ΝΣΚ/25/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Επιλογή διευθυντή σχολικής μονάδας. Αποτίμηση ή μη στη μοριοδότηση αμφότερων των τίτλων της μετεκπαίδευσης στο Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών και του μεταπτυχιακού τίτλου του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι νόμιμη η φοίτηση εκπαιδευτικού στο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης παράλληλα με την παρακολούθηση εξ αποστάσεως μεταπτυχιακού προγράμματος στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Πατρών. Αμφότεροι οι σχετικοί τίτλοι λαμβάνονται υπόψη για τη μοριοδότηση υποψηφίου κατά τη διαδικασία επιλογής αυτού σε θέση διευθυντή σχολικής μονάδας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/273/2005
Χορήγηση επιδόματος ειδικής απασχόλησης σε αναπληρωτή διευθυντή ελληνόγλωσσης σχολικής μονάδας της αλλοδαπής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι εκπαιδευτικοί που αναπληρώνουν διευθυντή ελληνόγλωσσης σχολικής μονάδας της αλλοδαπής, κατ’ άρθρο 17 του Ν 2413/1996, δικαιούνται να λάβουν το επίδομα ειδικής απασχόλησης που καταβάλλεται στον αναπληρωθέντα διευθυντή, υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 13 του Ν 3205/2003.
ΝΣΚ/342/2010
Επαναφορά εκπαιδευτικών στην υπηρεσία, λόγω μη εκλογής τους ως βουλευτών και διατήρησης των θέσεων διευθυντών σχολικών μονάδων, που κατείχαν πριν την υποψηφιότητά τους.(...)Εκπαιδευτικοί που κατείχαν τη θέση διευθυντή σχολικής μονάδας και παραιτήθηκαν σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 56 του Συντάγματος και του άρθρου 30 του ΠΔ 96/2007 και δεν εξελέγησαν βουλευτές σε βουλευτικές εκλογές, επανέρχονται νομίμως στην ενεργό υπηρεσία, όχι όμως και στη θέση του διευθυντή σχολικής μονάδας. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/382/2007
Προϋπηρεσία εκπαιδευτικού ως κριτήριο τόσο για την επιλογή του ως διευθυντή σχολικής μονάδας, όσο και για την προσμέτρηση των μορίων μετάθεσής του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κριτήριο -μεταξύ των άλλων- τόσο για την επιλογή του εκπαιδευτικού ως διευθυντή σχολικής μονάδας όσο και για την προσμέτρηση των μορίων μετάθεσής του, είναι ο συνολικός χρόνος της εκπαιδευτικής του υπηρεσίας. Κατά συνέπεια η προϋπηρεσία της ανωτέρω εκπαιδευτικού σε ιδιωτικό σχολείο θα ληφθεί υπόψη και για τις δύο προαναφερόμενες περιπτώσεις, είναι αδιάφορο δε το γεγονός ότι αυτή (η προϋπηρεσία της) δεν λήφθηκε υπόψη στη μισθολογική της εξέλιξη. Και τούτο διότι η μισθολογική εξέλιξη του εκπαιδευτικού τελεί υπό διαφορετικές, κατά νόμον, προϋποθέσεις.
ΝΣΚ/174/2018
Μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών, απονεμόμενοι ύστερα από φοίτηση διάρκειας δέκα υποχρεωτικών εξαμήνων σε σχολή Α.Ε.Ι.. Πότε λαμβάνονται υπόψη στη διαδικασία επιλογής Προϊσταμένων οργανικών μονάδων φορέων της Δημόσιας Διοίκησης. Δημόσιοι υπάλληλοι-κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών του άρθρου 46 παρ.1 του ν. 4485/2017. Επί εκκρεμών διαδικασιών επιλογής, κατά τα άρθρα 84-86 του Υ.Κ., Προϊσταμένων οργανικών μονάδων φορέων της Δημόσιας Διοίκησης, οι εν λόγω τίτλοι λαμβάνονται υπόψη και αξιολογούνται, τόσο κατά την εξέταση των προϋποθέσεων συμμετοχής στη διαδικασία όσο και κατά τη μοριοδότηση των προσόντων, εφόσον η σχετική διαπιστωτική απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων δημοσιεύτηκε μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων υποψηφιότητας. Η συνάφεια του ως άνω τίτλου προς το αντικείμενο της διεκδικούμενης θέσης κρίνεται με βάση το συνολικό του περιεχόμενο. Κατάσταση : Αποδεκτή
ΝΣΚ/252/2008
Γενικός Διευθυντής της Σιβιτανιδείου Δημόσιας Σχολής Τεχνών και Επαγγελμάτων – Λήξη της θητείας αυτού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εκπαιδευτικός, κλάδου ΠΕ 03 Μαθηματικών δεν δικαιούται μετά τη λήξη της τριετούς θητείας του, ως Γενικός Διευθυντής της Σιβιτανιδείου Δημόσιας Σχολής Τεχνών και Επαγγελμάτων, να καταλάβει οποιαδήποτε θέση Διευθυντή Εκπαίδευσης ή Προϊσταμένου Γραφείου Εκπαίδευσης ή Διευθυντή Σχολικής Μονάδας, αλλά οφείλει να επιστρέψει στην οργανική του θέση ως εκπαιδευτικός.
