ΝΣΚ/109/2017
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
α) Αναγκαιότητα έκδοσης πράξης αποδοχής της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών για την περιέλευση της κυριότητας του πλοίου στο Ελλ. Δημόσιο/Υπ.Ναυτιλίας & Ν.Π., και την εγγραφή του στα ελληνικά νηολόγια, παρά την υπογραφή πιστοποιητικού παράδοσης και αποδοχής του πλοίου. β) Αν θεωρηθεί αναγκαία η πράξη αποδοχής της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών, αν απαιτείται προηγούμενη γνωμοδότηση του «Κεντρικού Συμβουλίου Κοινωφελών Περιουσιών», δεδομένης της ουσιαστικής αδυναμίας τεκμηρίωσης της αξίας αυτού κατά τον χρόνο της δωρεάς.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εκφράσθηκαν σχετικά με τα ερωτήματα δύο γνώμες που ισοψήφισαν: Κατά την πρώτη, δεν απαιτείται πράξη αποδοχής της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών, για να θεωρηθεί ολοκληρωμένη η περιέλευση της κυριότητας του πλοίου στο Ελληνικό Δημόσιο, ούτε για να καταστεί δυνατή η εγγραφή του πλοίου στα ελληνικά νηολόγια και εσφαλμένως εκλαμβάνεται ότι εφαρμόζεται εν προκειμένω ο Κώδικας Κοινωφελών Περιουσιών (α.ν. 2039/1939 και ήδη ν. 4182/2013), δοθέντος ότι η αναφερόμενη στο ερώτημα συμφωνία δεν αποτελεί δωρεά κατά την έννοια του Αστικού Κώδικα, αλλά διακρατική συμφωνία μεταξύ δύο κρατών για δημόσιο σκοπό, η οποία, κατά ρητή πρόβλεψη των όρων της, διέπεται από το δίκαιο των Η.Π.Α. Ως εκ τούτου, παρέλκει η εξέταση των λοιπών ζητημάτων που τίθενται με το ερώτημα. Κατά τη δεύτερη γνώμη, απαιτείται αποδοχή της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών προκειμένου να θεωρηθεί ολοκληρωμένη η περιέλευση της κυριότητας του πλοίου στο Ελλ. Δημόσιο, δεδομένου ότι η υπό κρίση συμφωνία αποτελεί δωρεά κατά την έννοια του άρθρου 1 του ν. 4182/2013 και, ως εκ τούτου, εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής αυτού, λαμβάνοντας υπόψη και τις διατάξεις της παρ. Ε του άρθρου 11 του ν. 3816/2010, καθώς και την έλλειψη αντίθετης ρύθμισης. Λόγω της ισοψηφίας των δύο γνωμών το ερώτημα παραπέμπεται στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ.. Εκδόθηκε η υπ' αριθ. 31/2018 γνωμ. Β΄ Τακτικής Ολομέλειας ΝΣΚ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/31/2018
Αποδοχή δωρεάς πλοίου από το Δημόσιο, κατόπιν συμφωνίας διακρατικής με την κυβέρνηση των ΗΠΑ – Εφαρμογή ή μη του άρθρου 3 ν. 4182/2013 για την αποδοχή κοινωφελών περιουσιών από το Δημόσιο, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, προκειμένου να περιέλθει η κυριότητα του πλοίου στο Δημόσιο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η συμφωνία μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης και της Κυβέρνησης των ΗΠΑ για περιέλευση ενός ιστορικής σημασίας πλοίου στην κυριότητα του ελληνικού κράτους, προκειμένου να χρησιμεύσει ως μουσειακό έκθεμα δεν αποτελεί δωρεά κατά την έννοια του Αστικού Κώδικα, αλλά συμφωνία μεταξύ κρατών (διακρατική) για την επίτευξη εθνικού σκοπού, η οποία, κατά ρητή πρόβλεψη των όρων της, διέπεται από το δίκαιο των Η.Π.Α. και, επομένως, δεν απαιτείται πράξη αποδοχής αυτής από τον Υπουργό Οικονομικών για να θεωρηθεί ολοκληρωμένη η περιέλευση της κυριότητας του αναφερόμενου σε αυτή πλοίου στο Ελληνικό Δημόσιο, ούτε για να καταστεί δυνατή η εγγραφή του πλοίου στα ελληνικά νηολόγια. Δεν έχει επομένως εν προκειμένω εφαρμογή ο Κώδικας Κοινωφελών Περιουσιών (α.ν. 2039/1939 και ήδη ο ν. 4182/2013). Η απάντηση στα λοιπά ερωτήματα παρέλκει κατόπιν των ανωτέρω. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ. 109/2017 γνωμ. του Δ΄ Τμήματος ΝΣΚ.
