ΝΣΚ/256/2017
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αναδρομικός διορισμός υπαλλήλων, σε συμμόρφωση της Διοίκησης προς ακυρωτικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικράτειας. Σε συμμόρφωση προς ακυρωτικές αποφάσεις που εκδόθηκαν για συγκεκριμένους υπαλλήλους, η αρμόδια Υπηρεσία, οφείλει να προβεί στον αναδρομικό διορισμό τους, με τις εντεύθεν μισθολογικές και υπηρεσιακές συνέπειες, προσδιορίζοντας ακριβή ημερομηνία διορισμού, με βάση την ημερομηνία διορισμού του επιτυχόντος που κατέλαβε την αντίστοιχη θέση και στη σειρά προτεραιότητας, την οποία θα καταλάμβανε εκάστη εξ αυτών στον αρχικό πίνακα διοριστέων, αν δεν είχε μεσολαβήσει η ακυρωθείσα ως παράνομη απόφαση του Α.Σ.Ε.Π. Λόγω του αναδρομικού διορισμού, πρέπει να συνυπολογιστεί στον συνολικό χρόνο προϋπηρεσίας τους και ο χρόνος που αρχίζει από την αναδρομική πρόσληψη και μέχρι την ημερομηνία της πραγματικής πρόσληψής τους στο Υπουργείο Οικονομικών. Οι μέχρι τώρα εκδοθείσες από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών ως άνω πράξεις διορισμού, βαθμολογικής κατατάξεως και καθορισμού αποδοχών, οι οποίες δεν καταλαμβάνουν όλο το ως άνω χρονικό διάστημα, πρέπει να ανακληθούν, κατά τις γενικές αρχές περί ανακλήσεως των μη νομίμων διοικητικών πράξεων (ομόφ). Οι δικαιωθείσες υπάλληλοι υποχρεωτικά θα διανύσουν διετή δοκιμαστική υπηρεσία από την ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας στο βαθμό που διορίζονται (πλειοψ).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/8/2011
Συμμόρφωση Διοικήσεως σε ακυρωτικές δικαστικές αποφάσεις – Διορισμός – Βαθμολογική και μισθολογική κατάταξη – Ανάκληση διοικητικών πράξεων.Πλήρωση θέσεων υπαλλήλων του Δημοσίου με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου με επιλογή. Αναμόρφωση πίνακα επιλογής διοριστέων συνεπεία αποφάσεως διοικητικού δικαστηρίου και κατάταξη του δικαιωθέντος στους επιλεγέντες. Διορισμός, βαθμολογική και μισθολογική κατάταξη αυτού χωρίς ρήτρα αναδρομής ως προς το χρόνο από της ημερομηνίας δημοσιεύσεως του αρχικού πίνακα διαλογής μέχρις της πραγματικής αναλήψεως υπηρεσίας. Δυνατότητα ανακλήσεων των σχετικών διοικητικών πράξεων. Επί τη βάση τούτων, η γνωμοδότηση, αναφερόμενη σε συγκεκριμένη περίπτωση, ερευνά και αποφαίνεται: α) Επί της νομιμότητας ή μη του χωρήσαντος μη αναδρομικού διορισμού του υπαλλήλου και των συνακολούθως εκδοθέντων πράξεων βαθμολογικής του κατάταξης και μισθολογικής του εξέλιξης στις οποίες λαμβάνεται υπόψη ο χρόνος ανάληψης υπηρεσίας χωρίς ρήτρα αναδρομής ως προς το χρόνο από της ημερομηνίας δημοσιεύσεως του αρχικού πίνακα επιλογής μέχρις της πραγματικής αναλήψεως υπηρεσίας και δη εάν αυτός θεωρείται ή όχι χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας για τη βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη του υπαλλήλου, και β) επί της δυνατότητας ανακλήσεως των ως άνω πράξεων κατά τις γενικές αρχές περί ανακλήσεως των μη νομίμων διοικητικών πράξεων.
ΝΣΚ/294/2000
Στρατιωτικές Σχολές. Διδακτικό προσωπικό. Καταβολή αναδρομικών αποδοχών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Α.Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγήτρια: Ν.Μαριόλη, Πάρεδρος Ο αναδρομικός διορισμός σε θέση μόνιμου διδακτικού προσωπικού στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, σε συμμόρφωση προς ακυρωτικές αποφάσεις συνεπάγεται την καταβολή αναδρομικών αποδοχών (ομόφωνα), στις οποίες όμως θα συμψηφισθεί κάθε ποσό που τυχόν έλαβε ο αναδρομικά διορισθείς από το Δημόσιο Ταμείο ή από την εκμίσθωση της εργασίας του σε τρίτο (πλειοψ.).
