ΝΣΚ/31/2018
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αποδοχή δωρεάς πλοίου από το Δημόσιο, κατόπιν συμφωνίας διακρατικής με την κυβέρνηση των ΗΠΑ – Εφαρμογή ή μη του άρθρου 3 ν. 4182/2013 για την αποδοχή κοινωφελών περιουσιών από το Δημόσιο, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, προκειμένου να περιέλθει η κυριότητα του πλοίου στο Δημόσιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η συμφωνία μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και της Κυβέρνησης των ΗΠΑ για περιέλευση ενός ιστορικής σημασίας πλοίου στην κυριότητα του ελληνικού κράτους, προκειμένου να χρησιμεύσει ως μουσειακό έκθεμα δεν αποτελεί δωρεά κατά την έννοια του Αστικού Κώδικα, αλλά συμφωνία μεταξύ κρατών (διακρατική) για την επίτευξη εθνικού σκοπού, η οποία, κατά ρητή πρόβλεψη των όρων της, διέπεται από το δίκαιο των Η.Π.Α. και, επομένως, δεν απαιτείται πράξη αποδοχής αυτής από τον Υπουργό Οικονομικών για να θεωρηθεί ολοκληρωμένη η περιέλευση της κυριότητας του αναφερόμενου σε αυτή πλοίου στο Ελληνικό Δημόσιο, ούτε για να καταστεί δυνατή η εγγραφή του πλοίου στα ελληνικά νηολόγια. Δεν έχει επομένως εν προκειμένω εφαρμογή ο Κώδικας Κοινωφελών Περιουσιών (α.ν. 2039/1939 και ήδη ο ν. 4182/2013). Η απάντηση στα λοιπά ερωτήματα παρέλκει κατόπιν των ανωτέρω. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ. 109/2017 γνωμ. του Δ΄ Τμήματος ΝΣΚ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/109/2017
α) Αναγκαιότητα έκδοσης πράξης αποδοχής της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών για την περιέλευση της κυριότητας του πλοίου στο Ελλ. Δημόσιο/Υπ.Ναυτιλίας & Ν.Π., και την εγγραφή του στα ελληνικά νηολόγια, παρά την υπογραφή πιστοποιητικού παράδοσης και αποδοχής του πλοίου. β) Αν θεωρηθεί αναγκαία η πράξη αποδοχής της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών, αν απαιτείται προηγούμενη γνωμοδότηση του «Κεντρικού Συμβουλίου Κοινωφελών Περιουσιών», δεδομένης της ουσιαστικής αδυναμίας τεκμηρίωσης της αξίας αυτού κατά τον χρόνο της δωρεάς.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εκφράσθηκαν σχετικά με τα ερωτήματα δύο γνώμες που ισοψήφισαν: Κατά την πρώτη, δεν απαιτείται πράξη αποδοχής της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών, για να θεωρηθεί ολοκληρωμένη η περιέλευση της κυριότητας του πλοίου στο Ελληνικό Δημόσιο, ούτε για να καταστεί δυνατή η εγγραφή του πλοίου στα ελληνικά νηολόγια και εσφαλμένως εκλαμβάνεται ότι εφαρμόζεται εν προκειμένω ο Κώδικας Κοινωφελών Περιουσιών (α.ν. 2039/1939 και ήδη ν. 4182/2013), δοθέντος ότι η αναφερόμενη στο ερώτημα συμφωνία δεν αποτελεί δωρεά κατά την έννοια του Αστικού Κώδικα, αλλά διακρατική συμφωνία μεταξύ δύο κρατών για δημόσιο σκοπό, η οποία, κατά ρητή πρόβλεψη των όρων της, διέπεται από το δίκαιο των Η.Π.Α. Ως εκ τούτου, παρέλκει η εξέταση των λοιπών ζητημάτων που τίθενται με το ερώτημα. Κατά τη δεύτερη γνώμη, απαιτείται αποδοχή της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών προκειμένου να θεωρηθεί ολοκληρωμένη η περιέλευση της κυριότητας του πλοίου στο Ελλ. Δημόσιο, δεδομένου ότι η υπό κρίση συμφωνία αποτελεί δωρεά κατά την έννοια του άρθρου 1 του ν. 4182/2013 και, ως εκ τούτου, εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής αυτού, λαμβάνοντας υπόψη και τις διατάξεις της παρ. Ε του άρθρου 11 του ν. 3816/2010, καθώς και την έλλειψη αντίθετης ρύθμισης. Λόγω της ισοψηφίας των δύο γνωμών το ερώτημα παραπέμπεται στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ.. Εκδόθηκε η υπ' αριθ. 31/2018 γνωμ. Β΄ Τακτικής Ολομέλειας ΝΣΚ.
2/5238/ΔΕΠ/2016
Καθορισμός αποζημίωσης των ιδιωτών−μελών του Κεντρικού Συμβουλίου Κοινωφελών Περιουσιών του άρθρου 6 του Ν. 4182/2013.
2/71620/0022/2014
Καθορισμός αποζημίωσης του Προέδρου των μελών και των εισηγητών του Κεντρικού Συμβουλίου Κοινωφελών Περιουσιών του άρθρου 6 του Ν. 4182/2013.
