×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/283/2015

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Αναπροσαρμογή των παρακρατούμενων δανειακών δόσεων υπαλλήλων μέσω μισθοδοσίας, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 3869/2010.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1. Η κατάθεση της, κατ’ άρθρο 4 παρ.1 του Ν. 3869/2010, αίτησης προς το αρμόδιο Ειρηνοδικείο από στρατιωτικό υπάλληλο- οφειλέτη στεγαστικού δανείου για αγορά πρώτης κατοικίας στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και στο πρώην Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, προς εξόφληση του οποίου εκχωρήθηκε μέρος του μισθού του, και η κοινοποίηση αντιγράφου της αίτησης αυτής προς την αρμόδια για τη μισθοδοσία Υπηρεσία, συνεπάγεται δέσμευση της εν λόγω Υπηρεσίας για την αναπροσαρμογή, χωρίς τη συναίνεση των ως άνω πιστωτών, των μέσω μισθοδοσίας παρακρατούμενων υπέρ αυτών δανειακών δόσεων, μέχρι την έκδοση προσωρινής διαταγής ή οριστικής δικαστικής απόφασης. 2. Το σχετικό κατά τα ανωτέρω αίτημα του δανειολήπτη περί αναπροσαρμογής των δανειακών του δόσεων, πρέπει να διατυπώνεται είτε στην αίτηση του άρθρου 4 παρ.1 του Ν. 3869/2010 είτε σε ξεχωριστή αίτηση απευθυνόμενη προς την Υπηρεσία μισθοδοσίας, με τρόπο σαφή και ορισμένο, χωρίς όρο ή αίρεση. 3. Το ύψος των αιτούμενων για αναπροσαρμογή κατά τα ανωτέρω από την αρμόδια Υπηρεσία μηνιαίων δόσεων πρέπει, κατ’ αρχήν, να συμπίπτει με το αντίστοιχο ποσό δόσεων, το οποίο περιέχεται στο αιτητικό της αίτησης προς το Ειρηνοδικείο, και, πάντως, να μην είναι κατώτερο του ποσού αυτού ή του ποσού που ορίζεται στο εδ.γ’ της παρ.2 του άρθρου 5 του Ν. 3869/2010 (ομοφ.). ΑΠΟΔΕΚΤΗ


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/163/2017

Αναστολή καταδιωκτικών μέτρων λόγω υποβολής αίτησης υπαγωγής των προς το Δημόσιο χρεών στο ν. 3869/2010 και χορήγησης προσωρινής διαταγής στο πλαίσιο των διατάξεων του ίδιου νόμου.(..)Η γνωμοδότηση πραγματεύεται τα εξής ζητήματα υπό το πρίσμα των διατάξεων του ν. 3869/2010 και του ν.δ. 356/1974 (ΚΕΔΕ): α) Γενικά, περί αναστολής των καταδιωκτικών μέτρων σε βάρος οφειλέτη του Δημοσίου λόγω υποβολής αίτησης υπαγωγής των προς το Δημόσιο χρεών του στο ν. 3869/2010 και χορήγησης προσωρινής διαταγής στο πλαίσιο των διατάξεων του ίδιου νόμου, β) Ειδικότερα, περί αναστολής, λόγω υποβολής αίτησης και χορήγησης προσωρινής διαταγής, των κατασχέσεων που επιβλήθηκαν από το Δημόσιο εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων ως τρίτων, με βάση και το συγκεκριμένο περιεχόμενο της προσωρινής διαταγής, το χρόνο επιβολής των κατασχέσεων και την ύπαρξη ή μη μελλοντικών κατασχεθεισών απαιτήσεων και απαιτήσεων που εμπίπτουν στο ακατάσχετο του άρθρου 31 παρ. 2 του ΚΕΔΕ. γ) Τις περιπτώσεις μη νόμιμης λήψεως καταδιωκτικών μέτρων και, συνακόλουθα, τη συνδρομή λόγου άρσεως αυτών


ΝΣΚ/54/2021

Ερώτημα σχετικά με την επίδραση οριστικής δικαστικής απόφασης, η οποία δέχθηκε ασκηθείσα αίτηση περί υπαγωγής οφειλών στο ν. 3869/2010, σε κατάσχεση που επέβαλε το Ελληνικό Δημόσιο εις χείρας τρίτου, η οποία είχε επιβληθεί σε χρόνο προ της ολοκλήρωσης της κατάθεσης της σχετικής αίτησης.

Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή

α) Η κατάσχεση του Δημοσίου απαιτήσεων του οφειλέτη στα χέρια τρίτου που επιβλήθηκε πριν την υποβολή αίτησης υπαγωγής του οφειλέτη στις διατάξεις του ν. 3869/2010 είναι ισχυρή και έγκυρη και αναπτύσσει τις κατά το άρθρο 33 παρ. 3 του ΚΕΔΕ συνέπειες, παρά την ρύθμιση των οφειλών του καθού η κατάσχεση, σύμφωνα με το ν.3869/2010 και, επομένως, ο τρίτος οφείλει ανελλιπώς να καταβάλλει στο Δημόσιο κάθε ποσό της κατασχεθείσας απαίτησης (γεγεννημένης ή μέλλουσας), σύμφωνα με τους όρους του κατασχετηρίου (κατά πλειοψηφία). β) Τα ποσά που καταβλήθηκαν από τον τρίτο στο Δημόσιο μέχρι την έναρξη ισχύος της δικαστικής ρύθμισης των χρεών του οφειλέτη, σύμφωνα με το ν.3869/2010, και αφορούν κατασχεθείσες και γεγεννημένες, μέχρι την ημερομηνία αυτή, απαιτήσεις, ορθώς καταβλήθηκαν και η δικαστική αυτή ρύθμιση ουδεμία έννομη συνέπεια επάγεται για τις απαιτήσεις αυτές (ομόφωνα). γ) Ποσά που καταβλήθηκαν ή θα καταβληθούν από τον τρίτο στο Δημόσιο και αφορούν κατασχεθείσες μέλλουσες απαιτήσεις, οι οποίες γεννήθηκαν μετά την έναρξη ισχύος της δικαστικής ρύθμισης των χρεών του οφειλέτη, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3869/2010, εισπράττονται και πιστώνονται από την αρμόδια υπηρεσία, σύμφωνα με τους όρους της δικαστικής ρύθμισης των χρεών του οφειλέτη και υπό την προϋπόθεση ότι στη δικαστική ρύθμιση περιλαμβάνεται η οφειλή για την οποία επιβλήθηκε η κατάσχεση (κατά πλειοψηφία). δ) Αν μετά την κατά τα παραπάνω πίστωση απομένει υπόλοιπο ποσό (πλέον της ρύθμισης), αυτό επιστρέφεται στον οφειλέτη (όχι τον τρίτο που το κατέβαλε) ως αχρεωστήτως εισπραχθέν. Το επιπλέον αυτό ποσό μπορεί να συμψηφισθεί από την αρμόδια υπηρεσία με τυχόν οφειλές του οφειλέτη που δεν έχουν αποτελέσει αντικείμενο της δικαστικής ρύθμισης (κατά πλειοψηφία). ε) Η κατάσχεση του Δημοσίου απαιτήσεων του οφειλέτη στα χέρια τρίτου αίρεται μόνον εφόσον με τις καταβολές από τον τρίτο ή τον οφειλέτη, κατά τα παραπάνω, καλύφθηκε το ύψος της οφειλής προς το Δημόσιο, όπως αυτό διαμορφώθηκε με τη δικαστική ρύθμιση και ο οφειλέτης προσκομίσει στην αρμόδια υπηρεσία τη δικαστική πιστοποίηση του άρθρου 11 παρ. 1 του ν.3869/2010 (κατά πλειοψηφία). Παραπέμφθηκε στην Α΄ Τακτική Ολομέλεια του ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ. 189/2019 γνωμοδότησης του Β΄ Τμήματος. Γίνεται δεκτή πλην της παρ. 31ε από τον Διοικητή της ΑΑΔΕ.


