συμβάσεις.


Υπόθεση C-614/2015

Διάταξη του Δικαστηρίου (δέκατο τμήμα) της 21ης Σεπτεμβρίου 2016. Rodica Popescu κατά Direcția Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Gorj. Προδικαστική παραπομπή – Άρθρο 99 του Κανονισμού Διαδικασίας του Δικαστηρίου – Κοινωνική πολιτική – Οδηγία 1999/70/ΕΚ – Συμφωνία-πλαίσιο για την εργασία ορισμένου χρόνου που συνήφθη από τη CES, την UNICE και το CEEP – Διαδοχικές συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου – Βοηθός κτηνίατρος στον τομέα των κτηνιατρικών υγειονομικών ελέγχων – Δημόσιος τομέας – Ρήτρα 5, σημείο 1 – Μέτρα για την πρόληψη της καταχρήσεως των διαδοχικών συμβάσεων ορισμένου χρόνου – Έννοια των “αντικειμενικών λόγων” που δικαιολογούν τις συμβάσεις αυτές – Αντικατάσταση κενών θέσεων εν αναμονή ολοκληρώσεως διαγωνισμών.


ΝΣΚ/491/2011

Κυλικεία Δημοσίων Σχολείων – Τετραετείς συμβάσεις μισθώσεως – Παράταση ή μη για τρία έτη, σύμφωνα με την 11526/Δ4/10-9-2010 Κ.Υ.Α. Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι τετραετείς συμβάσεις μισθώσεων των κυλικείων των Δημοσίων Σχολείων που έχουν καταρτισθεί ή έχουν παραταθεί σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 11927/Δ4/3-2-2004 Κ.Υ.Α. Εσωτερικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και ίσχυαν κατά την 30-5-2008, δύναται να παραταθούν για τρία έτη, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 11526/Δ4/10-9-2010 Κ.Υ.Α. Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, με την οποία τροποποιήθηκε η ΚΥΑ 64321/Δ4/16-5-2008 Κ.Υ.Α. (ομοφ.)


ΕλΣυν.Τμ.1(ΚΠΕ)52/2016

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΕΡΓΟΥ:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από δημοτικό νομικό πρόσωπο σε εργαζόμενους, που απασχολήθηκαν από αυτό με συμβάσεις μίσθωσης έργου έναντι αντιτίμου για τη λειτουργία του Ωδείου και των εργαστηρίων του, για το χρονικό διάστημα από 28.4.2015 έως 17.8.2015,καθόσον: α) η έγκριση που χορηγήθηκε στο ανωτέρω δημοτικό νομικό πρόσωπο, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 12 παρ. 14 του ν. 4071/2012, με την 39697/15.10.2014 Κ.Υ.Α., για τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου, ήταν δυνατόν να υλοποιηθεί μέχρι 31.12.2014 και όχι το έτος 2015, κατά το οποίο έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις μίσθωσης έργου των ως άνω εργαζομένων, αφού το αίτημα του δημοτικού νομικού προσώπου αφορούσε στην έγκριση συμβάσεων μίσθωσης έργου με αντίτιμο για το έτος 2014 και β) οι σχετικές αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκαν και αναρτήθηκαν στο πρόγραμμα «Διαύγεια» μετά την υπογραφή των συμβάσεων και την πραγματοποίηση των δαπανών.(συγγνωστή πλάνη)


ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/897/2022

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Στην υπό κρίση υπόθεση, οι υποβληθείσες προς έλεγχο προγραμματικές συμβάσεις, με αντικείμενο τη μεταβίβαση της αρμοδιότητας υλοποίησης των πράξεων  «Αντικατάσταση εσωτερικού δικτύου ύδρευσης στην Τ.Κ. Αγ. Παρασκευής Κόνιτσας» και «Αντικατάσταση εσωτερικού δικτύου ύδρευσης στην Τ.Κ. Διστράτου Κόνιτσας» από τον Δήμο Κόνιτσας στην Περιφέρεια Ηπείρου, υπεγράφησαν, στις 3.9.2021, από τον Δήμαρχο Κόνιτσας και τον Περιφερειάρχη Ηπείρου, αντίστοιχα, που εκπροσωπούν νομίμως τους άνω φορείς. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, οι εν λόγω υποβληθείσες προς έλεγχο προγραμματικές συμβάσεις, που έχουν ήδη συναφθεί μεταξύ των ανωτέρω συμβαλλόμενων μερών, απαραδέκτως εισάγονται στο Κλιμάκιο τούτο για άσκηση ελέγχου νομιμότητας. Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι οι ως άνω προγραμματικές συμβάσεις δύναται να ελεγχθούν στο πλαίσιο του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας των εκτελεστικών τους συμβάσεων, οπότε και θα κριθεί η νομιμότητα του περιεχομένου και των κατ’ ιδίων όρων τους ως αναγκαίο πρόκριμα των τελευταίων (βλ. ΕλΣυν VI Τμ. 2226/2016, 3002/2014, 3237, 4143/2013, πρβλ 26/2017, Ε΄ Κλ. 453/2022).


ΝΣΚ/440/2001

ΤΕΙ. Συμβάσεις έργου. Κατάταξη προσωπικού σύμφωνα με το άρθρο 17 του Ν 2839/2000.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Συμβάσεις έργου που υπεγράφησαν από την Πρόεδρο του ΤΕΙ Χαλκίδας - Πρόεδρο της Επιτροπής Ερευνών και Υπευθύνου του Εργου, στα πλαίσια εγκριθέντων προγραμμάτων του ΕΠΕΑΕΚ, χωρίς προηγούμενη εξουσιοδότηση της Επιτροπής Ερευνών και χωρίς καμία ευθύνη των αντισυμβαλλομένων, εκτελέσθηκαν δε πλήρως, με την αποδοχή από τα αρμόδια όργανα των συμφωνηθέντων έργων και την καταβολή στους αντισυμβαλλομένους της συμφωνηθείσας αμοιβής, πρέπει να θεωρηθούν νόμιμες κατά την έννοια της περ.δ της παρ.1 του άρθρου 17 του Ν 2839/2000.


ΕΣ/ΤΜ.1/242/2009

Συμβάσεις μίσθωσης έργου.(..).«Ανάθεση εκτέλεσης έργου της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου ...σε επτά (7) άτομα με σύμβαση μίσθωσης έργου...»,..Των προαναφερόμενων υπουργικών αποφάσεων είχε προηγηθεί η …. γνωμοδότηση του ΣΤ΄ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σύμφωνα με την οποία οι μέλλουσες να καταρτιστούν συμβάσεις αποτελούν γνήσιες συμβάσεις έργου, που δεν υποκρύπτουν εξαρτημένη εργασία.(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη που προηγήθηκε, το Τμήμα κρίνει ότι οι φερόμενοι ως δικαιούχοι μη νόμιμα παρείχαν τις υπηρεσίες τους κατά το χρονικό διάστημα πριν από την έκδοση της προαναφερόμενης 1061174/1682/0001Α/13.7.2009 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ Β΄ 1547/28.7.2009), η οποία αποτέλεσε το νόμιμο έρεισμα για τη σύναψη των επίμαχων συμβάσεων. Και τούτο, διότι τα έννομα αποτελέσματά της εν λόγω κανονιστικής διοικητικής πράξης δεν δύνανται να ανατρέξουν σε χρόνο προγενέστερο της δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, αφού δεν προβλέπεται η δυνατότητα αναδρομικής ισχύος της από τις σχετικές με την έκδοσή της διατάξεις. Επίσης, μη νόμιμα προσδόθηκε αναδρομική ισχύς στις, από 29 και 30.7.2009, συναφθείσες συμβάσεις μίσθωσης έργου και ορίστηκε ως χρόνος έναρξης ισχύος αυτών η 22.2.2009, καθόσον ο χρόνος εκτέλεσης των διοικητικών συμβάσεων δεν δύναται, κατά τα προεκτεθέντα, να ανατρέχει σε διάστημα προγενέστερο της υπογραφής τους.(..)δεδομένου ότι η καθυστέρηση αυτή δεν οφείλεται σε εξωγενείς παράγοντες, αλλά στην τήρηση της απαιτούμενης από το νόμο διαδικασίας για τη νομότυπη σύναψη των συμβάσεων μίσθωσης έργου. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι μη νόμιμη και συνεπώς, αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.