ΝΣΚ/302/2016
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Παραγραφή αξίωσης για πληρωμή εντόκου γραμματίου(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η απαίτηση της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος για την πληρωμή του εντόκου γραμματίου με αριθμό 18522644, έκδοσης 17-7-1995 και λήξης 17-7-1996, ονομαστικής αξίας 5.000.000 δρχ, μαζί με τους επ’ αυτού τόκους, έχει υποκύψει στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 2 παρ.3 του ν.δ. 3745/1957.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/129/2021
Παραγραφή απαίτησης από ομόλογα που έχουν κηρυχθεί ανίσχυρα.(...)Σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο, κάθε απαίτηση του Δ.Δ. έναντι του Ελληνικού Δημοσίου, απορρέουσα από τα Ο.Ε.Δ. με αριθμούς α…., ονομαστικής αξίας 200.000 δρχ, με ημερομηνία έκδοσης 17-5-1995 και λήξης 15-5-2002, β… ονομαστικής αξίας 500.000 δρχ, με ημερομηνία έκδοσης 26-11-1996 και λήξης 26-11-2003 και γ.…, ονομαστικής αξίας 500.000 δρχ, με ημερομηνία έκδοσης 26-11-1996 και λήξης 26-11-2003, έχει υποκύψει σε παραγραφή (ομόφωνα).
ΝΣΚ/234/2005
Έντοκα γραμμάτια. Παραγραφή. Εγγυητής. Ευθύνη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κάθε αξίωση κυρία και παρεπόμενη εκ του υπ’ αριθμ. 017812 (Σειρά Δ΄) εντόκου γραμματίου, εκδόσεως Αγροτικής Τραπέζης της Ελλάδος την 13η Ιουλίου 1944 και λήξεως την 14η Ιουλίου 1945, έχει παραγραφεί και ως εκ τούτου δεν υφίσταται απαίτηση του κομιστού αυτού προς πληρωμή ούτε αντίστοιχη υποχρέωση του Ελληνικού Δημοσίου ως εγγυητού.
ΝΣΚ/118/2012
Παραγραφή ή μη της ενσωματωμένης απαιτήσεως σε έντοκο γραμμάτιο του Ελληνικού Δημοσίου, την ύπαρξη του οποίου αγνοούσε ο κληρονόμος του αρχικού δικαιούχου του ανωτέρω γραμματίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η άγνοια της υπάρξεως εντόκου γραμματίου του Ελληνικού Δημοσίου εκ μέρους κληρονόμου του αρχικού δικαιούχου του ανωτέρω γραμματίου, δεν συνιστά λόγο ανωτέρας βίας και συνακόλουθα αναστολής της παραγραφής της ενσωματωμένης απαιτήσεως.
ΝΣΚ/243/2007
Παραγραφή αξιώσεως εξ εντόκου γραμματίου εκδόσεως του Ελληνικού Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αξίωση δικαιούχου από έντοκο γραμμάτιο του Δημοσίου, ετήσιας διάρκειας και λήξεως 31.12.1992, παρεγράφη στις 31.12.1998, δηλαδή με τη συμπλήρωση πενταετίας από της λήξεως του χρόνου της αυτοδίκαιης παρατάσεώς του επί ένα έτος (31.12.1993), τα αρμόδια δε όργανα του Δημοσίου δεν μπορούν να παραιτηθούν από συμπληρωθείσα υπέρ του Δημοσίου παραγραφή της αξιώσεως αυτής, ή να αναγνωρίσουν την εν λόγω παραγεγραμμένη αξίωση, τέτοια δε παραίτηση ή αναγνώριση, κατά ρητή πρόβλεψη των ανωτέρω διατάξεων, είναι άκυρη.
ΝΣΚ/31/2020
Παρακαταθήκη στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Παραγραφή.Η αξίωση της δικαιούχου για είσπραξη του αποδοτέου ποσού δυνάμει του υπ’ αριθμ. 334171/14-10-1996 γραμματίου παρακαταθήκης που υποβλήθηκε στο ΤΠΔ μέσω του δικαστικού συμπαραστάτη της τον Δεκέμβριο του 2019, έχει υποπέσει και στη δεκαπενταετή παραγραφή του άρθρου 17 εδ. β’ του ν. 3646/1928 και στην εικοσαετή παραγραφή του άρθρου 249 του Α.Κ. υπέρ του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων (ομόφωνα).
ΝΣΚ/264/2009
Παραγραφή ή μη της ενσωματωμένης απαιτήσεως σε ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου, ανευρεθέντα σε θυρίδα, την οποία είχε μισθώσει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων η δικαιούχος αυτών. Υποχρέωση ή μη εξόφλησης αυτών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν συντρέχει λόγος μη ενάρξεως, διακοπής ή αναστολής του χρόνου παραγραφής των απαιτήσεων από τα αναφερόμενα 2 έντοκα γραμμάτια και 5 ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου – ανευρεθέντα στην υπ’ αριθμ. 2….Α θυρίδα, την οποία είχε μισθώσει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων η Ε.Ζ., συζ. Ι.Κ. – και επομένως αυτά έχουν υποκύψει προ πολλού στην προεκτεθείσα πενταετή και δεκαετή παραγραφή αντιστοίχως. Ειδικότερα η απαίτηση από τα 2 έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου – συνολικής ονομαστικής αξίας 600.000 δραχμών και λήξεως 31.12.1989 – παρεγράφη την 31.12.1995, ενώ η απαίτηση από τα 5 ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου με ρήτρα ΕCU – συνολικής ονομαστικής αξίας 9.000 ECU και λήξεως 2.4.1991 – παρεγράφη την 2.4.2001 και επομένως το Δημόσιο δεν υποχρεούται να προβεί σε εξόφληση αυτών.
