ΝΣΚ/3/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Λειτουργία λαϊκής αγοράς σε στεγασμένο χώρο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Με βάση τις κείμενες διατάξεις, δεν είναι δυνατή η λειτουργία λαϊκής αγοράς, σε κλειστό - στεγασμένο κτίριο μόνιμης κατασκευής. β) Ο Δήμος Καρπενησίου δύναται να ιδρύσει Δημοτική Αγορά σύμφωνα με τα άρθρα 75 παρ.Ι α.10 του Δ.Κ.Κ. και 2 του ΒΔ 24-9/20-10-1958, στο κτίριο το οποίο ανήγειρε, με εκμίσθωση των χώρων αυτού σε επαγγελματίες με τους όρους και προϋποθέσεις του άρθρου 192 του Δ.Κ.Κ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
42451/2024
Ομάδες χρηστών, λειτουργία, όροι χρήσης, και τεχνικά ή άλλα θέματα σχετικά με το Ο.Π.Σ.Α.Α. και τη λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας λαϊκής αγοράς.
ΝΣΚ/116/2008
Δυνατότητα ή μη χρήσης πεζοδρόμου για τη λειτουργία Λαϊκής Αγοράς.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι επιτρεπτή η λειτουργία λαϊκής αγοράς σε πεζόδρομο, εφόσον η χωροθέτηση των υλικών και εγκαταστάσεων λειτουργίας της θα γίνεται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μην παρεμποδίζεται η κυκλοφορία των πεζών, ως και η είσοδος - έξοδος οχημάτων άμεσης ανάγκης ή εξυπηρέτησης των παρόδιων και να μην αναιρείται ο σκοπός στον οποίο αποσκοπεί η καθιέρωσή του.
Ε-264/2024
Τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς, σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 4425/2016, αναφορικά με την κατάργηση της διαδικασίας Δεύτερης Δημοπρασίας στη συζευγμένη και μη συζευγμένη λειτουργία της Αγοράς Επόμενης Ημέρας.
Ε-125/2024
Τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 4425/2016 αναφορικά με τη λειτουργία των Ενδοημερήσιων Δημοπρασιών στο πλαίσιο της Ενιαίας Ενδοημερήσιας Σύζευξης.
Ε-36/2024
Τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς, σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 4425/2016 και του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, σύμφωνα με τα άρθρα 17 και 18 του ν. 4425/2016, προκειμένου για τη συμμετοχή της απόκρισης ζήτησης στην Αγορά Επόμενης Ημέρας και στην Ενδοημερήσια Αγορά.(ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΕΚΔΟΣΗ)
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΙΣ:
Ε-125/2024-ΦΕΚ:3099/Β/04.06.2024:Τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 4425/2016 αναφορικά με τη λειτουργία των Ενδοημερήσιων Δημοπρασιών στο πλαίσιο της Ενιαίας Ενδοημερήσιας Σύζευξης.
Ε-264/2024-ΦΕΚ:6990/Β/20.12.2024:Τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς, σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 4425/2016, αναφορικά με την κατάργηση της διαδικασίας Δεύτερης Δημοπρασίας στη συζευγμένη και μη συζευγμένη λειτουργία της Αγοράς Επόμενης Ημέρας.
Ε-61/2025-ΦΕΚ:1885/Β/16.04.2025:Τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς καθώς και της Μεθοδολογίας εφαρμογής κανόνων αποδοχής Εντολών Αγοράς/Πώλησης με αλληλένδετη τιμή για την εφαρμογή του άρθρου 85 του ν. 5151/2024 αναφορικά με τη λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων παραγωγής του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού Αγίου Δημητρίου που παρέχουν τηλεθέρμανση στον Δήμο Κοζάνης για τη θερμαντική χειμερινή περίοδο 2024-2025.