ΝΣΚ/212/2006
Δωρεά προς Δημόσιο ποσού που επιδικάστηκε με δικαστική απόφαση. Διαδικασία αποδοχής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η επιδικασθείσα με αμετάκλητη δικαστική απόφαση χρηματική απαίτηση μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο δωρεάς προς το Ελληνικό Δημόσιο. Αποδοχή ή αποποίηση από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας Δ/νσης Εθνικών Κληροδοτημάτων, ως προς το συμφέρον ή επαχθές αυτής. Είσπραξη κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ.
ΝΣΚ/409/2003
Μεταβίβαση κυριότητας επί ναυαγίου κατόπιν δημόσιου πλειστηριασμού.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Για την περιέλευση του ναυαγίου στον υπερθεματιστή και την καταχώριση της σχετικής πράξης στο νηολόγιο, δεν απαιτείται η προσκόμιση του πιστοποιητικού του άρθρου 88 παρ.5 του ΚΝ 792/1978 και το πλοίο αποκτάται ελεύθερο από το βάρος των οφειλών του πρώην πλοιοκτήτη προς το Ν.Α.Τ. Μετά ταύτα για κάθε μεταβίβαση απαιτείται προσκόμιση σχετικού πιστοποιητικού σχετικά με οφειλές μόνον του νέου πλοιοκτήτη, που δημιουργήθηκαν μετά την απόκτηση του πλοίου.
ΝΣΚ/17/2015
Ημερομηνία μεταβολής της κυριότητας επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, προκειμένου να εξετάσει η αρμόδια Υπηρεσία εάν η εν λόγω μεταβολή δηλώθηκε εμπροθέσμως, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ.6 του άρθρου 2 του ν. 2743/1999.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ημερομηνία μετάθεσης της κυριότητας του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής «Β……» είναι η 30-9-2007, οπότε συμπληρώθηκε ο χρόνος της με έκτακτη χρησικτησία κτήσης αυτής από την κ. «Εντ.…. », πλην όμως, η εμπρόθεσμη ή μη δήλωση της εν λόγω μεταβολής στην αρμόδια Δ/νση του Υ.Ν.Α. υπολογίζεται από τον χρόνο κατά τον οποίο έγινε η καταχώριση στο νηολόγιο της τελεσίδικης απόφασης που αναγνωρίζει την κτήση της κυριότητας του παραπάνω πλοίου. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια και εκδόθηκε η υπ' αριθμ. 91/2016 Γνωμοδότηση της Β΄Ολομέλειας.
ΝΣΚ/91/2016
Χρόνος μετάθεσης κυριότητας επαγγελματικού πλοίου αναψυχής - Εξέταση εμπρόθεσμης δήλωσης μεταβολής από την αρμόδια Υπηρεσία, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ.6 του άρθρου 2 του ν. 2743/1999.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η ημερομηνία μετάθεσης της κυριότητας του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής «Β» είναι η 30-9-2007, οπότε συμπληρώθηκε ο χρόνος της με έκτακτη χρησικτησία κτήσης αυτής από την κ. «Ε », πλην, κρίσιμος χρόνος για την εκτίμηση του εμπρόθεσμου ή μη της δήλωσης της εν λόγω μεταβολής, προς την αρμόδια Δ/νση του Υ.Ν.Α. είναι ο χρόνος της καταχώρισης στο νηολόγιο της τελεσίδικης απόφασης, που αναγνωρίζει την κτήση της κυριότητας του παραπάνω πλοίου. (πλειοψ.) Παραπομπή από την υπ΄αριθμ. 17/2015 Γνωμοδότηση του Δ΄ Τμήματος Ν.Σ.Κ.
