ΝΣΚ/256/2001
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δήμοι - Κοινότητες. Λειτουργία Τοπικού Συμβουλίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί αναδείξεως στο αξίωμα του Δημάρχου, σε κενωθείσα θέση Προέδρου Τοπικού Συμβουλίου, μέλους του Δημοτικού Συμβουλίου, την θέση του στο Δημοτικό Συμβούλιο καταλαμβάνει ο νέος Πρόεδρος του Τοπικού Διαμερίσματος. Νέος Πρόεδρος αναδεικνύεται ο επόμενος σε σταυρούς προτίμησης του ιδίου συνδυασμού στο οικείο δημοτικό διαμέρισμα. Δήμαρχος δεν μπορεί να είναι και Πρόεδρος Τοπικού Συμβουλίου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τμ.1/164/2011
Εξοδα κίνησης.Κατά το οργανωτικό σχήμα κατανομής των αρμοδιοτήτων του ανωτέρω Κώδικα, το Δημοτικό Συμβούλιο έχει τη γενική αρμοδιότητα να αποφασίζει για όλα τα θέματα που αφορούν το δήμο και αποφασίζει δια των μελών του, ήτοι των δημοτικών συμβούλων, και μόνο, κατ' εξαίρεση, όταν συζητείται «θέμα που αφορά σε Τοπικό Διαμέρισμα», στην οικεία συνεδρίαση συμμετέχει με δικαίωμα ψήφου και ο πρόεδρος του αντίστοιχου Τοπικού Συμβουλίου. Ενόψει τούτου, ως θέμα που αφορά στο Τοπικό Διαμέρισμα και δικαιολογεί τη συμμετοχή του οικείου προέδρου Τοπικού Συμβουλίου στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου όπου αυτό θα συζητηθεί, νοείται εκείνο, που με βάση το αντικείμενο και τη σπουδαιότητά του, η διαχείρισή τους έχει επίπτωση, κατ' αρχήν, άμεσα στα χωρικά πλαίσια του Τοπικού Διαμερίσματος ενώ δεν μπορούν να θεωρηθεί ως τέτοιο θέμα εκείνο που η σημασία του εκτείνεται σε ολόκληρο το δήμο και αναφέρεται στην προαγωγή του γενικότερου δημοτικού συμφέροντος. Κάθε άλλη ερμηνευτική εκδοχή θα διαρρήγνυε το ως άνω οργανωτικό σχήμα κατανομής των αρμοδιοτήτων των δημοτικών οργάνων, καθόσον θα οδηγούσε στη μόνιμη, κι όχι κατ' εξαίρεση, συμμετοχή των προέδρων των Τοπικών Συμβουλίων στις συνεδριάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων, αφού κάθε υπόθεση που αφορά το δήμο αφορά, επιπροσθέτως, και τα Τοπικά του Διαμερίσματα.
ΣΤΕ/2026/2007
ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ-ΑΚΥΡΟΤΗΤΑ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΩΝ:«Από τον έλεγχο των οκτώ (8) αυτών ψηφοδελτίων προκύπτει ότι φέρουν σταυρούς προτίμησης που έχουν τεθεί σε θέση που η οριζόντια γραμμή αυτών πλησιάζει ή εγγίζει ή συναντάται με την κάθετη γραμμή του αρχικού γράμματος (Κ) του επωνύμου του εν λόγω υποψηφίου, εκτός του 221 ψηφοδελτίου, στο οποίο ο σταυρός προτίμησης έχει τεθεί δεξιά του ονόματος τούτου και εγγίζει το τελευταίο γράμμα του πατρωνύμου. Όμως, ο προαναφερόμενος τρόπος σχηματισμού των σταυρών αυτών δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι, κατά τρόπο προφανή, έγινε για τη διάκριση των αντίστοιχων εκλογέων, αλλά είναι τυχαίος, οφειλόμενος είτε στη πεποίθηση του εκλογέα ότι ο προαναφερόμενος τρόπος γραφής δεν είναι πλημμελής είτε σε αδεξιότητα ή ανεπαρκή όρασή του». Η κρίση αυτή του δικάσαντος δικαστηρίου, είναι νομίμως και επαρκώς αιτιολογημένη και στηρίζεται στους κανόνες της λογικής και στα διδάγματα της κοινής πείρας. Εξάλλου, το δικαστήριο της ουσίας δεν υιοθετεί, όπως ισχυρίζεται ο αναιρεσείων, δύο αντιφατικές μεταξύ τους εκδοχές, αλλά, προς αιτιολόγηση της σχετικής κρίσης του αναφέρει δυο πιθανά ενδεχόμενα που δικαιολογούν τον εν λόγω σχηματισμό των σταυρών.(...)Απορρίπτει την αίτηση.