ΝΣΚ/215/2018
Εφαρμογή ή μη της παραγράφου 3 του άρθρου 17 του ν. 4182/2013 σε φυσικά πρόσωπα, τα οποία είχαν διορισθεί ως εκτελεστές διαθήκης, εκκαθαριστές, διαχειριστές κοινωφελών περιουσιών ή ιδρυμάτων και κηδεμόνες σχολαζουσών κληρονομιών, με τις προγενέστερες του ν. 4182/2013 διατάξεις και δεν έχουν ολοκληρώσει το έργο τους, με την έγκριση οριστικής λογοδοσίας.Η έγκριση οριστικής λογοδοσίας προσώπων τα οποία είχαν διορισθεί ως εκτελεστές διαθήκης, εκκαθαριστές, διαχειριστές κοινωφελών περιουσιών ή ιδρυμάτων και κηδεμόνες σχολαζουσών κληρονομιών, με τις προγενέστερες του ν. 4182/2013 διατάξεις και δεν έχουν ολοκληρώσει το έργο τους, αποτελεί προϋπόθεση για τον εκ νέου διορισμό τους, υπό την ισχύ του ν. 4182/2013. (ομόφ.)
ΔΚΠ 1040933 ΕΞ 2014
Παροχή οδηγιών για την ορθή εφαρμογή του Ν.4182/2013 «Κώδικας Κοινωφελών Περιουσιών και Σχολαζουσών Κληρονομιών και λοιπές διατάξεις»ΑΔΑ: ΒΙΚΤΗ-ΔΣ3
Αριθμ. 2/72102/ΔΕΠ/2015
Καθορισμός αποζημίωσης του Προέδρου των μελών και των εισηγητών του Κεντρικού Συμβουλίου Κοινωφελών Περιουσιών του άρθρου 6 του Ν.4182/2013.
ΝΣΚ/150/2021
Ανανέωση μισθώσεων κοινωφελών περιουσιών.(..)
Η διάταξη της παραγράφου 10 του άρθρου 24 του ν. 4182/2013 δεν περιορίζει την ανανέωση συμβάσεων μίσθωσης ακινήτων κοινωφελών περιουσιών σε μία και μόνη ανανέωση, υπό την προϋπόθεση ότι το συνολικό άθροισμα των χρονικών διαστημάτων διάρκειας των επί μέρους ανανεώσεων δεν υπερβαίνει την καθορισθείσα αρχική διάρκεια της μίσθωσής τους (κατά πλειοψηφία).
Δ.Κ.Π. 0006006 ΕΞ 2016
Καθορισμός λεπτομερειών για την τήρηση των Μητρώων Κοινωφελών Περιουσιών και Σχολαζουσών Κληρονομιών του Ν.4182/2013 (ΦΕΚ 185 Α΄) και την ενημέρωση του πληροφοριακού συστήματος κοινωφελών περιουσιών.
Καταργείται με το άρθρο 22 της 99545 ΕΞ 2021, ΦΕΚ: 3988/Β/30.08.2021
ΝΣΚ/157/2021
Κοινωφελής περιουσία. Ειδικότερο ιστορικό εκμίσθωσης κινηματοθεάτρου. Διαδοχικές αναγκαστικές παρατάσεις μισθώσεων κινηματογράφων και θεάτρων. Άρθρο 53 παρ. 1 του ν. 4447/2016 περί αυτοδίκαιης παράτασης έως τις 31.12.2021. Σχέση με το άρθρο 24 παρ. 8 έως 10 του ν. 4182/2013 περί εκμίσθωσης ακινήτων κοινωφελών περιουσιών.Η διάταξη του άρθρου 53 παρ. 1 του ν. 4447/2016 και η τροποποιητική αυτής διάταξη του άρθρου 19 του ν. 4708/2020, με τις οποίες προβλέφθηκε αυτοδίκαιη παράταση των μισθώσεων κινηματογράφων και θεάτρων έως τις 31.12.2021, αποτελούν ρυθμίσεις που αφορούν στη λειτουργία της σύμβασης μίσθωσης και είναι ειδικές σε σχέση με τις διατάξεις του άρθρου 24 παρ. 8 έως 10 του ν. 4182/2013 περί εκμίσθωσης ακινήτων κοινωφελών περιουσιών (κατά πλειοψηφία).Κατάσταση : Αποδεκτή
ΝΣΚ/118/2023
Ερωτάται εάν, ενόψει του διδόμενου ιστορικού και της μεταβολής του νομικού πλαισίου περί κοινωφελών περιουσιών (ήδη ν. 4182/2013), η αρμόδια αρχή μπορεί να εγκρίνει συγχώνευση κεφαλαίων αυτοτελούς διαχείρισης, χωρίς προηγούμενη έκδοση δικαστικής απόφασης και - σε καταφατική περίπτωση - ποια είναι η νόμιμη διαδικασία εξέτασης του σχετικού αιτήματος του Δήμου, στον οποίο καταλείφθηκαν τα ως άνω κεφάλαια (ακίνητα).(...)Η αρμόδια, κατά τις διατάξεις του ν. 4182/2013, για την άσκηση της κρατικής εποπτείας επί των κοινωφελών περιουσιών αρχή, μπορεί, εφόσον διαπιστώσει ότι συντρέχουν οι ουσιαστικές προϋποθέσεις του νόμου προς τούτο, να εγκρίνει τη συγχώνευση των κεφαλαίων αυτοτελούς διαχείρισης του ερωτήματος, χωρίς να απαιτείται η προηγούμενη έκδοση σχετικής δικαστικής απόφασης και εναπόκειται στη διακριτική της ευχέρεια να ολοκληρώσει τις σχετικές ενέργειες, είτε με βάση τις ισχύουσες διατάξεις του ν. 4182/2013, είτε με βάση τις προϊσχύσασες διατάξεις, του α.ν. 2039/1939 και του ν. 455/1976 (κατά πλειοψηφία).