ΝΣΚ/4/2017
Μετακίνησεις-μεταθέσεις των εκπαιδευτικών της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (Φ.Ε.) από ένα σχολείο της σε άλλο - Ορισμός Διευθυντών των σχολικών μονάδων αυτής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν επιτρέπεται κατά το νόμο η μετακίνηση-μετάθεση των εκπαιδευτικών της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (Φ.Ε.) από ένα σχολείο της σε άλλο (πλειοψ.). Επιτρέπεται ο ορισμός και η τοποθέτηση σε θέση Διευθυντή σχολικής μονάδας της Φ.Ε., εκπαιδευτικού ο οποίος ανήκει οργανικά σε άλλη σχολική της μονάδα (πλειοψ.)
ΣΤΕ/169/2023
Με την προσβαλλόμενη προκηρύχθηκε η διαδικασία κατατάξεως υποψηφίων για την πλήρωση κενών θέσεων εκπαιδευτικών, εξαιρώντας από την μοριοδότηση την προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση, εκτός από τις περιπτώσεις της καταργήσεως της σχολικής μονάδας ή της καταγγελίας της συμβάσεως εργασίας. Στην προκειμένη, όμως, περίπτωση, από κανένα στοιχείο του φακέλου ή την εισηγητική έκθεση, δεν προκύπτουν οι λόγοι αυτής της διαφοροποιήσεως της προϋπηρεσίας που παρασχέθηκε στην ιδιωτική εκπαίδευση σε σχέση με τη δημόσια. Κρίνεται ότι μόνη η διαφοροποίηση στον τρόπο προσλήψεως των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, την οποία επικαλείται, τόσο το Α.Σ.Ε.Π, όσο και ο καθ’ ου Υπουργός Παιδείας, δεν αποτελεί επαρκές αιτιολογικό έρεισμα της μη αναγνωρίσεως της προϋπηρεσίας τους, καθώς δεν συνάπτεται με ικανότητα των υποψηφίων να ασκήσουν εκπαιδευτικό έργο. Τέλος, είναι μεν θεμιτό ο νομοθέτης να επιδιώκει να ενισχύσει όσους έχουν υπηρετήσει ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι στην δημόσια εκπαίδευση, αλλά αυτό δεν μπορεί να οδηγήσει σε παντελή παραγνώριση της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση. Το Τμήμα λοιπόν, άγεται σε αντισυνταγματικότητα της διατάξεως του άρθρου 61 παρ. 4 περ. ζ΄ του ν. 4589/2019 και γι' αυτό το λόγο παραπέμπει την υπόθεση στην Ολομέλεια.