ΝΣΚ/132/2001
Δημοτικό Συμβούλιο. Αρμοδιότητες του Προέδρου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου μπορεί, κατά την κατάρτιση της ημερήσιας διάταξης για την τακτική συνεδρίαση του ΔΣ, εκτός των θεμάτων που προτείνει ο Δήμαρχος, να περιλάβει και θέματα δικά του για την εισαγωγή των οποίων διαφωνεί ο Δήμαρχος (άρθρο 108 παρ.5 ΠΔ 410/95). β) Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου δεν έχει κατά το νόμο τη δυνατότητα έκτακτης σύγκλησης του Δημοτικού Συμβουλίου μονομερώς, σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 2 και 3 του άνω άρθρου 108 του ΠΔ 410/95.
ΣΤΕ/1795/2007
ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ-ΑΚΥΡΟΤΗΤΑ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΩΝ:Οι αναιρεσείοντες ισχυρίζονται ότι δεν αρκούσε για την εγκυρότητα του δικογράφου η αναγραφή των ονομάτων όλων των μελών του συνδυασμού τους γιατί απαιτείται, κατά νόμο, να αναφέρονται τα ονόματα εκείνων των υποψηφίων που θα έχαναν την εκλογή αν ευδοκιμούσε η ένσταση. Όμως, σύμφωνα με τα εκτεθέντα, απαιτείται, κατά νόμο, όπως η ένσταση στρέφεται κατά συγκεκριμένων προσώπων μετασχόντων στην εκλογική διαδικασία, εν προκειμένω δε, όπως προκύπτει από το περιεχόμενο του δικογράφου, η ένσταση αναφέρει το σύνολο των υποψηφίων του συνδυασμού των αναιρεσειόντων και δεν απαιτείτο για την εγκυρότητα του δικογράφου της ένστασης να προσδιορίσει ο ενιστάμενος, και ήδη πρώτος των αναιρεσιβλήτων, τους υποψήφιους συμβούλους του συνδυασμού των αναιρεσειόντων που θα έχαναν την εκλογή τους σε περίπτωση ευδοκίμησης της ένστασης δεδομένου ότι με την ένσταση εζητείτο να μεταρρυθμιστεί ο πίνακας αποτελεσμάτων στο Δήμο … προκειμένου να αναδειχθεί επιτυχών ο συνδυασμός … του οποίου ήταν επικεφαλής ο πρώτος των αναιρεσιβλήτων, και επιλαχών ο συνδυασμός των αναιρεσειόντων.(...) Επειδή, με την αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση απορρίφθηκε ισχυρισμός της αντένστασης των ήδη αναιρεσειόντων περί ακυρότητας των ψηφοδελτίων 50, 87, 167 του 45 εκλογικού τμήματος και 2 του 47 εκλογικού τμήματος του συνδυασμού των αναιρεσιβλήτων με τη σκέψη ότι ναι μεν δεν φέρουν μονογραφή του δικαστικού αντιπροσώπου δίπλα από τους σταυρούς προτίμησης που έχουν τεθεί δίπλα στα ονόματα των υποψηφίων, όμως έχουν καταχωρηθεί στο βιβλίο διαλογής υπέρ υποψηφίων και επομένως νομίμως προσμετρήθηκαν ως έγκυρα, ενώ το 296 ψηφοδέλτιο του 45 εκλογικού τμήματος δεν ανευρέθη διότι στο εν λόγω εκλογικό τμήμα οι ψηφίσαντες ήσαν 264. Η κρίση αυτή του δικάσαντος δικαστηρίου είναι νομίμως και επαρκώς αιτιολογημένη, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, και τα περί του αντιθέτου προβαλλόμενα είναι απορριπτέα ως αβάσιμα.(...)Δέχεται εν μέρει την αίτηση. Αναιρεί εν μέρει την 366/2006 απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Πύργου. Παραπέμπει την υπόθεση στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Πύργου για να προβεί σε νέα κρίση, κατά τα αναφερόμενα στο σκεπτικό.