ΝΣΚ/229/2017

Επιτρεπτό ή μη αυτεπάγγελτου συμψηφισμού απαιτήσεων οφειλέτη του Δημοσίου, με απαιτήσεις του Δημοσίου εναντίον του, ύστερα από την έκδοση προσωρινής διαταγής, σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 2 του ν. 3869/2010.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Επιτρέπεται ο αυτεπάγγελτος συμψηφισμός, κατά τις διατάξεις του άρθρου 83 του ΚΕΔΕ (ν.δ. 356/1974), απαιτήσεων οφειλέτη του Δημοσίου με απαιτήσεις του Δημοσίου εναντίον του, μέχρι το ύψος που αυτές καλύπτονται, εφόσον οι προϋποθέσεις του συμψηφισμού συνέτρεξαν πριν από την υποβολή της αίτησης για την υπαγωγή στο ν. 3869/2010. (πλειοψ.)


133969/2015

Ερμηνευτική Εγκύκλιος του Ν.3869/2010, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, σχετικά με την κατάθεση αιτήσεων και την ολοκλήρωση της κατάθεσης της αίτησης στα κατά τόπους Ειρηνοδικεία (ΑΔΑ:ΩΜΠΟ4653Ο7-ΑΥΦ )


ΝΣΚ/147/2015

Δάνεια Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων - δέσμευση ή μη του εφάπαξ βοηθήματος των δανειοληπτών του ΤΠΔ, συνεπεία έκδοσης σχετικών οριστικών δικαστικών αποφάσεων, κατ’ εφαρμογή του Ν. 3869/2010, με τις οποίες ρυθμίζεται η εξυπηρέτηση των δανείων τους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Εάν στην εκδοθείσα, δυνάμει του Ν.3869/2010, οριστική δικαστική απόφαση ρύθμισης των οφειλών φυσικού προσώπου, ουδέν διαλαμβάνεται σχετικά με το εφάπαξ βοήθημα αυτού (του προσώπου), ουδόλως επηρεάζεται, ως προς αυτό, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, το οποίο οφείλει, συνεπεία της εκ του νόμου και της σύμβασης εκχώρησης, να το δεσμεύει, μέχρι του ποσού που ορίζει ο νόμος, προκειμένου να εξοφληθούν τόσο οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, όσο και τμήμα του κεφαλαίου, κατά τρόπο ώστε η υποχρεωτικά παρακρατούμενη από τη σύνταξη μηνιαία δόση, όπως αυτή καθορίστηκε από το Δικαστήριο, να επαρκεί για την ικανοποίηση των διαμορφωθεισών, μετά την μείωση του κεφαλαίου, τοκοχρεωλυτικών δόσεων. (ομοφ.) Παραπομπή από την 51/2015 γνωμ. του Δ΄ Τμήματος ΑΠΟΔΕΚΤΗ


ΝΣΚ/51/2015

Δέσμευση ή μη του εφάπαξ βοηθήματος των δανειοληπτών του Τ.Π. & Δανείων, για τους οποίους έχουν εκδοθεί οριστικές δικαστικές αποφάσεις, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του Ν.3869/2010, που ρυθμίζουν την εξυπηρέτηση των δανείων τους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η δυνάμει του Ν.3869/2010 εκδοθείσα οριστική δικαστική απόφαση ρύθμισης των οφειλών φυσικού προσώπου, εφόσον δεν διαλαμβάνει τίποτα σχετικά με το εφάπαξ βοήθημα, ουδόλως επηρεάζει ως προς αυτό το Τ.Π. & Δανείων, το οποίο οφείλει, λόγω της εκ του νόμου και της σύμβασης εκχώρησης, να δεσμεύει αυτό και μέχρι του ποσού που ορίζει ο νόμος, για να εξοφλήσει τόσο τις δημιουργηθείσες ληξιπρόθεσμες οφειλές όσο και τμήμα του κεφαλαίου, κατά τρόπο ώστε η υποχρεωτικά παρακρατούμενη από τη σύνταξη μηνιαία δόση, όπως αυτή καθορίστηκε πλέον από το Δικαστήριο, να επαρκεί για την ικανοποίηση των διαμορφωθεισών, μετά την μείωση του κεφαλαίου, τοκοχρεωλυτικών δόσεων. (πλειοψ.) Λόγω της σπουδαιότητας του τεθέντος νομικού ζητήματος, το Τμήμα ομόφωνα αποφασίζει την παραπομπή του ερωτήματος στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ. Εκδόθηκε η υπ' αιθμ. 147/2015 γνω. της Β' Τακτικής Ολομέλειας.