ΣΤΕ/ΟΛΟΜ/711/2017
Επιλογή υποψήφιων διευθυντών σχολικών μονάδων:..Επειδή σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, στην διαδικασία επιλογής και τοποθετήσεως διευθυντών σχολικών μονάδων ο σύλλογος διδασκόντων της οικείας σχολικής μονάδας, έχει την αποφασιστική αρμοδιότητα για την αποτίμηση μέσω μυστικής ψηφοφορίας της συμβολής στο εκπαιδευτικό έργο, της προσωπικότητας και της γενικής συγκροτήσεως του υποψηφίου, κριτήριο το οποίο λαμβάνει συνολικά το ένα τρίτο (1/3) περίπου της μέγιστης συνολικά βαθμολογίας που μπορεί να συγκεντρώσει ο υποψήφιος. Μέσω της εν λόγω μυστικής ψηφοφορίας αποτιμώνται η προσωπικότητα, το ήθος, η εντιμότητα, το αίσθημα δικαιοσύνης, η δημοκρατική συμπεριφορά, η επαγγελματική ανάπτυξη και συνέπεια, καθώς και οι ικανότητες του υποψηφίου (όπως: ικανότητα επικοινωνίας και συνεργασίας, ικανότητα ανάπτυξης πρωτοβουλιών και επίλυσης προβλημάτων, ικανότητα δημιουργίας κατάλληλου παιδαγωγικού περιβάλλοντος), δηλαδή με τον τρόπο αυτό αποτιμάται τόσο η προσωπικότητα του υποψηφίου όσο και προσόντα του, τα οποία δεν περιλαμβάνονται μεταξύ των προσόντων που συνεκτιμώνται κατά την μοριοδότηση των λοιπών προβλεπόμενων κριτηρίων. Κατά παράβαση όμως των προαναφερθεισών εγγυήσεων τηρήσεως των συνταγματικών αρχών της ισότητας και της αξιοκρατίας και, ειδικότερα, της ελεύθερης προσβάσεως και σταδιοδρομίας κάθε Έλληνα στις δημόσιες θέσεις κατά τον λόγο της προσωπικής του αξίας και ικανότητας ανατίθεται η εν λόγω αρμοδιότητα στον σύλλογο διδασκόντων, στον οποίο μετέχουν (αδιακρίτως) όλοι οι υπηρετούντες στην οικεία σχολική μονάδα μόνιμοι και αναπληρωματικοί εκπαιδευτικοί, και με την διαδικασία της μυστικής ψηφοφορίας (που ως διαδικασία αναδείξεως οργάνων εν γένει διοικήσεως προσιδιάζει σε αυτοδιοικούμενες μονάδες ή είναι πρόσφορη σε περίπτωση αναδείξεως εκπροσώπων στα όργανα αυτά), ενώ η διοίκηση των σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαιδεύσεως, σύμφωνα με τις αναφερθείσες συνταγματικές αρχές, πρέπει να αναδεικνύεται από κατάλληλο όργανο που συγκροτείται και λειτουργεί με εχέγγυα αξιοκρατίας, αμεροληψίας και αντικειμενικότητας (όπως είναι τα καθιερωμένα υπηρεσιακά συμβούλια της Διοικήσεως) και με διαφανή και αντικειμενική διαδικασία, κατάλληλη για την διασφάλιση της ενιαίας και ομοιόμορφης εφαρμογής των οριζομένων κριτηρίων και στο πλαίσιο της ιεραρχικής δομής της Υπηρεσίας. Περαιτέρω τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και προσόντα του υποψηφίου που σχετίζονται με το κριτήριο της συμβολής στο εκπαιδευτικό έργο, της προσωπικότητας και της γενικής συγκροτήσεώς του, δεν αξιολογούνται με αιτιολογία, αφού η επίδικη διαδικασία καταλήγει στην βαθμολογική αποτίμηση του κριτηρίου αυτού, η οποία προκύπτει από την αναγωγή του ποσοστού των ψήφων που έλαβε αυτός κατά την μυστική ψηφοφορία σε ποσοστό επί του αριθμού των κατ’ ανώτατο όριο μονάδων που αναλογούν στο εν λόγω κριτήριο. (..)με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως και να ακυρωθεί η Φ.361.22/26/79840/Ε3/19.5.2015 υπουργική απόφαση και ως εκ τούτου είναι αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών λόγων ακυρώσεως, με τους οποίους προσάπτονται πλημμέλειες για το ζήτημα αυτό, καθώς και των λόγων ακυρώσεως που ανάγονται στο κριτήριο της υπηρεσιακής καταστάσεως, της καθοδηγητικής και διοικητικής εμπειρίας και στην αποτίμησή του.