ΝΣΚ/372/2011
Ζήτημα αναπλήρωσης επί προαγωγής του αναπληρωτή προέδρου του τριμελούς συμβουλίου διεύθυνσης δικαστηρίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Επί προαγωγής του αναπληρωτή προέδρου του τριμελούς συμβουλίου διεύθυνσης δικαστηρίου, αυτός μετακινείται για ν’ αναλάβει τα νέα καθήκοντα που συναρτώνται με την προαγωγή του και τη θέση του, ως αναπληρωτή προέδρου του ως άνω συμβουλίου, καταλαμβάνει ο επόμενος αυτού κατά σειρά ψήφων δικαστής στο ψηφοδέλτιο για την ανάδειξη προέδρου του συμβουλίου, σε περίπτωση δε που έχει εξαντληθεί, λόγω προαγωγής, όλη η λίστα των υποψηφίων, διενεργείται νέα εκλογή για την ανάδειξη αναπληρωτή προέδρου. (ομοφ.)
ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.1/106/2017
Καταβολή εξόδων παράστασης (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, η εκλογή του φερόμενου ως δικαιούχου στη θέση του Προέδρου του Δ.Σ. του Ο.Π.Α.Ν.Δ.Α. δεν συνιστά δεύτερη θέση που εμπίπτει στην απαγόρευση του άρθρου 1 παρ. 1 του ν. 1256/1982, όπως ισχύει, καθόσον ο ανωτέρω που κατείχε ήδη θέση διευθύνοντος συμβούλου σε δημοτική ανώνυμη εταιρεία, ήτοι θέση που δεν καταλήφθηκε με διορισμό ή πρόσληψη, ορίσθηκε μέλος του Δ.Σ. του εν λόγω δημοτικού ν.π.δ.δ. και, στη συνέχεια, εξελέγη Πρόεδρος αυτού από το Δημοτικό Συμβούλιο ......., χωρίς διορισμό ή πρόσληψη και χωρίς να συνδέεται με σχέση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου με το εν λόγω νομικό πρόσωπο, η οποία να φέρει τυπικά και ποιοτικά τα χαρακτηριστικά της σχέσης υπαλληλίας, ήτοι της άσκησης καθηκόντων με σχέση εξάρτησης. Συνεπώς, ο σχετικός λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου είναι απορριπτέος ως αβάσιμος
ΣΤΕ/128/2021
ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ-ΑΚΥΡΟΤΗΤΑ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΩΝ:αν, κατά τις εκλογές για την ανάδειξη των δημοτικών αρχών, ο Πρόεδρος της Εφορευτικής Επιτροπής δεν έχει θέσει την υπογραφή του δίπλα σε κάθε σταυρό προτίμησης υπέρ υποψηφίου, ούτε έχει αναγράψει τον συνολικό αριθμό τους πάνω στο ψηφοδέλτιο, ούτε έχει αριθμήσει το ψηφοδέλτιο, ούτε, τέλος, οι σταυροί αυτοί έχουν καταχωρηθεί νομίμως και προσηκόντως στον πίνακα διαλογής ψήφων της Εφορευτικής Επιτροπής, οι εν λόγω σταυροί είναι άνευ ετέρου άκυροι και δεν εξετάζεται, περαιτέρω, σχετικά με την ακυρότητα των εν λόγω σταυρών, αν από λοιπά στοιχεία της εκλογής δύναται γενικώς να συναχθεί η γνησιότητα αυτών, διότι άλλως, θα επερχόταν πλήρης αποδυνάμωση των ανωτέρω ουσιωδών τύπων τους οποίους ρητώς θεσπίζει ο νομοθέτης για την εξασφάλιση της γνησιότητας της εκλογής(...)