ΝΣΚ/400/2008
Ημερήσιο δικαίωμα που καταβάλλεται από τους προσερχόμενους στις λαϊκές αγορές πωλητές – Έκταση εφαρμογής του άρθρου 26 του ΝΔ 3913/1958 και του άρθρου 17 παρ.4 του Ν 1023/1980.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1. Η κατά τη διάταξη του άρθρου 26 παρ.1 του ΝΔ 3913/1958, επιβολή, σύμφωνα με το άρθρο 21 του ΒΔ 24-9/20-10-1958, τέλους για την καθαριότητα και αποκομιδή των απορριμμάτων των χώρων που χρησιμοποιούνται από τις λαϊκές αγορές, αφορά στις λαϊκές αγορές, που λειτουργούν σε όλη την επικράτεια, απαιτείται, όμως, νομοθετική πρόβλεψη για τους βαρυνόμενους φορείς με την καταβολή του τέλους, για τις λαϊκές αγορές της υπόλοιπης επικράτειας, αντίστοιχη της πρόβλεψης της παρ.2 του άρθρου 26 για τις λαϊκές αγορές αρμοδιότητας του Ταμείου (Οργανισμού) Λαϊκών Αγορών Αθήνας-Πειραιά, καθώς και νομοθετική αποσαφήνιση σε τι αφορά ο καθορισμός με τη διάταξη του άρθρου 17 παρ.4 του Ν 1023/1980 του υπέρ των Δήμων ποσοστού από το ημερήσιο δικαίωμα της παρ.1 του ιδίου άρθρου. 2. Η κατά τη διάταξη του άρθρου 17 παρ.4 του Ν 1023/1980 διάθεση ποσοστού του ημερησίου δικαιώματος, αφορά στις Ομοσπονδίες και φορείς πωλητών και παραγωγών με παρόμοιο σκοπό, που δραστηριοποιούνται στις λαϊκές αγορές όλης της χώρας, απαιτούνται δε νομοθετικές τροποποιήσεις ή συμπληρώσεις του άρθρου 17 παρ.4 του νόμου αυτού και της Α2/634/15-4-2003 απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης καθώς και της Α2-119/27-2-2004 Κ.Υ.Α. των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, είτε έκδοσης νέων αποφάσεων.
ΕλΣυν/Τμ.1/5/2011
Υπερωριακή εργασία.Εφόσον στην ανωτέρω απόφαση του Δημάρχου περί καθιέρωσης υπερωριακής εργασίας δεν αναφέρεται, ούτε άλλωστε κατ’ άλλο τρόπο αποδεικνύεται, η συνδρομή έκτακτων, εποχιακών ή όλως απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών που να επιβάλλουν την παροχή υπερωριακής εργασίας, πέρα από το κανονικό ωράριο, από μέρους των υπαλλήλων της Υπηρεσίας Καθαριότητας του Δήμου, η παροχή της εργασίας αυτής δεν είναι νόμιμη. Σε κάθε περίπτωση η αντιμετώπιση των αναγκών καθαριότητας που προκύπτουν από τη λειτουργία της λαϊκής αγοράς κάθε Τετάρτη και Σάββατο δεν εμπίπτουν στην έννοια των έκτακτων, εποχιακών ή όλως απρόβλεπτων αναγκών, αφού πρόκειται για απολύτως προγραμματισμένο και σε τακτές και λίαν συχνές ημερομηνίες επαναλαμβανόμενο συμβάν, ενόψει δε του ότι καθιερώθηκε νυκτερινό ωράριο εργασίας για την υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου, οι ως άνω ανάγκες καθαριότητας καλύπτονται από τους υπαλλήλους της αντίστοιχης βάρδιας.