ΣτΕ/948/2025
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΑΣΕΠ - ΚΡΙΤΗΡΙΑ: Με την κρινόμενη αίτηση ζητείται η ακύρωση της ανωτέρω προκηρύξεως κατά το μέρος που με αυτήν εξαιρείται από τη μοριοδότηση της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας των υποψηφίων η πραγματική προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση, εκτός εάν ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός έχει απολυθεί λόγω καταργήσεως της σχολικής μονάδας, τάξεως ή τμήματος ή λόγω καταγγελίας της συμβάσεως εργασίας.(...) Τέλος, όπως ήδη εκτέθηκε, είναι μεν θεμιτό ο νομοθέτης να επιδιώκει να ενισχύσει όσους έχουν υπηρετήσει ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι στη δημόσια εκπαίδευση και, ως εκ τούτου, διαθέτουν σημαντική εμπειρία ειδικώς σε αυτήν, έχουν δε προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες στο δημόσιο σχολείο, ιδίως κατά την προηγηθείσα μακρά περίοδο, κατά την οποία, λόγω σοβαρότατων δημοσιονομικών περιορισμών ήταν εξαιρετικά δυσχερής έως αδύνατη η εφαρμογή παγίου συστήματος διορισμών, και ενδεχομένως να προβλέψει ευνοϊκότερο τρόπο υπολογισμού της έναντι της παρασχεθείσας στον ιδιωτικό τομέα, πλην τούτο, για τους προεκτεθέντες λόγους, δεν μπορεί να οδηγήσει σε κατ’ ουσίαν παντελή παραγνώριση της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση, δοθέντος μάλιστα ότι το σύστημα προσλήψεων του ν. 4589/2019 αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαιδευτική εμπειρία. Συνεπώς, πρέπει ο λόγος ακυρώσεως, με τον οποίο προβάλλεται αντισυνταγματικότητα της περ. ζ΄ της παρ. 4 του άρθρου 61 του ν. 4589/2019 και του ομοίου περιεχομένου αντίστοιχου όρου του κεφαλαίου Δ’ της προκηρύξεως, κατά το μέρος που προβλέπουν τη μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας των υποψηφίων στην ιδιωτική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, παρά μόνο στις κατά τα ανωτέρω εξαιρετικές περιπτώσεις, να γίνει δεκτός. Διά ταύτα Δέχεται την αίτηση ακυρώσεως.
ΣτΕ/949/2025
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΑΣΕΠ - ΚΡΙΤΗΡΙΑ: Με την κρινόμενη αίτηση ζητείται η ακύρωση της ανωτέρω προκηρύξεως κατά το μέρος που με αυτήν εξαιρείται από τη μοριοδότηση της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας των υποψηφίων η πραγματική προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση, εκτός εάν ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός έχει απολυθεί λόγω καταργήσεως της σχολικής μονάδας, τάξεως ή τμήματος ή λόγω καταγγελίας της συμβάσεως εργασίας.(...) Τέλος, όπως ήδη εκτέθηκε, είναι μεν θεμιτό ο νομοθέτης να επιδιώκει να ενισχύσει όσους έχουν υπηρετήσει ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι στη δημόσια εκπαίδευση και, ως εκ τούτου, διαθέτουν σημαντική εμπειρία ειδικώς σε αυτήν, έχουν δε προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες στο δημόσιο σχολείο, ιδίως κατά την προηγηθείσα μακρά περίοδο, κατά την οποία, λόγω σοβαρότατων δημοσιονομικών περιορισμών ήταν εξαιρετικά δυσχερής έως αδύνατη η εφαρμογή παγίου συστήματος διορισμών, και ενδεχομένως να προβλέψει ευνοϊκότερο τρόπο υπολογισμού της έναντι της παρασχεθείσας στον ιδιωτικό τομέα, πλην τούτο, για τους προεκτεθέντες λόγους, δεν μπορεί να οδηγήσει σε κατ’ ουσίαν παντελή παραγνώριση της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση, δοθέντος μάλιστα ότι το σύστημα προσλήψεων του ν. 4589/2019 αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαιδευτική εμπειρία. Συνεπώς, πρέπει ο λόγος ακυρώσεως, με τον οποίο προβάλλεται αντισυνταγματικότητα της περ. ζ΄ της παρ. 4 του άρθρου 61 του ν. 4589/2019 και του ομοίου περιεχομένου αντίστοιχου όρου του κεφαλαίου Δ της προκηρύξεως, κατά το μέρος που προβλέπουν τη μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας των υποψηφίων στην ιδιωτική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, παρά μόνο στις κατά τα ανωτέρω εξαιρετικές περιπτώσεις, να γίνει δεκτός. Διά ταύτα Δέχεται την αίτηση ακυρώσεως.