Το Συμβούλιο της Επικρατείας δεν έχει αποφανθεί επί του νομικού αυτού ζητήματος, είναι δε άλλο το ζήτημα ότι για την ερμηνεία των κρίσιμων διατάξεων πρέπει να ληφθεί υπόψη και η συναφής νομολογία του, η οποία παρατίθεται στην ένατη σκέψη. Εξάλλου, ο λόγος αυτός προβάλλεται βασίμως, διότι όπως εκτίθεται στην ένατη σκέψη, κατά την έννοια των αναφερόμενων σε αυτήν συνταγματικών και νομοθετικών διατάξεων, οι ανωτέρω πλημμέλειες στο σύνολό τους καθιστούν, άνευ ετέρου, τους σταυρούς που τέθηκαν στα ψηφοδέλτια άκυρους. Συνεπώς, το Διοικητικό Πρωτοδικείο … εσφαλμένα ερμήνευσε τις κρίσιμες διατάξεις(...)Δέχεται την αίτηση.
ΕΣ/ΤΜ.7/28/2019
Αποζημιώσεις...ζητείται η ανάκληση της 247/2019 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών..Με τη 247/2019 πράξη του ΚΠΕΔ στο Τμήμα τούτο κρίθηκε ότι δεν πρέπει να θεωρηθεί το 43, οικονομικού έτους 2019, χρηματικό ένταλμα πληρωμής της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης-Αποχέτευσης Δήμου .... (εφεξής: ...), ποσού 855,00 ευρώ, που αφορά στην καταβολή αποζημίωσης για τον Ιούνιο του 2019 στον αιτούντα, υπάλληλο του Τοπικού Οργανισμού Έγγειων Βελτιώσεων (εφεξής: ...) ..., που ορίστηκε Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της ..., με την αιτιολογία ότι δεν είχε επιλέξει, όπως προβλέπεται από τη διάταξη του άρθρου 25 παρ. 11 εδ. α΄ του ν. 4354/2015, την καταβολή της εν λόγω αποζημίωσης αντί των αποδοχών της οργανικής θέσης του ως υπαλλήλου του .... Με την ίδια πράξη κρίθηκε ότι η αποζημίωση αυτή εμπίπτει στην έννοια των αποδοχών κατά την έννοια της ως άνω διάταξης, καθόσον καταβάλλεται σταθερά σε μηνιαία βάση, ότι η ανωτέρω διάταξη εφαρμόζεται σε κάθε περίπτωση που υπάλληλος ... ορίζεται σε θέση προέδρου δημοτικού νομικού προσώπου και ότι η υποχρέωση επιλογής αποδοχών υφίσταται, παρά το ότι η θέση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της ... δεν είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, καθώς τούτο απαιτείται μόνο για τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων των δημοτικών νομικών προσώπων και όχι και για τους προέδρους αυτών.Με τα δεδομένα αυτά, η αίτηση πρέπει να απορριφθεί.