ΝΣΚ/373/2007
Κοινωφελής περιουσία – Άμεση διαχείριση – Μεταβίβαση – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί κοινωφελούς περιουσίας περιελθούσης στο Δημόσιο και τελούσης υπό την άμεση διαχείριση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών κατά τα προβλεπόμενα στα άρθρα 41 και 46 του ΑΝ 2039/1939, εφόσον στο πλαίσιο υλοποιήσεως του επιλεγέντος με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών σκοπού απαιτείται η μεταβίβασή της, αυτή θα γίνει, ελλείψει άλλων ειδικών διατάξεων, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1033 και 1034 του ΑΚ. Ειδικότερα, η μεταβίβαση της κυριότητας των μεν ακινήτων θα γίνει με μεταβιβαστική συμφωνία μεταξύ του μεταβιβάζοντος Δημοσίου, εκπροσωπουμένου νομίμως, κατά τη ρητή διάταξη της παρ.2 του άρθρου 46 του ΑΝ 2039/1939, από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών και του αποκτώντος, η οποία θα περιβληθεί τον τύπο του συμβολαιογραφικού εγγράφου, στον τύπο του οποίου πρέπει να υποβληθούν και οι τυχόν όροι και με μεταγραφή περαιτέρω του εγγράφου αυτού κατ’ άρθρο 1033, 1192, 1198 και 369 ΑΚ στο οικείο Υποθηκοφυλακείο, των δε κινητών, τυχόν χρημάτων ή ανωνύμων τίτλων με παράδοση της νομής τους από το μεταβιβάζον Δημόσιο, εκπροσωπούμενο ως ανωτέρω, προς τον αποκτώντα και συμφωνία τους περί μεταβιβάσεως της κυριότητας, η οποία κατ’ αρχήν είναι άτυπη, εκτός εάν το αντικείμενό της υπερβαίνει το ποσό των 2.500 ευρώ, οπότε θα περιβληθεί τον τύπο τουλάχιστον του ιδιωτικού εγγράφου.
ΝΣΚ/231/2002
Δυνατότητα αποδοχής από το Ελλ. Δημόσιο δωρεάς προς αυτό μηχανογραφικού και λογισμικού εξοπλισμού και περαιτέρω διαθέσεως από αυτό των δωρουμένων στα άμισθα Υποθηκοφυλακεία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Δημόσιο έχει τη δυνατότητα να αποδεχθεί, δια του Υπουργού Οικονομικών, την προσφερόμενη σ αυτό δωρεά μηχανογραφικού και λογισμικού εξοπλισμού ως και των σχετικών υπηρεσιών τεχνικής υποστηρίξεως προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για την μηχανοργάνωση των Υποθηκοφυλακείων, στα πλαίσια εφαρμογής του Ν 2844/2000 και περαιτέρω να διαθέσει, δια του Υπουργού Δικαιοσύνης, τα αντικείμενα της δωρεάς και στα άμισθα Υποθηκοφυλακεία.
ΝΣΚ/242/2009
Ναυάγιο – Διαδικασία ανελκύσεως και απομακρύνσεως του πλοίου – Νηολόγιο – Εγγραπτέες πράξεις κτήσεως κυριότητας ναυαγίου με βάση τις διατάξεις του Ν 2881/2001.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με δεδομένο ότι δεν έλαβε χώρα κατακύρωση των αποτελεσμάτων πλειοδοτικού ή μειοδοτικού διαγωνισμού για το επίμαχο πλοίο, δεν μπορεί να γίνει λόγος για έκδοση και καταχώριση στο νηολόγιο περιλήψεως κατακυρωτικής εκθέσεως, ακόμα και υπό την, αποκρουόμενη πάντως εκδοχή ότι εγγραπτέα στο νηολόγιο πράξη αποτελεί και η περίληψη κατακυρωτικής εκθέσεως κατόπιν διαγωνισμού διενεργηθέντος με βάση τις διατάξεις της κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 6 του Ν 2881/2001 εκδοθείσης υπ’ αριθμ. 2123/35/2001 (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1438) αποφάσεως του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, καθόσον εν προκειμένω τέτοιος διαγωνισμός δεν διενεργήθηκε, η δε καταρτισθείσα σύμβαση δεν συνιστά περίληψη κατακυρωτικής εκθέσεως και η ίδια (η σύμβαση) δεν αποτελεί εγγραπτέα στο νηολόγιο πράξη, αλλ’ ούτε είναι ικανή να προσπορίσει κυριότητα του πλοίου σε τρίτον, αφού εκτός των άλλων πλημμελειών περί την κατάρτισή της, συνιστά σύμβαση έργου και όχι μεταβιβαστική της κυριότητας του πλοίου. Συνακολούθως προς ταύτα, το ζήτημα αν απαιτείται πρακτικό γνωμοδοτήσεως της Επιτροπής του άρθρου 9 παρ. 7 του Ν 2881/2001, για την μεταβίβαση κυριότητας πλοίου κατά τις διατάξεις του Ν 2881/2001 και την εγκυρότητα της καταχωρίσεώς της στο νηολόγιο, παρίσταται αλυσιτελές.