ΕΣ/ΤΜ.6/4919/2013
Προμήθεια αντιδραστηρίων...Δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που κωλύει την υπογραφή των υποβληθέντων προς έλεγχο σχεδίων συμβάσεων για τα κατωτέρω είδη, όπως βασίμως προβάλλεται με την κρινόμενη αίτηση του Υπουργείου: α) για τα είδη με α/α 8, 66, 69, 70, 71, 74, 93, 126Β, 141, 144, 145, 152, 160, 161, 182, 337, 359, 377, 380, 508, 538, 567, 568, 578, 615 και 616, για τα οποία στον ελεγχόμενο διαγωνισμό επιτεύχθηκαν χαμηλότερες ή ίσες τιμές σε σχέση με τις αντίστοιχες τιμές της αγοράς, όπως αυτές αποδεικνύονται με βάση τα προσκομισθέντα τιμολόγια πώλησης, β) για τα είδη με α/α 140 και 308, για τα οποία στον ελεγχόμενο διαγωνισμό επιτεύχθηκαν χαμηλότερες τιμές σε σχέση με τις αντίστοιχες από τον προηγούμενο διαγωνισμό του έτους 2008 του αιτούντος Υπουργείου, γ) για το είδος με α/α 267/1 και 267/2 για το οποίο στον ελεγχόμενο διαγωνισμό επιτεύχθηκε χαμηλότερη τιμή κατά 10,00 ευρώ για μεγαλύτερη ποσότητα σε σχέση με την αντίστοιχη από τον προηγούμενο διαγωνισμό του έτους 2008 του αιτούντος Υπουργείου (κατακυρωθείσα τιμή 200,00 ευρώ για 7 ml και τιμή σύγκρισης 210,00 ευρώ για 6 ml), δ) για τα είδη με α/α 581, 582, 583 και 584, για τα οποία η Επιτροπή αξιολόγησης των προσφορών στο ως άνω πρακτικό της εκφέρει κρίση σχετικά με το συμφέροντα χαρακτήρα των τιμών κατακύρωσης. Ειδικότερα, η Επιτροπή αναφέρει ότι τα ανωτέρω είδη έχουν ίδια συσκευασία και προδιαγραφές με τα είδη µε α/α 269/1-269/10 (αντιοροί γρίπης) του τρέχοντος διαγωνισμού, η τιμή των οποίων έχει κριθεί συμφέρουσα είτε με την προσβαλλόμενη πράξη είτε με την 3208/2013 απόφαση του Τμήματος τούτου, διαφέρουν μόνο στον υπότυπο της γρίπης και, επομένως, οι τιμές κατακύρωσής τους (168€/φιαλίδιο), οι οποίες είναι ίσες σε σχέση με τις αντίστοιχες των προαναφερθέντων ειδών µε α/α 269/1-269/10, είναι συμφέρουσες για το Ελληνικό Δημόσιο και οι χαμηλότερα επιτευχθείσες, ε) για τα είδη με α/α 585, 586, 588 και 589, για τα οποία η Επιτροπή αξιολόγησης των προσφορών στο ως άνω πρακτικό της εκφέρει κρίση σχετικά με το συμφέροντα χαρακτήρα της προσφοράς της οικείας αναδόχου. Ειδικότερα, η Επιτροπή αναφέρει ότι τα ανωτέρω είδη έχουν ίδια συσκευασία και προδιαγραφές με τα είδη µε α/α 192/1-192/10 (αντιγόνα γρίπης) του τρέχοντος διαγωνισμού, η τιμή των οποίων έχει κριθεί συμφέρουσα είτε με την προσβαλλόμενη πράξη είτε με την 3208/2013 απόφαση του παρόντος Τμήματος, διαφέρουν μόνο στον υπότυπο της γρίπης και, επομένως, οι τιμές κατακύρωσής τους (140€/φιαλίδιο), οι οποίες είναι ίσες σε σχέση με τις αντίστοιχες των προαναφερθέντων ειδών µε α/α 192/1-192/10, είναι συμφέρουσες για το Ελληνικό Δημόσιο και οι χαμηλότερα επιτευχθείσες και στ) για τα είδη με α/α 49, 50, 51 και 52, για τα οποία στον ελεγχόμενο διαγωνισμό επιτεύχθηκαν μεν υψηλότερες τιμές σε σχέση με τις αντίστοιχες τιμές της αγοράς, όπως αυτές αποδεικνύονται με βάση το υπ’ αριθ. 12672/18.2.2010 προσκομισθέν τιμολόγιο πώλησης της εταιρείας «....», πλην όμως οι αυξήσεις των προσφερόμενων τιμών, οι οποίες ανέρχονται σε ποσοστό 4,81% (κατακυρωθείσα τιμή 283,00 ευρώ και τιμή σύγκρισης 270,00 ευρώ), αιτιολογούνται επαρκώς με το ανωτέρω πρακτικό της Επιτροπής και, συγκεκριμένα, αποδίδονται στην μικρή αύξηση τιμών του κατασκευαστικού οίκου το έτος 2011..(...)Κατόπιν αυτών, πρέπει να γίνουν εν μέρει δεκτές οι υπό κρίση αιτήσεις ανάκλησης, να ανακληθεί εν μέρει η 56/2013 πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με τα ανωτέρω εκτιθεμένα, και να διαταχθεί η απόδοση του κατατεθέντος για την άσκηση της δεύτερης εξ αυτών παραβόλου (άρθρο 73 παρ. 4 και 5 του ν. 4129/2013).
ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ-ΕΠΤΑΜ.ΣΥΝΘ/604/2019
Προμήθεια:..Με αυτά τα δεδομένα, το Τμήμα, λαμβάνοντας υπόψη: α) ότι, όπως συνάγεται από το από 24.12.2018 έγγραφο υπαλλήλου της Περιφέρειας ... από την οικεία διακήρυξη, αλλά και τα λοιπά στοιχεία του φακέλου, τα δομικά έργα των εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων ... υφίστανται από 16ετίας και έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 98% και δεν αποτελούν παρά το 10% του επίμαχου δημοπρατούμενου αντικειμένου, ο δε μηχανολογικός τους εξοπλισμός έχει κλαπεί και αφορά σε εξειδικευμένα μηχανήματα που αποτελούν αντικείμενο προμήθειας από το εμπόριο, β) τις αναλυτικές τεχνικές προδιαγραφές των ανωτέρω μηχανημάτων, όπως αυτές συγκεκριμενοποιούνται στο Τεύχος 4 της διακήρυξης, γ) το μεγαλύτερο της αξίας της προμήθειας (872.500,00 ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α., ποσό που αντιστοιχεί σε αμιγώς προμήθεια ειδών) έναντι της αξίας των εργασιών [509.183,77 ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. - ποσό που περιλαμβάνει και υπό προμήθεια είδη - (βλ. ιδίως για το κτίριο διοίκησης πέραν των εργασιών καλωδίωσης και τοποθέτησης, η προμήθεια νέου PLC και έγχρωμης οθόνης αφής διαγωνίου 10΄, καθώς και για τον περιβάλλοντα χώρο, εκτός της εργασίας τοποθέτησης, την προμήθεια πλαστικής μεμβράνης στον πυθμένα του χωμάτινου ταμιευτήρα)], ε) ότι κατά την εξειδίκευση των επιμέρους κριτηρίων για την επιλογή των υποψήφιων αναδόχων, η αναθέτουσα αρχή προτάσσει, αφενός την άσκηση εμπορικής, βιομηχανικής ή βιοτεχνικής δραστηριότητας συναφούς με το αντικείμενο της σύμβασης, αφετέρου την εγκατάσταση και επιτυχή λειτουργία του εξοπλισμού σε μια μονάδα επεξεργασίας αστικών λυμάτων και όχι την κατοχή πτυχίου κάποιας συγκεκριμένης κατηγορίας, κριτήριο που επιφυλάσσεται στις εργοληπτικές επιχειρήσεις δημόσιων έργων, κρίνει ότι το κύριο αντικείμενο της επίμαχης μεικτής σύμβασης (έργου, υπηρεσιών και προμήθειας) είναι αυτό της προμήθειας του αναφερόμενου στη διακήρυξη εξοπλισμού, δεδομένου μάλιστα ότι η τελευταία, απέβλεψε, σε εντονότατο βαθμό, στη φύση των εν λόγω ειδών, ήτοι σε συγκεκριμένες ιδιότητες και προδιαγραφές ως προς τη σύσταση και την απόδοσή τους. Η προμήθεια του εν λόγω εξοπλισμού, εξ ορισμού και αρρήκτως συνδεδεμένη με την τοποθέτηση και εγκατάστασή του προς αποκατάσταση της πλήρους λειτουργίας του επίμαχου συστήματος επεξεργασίας λυμάτων, αποτελεί τη βασική υποχρέωση του αναδόχου (βλ. ΣτΕ ΕΑ 132/2016, βλ. επίσης ΣτΕ 2932/2012, 736/2012, 918/2011), ενώ παρεπόμενο χαρακτήρα έχουν όλες οι λοιπές ως άνω υποχρεώσεις που τον βαρύνουν, οι οποίες ανάγονται σε συμπληρωματικές ως προς την επίτευξη της προμήθειας εργασίες, καθώς και σε περιορισμένης έκτασης λοιπές εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης του ήδη υφιστάμενου δομικού έργου. Κατόπιν τούτων, η δημιουργηθείσα αμφισβήτηση από τις 438/2018 και 171/2019 αντίθετες Πράξεις του Ζ΄ και Ε΄ Κλιμακίου, αντίστοιχα, πρέπει να αρθεί υπέρ της διαλαμβανόμενης στην 171/2019 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου κρίσης, ότι δηλαδή το κύριο αντικείμενο του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης είναι αυτό της προμήθειας ειδών. Ακολούθως, πρέπει να παραπεμφθεί η υπόθεση στο ΣΤ΄ Κλιμάκιο, προκειμένου να διενεργηθεί επί του σχεδίου της ως άνω σύμβασης ο έλεγχος νομιμότητας αυτού.