ΕλΣυν/Κλ.Τμ.7/85/2012
Κράτηση ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης 2% για την καταπολέμηση της ανεργίας και ειδικής εισφοράς 1% υπέρ ΟΑΕΔ στον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της Επιχείρηση.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, η εντελλόμενη δαπάνη δεν πάσχει για τους προβαλλόμενους από το διαφωνούντα Επίτροπο λόγους, αφού α) αν και η «.....» συγκαταλέγεται, ως δημοτικό νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, στους φορείς της παραγράφου 2 του άρθρου 38 του ν. 3986/2011, ο Πρόεδρος του Διοικητικού της Συμβουλίου δεν ανήκει στο υπαλληλικό προσωπικό της Επιχείρησης και, συνεπώς, η αποζημίωσή του δεν υπόκειται στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης 2% για την καταπολέμηση της ανεργίας της περίπτωσης (α) της παραγράφου αυτής, β) για την ταυτότητα του λόγου και, επιπροσθέτως, διότι εξ ορισμού ο δικαιούχος, ως Πρόεδρος της Επιχείρησης, δεν απασχολείται υπό συνθήκες που απαντώνται στις μισθώσεις εργασίας, ούτως ώστε να υπάγεται στους καταβάλλοντες εισφορές υπέρ του κλάδου ανεργίας του Ο.Α.Ε.Δ, η αποζημίωσή του δεν υπόκειται στην ειδική εισφορά 1% υπέρ του Οργανισμού αυτού, που καθιερώνεται με την περίπτωση (β) της ίδιας παραγράφου, γ) μολονότι πρόκειται για δημοτικό σύμβουλο, η αποζημίωση δεν του καταβάλλεται υπό την ιδιότητά του ως αιρετού του Δήμου, αλλά λόγω της συμμετοχής του σε έτερο όργανο, με συνέπεια να μην τυγχάνει εφαρμογής εν προκειμένω η διάταξη του άρθρου 39 παρ. 5 του ν. 4024/2011.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/247/2019
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ:Με δεδομένα τα ανωτέρω μη νομίμως εντέλλεται η επίμαχη δαπάνη, καθόσον ο ως άνω Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΔΕΥΑ ......ς δεν έχει επιλέξει, σύμφωνα με το άρθρο 25 παρ. 11 του ν. 4354/2015, τις αποδοχές από την ανωτέρω θέση του ως Προέδρου έναντι των αποδοχών της οργανικής του θέσης στον Τ.Ο.Ε.Β. ….. Τα προβαλλόμενα με το έγγραφο επανυποβολής ότι η αποζημίωση των Προέδρων Κοινωφελών Επιχειρήσεων δεν εμπίπτει στην έννοια των αποδοχών και, συνεπώς, ο πρόεδρος του ΔΣ της ΔΕΥΑ δύναται να λαμβάνει αμφότερες τις απολαβές είναι απορριπτέα, καθόσον η επίμαχη αποζημίωση καταβάλλεται σταθερά σε μηνιαία βάση και εντάσσεται στην έννοια των αποδοχών, το άρθρο δε 25 παρ. 11 του ν. 4354/2015 εφαρμόζεται, βάσει του άρθρου 7 του ίδιου νόμου, σε κάθε περίπτωση που υπάλληλος και Τοπικού Οργανισμού Εγγείων Βελτιώσεων (Τ.Ο.Ε.Β.) διορίζεται σε θέση προέδρου Δ.Σ. ενός νομικού προσώπου Δήμου (βλ. Πρ. VII Τμ. 20/2019, Πρ. ΚΠΕΔ στοVII Τμ. 41/2019 και ΚΠΕΔ Ι Τμ. 179/2017). Ομοίως απορριπτέος είναι και ο ισχυρισμός ότι η ως άνω υποχρέωση επιλογής αφορά μόνο σε διορισμό ή ανάληψη θέσης με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση, καθόσον η παρ. 11 του άρθρου 25 του ν. 4354/2015 απαιτεί, για την καταβολή αποζημίωσης, θέση με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση μόνο για τα μέλη του Δ.Σ. των νομικών προσώπων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου.
ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.7/28/2019