ΝΣΚ/52/2021

Απαλλαγή ή μη από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας από τον e-ΕΦΚΑ του εκκαθαριστή, που διορίζεται από το δικαστήριο με την οριστική απόφαση δικαστικής ρύθμισης οφειλών του ν. 3869/2010, για πράξεις ή συναλλαγές που αφορούν την περιουσία του οφειλέτη, καθώς και κάθε συναλλαγή του με το Δημόσιο στο πλαίσιο της εκκαθάρισης του ν. 3869/2010.(...)Απαλλάσσεται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας από τον e-ΕΦΚΑ ο εκκαθαριστής, που διορίζεται από το δικαστήριο με την οριστική δικαστική απόφαση δικαστικής ρύθμισης οφειλών του ν. 3869/2010, για πράξεις ή συναλλαγές που αφορούν την περιουσία του οφειλέτη, καθώς και κάθε συναλλαγή του με το Δημόσιο στο πλαίσιο της εκκαθάρισης του ν. 3869/2010 (ομόφωνα).


ΠΟΛ.1162/2017

Κοινοποίηση της Γνωμοδότησης 163/2017 του Β΄ Τμήματος του Ν.Σ.Κ. σχετικά με την επίδραση από την κατάθεση αίτησης για υπαγωγή στον ν. 3869/2010 και την έκδοση προσωρινής διαταγής «περί αναστολής καταδιωκτικών μέτρων κατά του οφειλέτη και διατήρησης της πραγματικής και νομικής κατάστασης της περιουσίας του» σε κατάσχεση εις χείρας τρίτου που είχε νομίμως επιβληθεί πριν από την κατάθεση της αίτησης.(ΑΔΑ:ΨΥΛ246ΜΠ3Ζ-ΒΥΠ)


ΝΣΚ/39/2025

Ερωτάται : α) πότε καθίσταται αμετάκλητη δικαστική απόφαση που πιστοποιεί την απαλλαγή οφειλέτη από το υπόλοιπο των οφειλών του, η οποία εκδόθηκε κατ’ άρθρο 11 παρ. 1 του ν. 3869/2010, β) εάν η έκδοση της πιο πάνω απόφασης για την πιστοποίηση της απαλλαγής από το υπόλοιπο των οφειλών είναι υποχρεωτική και γ) στην περίπτωση που η έκδοση τέτοιας απόφασης δεν είναι υποχρεωτική, εάν είναι επιτρεπτό, με βάση την κείμενη νομοθεσία, να ζητεί ο e-ΕΦΚΑ την έκδοση τέτοιων αποφάσεων, προκειμένου να διασφαλίζεται η πιστοποίηση της εκτέλεσης των υποχρεώσεων των οφειλετών προς ...(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η απόφαση που εκδίδεται κατ’ άρθρο 11 παρ. 1 του ν. 3869/2010, καθίσταται αμετάκλητη, όταν δεν μπορεί πλέον να προσβληθεί με το έκτακτο ένδικο μέσο της αναίρεσης, είτε λόγω άσκησης αυτής και απόρριψής της, είτε λόγω παρέλευσης της προθεσμίας άσκησής της. Η έκδοση της δικαστικής απόφασης που προβλέπεται στη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 11 του ν. 3869/2010 είναι δυνητική για τον οφειλέτη. Ο e-ΕΦΚΑ δεν δύναται να ζητεί την έκδοση απόφασης της παραγράφου 1 του άρθρου 11 του ν. 3869/2010, για την πιστοποίηση της απαλλαγής του οφειλέτη από το υπόλοιπο των οφειλών του


Ο.3074/2023

Κοινοποίηση της Γνωμοδότησης υπ’αριθ. 54/2021 της Α΄ Τακτικής Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Ν.Σ.Κ.) σε ερώτημα για την επίδραση οριστικής δικαστικής απόφασης επί αίτησης υπαγωγής οφειλών στο ν. 3869/2010 (Α΄130) σε κατάσχεση εις χείρας τρίτου. ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΝΣΚ/54/2021