ΝΣΚ/202/2020
Επαύξηση ή μη του ήδη αναλογούντος τέλους ακίνητης περιουσίας του άρθρου 24 του ν. 2130/1994 για ακάλυπτο χώρο οικοπέδου ή κτίριο και δημιουργία το πρώτον υποχρεώσεως καταβολής του εν λόγω τέλους για τον κύριο, επικαρπωτή ή νομέα γηπέδου, εκτός σχεδίου πόλεως ή οικισμού, από την εγκατάσταση και λειτουργία φωτοβολταϊκού σταθμού στα ακίνητα αυτά προς παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Προσμέτρηση ή μη της επιφάνειας του χώρου επί του οποίου εγκαθίσταται και λειτουργεί φωτοβολταϊκό σύστημα προς παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στον υπολογισμό του ενιαίου τέλους καθαριότητας και φωτισμού και του αντιστοιχούντος φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων για τη χρήση του χώρου αυτού, κατ’ άρθρα 1 παρ. 1 του ν. 25/1975 και 10 του ν. 1080/1980.(...)α) H εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στοιχείων επί κτιρίου ή στον ακάλυπτο χώρο οικοπέδων σε περιοχή εντός σχεδίου πόλεως ή εντός οικισμού, καθώς και επί κτιρίου που βρίσκεται σε περιοχή εκτός σχεδίου πόλεως ή οικισμού, δεν δημιουργεί επί πλέον υποχρέωση ως προς το οφειλόμενο για το ακίνητο αυτό τέλος ακίνητης περιουσίας. H εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στοιχείων σε αδόμητο γήπεδο σε περιοχή εκτός σχεδίου ή εκτός οικισμού δεν δημιουργεί υποχρέωση καταβολής τέλους ακίνητης περιουσίας, το αυτό δε ισχύει και για τα συνοδά έργα της φωτοβολταϊκής εγκατάστασης υπό την προϋπόθεση ότι δεν πρόκειται για κατασκευές που αποτελούν κτίσματα κατά την πολεοδομική νομοθεσία (ομόφωνα). β) Ακίνητο επί του οποίου λειτουργεί σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά προς διάθεση της παραγόμενης ενέργειας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αιτιολογεί την επιβολή ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, καθώς και του αντιστοιχούντος φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων (ομόφωνα). γ) Η εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με το πρόγραμμα της 12323/ΓΓ175/2009 κ.υ.α. (Φ/Β στη στέγη), καθώς και με τις μορφές του ενεργειακού συμψηφισμού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού σε χώρο ακινήτου, όπου βρίσκεται και λειτουργεί και εγκατάσταση κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, στην παροχή της οποίας συνδέεται ή στο μετρητή της οποίας αντιστοιχίζεται ο φωτοβολταϊκός σταθμός, δεν επάγεται επιπρόσθετη υποχρέωση καταβολής ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, καθώς και του αντιστοιχούντος φόρου ηλεκτροδοτούμενων χώρων, έναντι της ήδη υφισταμένης υποχρεώσεως για τη χρήση του ακινήτου (ομόφωνα) και δ) Όταν φωτοβολταϊκός σταθμός για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, με τις μορφές του ενεργειακού συμψηφισμού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, εγκαθίσταται σε ακίνητο (όμορος χώρος ή και μη όμορος επί εικονικού συμψηφισμού) που δεν λειτουργεί εγκατάσταση κατανάλωσης που συμμετέχει στο συμψηφισμό, οφείλεται ενιαίο ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού για το χώρο εγκατάστασης του φωτοβολταϊκού σταθμού, καθώς και ο αντίστοιχος φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων,