ΝΣΚ/27/2023
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ερωτάται: α) αν σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 παρ. 2 περ. β της με αρ. Δ13/οικ.53923/23.7.2021 κ.υ.α. (Β΄ 3359) με τίτλο «Τροποποίηση των όρων και των προϋποθέσεων εφαρμογής του προγράμματος Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα», στην έννοια της αναντιστοιχίας μεταξύ των δηλωθέντων κατά την υποβολή της αίτησης ένταξης στο πρόγραμμα σε σχέση με την πραγματική κατάσταση του νοικοκυριού, που προβλέπεται ως λόγος αυτοδίκαιης ανάκλησης της πράξης ένταξης σε αυτό, περιλαμβάνεται και η περίπτωση που η αναντιστοιχία αυτή οφείλεται σε μεταβολή των πραγματικών δεδομένων του νοικοκυριού, η οποία επήλθε βάσει στοιχείων που προέκυψαν μεταγενέστερα, αλλά ανατρέχει στο χρόνο υποβολής της αίτησης και β) αν στην τελευταία αυτή περίπτωση νομιμοποιείται η αρμόδια υπηρεσία να ανακαλέσει την πράξη ένταξης στο πρόγραμμα αναδρομικά από το χρόνο κατά τον οποίο διαπιστώνεται μεταβολή της πραγματικής κατάστασης του νοικοκυριού.(...)Σύμφωνα με τις διατάξεις της κ.υ.α. του προγράμματος Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, α) στην έννοια της αναντιστοιχίας μεταξύ των δηλωθέντων κατά την υποβολή της αίτησης ένταξης στο πρόγραμμα σε σχέση με την πραγματική κατάσταση του νοικοκυριού, δεν περιλαμβάνεται η περίπτωση που η αναντιστοιχία αυτή οφείλεται σε μεταβολή των πραγματικών δεδομένων του νοικοκυριού, η οποία επήλθε βάσει στοιχείων που προέκυψαν μεταγενέστερα και ανατρέχει στο χρόνο υποβολής της αίτησης, και β) η αρμόδια Υπηρεσία νομιμοποιείται στην περίπτωση αυτή να διαπιστώσει την αυτοδίκαιη ανάκληση της έγκρισης υπαγωγής στο πρόγραμμα Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα από το χρόνο μεταβολής της πραγματικής κατάστασης του νοικοκυριού και για το μέλλον [ex nunc], όχι δε αναδρομικά [ex tunc] (κατά πλειοψηφία).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Δ13/οικ.53923/2021
Τροποποίηση των όρων και των προϋποθέσεων εφαρμογής του προγράμματος Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα
6925/2024
Εφαρμογή του Προγράμματος «Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα» - Επικαιροποίηση του υποστηρικτικού υλικούς για την υλοποίησή του. ΑΔΑ:9Μ9Ψ46ΝΛ2Α-ΙΛΧ
6425/2023
Διευκρινίσεις σχετικά με τον έλεγχο της επαρκούς σχολικής φοίτησης παιδιών με αναπηρία στα Προγράμματα «Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα» και «Επίδομα Στέγασης». ΑΔΑ:6ΚΓΝ46ΜΤΛΚ-Μ05
63719/2022
Διευκρινίσεις για την ένταξη ωφελούμενων μονάδων ως μονογονεϊκών οικογενειών στα Προγράμματα «Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα» και «Επίδομα Στέγασης».
Δ23/οικ.58874/4228/2015
Τροποποίηση της αριθμ. 39892/ΓΔ1.2/7−11−2014 «Καθορισμός των όρων και των προϋποθέσεων εφαρμογής του πιλοτικού προγράμματος Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα» (ΦΕΚ 3018/7−11−2014 τ. Β).
97046/2023
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Δ13/οικ.53923/23-7-2021 κοινής υπουργικής απόφασης με θέμα «Τροποποίηση των όρων και των προϋποθέσεων εφαρμογής του προγράμματος Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα» (Β’ 3359, διόρθωση σφάλματος Β’3554).
ΔΕΔ/Θεσ/1157/2025
Η απόφαση 1157/23.06.2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει ως απαράδεκτη την ενδικοφανή προσφυγή κατά της πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2023, η οποία επέβαλε χρεωστικό ποσό 3.163,25€ βάσει του άρθρου 28Α του Ν. 4172/2013 (ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα). Η προσφεύγουσα (λογίστρια) αμφισβητούσε το τεκμαρτό εισόδημα, προβάλλοντας ισχυρισμούς περί αντισυνταγματικότητας, αντίθεσης με την ΕΣΔΑ και αναντιστοιχίας με την πραγματικότητα (ζημίες). Η ΔΕΔ έκρινε την προσφυγή απαράδεκτη, καθώς διαπιστώθηκε ότι αποτελεί δεύτερη ενδικοφανή προσφυγή από την ίδια υπόχρεη κατά της αυτής πράξης, κάτι που είναι μη επιτρεπτό βάσει της αναλογικής εφαρμογής του άρθρου 70 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας.
ΔΕΔ/Αθ/22/2025
Η απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή κατά πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2023. Η πράξη εκδόθηκε βάσει των διατάξεων των άρθρων 28Α-28Δ του ν.4172/2013, προσδιορίζοντας ελάχιστο τεκμαρτό καθαρό εισόδημα ύψους 13.696,98€, έναντι των δηλωθέντων κερδών 1.283,09€. Η προσφεύγουσα αμφισβήτησε το τεκμήριο, επικαλούμενη συνταγματικές αρχές και προσωπικούς λόγους (φροντίδα οικογένειας). Η ΔΕΔ έκρινε ότι οι συνταγματικοί ισχυρισμοί ανήκουν στην αποκλειστική δικαιοδοσία των Δικαστηρίων και ότι η προσφεύγουσα δεν ακολούθησε τη νόμιμη διαδικασία αμφισβήτησης μέσω της συμπλήρωσης του σχετικού κωδικού στην αρχική δήλωση.
ΝΣΚ/13/2002
Κοινοτικό Δίκαιο. Ενταξη στο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης κορινθιακής σταφίδας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Η προϋπόθεση της ιδιότητας της υπό αναφύτευση έκτασης (ιδιόκτητης ή μισθωμένης) ως τμήματος της αυτής εκμετάλλευσης στην οποία περιλαμβάνεται ο υπό εκρίζωση αμπελώνας, πρέπει να πληρούται κατά τον χρόνο υποβολής της αρχικής αίτησης για ένταξη στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.
ΝΣΚ/87/2019
Εξέταση αίτησης μετάταξης υπαλλήλου - Μεταβολή του νομοθετικού καθεστώτος, μετά την υποβολή της αίτησης και τη χορήγηση θετικής γνώμης από το αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο και πριν την έκδοση της τελικής πράξης - Εφαρμοστέο νομοθετικό καθεστώς(...)Κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου η νομιμότητα της διοικητικής πράξης ή παράλειψης, εφόσον δεν ορίζεται ή δεν συνάγεται άλλο από το νόμο, κρίνεται σύμφωνα με το νομικό καθεστώς που ισχύει κατά το χρόνο έκδοσης της πράξης ή συντέλεσης της παράλειψης. Συνεπώς, σε περίπτωση μεταβολής του νομοθετικού καθεστώτος, μετά την υποβολή αίτησης μετάταξης και τη χορήγηση θετικής γνώμης από το αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο, αλλά πριν την έκδοση της τελικής πράξης, εφαρμοστέο νομοθετικό καθεστώς είναι το ισχύον κατά το χρόνο έκδοσης της τελικής πράξης, το οποίο στην προκειμένη περίπτωση προβλέπει τουλάχιστον καλή γνώση ξένης γλώσσας (πλειοψ.).