ΝΣΚ/53/2015
Συμμόρφωση Διοικήσεως – Αναδρομικός διορισμός υπαλλήλων μετά την έκδοση αμετακλήτων δικαστικών αποφάσεων.
Η Διοίκηση οφείλει σε συμμόρφωση προς το διατακτικό των σχετικών ακυρωτικών αποφάσεων του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, να διορίσει αναδρομικά τους τρεις υπαλλήλους της και συγκεκριμένα από του χρονικού σημείου που έχουν διοριστεί οι λοιποί επιτυχόντες των αρχικών πινάκων διοριστέων των σχετικών διαγωνισμών του ΑΣΕΠ. Περαιτέρω, να τους κατατάξει στο βαθμό και στο μισθολογικό κλιμάκιο που αντιστοιχεί στον αναδρομικό διορισμό τους. Να τους καταβάλει αναδρομικά, αλλά άτοκα, τις αποδοχές συμπεριλαμβανομένων και των κάθε φύσεως επιδομάτων, που αυτοί θα ελάμβαναν εάν είχαν διοριστεί με τους λοιπούς επιτυχόντες των αρχικών πινάκων μέχρι την ημερομηνία ανάληψης των καθηκόντων των, κατόπιν των προσφάτων διορισμών των στο Υπουργείο. Τέλος, να αναγνωριστεί ο χρόνος που διανύθηκε εκτός υπηρεσίας ως εντός αυτής και να προσμετρηθεί σε κάθε περίπτωση που χρειάζεται για την υπηρεσιακή εξέλιξη και σταδιοδρομία των. (ομοφ.)
ΝΣΚ/97/2011
Συμμόρφωση Διοικήσεως σε ακυρωτική δικαστική απόφαση – Αναδρομικός διορισμός υπαλλήλου.Ο διορισμός υπαλλήλου σε εκτέλεση αμετάκλητης ακυρωτικής απόφασης του Διοικητικού Δικαστηρίου. Η Διοίκηση οφείλει να διορίσει αυτόν αναδρομικά από τότε που παραλείφθηκε ο διορισμός του και συγκεκριμένα από την ημερομηνία διορισμού των λοιπών επιτυχόντων του σχετικού πίνακα με όλες τις συνακόλουθες έννομες συνέπειες, μεταξύ των οποίων τόσο αυτές που αφορούν στην υπηρεσιακή του κατάσταση και εξέλιξη όσο και εκείνες που αφορούν στην αναδρομική καταβολή των αποδοχών, τις οποίες δεν εισέπραξε και που θα είχε εισπράξει αν είχε αναλάβει πράγματι υπηρεσία από την ημερομηνία του αναδρομικού διορισμού.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/143/2018
Αναδρομικός διορισμός σε εκτέλεση δικαστικής απόφασης. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα γενόμενα δεκτά στις προηγηθείσες νομικές σκέψεις, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 50 του π.δ. 18/1989, σε συνδυασμό με αυτές του άρθρου 70 του ν. 4257/2014, καταβάλλονται στον ανωτέρω δημοτικό υπάλληλο αποδοχές, αναδρομικώς για το διάστημα από 23.8.2008 έως και 14.4.2014. Και τούτο, διότι ο αναδρομικός διορισμός του περιλαμβάνεται στις επιβαλλόμενες από τις εν λόγω διατάξεις θετικές ενέργειες, στις οποίες έπρεπε να προβεί η Διοίκηση, σε συμμόρφωση προς την εκδοθείσα ακυρωτική απόφαση του Διοικητικού Εφετείου ..., οι οποίες (ενέργειες) ανατρέχουν στο χρόνο συντέλεσης της κριθείσας παράνομης παράλειψης να συμπεριληφθεί ο δικαιούχος στον πίνακα κατάταξης για την πλήρωση των προκηρυχθεισών θέσεων δημοτικών αστυνομικών. Εφόσον, συνεπώς, τα αρμόδια όργανα του Δήμου περιέλαβαν τον τελευταίο στον αναμορφωμένο πίνακα επιτυχόντων του διαγωνισμού, όφειλαν να τον διορίσουν αναδρομικώς από την ημερομηνία διορισμού των λοιπών επιτυχόντων, ώστε να αποκαταστήσουν πλήρως τα πράγματα – και, ειδικότερα, τη νομική κατάσταση του θιγέντος υπαλλήλου – στη θέση, στην οποία θα βρισκόταν, αν από την αρχή δεν είχε χωρήσει ο αποκλεισμός του από τη διαδικασία κατάληψης των προκηρυχθεισών θέσεων. Στην έννοια, δε, της αποκατάστασης αυτής περιλαμβάνεται, εκτός από την υπηρεσιακή και η μισθολογική αποκατάστασή του, η οποία συνίσταται στην αναδρομική καταβολή των οφειλόμενων σε αυτόν αποδοχών. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω – και στο μέτρο που δεν ανακύπτει ζήτημα συμψηφισμού των οφειλομένων αναδρομικώς αποδοχών με τυχόν απολαβές του ανωτέρω υπαλλήλου από άλλη απασχόληση ή εργασία κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα (βλ. το 2/105049/0022/31.1.2014 έγγραφο της 22ης Διεύθυνσης Μισθολογίου του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, πρβλ. Ε.Σ. Κλιμ.Προλ.Ελ.Δαπ. στο Ι Τμ. 67/2018) – η εντελλόμενη με το υπό έλεγχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη παρίσταται νόμιμη και πρέπει αυτό να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/87/2011
Συμμόρφωση της Διοίκησης σε ακυρωτικές αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, με τις οποίες ακυρώθηκε ο διαγωνισμός του κλάδου εμπειρογνωμόνων του ΥΠΕΞ του έτους 2005 – Ανάκληση διορισμών – Επανάληψη διαδικασίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διάταξη του άρθρου 41 παρ.42 του Ν 3712/2008 έχει μεταβατικό χαρακτήρα και δεν αποτελεί πάγιο τρόπο συμμόρφωσης σε ακυρωτικές αποφάσεις. (ομοφ.) Η Διοίκηση, προκειμένου να συμμορφωθεί προς τις αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, οφείλει να ανακαλέσει τους διορισμούς των προσώπων που διορίσθηκαν στις θέσεις του Κλάδου Εμπειρογνωμόνων στις ειδικότητες Μετανάστευσης και Ασύλου (Εφαρμογή Συνθήκης Schengen) και Απόδημου Ελληνισμού, να προβεί σε νόμιμη συγκρότηση, σύμφωνα με το σκεπτικό των ακυρωτικών αποφάσεων, των Επιτροπών Επιλογής στις θέσεις των παραπάνω δύο ειδικοτήτων και, περαιτέρω, να επαναλάβει τις διαδικασίες κρίσεως των αιτήσεων των υποψηφίων για τις ειδικότητες αυτές. Η κρίση αυτή πρέπει να περιλαμβάνει όλους τους υποψηφίους για θέσεις των παραπάνω ειδικοτήτων κατά το χρόνο της αρχικής επιλογής, επιλεγέντες ή μη, έστω και αν (οι μη επιλεγέντες) δεν άσκησαν αιτήσεις ακυρώσεως κατά της πράξεως διορισμού στις θέσεις των παραπάνω ειδικοτήτων. (πλειοψ.) Αναφορικά με τις συνέπειες που ενδέχεται να έχει η ανάκληση του διορισμού των υπαλλήλων για το ΥΠΕΞ, το ερώτημα αυτό στηρίζεται επί υποθετικού και αβέβαιου πραγματικού και δεν μπορεί να τύχει απαντήσεως σύμφωνα με τον Οργανισμό του Ν.Σ.Κ. (Ν 3086/2002). Σε κάθε, πάντως, περίπτωση, στην προκειμένη περίπτωση η ανάκληση του διορισμού γίνεται σε συμμόρφωση προς τις ακυρωτικές αποφάσεις και δεν συνιστά παράνομη πράξη. Περαιτέρω, οι υπάλληλοι των οποίων ο διορισμός ανακαλείται δεν μπορεί να είναι υποψήφιοι προς προαγωγή. (ομοφ.)
ΝΣΚ/271/2013
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Συμμόρφωση Διοικήσεως – Αναδρομικός διορισμός υπαλλήλου – Καταβολή αναδρομικών αποδοχών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ υποχρεούται 1) να προβεί στον διορισμό του Κ.Ρ. από της χρονοημερομηνίας διορισμού των λοιπών συνυποψηφίων του, βάσει του αρχικού πίνακα και 2) να του καταβάλει αναδρομικές αποδοχές από του χρονικού αυτού σημείου, οι οποίες υπόκεινται σε φόρο εισοδήματος και λοιπές κρατήσεις.
ΝΣΚ/238/2018
Α.Ε.Ι. - Ε.Μ.Π. - Επανάληψη της διαδικασίας επιλογής υποψηφίων για την κατάληψη θέσης Ε.Ε.ΔΙ.Π. (Κλάδου I) ειδικότητας διδασκάλου μουσικής, σε συμμόρφωση προς τις ακυρωτικές αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών και του Συμβουλίου της Επικρατείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στο πλαίσιο της επαναληπτικής διαδικασίας επιλογής υποψηφίων για την κατάληψη θέσης Ε.Ε.ΔΙ.Π. (Κλάδου I) ειδικότητας διδασκάλου μουσικής, σε συμμόρφωση προς τις ακυρωτικές αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών και του Συμβουλίου της Επικρατείας, θα εφαρμοστούν οι νεότερες διαδικαστικές διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 29 του ν. 4009/2011, όπως αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 10 του άρθρου 27 του ν. 4386/2016.
ΝΣΚ/219/2018
Δέσμια αρμοδιότητα ή διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης για την ανάκληση διορισμού υπαλλήλου, του οποίου ο διορισμός ακυρώθηκε αμετάκλητα δικαστικά, λόγω της δικαίωσης συνυποψηφίου του, καθώς και, εάν αυτή οφείλει να εκδώσει διαπιστωτική πράξη λύσης της υπαλληλικής σχέσης του υπαλλήλου, ποια θα πρέπει να είναι η ημερομηνία λύσης της εν λόγω σχέσης.Η Διοίκηση, μετά την έκδοση αμετάκλητης δικαστικής απόφασης περί ακύρωσης του διορισμού υπαλλήλου, λόγω της δικαίωσης συνυποψηφίου του, έχει υποχρέωση να εκδώσει διαπιστωτική πράξη ανάκλησης του διορισμού του, η οποία ισχύει αναδρομικά από την ημερομηνία του διορισμού. Η Διοίκηση οφείλει να απορρίψει το αίτημα του υπαλλήλου για παραμονή του στην υπηρεσία, ακόμα και αν υπάρχει κενή θέση ή έχει παρέλθει μεγάλο χρονικό διάστημα από το διορισμό του. (ομόφ.)
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)/183/2016
ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ:(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νόμιμα, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 50 του π.δ. 18/1989, σε συνδυασμό με αυτές του άρθρου 70 του ν. 4257/2014, καταβάλλονται από 12.9.2010 από τον ενδιαφερόμενο Δήμο οι αποδοχές των δικαιούχων ..... και ... –.... Και τούτο, διότι ο αναδρομικός διορισμός των τελευταίων περιλαμβάνεται στις επιβαλλόμενες από τις εν λόγω διατάξεις θετικές ενέργειες, στις οποίες έπρεπε να προβεί η Διοίκηση, σε συμμόρφωση προς τις εκδοθείσες ακυρωτικές αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου …., οι οποίες (ενέργειες) ανατρέχουν στο χρόνο συντέλεσης της κριθείσας παράνομης παράλειψης να συμπεριληφθούν οι δικαιούχοι στον πίνακα κατάταξης για την πλήρωση των συγκεκριμένων θέσεων. Εφόσον, συνεπώς, τα αρμόδια όργανα του Δήμου περιέλαβαν τις τελευταίες στον αναμορφωμένο πίνακα επιτυχόντων του διαγωνισμού, όφειλαν να τις διορίσουν αναδρομικά από την ημερομηνία διορισμού των λοιπών επιτυχόντων, ώστε να αποκαταστήσουν πλήρως τα πράγματα -και, ειδικότερα, τη νομική κατάσταση των θιγεισών με την ακυρωθείσα παράλειψη υπαλλήλων- στη θέση, στην οποία θα ευρίσκοντο, αν από την αρχή δεν είχε χωρήσει ο ακυρωθείς, κατά τα προεκτεθέντα, λόγω της κριθείσας ως αντισυνταγματικής διάταξης του άρθρου 7 παρ. 2 του π.δ. 135/2006, αποκλεισμός τους από τη διαδικασία κατάληψης των προκηρυχθεισών θέσεων (πρβλ. ΔΕφΑθ 1643, 1530, 1375/2007 κ.ά.). Στην έννοια, δε, της αποκατάστασης αυτής περιλαμβάνεται, εκτός από την υπηρεσιακή και η μισθολογική αποκατάσταση των δικαιούχων, η οποία συνίσταται στην αναδρομική καταβολή των οφειλόμενων σε αυτές αποδοχών. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη παρίσταται νόμιμη και το ένταλμα αυτό πρέπει να θεωρηθεί.