ΝΣΚ/61/2014
Έντοκα γραμμάτια του Δημοσίου – Παραγραφή απαίτησης είσπραξης της αξίας τους – Διακοπή παραγραφής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Βάσει του δοθέντος ιστορικού δεν έχει υποκύψει σε παραγραφή η απαίτηση του κομιστή για την πληρωμή εντόκων γραμματίων του Δημοσίου, επειδή η νόμιμη πενταετής παραγραφή διακόπηκε πριν τη λήξη της με την έναρξη της δικαστικής διαδικασίας κηρύξεως των γραμματίων ως ανισχύρων και η διακοπή διήρκεσε μέχρι την έκδοση της υπ’ αριθ. 668/2013 απόφασης του Αρείου Πάγου, η δε μεσολαβήσασα τελεσίδικη απόρριψη της πρώτης αίτησης για λόγους τυπικούς (ήτοι για μη ορθή τήρηση των διαδικασιών δημοσιοποίησης των στοιχείων των γραμματίων) δεν λαμβάνεται υπόψη κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 263 Α.Κ., διότι ασκήθηκε, πριν την πάροδο εξαμήνου από την τελεσίδικη απόρριψη, νέα αίτηση κήρυξης των τίτλων ως ανισχύρων. (ομοφ.)
ΝΣΚ/10/2015
Εξόφληση λογαριασμού, που αφορά στο έργο «Εκπόνηση της αρχιτεκτονικής, στατικής και Η/Μ μελέτης και των τευχών δημοπράτησης για την Αξιοποίηση του Καποδιστριακού Ορφανοτροφείου Αίγινας και τη μετατροπή του σε Διαχρονικό Μουσείο» και τόκων υπερημερίας για τη μη πληρωμή του λογαριασμού αυτού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι αξιώσεις των γραφείων μελετών για την καταβολή των ποσών που αντιστοιχούν 1) στον 11ο λογαριασμό του έργου «Εκπόνηση της αρχιτεκτονικής, στατικής και Η/Μ μελέτης και των τευχών δημοπράτησης για την Αξιοποίηση του Καποδιστριακού Ορφανοτροφείου Αίγινας και τη μετατροπή του σε Διαχρονικό Μουσείο», ο οποίος υποβλήθηκε στην Υπηρεσία μετά την έκδοση της υπ’ αριθμ. 1100/2002 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών και 2) στους τόκους υπερημερίας για τη μη πληρωμή του εν λόγω λογαριασμού, έχουν υποκύψει στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 90 του Ν. 2362/1995 και η Υπηρεσία δεν μπορεί να εξοφλήσει τις αξιώσεις αυτές. (ομοφ.)
ΔΟΔ/ΑΑΔΕ/Α1107814//2017
Τροποποίηση της με αριθμ. πρωτ. 2/55763/0026/ 17-7-2013 (ΦΕΚ 215 Β’) απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών «Καθορισμός διαδικασίας και δικαιολογητικών για την πληρωμή δαπανών τόκων επί επιστρεφόμενων εσόδων που έχουν εισπραχθεί αχρεώστητα».
ΝΣΚ/37/2021
Εάν οι αξιώσεις του Δήμου Πειραιά κατά του e-ΕΦΚΑ, καθολικού διαδόχου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, οι οποίες προέρχονται από τέλη καθαριότητας και δημοτικό φόρο, και περιλαμβάνονται στoν από 07-09-2020 Πίνακα χρεών του Δήμου Πειραιά, έχουν υποπέσει σε παραγραφή.(...)Προκειμένου περί απαιτήσεων του Δήμου Πειραιά κατά του e-ΕΦΚΑ ως καθολικού διαδόχου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχουν εφαρμογή οι ειδικές περί παραγραφής διατάξεις του άρθρου 40 παρ. 6 του α.ν. 1846/1951, όπως η παράγραφος αυτή αντικαταστάθηκε από το άρθρο 7 του ν. 825/1978, οι οποίες ως ειδικές κατισχύουν οιασδήποτε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης και σύμφωνα με τις οποίες, οι εν γένει χρηματικές απαιτήσεις κατά του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ υπόκεινται στην πενταετή παραγραφή και επομένως οι αξιώσεις του Δήμου Πειραιά που αναφέρονται στο ερώτημα, έχουν υποκύψει στην ως άνω πενταετή παραγραφή. Ο e-ΕΦΚΑ, ως καθολικός διάδοχος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, αδυνατεί να παραιτηθεί από την συμπληρωθείσα υπέρ αυτού παραγραφή ή να αναγνωρίσει την παραγεγραμμένη απαίτηση, διότι τέτοια παραίτηση ή αναγνώριση είναι άκυρη, ο δε Δήμος έχει απολέσει το δικαίωμά του να αντιτάξει σε συμψηφισμό την, κατά τα ανωτέρω, παραγραφείσα απαίτησή του, δεδομένου ότι έχει παρέλθει τριετία από τη συμπλήρωση του χρόνου παραγραφής (ομόφωνα). Το ερώτημα παραπέμπεται στην Ολομέλεια του ΝΣΚ.