ΝΣΚ/155/2019
α) Εφαρμοστέες διατάξεις για την εκποίηση, την απομάκρυνση εκτός Λιμένα Πειραιά και τη νόμιμη τελική διάθεση χαρακτηρισθέντος επικίνδυνου και επιβλαβούς δεξαμενόπλοιου, στο οποίο είχε επιβληθεί κατάσχεση. β) Δυνατότητα διαγραφής των πλοίων αυτών από τα ελληνικά νηολόγια, μετά τη μεταβίβαση της κυριότητας αυτών σε αλλοδαπή εταιρία με έδρα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του (πλειοδοτικού ή μειοδοτικού) διαγωνισμού με απόφαση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (Δ.Α.Λ.), η οποία προκήρυξε και διενήργησε το διαγωνισμό.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Στην περίπτωση δεξαμενόπλοιων που έχουν περιέλθει στην κυριότητα του Δημοσίου κατά το άρθρο 177 του ν.2960/2001 και έχουν χαρακτηριστεί επικίνδυνα και επιβλαβή από τη γνωμοδοτική επιτροπή του ν.2881/2001, για την εκποίηση, απομάκρυνσή τους εκτός Λιμένα Πειραιά και νόμιμη τελική διάθεση, εφαρμόζονται οι διατάξεις του ν.2881/2001. β) Είναι δυνατή η διαγραφή των πλοίων αυτών από τα ελληνικά νηολόγια, κατ’ άρθρο 18 ΚΔΝΔ, μετά τη μεταβίβαση της κυριότητας αυτών σε αλλοδαπή εταιρία με έδρα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του (πλειοδοτικού ή μειοδοτικού) διαγωνισμού με απόφαση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (Δ.Α.Λ.), η οποία προκήρυξε και διενήργησε το διαγωνισμό (ομόφ.).
ΔΕΔ/Αθ/28/2025
Η απόφαση (Αριθμός 28) εκδόθηκε από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) και αφορά τη μερική αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής κατά Πράξης Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου Δωρεάς του ΚΕ.ΦΟ.Κ. Αττικής (φορολογικό έτος 2024). Η προσφυγή σχετιζόταν με δωρεά ψιλής κυριότητας ακινήτου. Η προσφεύγουσα αμφισβήτησε την πράξη ισχυριζόμενη, μεταξύ άλλων, ότι ήταν αναιτιολόγητη, ότι είχε παραγραφεί το δικαίωμα συνυπολογισμού προγενέστερης δωρεάς, και ότι δεν εκπτίθηκε ο φόρος που αναλογούσε στην εν λόγω προγενέστερη δωρεά. Η ΔΕΔ απέρριψε τους ισχυρισμούς περί αναιτιολόγητης πράξης και παραγραφής, αλλά έκανε δεκτό τον ισχυρισμό για την μη έκπτωση του φόρου. Συνεπώς, τροποποίησε την πράξη εκπίπτοντας 5.690,95€ (φόρος προγενέστερης δωρεάς) από τον αρχικό φόρο 15.417,07€, με αποτέλεσμα το τελικό ποσό για καταβολή να διαμορφωθεί στα 9.726,12€.